Venäjä hyökkää Ukrainaan

• 11 142 258
  • 65 539

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei saatana ihmiset on Suomessakin sekaisin. Yle uutisoi että joditabletit on myyty eilisen ja tämän päivän aikana loppuun ympäri Suomea eikä osata sanoa koska niitä saadaan lisää. Menee samaan kategoriaan kuin korona- ajan vessapaperin ja säilykkeiden hamstraus. Ellei jopa vielä typerämmäksi.

Lainaisin tässä kohtaa erään kotimaisen artistin sanoituksia:
" Minä minä minä, minä minä minä, minä minä minä eikä kukaan muu".
Toisaalta, miksi näillä ihmisillä ei ole aina joditabletteja varmuuden vuoksi lääkekaapissaan.

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Suomalaisena nuorempana kaverina miettisin kannattaako Putin yrittää pysäyttää Ukrainassa, vai vasta myöhemmin Suomessa? Samaa pohdintaa odottaisin suomalaisilta poliitikoilta. Johtopäätökset tästä voisi masinoida aseistettuina vapaaehtoisjoukkoina, niin kauan kuin Ukraina vielä kestää. Kuulostaa ihan absurdilta haihattelulta, mutta hei, katsokaa uutisia, Putinin puheita, jne. Mikä meitä voi odottaa, jos ja kun Ukraina putoaa Putinin syliin? Ainoa toivo on, että venäläiset kokevat raskaita tappioita ja joku lähipiiristä tekee stauffenbergit.

Itseni kaltainen vanha sotahevonen tuskin enää kelpaisi edes soppatykkiä käsittelemään. Mutta muistakaa; jokainen nimimerkki pystytään kaivamaan esiin. Venäläisillä on pidätettävistä ja/tai tapettavista ukrainalaisista listat olemassa, varmaan sellaiset laaditaan tilanteen tullessa päälle myös suomalaisista.

"Minä en usko sotaan, niin järjettömäksi ei maailma voi tulla."
- Väinö Tanner kesällä 1939

(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Monet ovat kertoneet hyvin selkeästi kantansa Ukrainan tilanteeseen. Yhtä kuitenkin odotan, Perussuomalaiset. Mikä on puolueen kanta? Jees Halla-Ahon kanta on suht selvä, mutta Perussuomalaiset. Suomen uutiset raportoi, mutta ei ota kantaa.

Kenen puolella seisotte Perussuomalaiset? Oletteko vapauden vai Putinin kannattajia? Putinisteja?

PS pitäisi tosiaan muodostaa selkeä kanta, mutta suurempi ongelma ovat näköjään vasemmistopuolueet. Ihan kauheasti en halua enää jatkossa nähdä palstan ylpeiden demariäänestäjien vittuilevan millekään keskustalle tai liike nytille näissä asioissa.

Eli kannan EI on ottanut taantumuksellinen kolmikko, sdp, vasemmistoliitto ja Anon valta kuuluu kremlille -puolue...

Vieläkö tekee mieli äänestää sdp:tä?

edit: Tämä näyttääkin olevan eiliseltä, joten olisikohan demareissa jo kanta muuttunut/muuttumassa? Alkaa vaan olla myöhäistä sen suhteen eikä tämä pointtia mihinkään muuta.

Tuohon kun ynnätään Halosen kommentointi ja presidenttikauden aikainen toiminta, niin suoraan sanoen vituttaa ja rankasti. Kaipa tähänkin joku "mutku kokoomus" -selitys löytyy niiltä joilla silmät pysyvät tiukasti kiinni...

Viimeksi muokattu:

lebak

Jäsen
On muuten - jos oikein tulkitsen - kova nousu. Eikös tuo ole 65500 nS/h, eli 65.5 µSv/h?

STUK:n ohjeistuksen mukaan sisälle suojautuminen on tarpeen, kun säteilytaso on 100 µSv/h tai enemmän.

Myös Googletetulla convertterilla totesin, että 65 000 nSv/h (nano sievert per tunti) -> 0,065 mSv/h (milli sievert per tunti). Ja mainitsemassasi STUK:n jutussa olikin jo esimerkit mihin skaalaan tämä uppoaa.
esim. 2 mSv = Annos, jonka lentokoneessa työskentelevä saa avaruudesta tulevasta säteilystä vuodessa.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ja jälleen ilmahälytys Kiovassa.

Hämmentävää, että edelleen ihmiset kävelevät keskustassa täysin rauhassa ja autot ajelevat, vaikka sireenit pauhaavat taustalla.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli mieleen Fukushiman jälkitilanne, kun tällä kävi sama juttu. Silloin tuli melkein facepalmattua omasta otasasta läpi ihmisten typeryyttä ja nyt ainoa asia, mikä estää sen tekemästä, on se lieventävä asianhaara, että joku on saattanut aikoinaan traumatisoitua Tsernobylistä ihan kunnolla.

Silloin syyttävää sormea saattoi osittain osoittaa MTV:n toimittajaa kohtaan. Hän raportoi tuolloin Tokiosta, että "täällä on kohta hengenlähtö lähellä". Syynä oli säteilytasojen voimakas nousu. Hän totesi raportissaan, että jos nousu jatkuu tätä tahtia, kohta kaikki kuolevat.

Todellisuudessa Tokiossa säteilytasot olivat tuolloinkin matalammat kuin Suomessa normaalisti, kiitos marginaalisesti radioaktiivisen kallioperämme.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Nyt tulee viestejä että venäjän panssariajoneuvot ajelee Kiovan laitamilla talojen välissä. Sieltä vaan Molovin Coctailia ikkunasta niskaan!
Tästä juteltiin eilen ja kaveri sanoi, että nykytankkkien tietokoneohjelmat näkevät liikkeet jo kaukaa eikä Molotovin Coctaililla ole muutenkaan niihin mitään vaikutusta.
Täytyy yhtyä aamutöllössä olleen asiantuntijan ihmettelyyn siitä miksei teitä ja siltoja ole miinoitettu. Kiova on kohta menetetty, valitettavasti.

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastaavasti Ukrainan puolella vaikuttaisi puolustustahto olevan korkealla:

[...] I don't know if I was a good or bad person, or what God will say. [...]

Voi helvetti. Olen yleensä aika hyvä suhtautumaan rauhallisesti ja etäännyttämään itseni, enkä edes tiedä, milloin olen viimeksi itkenyt, mutta nyt ei voi mitään. En tiedä, miksi tuo lause iskee niin kovasti, ehkä se on tuo mennyt aikamuoto, se vakaa rauhallisuus, millä henkilö on hyväksynyt kohtalonsa, mutta silti tekee sen mitä pitää. Nyt menee niin sanotusti tunteisiin.

Yllä olevan valossa tuntuu nyt vähän turhalta, mutta laitetaan nyt, kun sitä varten tämän ketjun avasin. Eli sotahistorian professorilta näkemystä sodasta: Miscellanea: Understanding the War in Ukraine Se oli kiinnostava ainakin vielä hetki sitten.

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Itse kuulun puolueeseen ja tahdon voimakkaasti NATOon, mutta seuraavissa vaaleissa aion äänestää kokoomusta koska ovat yhdessä rintamassa olleet äänekkäimmin järjen (NATO jäsenyyden) kannalla.

PSssä on liikaa putinisteja ja tämä tilanne ne tuoneet esiin, onneksi myös paljon järjen ihmisiä ja NATO myönteisiä.
Minä taas en kuulu puolueeseen, mutta totta on, että liikaa siellä on Putinin ymmärtäjiä. En kyllä varmaan äänestäisi perussuomalaisia, mutta vaikea kokoomustakaan äänestää.

Kokoomus ollut lähes jokaisessa hallituksessa viimeiset 30 vuotta ainakin ja yhtään esitystä ei ole Naton puolesta tehnyt, mutta nyt patsastellaan "että, ollaan aina kannatettu Natoa". Siinä sivussä Katainen pääministerinä meni allekirjoittamaan Ottawan -sopimuksen pääministerinä, olivat hyväksymässä Caruna kauppoja, ottivat Kreikan velat olkapäille ja nuolivat DDR-Saksan persettä EU:ssa vaikka ihan selkeästi on tehnyt itsestään riippuvaisen Venäjästä.

Unohtamatta, että sisäministeri Orpo otti 30.000 tuntematonta Irakilaista, pääasiassa miehiä Ruotsista bussilasteissa ilman syytä Suomeen. Ovat hyväksyneet ja myhistelleen Nordstream 2 putken vetämiselle ja kuunnelleet Paavo Lipposta. Tämä paskojen päätösten lista kokoomuksella on pitkä kuin nälkävuosi.

Vähiin käy hyvät tyypit puolueissa, mutta vaikka puolue aina voittaa kun sieltä äänestää henkilöä, niin keskityn äänestyksessä hyvään tyyppiin.

Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä juteltiin eilen ja kaveri sanoi, että nykytankkkien tietokoneohjelmat näkevät liikkeet jo kaukaa eikä Molotovin Coctaililla ole muutenkaan niihin mitään vaikutusta.
Täytyy yhtyä aamutöllössä olleen asiantuntijan ihmettelyyn siitä miksei teitä ja siltoja ole miinoitettu. Kiova on kohta menetetty, valitettavasti.
Taitaa näillä uusilla tankeilla olla aika edistyneet sammutusjärjestelmät, en usko että polttopullo vahingoittaa tankkia samalla tavalla jos etenee luukut kiinni. Toisaalta, miehistöä kuljetetaan muillakin vehkeillä, kyllä parvekkeelta heitetty polttopullo miehistöä kuljettavaan rekkaan, jalkaväen päälle tai huoltoautoihin satuttaa.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja jälleen ilmahälytys Kiovassa.

Hämmentävää, että edelleen ihmiset kävelevät keskustassa täysin rauhassa ja autot ajelevat, vaikka sireenit pauhaavat taustalla.
Mitä muutakaan siellä voisi tehdä? Kuitenkin ihmisten on elettävä kaikesta huolimatta.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mitä muutakaan siellä voisi tehdä? Kuitenkin ihmisten on elettävä kaikesta huolimatta.

No totta tämäkin. Jotenkin sitä itse on aina kuvitellut, että ilmahälytyksen kuuluessa juostaan sankoin joukoin pommisuojiin. Tosin tämän näkemyksen olen itselleni kehittänyt vain kertomuksista talvi- ja jatkosodista.

Moderni sodankäynti eroaa varmasti suuresti noista ajoista.

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Suomessa osattaisiin suluttaminen ja miinoitus. Oli Ukraina sentään jotain siltoja räjäytellyt, ettei aivan paraatimarssia sentään.

En usko, että Venäjä lähtee kaupunkisotaan. Tuo vaatisi valtavasti verta ja miehiä, kortteli kerrallaan ja puolustajilla valtava etu. Siviilejä kuolisi paljon. Veljeskansa, tuota voisi olla kotirintamalla Putinin olla vaikea myydä mitenkään. Kiova varmaan piiritetään ja laitetaan painetta, jotta antautuisivat.

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No totta tämäkin. Jotenkin sitä itse on aina kuvitellut, että ilmahälytyksen kuuluessa juostaan sankoin joukoin pommisuojiin. Tosin tämän näkemyksen olen itselleni kehittänyt vain kertomuksista talvi- ja jatkosodista.

Kyllä Helsingissä mentäisiin pommisuojaan vastaavassa tilanteessa, jokainen.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ainakin Abramovitsille kielto, ettei saa asua saarilla ja eiköhän häneen kohdistuvat pakotteet osu väkisin seuraankin.
Siis mitä tämä tarkoittaa? En löytänyt netistä mitään tietoa mistään rajoituksista häntä kohtaan.

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Ei saatana ihmiset on Suomessakin sekaisin. Yle uutisoi että joditabletit on myyty eilisen ja tämän päivän aikana loppuun ympäri Suomea eikä osata sanoa koska niitä saadaan lisää. Menee samaan kategoriaan kuin korona- ajan vessapaperin ja säilykkeiden hamstraus. Ellei jopa vielä typerämmäksi.

Lainaisin tässä kohtaa erään kotimaisen artistin sanoituksia:
" Minä minä minä, minä minä minä, minä minä minä eikä kukaan muu".

Joditabletteja pitäisi olla jokaisessa taloudessa aina varulta. Tän selkkauksen myötä tuli itsekin havahduttua siihen, että ei löytynyt jodia kaapeista, niin pyysin vaimoa nappaamaan tuota kauppareissulta mukaan. En näe mikä tuossa jodin ostamisessa olisi typeryyttä, kun se on ilmeisesti muutama tunti, koska ne pitää ottaa saadakseen jotain hyötyä niistä.

molari

Jäsen

Aikaisemmin pommitukset tehtiin lentokoneilla, jotka ilmavalvonta havaitsi, nyt isketään ohjuksin, siinä ero.

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aikaisemmin pommitukset tehtiin lentokoneilla, jotka ilmavalvonta havaitsi, nyt isketään ohjuksin, siinä ero.

Aika perinteistä sodankäyntiä tuo muuten vaikuttaa olevan. Ensin ammutaan ohjuksia ja sitten maajoukot etenevät teitä pitkin. Ukraina puolustauttuu perinteisin menetelmin. Ei tuo paljoa eroa WW2:ta. Mitään suuria kyberiskuja tms ei ole nähty.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Siis mitä tämä tarkoittaa? En löytänyt netistä mitään tietoa mistään rajoituksista häntä kohtaan.
Eikös hän onnistunut vasta saamaan jonkun porsaanreiän kautta Portugalin kansalaisuuden? Ettei omaisuus joudu takavarikkoon eivätkä pakotteet osu. Toki britit voivat ei EU maana omia keinojaan ehkä ottaa käyttöön.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

Tässä tapauksessa kyse ei liene mistään taistelupanssareista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy