En tunne aihetta, mutta tuleeko IT:n ammuksista osuessaan noin pieniä reikiä? Jotenkin olettaisin, että ei.
Kyseessä oli todennäköisesti maasta ammuttu kohteeseen automaattisesti suuntaava ohjus, ei perinteinen ilmatorjuntatykki.
Ohjuksen tarkoitus on lentää lähelle kohdetta ja räjähtää, levittäen ilma täyteen pieniä sirpaleita. Kuten Malaysian lento MH17 vuosia sitten, samanlaisia sirpalejälkiä on koneen peräsin täynnä, mitä oli MH17:n ohjaamossa ja kyljen etuosassa, kun ohjus räjähti aivan ohjaamon vasemmalla puolella. MH17 ammuttiin alas BUK-ohjuksella, ja se on aika järeää kalustoa, mutta sen sirpaleetkaan eivät ole kovin paljoa arpakuutioita isompia. Noin 13 milliä on keskikoko. Näitä on ohjuksessa useita satoja. Ja koska kyse on ohjuksesta, niin samalla kun se sirpalepommi räjähtää, niin paljon muutakin metallia samalla lentää suuntaan jos toiseekin, kun itse ohjuksen suojakuori hajoaa.
Liitteenä on kuva NH17:stä, ulkopaneli ohjaamon alapuolelta, missä BUK räjähti. Ei ne reiät ole tuon suurempia.
Tuollaisen sirpaleohjuksen tarkoitus on aiheuttaa lähialueelle maksimaalinen osuma ja laaja tuhoalue, ja se onnistuu parhaiten ampumalla satoja pieniä sirpaleita, mitkä repivät reikiä oikeastaan kaikkeen mihin osuu. Ei sen tarvitse kuin peräsimen lähellä vahingoittaa hydrauliikkaa, joitakin mekaanisia osia tai riittävässä määrin lentopintoja, niin kone menettää lentokykynsä. Tuo ilmalento muistuttaa paljon sellaista tilaa, missä peräsin on vahingoittunut, tai/ja takasiipien vakaimet on hajalla.
Voipi olla, että lähellä Venäjää on osunut ohjus, kone pysyy lentokunnossa ja suuntaa pois Venäjältä Kaspianmeren vastarannalle Kazahstaniin, mutta ei onnistu laskeutumaan, vaan hajoaa maahansyöksyssä.
Toivotaan että kyse ei ole Venäjän ohjushyökkäyksestä naapurimaan lentoyhtiötä kohtaan.