Venäjä MM-kisoissa

  • 66 108
  • 525
Tila
Viestiketju on suljettu.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
A.P.Järvi kirjoitti:
Varmaan merkittävämpi tekijä venäläisten vähäisyyteen nyky-NHL:ssä on kuitenkin Venäjän jääminen IIHF:n ja NHL:n siirtosopimuksen ulkopuolelle.

Tällä ei ole merkitystä. Ei NHL ole välittänyt ennenkään meidän sarjoistamme. Jos he haluavat jonkun pelaajan, niin kyllä he hänet silloin myös hakevat.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
finnishninja kirjoitti:
Korjaisin tähän, että enemmän suomalaisia pääsee kokeilemaan...

Venäläisen, tosi kiekkotaiturin markkina-arvo on korkea Pohjois-Amerikassa, mutta jos puhutaan normaaleista rivimiehistä, niin tässä asiassa suomalainen on markkina-arvoltaan korkeammalla.

Todisteena tästä se, että venäjän pelaajamarkkinat ja tyrkyllä olevat pelaajat ovat lievästi sanottuna suuremmat kuin Suomen. Heidän liigansa ei kuitenkaan sisällä juuri enempää venäläisiä pelaajia, kuin suomessa SM-liiga suomalaisia pelaajia. Siitä huolimatta, suomalaiset pelaajat kelpaavat paremmin NHL:n ja AHL:n.

Siis yhteenvetona, venäjällä on enemmän eliittitason pelaajia tarjolla kuin Suomessa, mutta suomalaisilla on enemmän vetovoimaa Pohjois-Amerikassa.

On varmasti totta, että mikäli tarjolla on samantasoinen suomalainen ja venäläinen, valitsevat NHL-joukkueet mieluummin sen suomalaisen, koska sopeutuminen on keskimäärin hieman helpompaa ja onnistuminenkin todennäköisempää.

Silti olen sitä mieltä, että enemmän suomalaisia lähtee nimenomaan yrittämään paikkaa auringossa. Voi olla myös niin, että suomalaisia helpommin otetaan yrittämään sinne, kuten totesit. Siitä olemme kai samaa mieltä, että suomalainen on turvallisempi vaihtoehto ehkä luonneseikoista johtuen?
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Melkoista tulitusta muutama sivu. Kaipa tänne mahtuu meikäläisenkin pölinät. Minun mielestä on varsin selvää miksi venäläiset eivät ole päässeet lähellekään Neuvostoliiton saavutuksia, joukkuepeli ja kurinalaisuus. Neuvostoliiton peli oli äärimmäisen kurinalaista höystettynä kerrassaan erinomaisilla pelaajilla. En tiedä lähteekö nykyinen höltyneempi asenne Venäjän Neuvostoliittoa vapaammasta kulttuurista, mutta ei lähdetä nyt sille tielle vaan pysytään pelillisissä asioissa.

On myös selvää, ettei venäläiset pakit ole nykypäivän mittapuilla mitattuina maailmanluokan pelaajia. Mutta suurinpana syynä näen joukkuepelin puutteet. Taitoa on vaikka kuinka, mutta joukkuepelaaminen on tiukoissa paikoissa hukassa. Junnukisoissa pärjätään paljon helpommin pelkällä yksilötaidoilla eli joukkue pelaaminen ei siellä nouse niin tärkeäksi, mutta aikuisten kisoissa taitavat yksilöt häviävät hyville joukkueille. Ei tämän pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Myös maalivahdit ovat olleet Venäjän ongelma jo pitkään, mutta nyt ei kaaduttu suoranaisesti siihen, vaikka veskarin piikkiin Koivun maalin laittaisinkin.

Uskoin alkusarjan perusteella Venäjän vievän kultamitalit, joukkue näytti varsin yhtenäiseltä. En olisi pannut Venäjän voittoa edes pahakseni. Välieräpeli Suomea vastaan osoitti vallan muuta eli joukkuepeli oli hävinnyt kuin pieru Saharaan. Turhautuminen nosti taas päätänsä ja oma etu asetettiin joukkueen edun eteen. Myös ne "kuoleva joutsen"-elkeet näyttivät ettei peli ole kasassa.

Lätkä on aikuisten tasolla joukkuepeli ja siinä Venäjää edellä ovat ainakin Kanada, Suomi, Ruotsi ja Tshekki. Tshekki oli näissä kisoissa sysipaska, siitä ei pääse minnekään ja Ruotsin materiaali oli erittäin heikko.

Edit: Niin ja venäläisten ryssittely on kyllä joutavanpäiväistä paskaa. Ja varsinkin kun yksi syy siihen on vaan Jagsille vittuilu.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
King Jeremy kirjoitti:
Siitä olemme kai samaa mieltä, että suomalainen on turvallisempi vaihtoehto ehkä luonneseikoista johtuen?

Olemme. Suomalainen puhuu jo lähdössä paremmin englantia, yleensä ja suomalaisella on muutenkin itsestä huolta pito paremmin hanskassa, verrattuna veli venäläiseen - vaikka tämä onkin tasoittunut paljon viime vuosina.

Suomalaisen tyyli hakea pelipaikkaa on myös erilainen, venäläiseen verrattuna. Suomalainen pyrkii näyttämään, että hän mahtuu joukkueeseen ja voi antaa sille jotain, kun taas venäläisen pyrkii näyttämään sen itsekkäämmällä tavalla. Ihan ookoo sekin, mutta näyttää siltä, ettei tällä tavoin onnistuta samassa mitassa, kuin sijoittamalla joukkuepeliin.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
The Original Jags kirjoitti:
Joskus tuntuu myös vähän siltä, että on olemassa ikäänkuin yhteinen hiljainen sopimus moderaattoreiden ja kirjoittajien kanssa, että Venäjästä saa kirjoitella eri tyyliin (jatkuvine ryssittelyineen ja muuta halventavaa sontaa) kuin muista maista ja niiden pelaajista. Mikä muussa tapauksessa olisi rasismia, onkin isänmaallisuutta venäläisten tapauksessa.

Olen ikäväkseni huomannut saman asian. Jokainen suomen kielen sanakirja myöntää ryssän olevan haukkumasana.

Tässä lainaus Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisemasta Kielikello -lehden artikkelista, jossa käsiteltiin näitä eri kansojen kutsumanimiä.

Erityisesti siinä vertaillaan "hurri" ja "ryssä" sanoja. Artikkelissa kerrotaan, että hurri-sana on alun perin ollut halventava ilmaus, mutta sen merkitys on sittemmin laajentunut, ja nykyään se on jo normaali slangisana.

"Ryssä" sanana sen sijaan on kaikkien sanakirjojen ja Kielikellon mukaan halventava ilmaus. Kielikellon artikkeli päättyy seuraavasti:

"Vaikkei seuraisikaan amerikkalaisia ”poliittisen korrektiuden” eli eräänlaisen kielellisen yliherkkyyden tiellä, on syytä olla varovainen eri kansoista nimityksiä käyttäessään, sillä ne ovat hyvin tunnepitoisia sanoja. Toisen mielestä tuttavallinen sana (japsi, saku) on toisen mielestä loukkaava. Helsingissä ryssäksi nimittely on johtanut jopa sakkoihin."

Toivoisinkin moderaattoreiden reagoivan jatkossa ryssittelyyn jollain tavalla. On kummallista, että viestien kieliopillisten puutteiden takia voi saada varoituksia ja jopa menettää käyttäjätunnuksensa. Samaan aikaan ryssittelyyn ei puututa millään tavalla. Ei siitä kuitenkaan ole kuin vuosi, kun Lahden käräjäoikeudessakin tuomittiin mies kunnianloukkauksesta sakkoihin, kun hän oli nimittänyt palkkanauhansa pienuutta ihmettelevää venäläissyntyistä työntekijää ryssäksi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Berrie kirjoitti:
Minun mielestä on varsin selvää miksi venäläiset eivät ole päässeet lähellekään Neuvostoliiton saavutuksia, joukkuepeli ja kurinalaisuus.
Venäjähän aloittaa aina kisat hienosti ja silloin yksilöt loistavatkin eniten. Ja silloin povataan aina että Venäjä tulee pärjäämään. Sitten kun pelit kovenevat niin Venäjä katoaa samaan tahtiin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
mirasane kirjoitti:
Olen ikäväkseni huomannut saman asian. Jokainen suomen kielen sanakirja myöntää ryssän olevan haukkumasana.

Mutta eikö olekin mielenkiintoista, että Venäjä on ruotsiksi Ryssland. Venäläinen on taas ruotsiksi en ryss ja venäläiset ryssar.

Mistähän moinen, että tästä on tehty halventavaa juuri Suomessa? En ole koskaan lukenut, tai pannut merkille kenenkään venäläisen kannanottoa tähän. Olisi mielenkiintoista tietää tämä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Berrie kirjoitti:
Minun mielestä on varsin selvää miksi venäläiset eivät ole päässeet lähellekään Neuvostoliiton saavutuksia, joukkuepeli ja kurinalaisuus. Neuvostoliiton peli oli äärimmäisen kurinalaista höystettynä kerrassaan erinomaisilla pelaajilla. En tiedä lähteekö nykyinen höltyneempi asenne Venäjän Neuvostoliittoa vapaammasta kulttuurista, mutta ei lähdetä nyt sille tielle vaan pysytään pelillisissä asioissa.
Minä taas olen sitä mieltä, että joskus Neuvostoliiton aikoina kyseisen maan maajoukkue oli koossa suunnilleen 11 kuukautta vuodessa, ja treenasi tunnit laskien jotain aivan hirvittäviä määriä, ja oli näin ollen muita euroopan maita huomattavasti edellä joka asiassa. Esim. Suomessa ammattimainen kiekon pelaaminen oli aivan jollakin muulla tasolla, kuin se on tänä päivänä. Niistä ajoista tähän päivään tätä etumatkaa on kurottu kiinni oikein urakalla, ja muutkin euroopan maat koostuvat ns. ammattilaissarjoista, joissa pelaajat eivät tee muuta kuin pelaavat kiekkoa elantonsa eteen. Sen lisäksi valmennustietoa on levinnyt näihin parempiin kiekkomaihin paljon, ja tähän kohtaan on hyvä mainita se tosiasia, että Jursinovin saapuminen valmentamaan Suomeen on avannut muidenkin silmiä, ja siitä tulosta saamme olla paljosta kiitollisia, että Suomi-kiekko on nyt niin korkealla kuin se on.

Ja itse ketjun aiheeseen voisin todeta, että kun otteluohjelma on paras yhdestä taktiikkalla, niin silloin on juuri olemassa se yllätys mahdollisuus, ja materiaaliltaan vahvempi Venäjä hävisi Suomelle välierän. Pronssiottelussa Ruotsi oli vailla mahdollisuuksia. Se oli se joukkue, jolle Suomikin hävisi jatkolohkossa. Pienestä ovat asiat kiinni tämän muotoisessa sarjajärjestelmässä.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
finnishninja kirjoitti:
Tällä ei ole merkitystä. Ei NHL ole välittänyt ennenkään meidän sarjoistamme. Jos he haluavat jonkun pelaajan, niin kyllä he hänet silloin myös hakevat.
NHL:ään varattujen venäläisten pelaajien määrä vuosittain 2000-luvulla:
2000: 44
2001: 36
2002: 33
2003: 32
2004: 24
2005: 11
2006: 16

Jos siis siirtosopimuksen puuttumisella (ks. viimeiset pari vuotta) ei ole merkitystä pelaajien venäläisten siirtymiselle NHL:ään, koska NHL vie pelaajat joka tapauksessa, kuten väität, voisi em. tilaston perusteella muodostaa johtopäätöksen, että Venäjän juniorikiekkoilun taso olisi romahtanut. Nuorten MM-sijoituksiin peilaten näin ei ole tapahtunut, koska vuodesta 2000 lähtien ne ovat olleet toinen, seitsemäs, mestari, mestari, viides, toinen, toinen ja toinen.

Pelaajien saanti Venäjältä on 2000-luvun aikana selvästi hankaloitunut, jolloin keskitason potentiaalin omaavia pelaajia ei kannata enää hakea sieltä. Luonnollisesti myös Venäjän liigan noussut palkkataso on vaikuttanut tähän. Todelliset superlahjakkuudet siirtyvät kuitenkin edelleen NHL:ään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Aeroman kirjoitti:
Minä taas olen sitä mieltä, että joskus Neuvostoliiton aikoina kyseisen maan maajoukkue oli koossa suunnilleen 11 kuukautta vuodessa, ja treenasi tunnit laskien jotain aivan hirvittäviä määriä, ja oli näin ollen muita euroopan maita huomattavasti edellä joka asiassa. Esim. Suomessa ammattimainen kiekon pelaaminen oli aivan jollakin muulla tasolla,
Näinhän se oli.
Jääkiekko ja sen pelaaminen ajateltiin varsinkin Tarasovin aikana aivan eri tavalla. Heidän ei tarvinnut ajatella mitään muuta, kuin harjoittelua ja jääkiekkoa. Suomessa ja Ruotsissa pelaajilla oli silloin vielä kaikilla oma päivätyö ja jääkiekkoa huiskittiin iltaisin ja viikonloppuisin. Neuvostoliittolaiset harjoittelivat silloin kaksi kertaa päivässä.

Pronssiottelu muuten paljasti Ruotsin fysiikan puutteen. Joukkueessa ei ollut yhtään pelaajaa, joka olisi ollut valmis antamaan kulmahampaansa joukkueensa puolesta. Näppäriä kikkailijoita sitäkin enemmän. Minusta Bengt-Åke Gustafsson unohti duunarit tällä kertaa täysin. Tai olihan siellä mukana Johathan Hedström, mutta hän oli lähes koko turnauksen ajan täysin jäissä.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Minulle jäi sellainen maku, että Alexander Ovechkin ei pelannut turnauksen aikana juuri ollenkaan joukkueelle. Lähes poikkeuksetta Ovy yritti ratkaista pelit yksinään. Syy tai seuraus, mutta Venäjän joukkue ei erikoisemmin hyötynyt Ovechkinin mukanaolosta.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
The Original Jags kirjoitti:
Suomipojan on vaikea kestää naapurien rikastumista, varsinkin venäläisten.

Höpö, höpö. Voin sanoa vilpittömästi etten ole kateellinen kenellekkään. Kateus on niin turhaa oman enegian tuhlaamista, ettei se sovi meikäläiselle.

Niin, oletko joskus ryssitellyt Kuznetsovia? Jos olet, niin miksi?

Voi olla, en edes muista, koska minä olen kokenut sen pelkästään slangisanana, kuten todella moni täällä päin suomea. Se etten pidä venäläisistä(tämä ei teitenkään koske kaikkia venälaisiä) enkä heidän röyhkeästä asenteestaan, ei ole mikään salaisuus. En kuitenkaan tarvitse asian korostamiseen tehokeinoja. Ryssä sanan käytön voin toki lopettaa tällä keskustelupalstalla, koska se joitakin ärsyttää. En koe tarvetta kenenkään tahalliseen ärsyttämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
A.P.Järvi kirjoitti:
NHL:ään varattujen venäläisten pelaajien määrä vuosittain 2000-luvulla:
2000: 44
2001: 36
2002: 33
2003: 32
2004: 24
2005: 11
2006: 16

Muistan itsekin nähneeni joskus tällaisia listoja. Niitä voidaan tulkita monella eri tavalla.
Ensinnäkin, nuoret lupaukset eivät ole missään nimessä vähentyneet Venäjällä. Pikemminkin asia taitaa olla niin, etteivät NHL-joukkueet ole enää halukkaita varaamaan heitä samalla tavalla, kuin ennen. Varaaminenhan ei ole sama, kuin se että pelaaja todellakin siirtyy NHL:n. Uskon, että heillä on hyvin tiedossa miten venäläiset pelaajat onnistuvat ja sopeutuvat peliin ja elämään Pohjois-Amerikassa.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
The Original Jags kirjoitti:
Tykkään Venäjän jääkiekosta ja tunnen myös suurta sympatiaa Venäjän valtiota ja venäläisiä kohtaan. Syytä en jaksa tässä kirjoittaa. Vapaan puolella kenties, mutta sinne minulla ei ole kirjoitusoikeuksia.

Tämä on yksi tärkeä seikka miksi nimimerkkisi kerää varsin paljon kielteisiä rektioita. Et ole rehellisesti sitä mitä olet?. Jos täällä joku esim. ilmoittaa olevansa venäläissyntyinen tai että hänen molemmat vanhemmat ovat venäläisiä, suhtaudutaan tällaisen ihmisen venäjämyönteisyyteen yhtä luonnolisella tavalla kuin Helsingissä asuvaan olulaislähtöiseen Kärppäfaniin.
 

Cube

Jäsen
Dieppe kirjoitti:
Tämä on yksi tärkeä seikka miksi nimimerkkisi kerää varsin paljon kielteisiä rektioita. Et ole rehellisesti sitä mitä olet?. Jos täällä joku esim. ilmoittaa olevansa venäläissyntyinen tai että hänen molemmat vanhemmat ovat venäläisiä, suhtaudutaan tällaisen ihmisen venäjämyönteisyyteen yhtä luonnolisella tavalla kuin Helsingissä asuvaan olulaislähtöiseen Kärppäfaniin.
Ryssitellen ja vihamielisin yksityisviestein (jota TOJ eittämättä kerää reippaasti nykyiselläkin linjallaan)?
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Aeroman kirjoitti:
Minä taas olen sitä mieltä, että joskus Neuvostoliiton aikoina kyseisen maan maajoukkue oli koossa suunnilleen 11 kuukautta vuodessa, ja treenasi tunnit laskien jotain aivan hirvittäviä määriä, ja oli näin ollen muita euroopan maita huomattavasti edellä joka asiassa.
Kärjistetysti, eli Neuvostoliiton menestyminen ei johtunut N-liiton hyvyydestä vaan muiden huonoudesta?

Tuolla 11 kuukauden harjoittelulla päästiin juuri saumattomaan joukkuepeliin ja kurinalaisuuteen joka nyky-Venäjältä puuttuu. Ei muutkaan maat ole nykyään yhdessä Venäjän joukkuetta enempää, mutta joukkuepeli ja kurinalaisuus ovat täysin eri tasolla. Vaatiiko joukkueen yhteenhitsautuminen ja kurinalaisuus venäläisiltä sen 11 kk/vuosi yhdessä, on sitten toinen juttu.

Jursi on vanhan ajan neuvostovalmentaja ja tulokset tuli nimenomaan pitkällä tähtäimellä ja hyvin yhteenhitsautuneella joukkueella. En usko, että Jursin opit purisivat ollenkaan niin hyvin lyhytkestoisessa projektissa.

Kyllä Venäjällä tehdään hyvää työtä noissa pitkän aikavälin projekteissa eli joukkuemestaruudet näyttäisi aika säännöllisesti sinne menevän. Loppujen lopuksi taidettiin puhua kuitenkin samasta asiasta, kyllä siellä Venäjällä kiekko-osaamista on. Siitä vaan ei saada kaikkea irti.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Berrie kirjoitti:
Loppujen lopuksi taidettiin puhua kuitenkin samasta asiasta, kyllä siellä Venäjällä kiekko-osaamista on.
On on. Aika on vain uusi. Nevostoliiton ehdoton eliitti pelasi aikoinaan Moskovan ZSKA:ssa. Se ei siis ollut maajoukkue, joka oli 11 kuukautta yhdessä, vaan seurajoukkue. Tänä päivänä Venäjän maajoukkue kootaan samoin ehdoin, kuin muutkin maajoukkueet.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
finnishninja kirjoitti:
Mutta eikö olekin mielenkiintoista, että Venäjä on ruotsiksi Ryssland. Venäläinen on taas ruotsiksi en ryss ja venäläiset ryssar.

