@Flonaldo haastoi minun mielestäni ihan hyvin tuolla aiemmin tätä meidän "länsimaailman kuplaamme", joka ajatteluamme muokkaa. Ja sekin on ihan totta, että tämmöistä se sota on aina ollut, ja ei tuolla Ukrainassa tosiaankaan tehdä mitään täysin ennennäkemättömiä kauheuksia. Sota on aina kuorinut ihmisestä ne kaikkien pimeimmät voimat esiin, ja niin se tekee nyt tuollakin. Me emme vain ole tällä tavalla lähes reaaliajassa pystyneet ennen mitään sotaa seuraamaan. Lisäksi monille meistä, ml. minä itse tämä on omana elinaikana ensimmäinen tämän mittaluokan Euroopassa käytävä sota, jossa kuolee näin paljon ihmisiä, ja joka on näin brutaali. Jugoslavian hajoamissotien aikaan olin itse vielä niin nuori, että en niistä mitään muista. Ja tokkopa hekään, jotka muistavat, pystyivät kauheasti mistään muualta, kuin TV-uutisista ja sanomalehdistä tuohon aikaan sotaa seuraamaan.
Lupasin, etten palaa enää tähän vertailuun, mutta tämä Venäjän toimien samaistamisen ja "ymmärryksen" leviäminen on niin vaarallista, että syön vielä kerran sanani. Asiantuntijat kuten Martti J. Kari, Pekka Toveri, Mika Aaltola, ovat monta viikkoa kertoneet nimenomaan Venäjän sodankäyntiin liittyvistä perinteistä, niin siitä huolimatta täällä löytyy vertailua muihin maihin.
"tämmöistä se sota on aina ollut", ei ole ollut. Jos niitä
kuuluisia sotakirjoja lukee, niin ymmärtää, että toisessa maailmansodassa jokainen sotilas tai siviili olisi jäänyt kymmenen kertaa kymmenestä ennemmin amerikkalaisten, kuin venäläisten käsiin. Tämä koskee saksalaisten lisäksi koko Neuvostoliiton operaatioiden alle jäänyttä Itä-Eurooppaa. Venäläiset sotilaat eivät paljon välittäneet raiskasivatko saksalaisia, puolalaisia vai jopa vankeina olleita venäläisiä naisia. Suomalaisilla on omakohtaisia muistoja, partisaanien iskujen täysin turha, järjetön väkivalta siviilejä kohtaan järkytti jopa sotaa käyvässä Suomessa. Sodan toiset roistot, saksalaiset, pitivät sotilaansa kohtuullisesti kurissa, osin jopa itärintamalla. Balteilta voi kysyä, kumman sotasaappaan alla oli mukavampi olla.
Sodan jälkeen piti Suomenkin maksaa sotakorvauksia, mutta kuuluiko siihen valvontakomission järjetön tuhoaminen ja ryöstely, jäljet paljastuivat komission poistuessa. Esimerkiksi Hotelli Tornin huoneet oli sutattu verellä, ulosteilla ja oksennuksella. Kaikki irti saatava, ovenkahvoja ja ikkunaheloja myöten, lähti "sotakorvauksina" Venäjälle. Historiaa vasten venäläisten toiminta Ukrainassa ei siis yllätä yhtään.
Me emme vain ole tällä tavalla lähes reaaliajassa pystyneet ennen mitään sotaa seuraamaan. Kirjojen lisäksi minulla on kokemusta sodan hirveyksistä Lähi-idästä. Olen toiminut mm. konfliktien aiheuttamien posttraumaattisten hoitohankkeiden seurannassa ja kehittämisessä. Rapatessa roiskuu, eli verta tulee aina, mutta joillakin toimijoilla se roiskuminen on enemmän pääasia kuin itse rappaaminen. Täällä esille nostetuista valtioista, henkilökohtaisen kokemuksen nojalla totean, että israelilaiset ovat silmäkirurgeja, amerikkalaiset terveyskeskusten yleislääkäreitä, hätäisimpinä ja isommilla työkaluilla poistavat varmasti kasvaimet (muuta kudosta menee välillä mukana). Sitten ovat pääasiassa Syyriassa huseeraavat venäläiset. He ovat Atrian teurastajia, kaikki samaan, täysin tasalaatuiseen makkaramyllyyn.
Miten näitä voi vertailla?
Edit; Sorry, sotarikoksille on avattu oma ketju.
@Moderaattorit voi siirtää tämän viestin sinne.