Mainos

Venäjä hyökkää Ukrainaan

• 11 186 854
  • 65 749

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Toivottavasti mennään niin pitkälle, että joko myydään (tai jos ei voi myydä niin sitten romutetaan, ihan vain keskisormen näyttönä) nuo oligarkeilta takavarikoidut turhamaisuuden symbolit ja varataan kyseiset rahat Ukrainalle.

Outsider

Jäsen

Miten tämä on päässyt edes urheilemaan? Oksettaa.

Vaikka urheilijat ovatkin suurin osa keskenään hyvää pataa, niin luulisi että tuollaisessa tilanteessa voisi mennä aika helposti nenähommiksi.

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mä katsoin näin myöhäisherännäisenä vasta eilen aamulla sen Tiedustelueverstin arvio Venäjästä-videon jota täällä on ahkerasti linkitelty. Venäjän touhu on näyttänyt ihan erillaiselta sen jälkeen. Ei sitä touhua vieläkään länsimaalainen ymmärrä, mutta kyllä se video toi niin paljon vastauksia kaikenlaisiin hölmöihin kysymyksiin pään sisällä.
Itselle siinä ei ihan kauheasti tullut uutta asiaa, mutta oli kyllä ansiokas ja tiivis paketti ajatusmaailmasta. Sen jäljiltä olen kuitenkin miettinyt, että olispa mahtavaa saada samanlainen paketti Euroopasta. Mun on ehkä helpompi ymmärtää muiden erot meidän ajatteluun kuin ymmärtää se, että miltä kantilta me katsotaan asioita.

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Ei kai konkurssikypsällä yrityksellä ole hirveästi saneluvaltaa esittää vaatimuksia.
Tai exäänsä vainoava sosiopaatti, joka murtautuu tämän kotiin ja sen jälkeen aseella uhaten latelee poistumisen ehdoksi sen, että tämä exä ottaa sosiopaatin takaisin. Ehtoina rakasta mua tai mä tapan sut.

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Siellä on Transnistrian separitistialueella Venäjän ”rauhanturvaajia”
Eli keskenään. Arvelinkin että ei kai Moldova nyt Ukrainalle tai Venäjälle sotaa julista.

Toisaalta, jos jokin valtio, kuten Moldova, julistaisi nyt Ukrainalle sodan ja alkaisi pommittaa Ukrainassa olevia, tiettyjä sotajoukkoja, niin eihän siinä muilla pitäisi olla asian suhteen nokan koputtamista.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli keskenään. Arvelinkin että ei kai Moldova nyt Ukrainalle tai Venäjälle sotaa julista.

Toisaalta, jos jokin valtio, kuten Moldova, julistaisi nyt Ukrainalle sodan ja alkaisi pommittaa Ukrainassa olevia, tiettyjä sotajoukkoja, niin eihän siinä muilla pitäisi olla asian suhteen nokan koputtamista.

Sotatila ja sodan julistaminen jollekin maalle eivät sinänsä iiity toisiinsa.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itselle siinä ei ihan kauheasti tullut uutta asiaa, mutta oli kyllä ansiokas ja tiivis paketti ajatusmaailmasta. Sen jäljiltä olen kuitenkin miettinyt, että olispa mahtavaa saada samanlainen paketti Euroopasta. Mun on ehkä helpompi ymmärtää muiden erot meidän ajatteluun kuin ymmärtää se, että miltä kantilta me katsotaan asioita.
Sama eversti on kuvaillut kulttuurieroja siten, että Euroopassa/lännessä on vain "kyllä" ja "ei". (Suomessa tietysti myös "jyrkkä ehkä")*
Venäjällä kyllän ja ein välissä on lukuisia epämääräisiä ja vaikeaselkoisia vaihtoehtoja.

* suom.huom.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moldovahan sanoi että julistaa sotatilan 8. päivä Maaliskuuta.
Martial law ei toki tarkoita sotatilaa, vaan kyse on pikemminkin samasta asiasta kuin meillä valmiuslaki, eli tuon avulla pystytään rajoittamaan eri yksilönvapauksia ja viranomaisilla on enemmän työkaluja puuttua asioihin.

Tämä siis yhtään väheksymättä asiaa, varmaan vittumainen tilanne Moldovassa, kun niillä on oma ”kansantasavalta”, joka saattaa tarvita rauhanturvaajia.

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Elikkä Transnistria mukaan paskamyrskyyn ja samalla isolla todennäköisyydellä Moldova? Homma ei toimi nytkään, niin toimii varmaan vielä paremmin, kun vähän laajennetaan. Luulisi, että tuon Transnistrian pystyisi jollain Ukrainan & Moldovan yhteisellä operaatiolla syömään, jos sitä ei ole ehditty vahvistamaan. 2000 "rauhanturvaajaa" siellä tuskin loputtomiin sinnittelisi.

Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Martial law ei toki tarkoita sotatilaa, vaan kyse on pikemminkin samasta asiasta kuin meillä valmiuslaki, eli tuon avulla pystytään rajoittamaan eri yksilönvapauksia ja viranomaisilla on enemmän työkaluja puuttua asioihin.

Tämä siis yhtään väheksymättä asiaa, varmaan vittumainen tilanne Moldovassa, kun niillä on oma ”kansantasavalta”, joka saattaa tarvita rauhanturvaajia.

Kyse on meille verrattuna enemmän puolustustilalaista eli entisestä sotatilalaista, jos valtuuksia mietitään. Valmiuslaki on lievempi säädös ja koskee vain valtioneuvostoa. Puolustustilalaki tarjoaa myös paikallisviranomaisille lisää toimintaoikeuksia, mitä sotatilalla noissakin maissa enemmän tarkoitetaan.

Tuamas

Jäsen
Kun nyt on hiljaisempi päivä, niin pistetään jakoon päivän paras meemi tilanteesta.

Liitteet

• B1E6E326-152F-41CE-8E2C-6D1190F0201E.jpeg
    B1E6E326-152F-41CE-8E2C-6D1190F0201E.jpeg
    56,1 KB · kertaa luettu: 631

npc

Jäsen
Maailmanmenosta lukeminen on pakollista, jotta tietää missä mennään. Pakotin itteni kattomaan jonkun raa'an klipin tästä sodasta, jotta tajuaisin että siellä oikeesti sota menossa hei.

Minun ei pitäisi, kun olen kumminkin jo Jugoslavian sodan (ja Persianlahden sodan) mediasotaveteraani kun kauheuksista lehdistä silloin luin, enkä ole toipunut vieläkään ja poisoppiminen on liki mahdotonta. Ja se tuntuisi jopa väärältä kun ne asiat on kumminkin tapahtuneet. Kuinka tunteeton olisin jos en kaltoinkohteluita muistaisi? Menisikö edes ihmiskunta eteenpäin jos kaikki vaan unohtaisi? Mutta silti mitä se tekee mielenterveydelle muistaa jokainen inhottavuus? Voi, unohtaisin jos vain pystyisin. Silti se on muistettava. Samalla taisteltava, jotta voisi unohtaa. Kääk.

En tiedä, mutta tälle minun nimimerkille nämä ovat olleet elämänpituisia traumoja. Onneksi minun nimimerkkini uskoo tulevaisuuteen suuremmalla haarukalla ja nämä valtio vs. valtio sodat 2000-luvulla ovat menneisyyttä tulevaisuudessa.

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Twitterissä liikkuu tieto että venäjän puolustusministeriö väittää että Ukrainan koneita huolletaan Romanian kentillä..hakeeko isompaa myllyä putte ny Naton kanssa? Sillä on kovat luulot omistaan, onkohan putelle kerrottu ihan realitycheckiä rintamalta?
Putin on unohtanut ottaa lääkkeensä ja sen takia hän sekoilee normaaliakin enemmän.

Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Sitäpä tuossa kirjoitinkin, mutta asiat ja tekemiset pitäisi käydä vaikka nyt aluksi viimeisten sadan vuoden ajalta avoimesti läpi samaan tapaan kuin Länsi-Saksassa tehtiin II maailmansodan jälkeen tai Etelä-Afrikassa apartheidin jälkeen, jotta kansakunta voisi alkaa rakentaa uutta ja parempaa keskenään ja muidenkin kanssa. Saksalaisia muistutettiin tekemisistään aktiivisesta katumisesta huolimatta hyvinkin 60 vuotta ja Venäjällä edelleen, joten pitkä on tie itänaapurissa.

En vain oikein tiedä, mistä nuo menneisyyden perkaajat saataisiin, jos ei sitten koko järjestelmää murskata ulkopuolisella voimalla täysin ja nussita uudelleen niin kuin Saksa aikoinaan. Venäjällä elää edelleen vahva Neuvostoliiton menoon tottunut sukupolvi, jonka perään on pukannut parikymmentä vuotta uudenlaista totalitarismia ja yltiönationalismia. Siinä välissä oli lyhyt ajanjakso, jossa oli mahdollisuuksia ja yritystäkin muuttaa kurssia, mutta sillä ei tunnetusti vielä Kuuhun menty.

Aikuinen ihminen on perin huono muuttamaan maailmankuvaansa faktojenkin edessä, ja siksi uskon, että tarvitaan kokonainen uusi sukupolvi, ennen kuin mitään oleellista muutosta voi tapahtua. Uudella tavalla ajattelevan sukupolven syntyminen taas edellyttää Venäjän tapauksessa mielestäni järjestelmän täydellistä romahdusta, jonka ajaksi Suomen on vain järkevää hakea lisäturvaa lännestä.
Niin ja itänaapurissa aletaan suoltamaan tuota länsivastaista propagandaa samantien kun lapset menevät kouluun ellei jo aiemmin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy