Intissä nuo panssarivaunut olivat kyllä aina sellainen kokemus nähdessä, että siinä leuka loksahti kun tuollainen pisti vähän hanaa. 1500hp ja hillittömän kokoinen motti, niin siinä jenkkirauta vieressä olisi kuulostanut potkulaidalta. Jopa pienet cv:t kun tulivat niin siinä tanner tömisi.
Käsittääkseni Suomen leopard on isompi, mitä nuo Venäläiset taisteluvaunut. Taitaa leopard painaa 60 tonnia, kun nuo Venäläiset alle 50 tonnia. Venäläiset ovat etenkin matalempia ja ilmeisesti suunniteltu tosiaan hieman erilailla. Tosin voisi kuvitella paino ei ole pehmeissä olosuhteissa aina hyväksi, niin nuo Venäläiset taitavat sopia sen puolesta paremmin Eurooppalaisiin olosuhteisiin mitä vaikka jenkkien erityisen raskaat vaunut.
Näilläkin tankkien painot on jälleen riippuvaisia tietysti eri malleista.
Vanhempi Leopard eli 1A5 tai vanhemmat eivät paina kuin 40-42,2 tonnia ja ne erittäin raskaasti muokatut sen 50 tonnia.
Leopard 2 eri malleineen onkin sitten toinen juttu kun kevyimmät mahdolliset mallit painavat sen 50 tonnia siitä sitten mennen ylöspäin hyvinkin äkkiä painossa koska osalla noista uudemmista malleista tankki painaisi tuon verran tai vähän enemmän eli esimerkiksi 52 tonnia jo pelkkänä kuivapainona!
Raskaimmillaan riippuen siitä, että käytetäänkö varapolttoainetankkeja, erikoispainotelaketjuja ja muita ammusvarastoja täydelleen niin esimerkiksi tuolloin ylitetään jo 60 tonnia painossa eli silloin puhutaan jo 62,3-66,5 tonnin tankista ja raskaampiakin lasteja on yritetty koeajoissakin käyttää.
Tosin sitten menee jo liiaksi kun on esimerkiksi painoa testiyrityksin 68,7-73,3 tonnia kun niissä rajoissa polttoaineenkulutus tai moottorikestävyys tekee lakon ellei sitä ennen telaketjut sano sopimusta irti.
Nuokin on ylärajoja ja pätee lähinnä 2A6 tai 2A7-malliin tai niiden erikoismuokattuun sellaiseen.
T-72 esimerkiksi on etenkin kuivapainossa äärimmäisen kevyttä luokkaa eikä hirvittävästi paina täyspainoisestikaan.
T-72:n raskaimmat versiot ovat juurikin sen noin 50 tonnia painoltaan ja muuten luokkaa näin esimerkiksi 41,5-44,5 tonnia.
Runkosyväys korkeuksineen länsitankkeihin verrattuna on myös matala ja kevyempänä se mahdollistaa laumakäytön kuten myös siltojen ja teiden ylityksenkin helpommin kuin miten länsitankit tekisivät kun osa niistä pystyisi ylittämään vain yksitellen niitä tai ei lainkaan.
Tosin hieman ongelmana on vanhempaan T-64:n, T-62:een tai T-55:een nähden se isomman koon aiheuttama telaketjukeskiön paine pyörästössä (T-64:ssä kuten myös Persianlahden Sodan Kuwaitin T-55:ssä oli kääpiömäiset vastaavat verrattuna Saddamin T-72:siin nähden.) jolloin sitten tietysti ajoittain erinäiset tekniset viat kohdistuen niihin liittyen olivat todennäköisempiä.
T-80:lläkin painoa on hieman enemmän kuin T-72:lla normaalisti, mutta ei liikaa kun yläraja on samaa maata ja venäläisittäin painavassa U-mallissa keskipaino on 46 tonnia.
T-90 on jo tehokas, mutta edelleen melko vähän enemmän painaa kuin edeltäjänsä ja vain hyvin raskaasti muokatut vaunumallit painaa enemmän kuin edeltäjänsä. 53 tonnia tai vähän sen yli kun edelleen keskipaino on T-80:n luokkaa tietenkin sitä vielä ihan vähän isompana eli 47-48 tonnia hieman riippuen mallista.
T-84 Ukrainalla painaa keskimäärin 46-51 tonnia ja aiemmin kerrottu Ukrainan paras, mutta erittäin vähissä määrin oleva Yatagan onkin sitten lähellä jo oikeastikin osittain Leopardeja painoluokassa.
Ei taida se sentään 60 tonnia välttämättä painaa ja puhumattakaan sitten liikaa enemmästä, mutta hyvinkin voi painaa sen 53-57 tonnia.