Mainos

Venäjän suorittamat terrori-iskut Euroopassa

  • 101 767
  • 628

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Lähinnä johtunee siitä, että tietyillä nimimerkeillä on tarvetta nostaa pelkoja esille.

Että silleen...
En sanoisi noinkaan. Terroristivaltion tekemistä seuraamalla ei ole mikään ihme, että monilla tulee tällaisia intiutioita tällaisista tapahtumista. Ei näistä panikoitua kannata ja tutkitaan ennen kuin hutkitaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähinnä johtunee siitä, että tietyillä nimimerkeillä on tarvetta nostaa pelkoja esille.

Että silleen...
Marraskuun alussa uutisoitiin, että Venäjän epäillään testanneen kuluneen kesän aikana uutta sabotaasijuonta, joka olisi saattanut sytyttää palamaan rahtilentokoneen tai pahimmassa tapauksessa jopa pudottaa rahtia kuljettaneen matkustajakoneen.

Wall Street Journalin mukaan länsimaiden turvallisuusviranomaiset epäilevät, että Venäjään kytkeytyneet henkilöt lähettivät herkästi syttyviä paketteja kuljetus- ja kuriiripalveluyhtiö DHL:n kautta.
Ei toi nyt kovin kaukaa haettua ole.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

Ei toi nyt kovin kaukaa haettua ole.
Tämä on just tätä. Venäjän tarkoitus ei ehkä alunperinkään ollut varsinaisesti pudottaa koneita, vaan saada juuri aikaan tilanne, jossa sitten jokaista onnettomuutta epäillään. Toisaalta ovat ihan todistetustikin harrastaneet ihan aitoa sabotaasiakin Euroopassa, joten kuka tietää.
 

Ränse

Jäsen
En kyllä näe mitä Venäjä hyötyisi pudotellessaan random siviililiikennekoneita? Toki jos rahtina on ollut jotakin merkittävää mutta aika kaukaa haettu.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
En kyllä näe mitä Venäjä hyötyisi pudotellessaan random siviililiikennekoneita? Toki jos rahtina on ollut jotakin merkittävää mutta aika kaukaa haettu.

Sekasortoa? Jos koneita alkaa tippua niin Euroopassa joudutaan käyttämään hitosti resursseja ja aikaa lentokenttien sekä koneiden valvontaan ja se on aina pois jostain muualta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Toki paskavana johtaa herkästi sylttytehtaalle, mutta toisaalta varmaan Balteissakin on melko hurja keli jos täälläkin puskee vettä vaakatasossa sään lämmettyä kymmenellä asteella. Sinänsähän terroritunkion terroristinen toiminta on onnistunutta, kun kaikesta "luonnollisestakin" ikävästä tapahtumasta käy vähintään hetkellisesti takaraivossa että olisiko nilkit ja mulkut onnistuneet jossain paskanaamailussa ja eihän tästä nyt montaa päivää ole edellisestä n. 120% varmasta tunkioimperiumille myötämielisestä ja niiden orjilla toteutetusta terrori-iskusta NATO-maiden väliseen infraan.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
En kyllä näe mitä Venäjä hyötyisi pudotellessaan random siviililiikennekoneita?
Paljonkin. Ukraina on riippuvainen lännen aseavusta. Sodan pitkittyessä aseavun vastustus nousee, kyllästyminen sotaan lisääntyy ja niitä asioita Venäjä haluaa edistää.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sekasortoa? Jos koneita alkaa tippua niin Euroopassa joudutaan käyttämään hitosti resursseja ja aikaa lentokenttien sekä koneiden valvontaan ja se on aina pois jostain muualta.
Lisäksi tavaravirrat häiriintyy.

Ukrainassa örkit pistää kaikkea paskaksi eikä sillä ole länsimaisesti katsottuna tolkkua. Kuten lastensairaaloiden ampuminen ohjuksilla.

Omasta mielestään ruskistit on sodassa länttä vastaan ja siinä kuviossa rahtikoneen tiputtaminen on täysin järkevää. Johan siitä on pari pakettia todisteena, että yritystä on.

Nyt ei vielä tiedetä, että miksi DHL:n kone tipahti. Jos siinä syttyi tulipalo, niin luulisi lentäjien kertoneen lennonjohdolle mikä on hätänä. Tulipalon syttyessä pitäisi ohjaamossa välkkyä varoitus ja äänimerkkiä kans.
 

julle-jr

Jäsen
En kyllä näe mitä Venäjä hyötyisi pudotellessaan random siviililiikennekoneita? Toki jos rahtina on ollut jotakin merkittävää mutta aika kaukaa haettu.
Venäjän taktiikat ovat ensimmäisestä maailmansodasta. Silloin Saksa aloitti rajoittamattoman sukellusvenesodan kauppamerenkulkua vastaan upottaen kaiken upotettavissa olevan. Venäläiset eivät toki vielä uskalla tai halua tehdä sitä yhtä avoimesti ja totaalisesti, koska tykkäävät olla ennemmin uhreja, joita "taas epäillään ilman varmoja todisteita, yhyy yhyy russofobia yhyy.".
 

Lartem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilainen lätkä ilman möyrimistä
Ryssä alkaa toteuttaa yhä härskimmin despootti-hallitsijansa toiveita ja valitettavasti nämä taitavat olla vasta alkusoittoa. Mielestäni NATO ja Suomi ml. ovat olleet uudenlaisessa sodassa jo vuoden takaisista kaapelisabotaaseista alkaen. Enpä kauhistellut Pekka Toverin lausuntoja taannoin viime heinäkuussa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ryssä alkaa toteuttaa yhä härskimmin despootti-hallitsijansa toiveita ja valitettavasti nämä taitavat olla vasta alkusoittoa. Mielestäni NATO ja Suomi ml. ovat olleet uudenlaisessa sodassa jo vuoden takaisista kaapelisabotaaseista alkaen. Enpä kauhistellut Pekka Toverin lausuntoja taannoin viime heinäkuussa.

Toverilta osuvat perusteet:

"Venäjä laajamittaisesti suunnittelee, valmistelee ja tekee sabotaasia ympäri Eurooppaa. On esimerkiksi räjäytetty asevarastoja, tehty salamurhia, katkottu kaapeleita ja käydään jatkuvaa informaatiosotaa ja kyberhyökkäyksiä. Lisäksi uhataan länttä ydinaseilla, käytetään pakolaisasetta, tehdään gps-häirintää ja niin edelleen. Ja tämä kiihtyy jatkuvasti.

Toverin mukaan Venäjä puhuu jo toista vuosikymmentä, että sotaa käydään myös muuten kuin aseellisesti.

En minä tätä rauhaksikaan kutsuisi.

Nyt on uusi tapa käydä sotaa, ei perinteinen sota. Olemme kuitenkin sodassa, koska Venäjä tekee kaikkensa vaikuttaakseen meihin”, Toveri sanoo. Venäjä | Pekka Toveri: Suomi on jo sodassa Venäjän kanssa



***

Samaan aikaan Suomi on sotilaallisesti turvallisemmassa asemassa kuin koskaan, mutta on haavoittuvainen Venäjän tavassa käydä sotaa Suomea(kin) vastaan. Tilanne on silti aivan erilainen kun muistellaan, millainen Suomi oli II ms:n jälkeen. Nyt ei tarvitse pelätä Venäjän vaikutusta sisä- ja ulkopolitiikassa sekä turvallisuuspolitiikassa samalla tavalla, mutta se mitä tarvitaan, on ketteryys vastata Venäjän uudenlaiseen sodankäyntiin.

Ja siinä sodankäynnissä Venäjä lisää erilaisia iskuja ja terrorismia NATO-maita kohtaan. Tekijöinä eivät välttämättä ole FSB:n ja märkähommien ammattilaiset vaan Venäjä värvää välikäsien kautta siviilejä suorittamaan iskuja. Tekijät eivät välttämättä edes tiedä mitä tekevät.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämän videon perusteella näyttää joko tekniseltä ongelmalta tai pilotin tekemältä virheeltä... luulevat olevan korkeammalla? Ja mitään ilmoitusta ongellista ei tullut lennonjohtoon.



Iltasanomissa oli tieto siitä, että turmakone lensi 1000 jalkaa matalammalla kuin normilähestymisessä. 300 metriä matalammalla on iso ero kun tehdään loppulähestymistä. Olivat vielä kai tehneet 180 asteen kääntymisen loppulähestymisessä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämän videon perusteella näyttää joko tekniseltä ongelmalta tai pilotin tekemältä virheeltä... luulevat olevan korkeammalla? Ja mitään ilmoitusta ongellista ei tullut lennonjohtoon.

Tämän mukaan GPS-häirintää oli päällä, mutta eri asia on, että aiheuttiko se turmaa. Sanoisin, että ei suoranaisesti, vaan kone on tuotavissa turvallisesti alas tuolloinkin. Haaste tulee mahdollisesti siinä, jos luotetaan, että GPS toimii, ja laskeudutaan sen tiedon mukaisesti.

 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ennen kuin huudan artikla 5, niin on kai kuitenkin niin, että se on ihan peruskauraa että Venäjä häiritsee tuolla GPS:ää, ja lentäjät tietävät ettei siihen voi luottaa? Koneissa kuitenkin aina ihan tavallisetkin korkeusmittarit joita ei pysty häiritsemään, eli pitot-putket tms (ja niissä lämmitys!).
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit

Miten hemmetissä tuosta räjähtävästä koneesta on voinut selvitä 3/4 kyydissä olleista hengissä?
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Miten hemmetissä tuosta räjähtävästä koneesta on voinut selvitä 3/4 kyydissä olleista hengissä?
Se osa koneesta, jossa olivat, irtosi törmäyksessa ja eivät täten olleet siinä koneen osassa joka räjähti? Jotain tälläistä nyt pikaisesti tuli mieleen(juuri Lostin katsoneena). Helvetinmoinen tuuri kaikilla selvinneillä oli mukana joka tapauksessa tänään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ennen kuin huudan artikla 5, niin on kai kuitenkin niin, että se on ihan peruskauraa että Venäjä häiritsee tuolla GPS:ää, ja lentäjät tietävät ettei siihen voi luottaa? Koneissa kuitenkin aina ihan tavallisetkin korkeusmittarit joita ei pysty häiritsemään, eli pitot-putket tms (ja niissä lämmitys!).

Näin luulisi olevan, ja lennonjohto opastaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Miten hemmetissä tuosta räjähtävästä koneesta on voinut selvitä 3/4 kyydissä olleista hengissä?

Räjähdyksen paine- ja lämpövaikutus suuntautuvat toiseen suuntaan kuin missä kyseiset henkilöt ovat?
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ennen kuin huudan artikla 5, niin on kai kuitenkin niin, että se on ihan peruskauraa että Venäjä häiritsee tuolla GPS:ää, ja lentäjät tietävät ettei siihen voi luottaa? Koneissa kuitenkin aina ihan tavallisetkin korkeusmittarit joita ei pysty häiritsemään, eli pitot-putket tms (ja niissä lämmitys!).
Venäjä häiritsee GPS:sää niin, ettei koneita voi ohjata normaalisti. Kyllä kai tuohonkin voisi puuttua, etenkin jos näitä nyt tonttiin alkaa tulla.
 

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Ennen kuin huudan artikla 5, niin on kai kuitenkin niin, että se on ihan peruskauraa että Venäjä häiritsee tuolla GPS:ää, ja lentäjät tietävät ettei siihen voi luottaa? Koneissa kuitenkin aina ihan tavallisetkin korkeusmittarit joita ei pysty häiritsemään, eli pitot-putket tms (ja niissä lämmitys!).
Pitot-putket liittyy nopeusmittariin. Eri korkeusmittareita eri tekniikoilla mittaavia luulisi olevan riittämiin tuollaisessa koneessa. Ymmärtääkseni ei pitäisi mitään sellaista mittausta olla, jota ei saataisi tietoon vaikka gps-häirintää tehdään (joku voi korjata jos tässä menen metsään). Jos siis kyse olisi gps-häirinnän tuotoksesta, niin siinä tapauksessa olisi lentäjien moka.

Mun mielestä tuossa yhdessä videossa koneen liukukulma muuttuu yhtäkkiä huomattavasti jyrkemmäksi, eli ihan kuin siinä matalalla ennen maahan syöksyä jotain tapahtuisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ennen kuin huudan artikla 5, niin on kai kuitenkin niin, että se on ihan peruskauraa että Venäjä häiritsee tuolla GPS:ää, ja lentäjät tietävät ettei siihen voi luottaa? Koneissa kuitenkin aina ihan tavallisetkin korkeusmittarit joita ei pysty häiritsemään, eli pitot-putket tms (ja niissä lämmitys!).

Yleisellä tasolla Venäjän harjoittama GPS-häirinnän ei nimenomaan tule olla peruskauraa. Venäjä on tätä tehnyt jo pitempään eikä riittävää reagointia länneltä ole tullut. Venäjälle tulisi tehdä selväksi, että härintä on tietyissä olosuhteissa vaarallista ja jos se ei lopu, vastatoimet ovat merkittävät.

Valitettavasti NATO:ssa on maita, jotka eivät ole valmiita Itämeren sulkuun Venäjän vaarallisilta ja alivakuutetuilta öljynkuljetusaluksilta. Tämä taas yhtenä askeleena, miten Venäjä kykenee vaikuttamaan edukseen myös NATO:n sisällä mm. Unkarin kautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös