Toisaalta ymmärrän oikein hyvin Zelenskyin tahdon olla "provosoimatta" itänaapuria. Siitähän oli myös hyvin paljon kyse. Kyllähän heillä oli tietoa, paljonko ryysyt oli tuonut kalustoa ja miehistöä rajan taakse ennen hyökkäystä.
Juu, ymmärrän kanssa tämän asian tosi hyvin. Ukrainan hallintohan - Zelenskyi etunenässä - koetti lievittää tilannetta kaikin käytössä olevin keinoin. Muistelen, että Zelenskyi itse sanoi, ettei Venäjä ole hyökkäämässä Ukrainaan, ja itsekinhän uskoin pitkään, että Venäjä vain laittaa vähän painetta: koska luotin sotilasasiantuntijoiden arvioihin siitä, että se kasattu 200,000 sotilasta on liian vähän Ukrainan miehittämiseen ja he olivat sitä mieltä, että kyseessä on Venäjän painostusoperaatio: heidän mielestään niin vähäisillä joukoilla hyökkääminen olisi ollut mieletöntä.
Voin sanoa, että se torstai oli ihan täydellinen järkytys. Hakkasin täällä tällä palstalla ja tässä ketjussa F5:sta. Olin kyllä jo kallistunut sille kannalle, että Venäjä tosiaan aikoo hyökätä viikko tai pari sitä ennen, kun Venäjä alkoi kuskata junilla "harjoituksiin" verta.
Mutta joo, puun ja kuoren välissähän Ukraina tuossa oli, ja jo tuolla ketjun alkupäässä sanon sitä, että tilanne olisi ollut lähtökohtaisesti erilainen, jos Venäjä olisi alkanut kasaamaan voimia Suomen rajoille. Meillä on vähän liikaa kokemusta siitä, että Venäjän sanat ja teot eivät kohtaa.
Mutta ehkä suuremman kolonnan kokoaminen olisi saanut vipinää myös "Kiovan regimeen".
Luulisin näin. Sitä paitsi Venäjä koetti alun perin sitä länsimaiden opettamaa salamasodankäyntiä kuten Persianlahden ja Irakin sodassa. Näissä molemmissa sodissa länsi alisti vastustajansa melko nopeasti ja suhteellisen pienillä joukoilla suhteessa vastustajaan. Se, mikä Venäjältä jäi huomioimatta, oli se, että se ei ole länsimainen armeija. Ei toki ole Ukrainakaan.
Etelä-Ukrainasta:
Tämä vituttaa eniten itseäni. Että ukrainalaisista löytyi niin paljon sitä karkutuutta. Eikä selitykseksi kelpaa se, että oli sodan alkumetrit. Vittu, sä et isänmaatasi myy mistään hinnasta. Pelkureita kaikki tuollaiset.
Sanohan muuta :( Oli kyllä about vuosisadan petturuus :( Ja tosi karuine seurauksineen.
Ja btw, tuosta Mariupolin jutusta tullaan tekemään "muutama" leffa ja sarja aikanaan.
Taatusti. Ja Kiovasta ja Hostomelista kanssa. Toinen on sankarillinen yhdessä mielessä, toinen toisessa.
Tuskin edes puolta. Sodan sumu on niin vankka. Ja niin sen oikeastaan pitääkin olla. Mitä helvetin merkitystä oliskaan enää sillä, jos me voitais täällä nojatuolikenraaleina vaan heitellä reaaliajassa tipsejä, miten pitää jatkaa?!
Hahah, joo :D Joo, kyllä, kaikilla sodan osapuolilla on tarve pitää meiltä toimistotuolikenraaleilta(*) piilossa se, mitä oikeasti tapahtuu.
(*) Nojatuolikenraali on sellainen, joka lukee klassisia teoksia nojatuolissaan, viinilasi kädessään ja takkatuli vieressään. Minä olen "toimistotuolikenraaleja" eli seuraan tilannetta toimistotuolilla istuen näyttöpäätteen edessä :)