Lähinnä tämmöinen kiusanteko sekä lone wolf -iskut ovat mahdollisia, koska aivan kaikkea puuhastelua on hankala valvoa.
...
Venäjä tyytyy tämmöiseen puuhasteluun, koska sen on pakko. Näissä se pystyy hyödyntämään ketä tahansa elämänsä ja raha-asiansa sotkenutta tavan Tanelia ja vieläpä siten, että Taneli ei itsekään pysty todistettavasti yhdistämään palkkaajaa Tehtaankadun "kulttuuriattaseoihin".
Dynamiikka on selvä: tarkoitus on aiheuttaa spekulaatiota ja keskustelua siitä, että takana on Venäjä ja että näiden tarkoitus on jonkin suuremman iskun valmistelu. Semmoinen herättää monissa pelkoja ja pelot puolestaan lietsovat vielä hurjempia huhuja. Paras on antaa näille julkisuutta vain varsin vähäisissä määrin ja toimia siten, kun viranomaiset ovat tähänkin asti toimineet sekä kannustaneet yleisöä toimimaan.
Siis minä itse näen tämän asian tällä tavalla: tietynlainen järjestelmällisyys kielii jonkinlaista masinoivaa tahoa taustalla, amatöörimäisyys viittaa siihen, että asialla ovat olleet "alihankkijat". Olen aika varma, että masinoiva taho on jollain tavalla Venäjä.
Tarkoitusperiä ei minusta tarvitse niin kauheasti miettiä, koska sen vastauksen on antanut jo Lenin: "Neuvostojohtaja Vladimir Lenin sanoi aikanaan, että kokeile pistimellä. Jos on pehmeää, työnnä, ja jos on kovaa, väistä." (lainaus Iltalehden Kreeta Karvalan kolumnista).
Jos etsii jotain suurempaa tarkoitusta taustalla, on hakoteillä - ei kyse ole siitä, että taustalla olisi jokin suuri suunnitelma, kyse on pistimellä tökkimisestä ja sen katsomisesta, että millaisen reaktion saa aikaan. Ei minusta Venäjän toiminnassa oikeastaan koskaan ole ollut kyse mistään Suuresta Suunnitelmasta ja 5D-shakista, vaan häröilystä vähän joka suuntaan ja jatkamalla siihen suuntaan, mistä pistin tuntuu työntyvän syvemmälle.
Näissä vesilaitosmurroissa en ihmettele sitä lainkaan, etteivät Suomessa viranomaistahot halua niitä kovin paljoa enempää kommentoida, ei edes sitä, mitä tietävät niistä: sen kertominen julkisuuteen olisi vähän kuin vastustajan lapaan syöttämistä.