Kyllä se on venäläisten asia rakentaa haluamansa kaltainen yhteiskunta. Ja niin he ovat tehneet. Nyt nauttivat tästä hedelmiä.Siksi on syytä kääntää sormi itseemme ja kysyä, miksi me emme tehneet enemmän. Se mitä teimme, oli Putinin aseman lujittaminen sopimuksin aina riippuvuuteemme saakka.
Lännen päättäjiä voidaan kyllä osoittaa sormella ja syyttää typerästä politiikasta, joka vaarantaa meidän turvallisuuden. Syytelistaan voidaan lisätä 080808 jälkeinen kyvyttömyys tunnistaa tosiasioita. Tilanne päästettiin eskaloitumaan ilman kovia sanktioita. Siitä koituvan rangaistuksen määrittellään lännessä vaaleissa.
Vastuu sodasta ja sen seurauksista on silti kokonaan tuolla idässä, jossa imperialismi nauttii laajaa kannatusta. Kyllä venäjän kehitystä yritettiin tukea demokratian suuntaan, mutta kannettu vesi ei kaivossa pysy. Tämä on nähty niin Afganistanissa kuin Irakissa. Laajempi tuki olisi ollut jo vakavaa puuttumista ydinasevallan sisäisiin asioihin... kansalaisyhteiskunta on demokratian perusta, sitä tuettiin monista pienistä lähteistä.
Minun piti vielä lisätä tuohon putinistien median haltuunotto -kirsikkana toimittajien ja oppositiopoliitikkojen murhat- ennen kuin rupesi näkymään valittu suunta. Vaalien raju väärentäminen olisi pitänyt olla kaukonäköiselle se puuttuva lenkki, joka kertoo sen, että kehitys on menossa takaisin diktatuuriin. Kaukonäköisyys ja seuraavat vaalit kuitenkin mahtuu huonosti samaan lauseeseen, kun puhutaan lännen poliitikoista..Minä olen puhunut jo toisesta Tšetšenian sodasta saakka, että Putinin Venäjä on huolestuttavalla tiellä ja ollut sitä mieltä että kaupankäynti ja kaverraus Putinin Venäjän kanssa on väärin ja sitä ei pitäisi tehdä.