Ei saatu länneltä sitä tukea mikä olisi ollut suotavaa. Ei painanut vaa'assa se, että Suomi oli demokratia, jonka kimppuun imperialistinen diktatuuri oli hyökännyt.
Sotakorvauksilla oli kuitenkin hopeareunus. Ne nopeuttavat Suomen teollistumista, kaupungistumista ja työllistymistä, jonka myötä sodan kokeneet ihmiset rakensivat perheilleen kodin ja vaurastuivat. Se tapahtui niin nopeasti, että nämä ihmiset pääsivät vielä itse nauttimaan maan vaurastumisesta ja saivat näin henkilökohtaisesti palkinnon uhrauksistaan.
Tosin Suomi kyllä länsimailta sai tukea sota-aikana riippuen mistä sodasta milloinkin puhutaan kuten ennen sotaakin.
Lisäksi vaikka Yhdysvallat tarjosi apua sodan jälkeenkin kuten Iso-Britanniakin niin kyllä siinä oli Suomen päässäkin sitä vikaa, että apua ei haluttu tai ymmärretty ottaa vastaan.
Tuolloin melko vastaperustettu YK esimerkiksi antoi heti oman osansa avusta myös Suomeen vaikkakin ymmärrettävästi hetkeen vähemmän kuin mitä entiseen Natsi-Saksaan tai Japaniin.
Myös erilaiset muut avustusjärjestöt auttoivat Suomea minkä ehtivät kansainvälisesti.
Ikävä kyllä vähitellen Suomi itse sulki teitään länteen tai vaikeutti helskutisti omaa aputietään.
Yksi näistä oli esimerkiksi kieltäytyminen elintärkeästä Marshall-avusta juuri Neuvostoliiton silloin tulleen äärimmäisen jyrkän kieltäytymisen nimissä.
Stalin kun oli itse hyväksynyt viimeisen kerran jonkin verran ennen tuota tilannetta kun tajusi ilman sitä, että Neuvostoliittoon olisi tullut käsittämätön nälänhätä niin kyse siis oli siis viimeisestä laajamittaisesta vilja-avusta Neuvostoliittoon lännestä minkä jälkeen ennen vuotta 1988 ja silloisen Neuvosto-Armenian maanjäristystä ymmärrettävästi ei ollut juuri mitään länsiapua tullut eikä etenkään tullut laajamittaisesti Neuvostoliittoon.
Tuokin oli yksi Neuvostoliiton varma periromahduksen syy ennen pitkää kun lähinnä mietti, että Stalin itse kieltäytyi ja muilla Hrutsevistä alkaen olisi ollut valta edes jotenkin kääntää laajamittainen länsiapu jonkin suurhädän tullen muuksikin kuin kapitalistin vaikutukseksi romahduttamaan Neuvostoliittoa.
Kesti siis Gorbaan asti se tajuta siellä.
Suomi siis tuolloin Marshall-avun jälkeen pelkäsi itse mikä varjosti paljon muutakin sitten myöhemmin.