Mistähän moinen, että tästä on tehty halventavaa juuri Suomessa? En ole koskaan lukenut, tai pannut merkille kenenkään venäläisen kannanottoa tähän. Olisi mielenkiintoista tietää tämä.

Veikkaan ryssä-sanan saaneen halventavan sävyn sotien aikana tai Venäjän vallan aikaan. Joku kielen historiaa tunteva voisi kertoa enemmän.

Useimmilla haukkumasanoillahan on aivan normaali historia. Neekeri-sanahan tullee suoraan Negro-sanasta, joka tarkoittaa tummaa ihmisrotua. Silti "neekeri" on loukkaava ilmaus. Saamelaiset käyttävät etelän ihmisistä nimeä "lantalaiset", jota itse asiassa ei ole tarkoitettu loukkaukseksi, vaan nimi on johdettu suoraan Finland-sanan "land" -osasta.

Ryssä-sanan ongelmallisuus on se, että monille "ryssä"-sana on normaalia slangia, eivätkä he koe sen käyttöä loukkaavana. Itsekin käytin ilmausta aikanaan enemmän, mutta huomattuani joidenkin kokevan sen loukkaavana, olen pyrkinyt pääsemään sanan käytöstä eroon.

Nämä kielen historian keskustelut eivät varmaan kuulu tähän ketjuun, joten ehkä jatkamme niitä toisaalla tai yksityisviestein?
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
mirasane kirjoitti:
Veikkaan ryssä-sanan saaneen halventavan sävyn sotien aikana tai Venäjän vallan aikaan. Joku kielen historiaa tunteva voisi kertoa enemmän.

Useimmilla haukkumasanoillahan on aivan normaali historia. Neekeri-sanahan tullee suoraan Negro-sanasta, joka tarkoittaa tummaa ihmisrotua. Silti "neekeri" on loukkaava ilmaus. Saamelaiset käyttävät etelän ihmisistä nimeä "lantalaiset", jota itse asiassa ei ole tarkoitettu loukkaukseksi, vaan nimi on johdettu suoraan Finland-sanan "land" -osasta.

Ryssä-sanan ongelmallisuus on se, että monille "ryssä"-sana on normaalia slangia, eivätkä he koe sen käyttöä loukkaavana. Itsekin käytin ilmausta aikanaan enemmän, mutta huomattuani joidenkin kokevan sen loukkaavana, olen pyrkinyt pääsemään sanan käytöstä eroon.

Nämä kielen historian keskustelut eivät varmaan kuulu tähän ketjuun, joten ehkä jatkamme niitä toisaalla tai yksityisviestein?

Täysin off-topic, mutta henk. koht. pidän älyttömänä, että joku vetää herneen nenään siitä, miksi häntä kutsutaan. Mulle on ihan sama, jos joku musta tai venäläinen kutsuu mua jollakin pilkkanimella, joka liittyy valkoiseen ihonväriin tai suomalaisuuteen. En minä siitä mielenrauhaani menetä, mutta toisaalta olen hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen, enkä varta vasten etsi syitä vihata jotain tyyppiä vain siksi, että hän "pilkkaa" minua jollain kyseenalaisella tavalla.

Enemmänkin minua loukkaa se, miten se asia sanotaan. Eli joku voi kutsua minua omalla nimelläni, mutta sanomalla sen loukkaavalla ja väheksyvällä tavalla, se saattaa tuntua ikävältä. Sekin tosin riippuu siitä, onko tämä sanoja minulle tärkeä vai täysin yhdentekevä henkilö.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
King Jeremy kirjoitti:
Täysin off-topic, mutta henk. koht. pidän älyttömänä, että joku vetää herneen nenään siitä, miksi häntä kutsutaan. Mulle on ihan sama, jos joku musta tai venäläinen kutsuu mua jollakin pilkkanimella,

Enemmänkin minua loukkaa se, miten se asia sanotaan. Eli joku voi kutsua minua omalla nimelläni, mutta sanomalla sen loukkaavalla ja väheksyvällä tavalla, se saattaa tuntua ikävältä. Sekin tosin riippuu siitä, onko tämä sanoja minulle tärkeä vai täysin yhdentekevä henkilö.

Tässähän nämä kaikki tulivat ja näinhän se on. Suorasukaisuus ei tosin lyö koskaan hienotunteisuutta. Ainakin henkilökohtaisesti arvostan enemmän ihmistä, joka ei erittele ketään ihonvärin, tai etnisen taustansa johdosta. Minusta tämä kulkee myös käsi kädessä yleisen sivistyksen kanssa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Telaketju kirjoitti:
Autonomian aikana mm. "Ryssänmaa" oli...
Tiedän, että täällä paheksutaan yleisesti, mm ylläpidon puolelta, näitä juttuja, jotka sivuavat itse aihetta. Itse olen ollut kuitenkin aina sitä mieltä, että loppuun kaluttu otsikko kasvattaa keskustelua ja antaa sille uusia ulottuvuuksia juuri näiden "off topic" ansiosta. Yllä oleva viestisi on siitä oiva esimerkki.
 

kovalev

Jäsen
Berrie kirjoitti:
Melkoista tulitusta muutama sivu. Kaipa tänne mahtuu meikäläisenkin pölinät. Minun mielestä on varsin selvää miksi venäläiset eivät ole päässeet lähellekään Neuvostoliiton saavutuksia, joukkuepeli ja kurinalaisuus. Neuvostoliiton peli oli äärimmäisen kurinalaista höystettynä kerrassaan erinomaisilla pelaajilla. En tiedä lähteekö nykyinen höltyneempi asenne Venäjän Neuvostoliittoa vapaammasta kulttuurista, mutta ei lähdetä nyt sille tielle vaan pysytään pelillisissä asioissa.

On myös selvää, ettei venäläiset pakit ole nykypäivän mittapuilla mitattuina maailmanluokan pelaajia. Mutta suurinpana syynä näen joukkuepelin puutteet. Taitoa on vaikka kuinka, mutta joukkuepelaaminen on tiukoissa paikoissa hukassa. Junnukisoissa pärjätään paljon helpommin pelkällä yksilötaidoilla eli joukkue pelaaminen ei siellä nouse niin tärkeäksi, mutta aikuisten kisoissa taitavat yksilöt häviävät hyville joukkueille. Ei tämän pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Myös maalivahdit ovat olleet Venäjän ongelma jo pitkään, mutta nyt ei kaaduttu suoranaisesti siihen, vaikka veskarin piikkiin Koivun maalin laittaisinkin.

Uskoin alkusarjan perusteella Venäjän vievän kultamitalit, joukkue näytti varsin yhtenäiseltä. En olisi pannut Venäjän voittoa edes pahakseni. Välieräpeli Suomea vastaan osoitti vallan muuta eli joukkuepeli oli hävinnyt kuin pieru Saharaan. Turhautuminen nosti taas päätänsä ja oma etu asetettiin joukkueen edun eteen. Myös ne "kuoleva joutsen"-elkeet näyttivät ettei peli ole kasassa.

Lätkä on aikuisten tasolla joukkuepeli ja siinä Venäjää edellä ovat ainakin Kanada, Suomi, Ruotsi ja Tshekki. Tshekki oli näissä kisoissa sysipaska, siitä ei pääse minnekään ja Ruotsin materiaali oli erittäin heikko.

Edit: Niin ja venäläisten ryssittely on kyllä joutavanpäiväistä paskaa. Ja varsinkin kun yksi syy siihen on vaan Jagsille vittuilu.
Tästä voisin allekirjoittaa melkeinpä kaiken.
Sen verran lisään omaani, että yksittäisestä "virheestä" (= Koivun maali vs. Eremenko) en tekisi liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kaikki kunnia Ruutu/Koivu kaksikolle voittomaalista, Eremenko selvisi puhtain paperein ottelusta ja kisoista, jos minulta kysytään.

Yksi tärkeä pointti on mielestäni se, että Venäjä ei saanut todellista vastusta ennen tuota välierää. Kyllä siinä voi kokemattomilla pelaajilla otteluihin valmistautuminen herpaantua. Mielestäni tuota samaa saattoi nähdä jo Tshekki-pelin 1. ja 2. erässä. Pelaajat alkoivat ehkä itsekin uskoa tuohon varmaan mestaruuteen jota toitotettiin joka tuutista. Bykov ei tainnut liiemmälti reagoida, vaikka alusta asti Suomi-pelissä pelasi ikäänkuin eri joukkue.

Ja menneistä sen verran, että on jo matemaattisestikin mahdotonta, että NL-maajoukkue olisi harjoitellut 11 kuukautta vuodessa. Neuvostoliitossakin pelattiin oma valtiollinen sarjansa joka vuosi ja vaikka maajoukkue koostui aina väh. 60 prosenttisesti zska;n pelaajista niin oli siellä muitakin. Toki harjoittelumäärät olivat aivan eri luokkaa kuin vaikkapa jollain suomalaisella puolipäivä-kiekkoilijalla ja meno oli epäilemättä usein aika epäinhimillistä. Mutta, toisin kuin ehkä moni täälläkin luulee niin ei heitä kukaan pyssy ohimolla siihen pakottanut. Pelaaminen neukkujen hienossa maajoukkueessa tarjosi heille poikkeuksellisen mahdollisuuden nähdä heiltä muuten poissuljettua maailmaa, sekä edustaa maataan, jota he kaikesta huolimatta epäilemättä halusivat edustaa. He hyväksyivät armeijakurin ja saivat vastineeksi tähden statuksen siinä määrin kuin se heidän asemassaan oli mahdollista.
Ja jos täällä joku tosissan väittää, että neukkujen ylivoima perustui pelkästään heidän kovaan harjoitteluunsa, niin ollaan aivan törkeästi metsässä, eikä kyseinen jamppa ole selvästikään nähnyt sitä mistä nyt kauheasti väittää tietävänsä. Menestys perustui ennenkaikkea henkilökohtaiseen ylivoimaan joka tiukassa kurissa jalostui myös toimivaksi paketiksi. Sekä luovuuteen ja hetken improvisointiin niin kuin Larionovkin sen sanoi.

Ja siittä ryssittelystä sen verran, että oleellista ei kai ole se miten tuo sana on aikanaan arkikieleemme juurtunut vaan se mihin tarkoitukseen sitä täälläkin käytetään. Se ei kai ole jäänyt kenellekkään epäselväksi ?! Allekirjoitan myös tuon väittämän, että muutamien nimimerkkien kirjoituksia katsellaan suurennuslasin alla. Toiset saavat sitten suoltaa hurmostilassaan ihan mitä paskaa tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
kovalev kirjoitti:
Kisojen tähdistökentällisessä; Morozov, Malkin, Markov. Kaikki aivan ansaitusti.

Aivan, Venäjältä on kadonnut voittamisen kulttuuri joukkueena. Muuten ei voi olla mahdollista, että Kanadan kanssa maailman parhaat kiekkoilijat kasvattava maa ei keväällä 2008, jolloin on seuraava mahdollisuus voittaa kultamitali, 15 vuoteen ole voittanut yhtään kultamitalia yksissäkään isoissa kisoissa, joita on pelattu kevään 1993 jälkeen 14 mm-kisat, neljät olympiakisat ja kahdet WC-turnaukset.
 

kovalev

Jäsen
Johannes kirjoitti:
Aivan, Venäjältä on kadonnut voittamisen kulttuuri joukkueena. Muuten ei voi olla mahdollista, että Kanadan kanssa maailman parhaat kiekkoilijat kasvattava maa ei keväällä 2008, jolloin on seuraava mahdollisuus voittaa kultamitali, 15 vuoteen ole voittanut yhtään kultamitalia yksissäkään isoissa kisoissa, joita on pelattu kevään 1993 jälkeen 14 mm-kisat, neljät olympiakisat ja kahdet WC-turnaukset.
Olet harvinaisen oikeassa.
Parempia aikoja odotellessa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös