Kyllä mä olen sitä mieltä, että ainoa keino tämän sodan lopettamiseksi on tehdä tästä sodasta matemaattisesti täysin toimimaton yhtälö Venäjän kannalta eli ne kaasu- ja öljyhanat kiinni. Venäjä ei voi tähän edes vaikuttaa, koska eivät sinänsä ole edes pakotteita vaan länsi yksinkertaisesti lakkaa käymästä kauppaa Venäjän kanssa sen suurimpien tulonlähteiden osalta. ... Jos siis Venäjä ja Ukraina aidosti ja oikeasti neuvottelevat rauhasta niin pahoin pelkään, että ne ehdot ja tilanne on Ukrainan kannalta pahimmillaan jopa aivan kestämätön. Venäjä pitää käytännössä saada vetäytymään ilman ehtoja. Eihän tämmöisen täysin rikollisen, sadistisen ja hirviömäisen toiminnan seurauksena mikä vielä perustuu valheellisiin väittämiin voida suostua alueluovutuksiin myöskään. Minkäänlaista voittoa ei tästä voida Venäjälle (enää) antaa...
Kuten monet muutkin, niin itsekin näen, että Ukrainan sodalle ratkaisu tulee taistelukentällä, ei diplomatialla, niin surkeaa kuin se onkin. Sen enempää Ukraina kuin Venäjäkään eivät ole olleet luopumassa Krimistä eikä Donbassista. Mikäli alueiden asukkaat edelleen haluaisivat olla osa Venäjää tai ainakaan eivät haluaisi olla osa Ukrainaa, niin tilanne on hankala.
Miten ratkaisu sitten voisi tulla taistelukentällä? En näe sille oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin sen, että Putin ja sota tulee äärimmäisen epäsuosituksi Venäjällä. Niin epäsuosituksi, että Venäjän isommat murheet ovat sisäpoliittisia. Millä tähän päästäisiin?
Aseapu: Itse pidän kaikkein keskeisimpänä nyt Ukrainan aseapua. Ensisijaisesti tarvitaan kaikenlaista kuluvaa materiaalia (ammukset, kranaatit, PST- ja IT-ohjukset yms). Toinen kenttä on täydennykset niihin järjestelmiin, joita Ukrainalla on. Ja kolmanneksi pitää varautua siihen, että Euroopan alueen itäkaluston varastot on koluttu tyhjäksi eli pitää varautua länsikalustolla avustamiseen esimerkiksi kouluttamalla niiden käyttöön.
Rahallinen apu: Tätä tarvitaan aika paljon kaikenlaiseen muuhun hankintaan. Julkisuudessa on esitetty, että EU on tukenut Ukrainan sodankäyntiä miljardilla ja Venäjän 30 miljardilla (energiaostojen muodossa), mutta nuo luvut eivät ole suoraan keskenään vertailukelpoisia. Kaasu ei virtaa Venäjältä ilmaiseksi Euroopan markkinoille ja tuota rahaa tarvitaan myös paljon muuhunkin kuin Venäjän armeijan pyörittämiseen. Sen sijaan Ukrainalle annettu tuki on suoraa tukea sodan käymseen.
Interventio: Tässä pelataan hermopeliä Euroopan ja Venäjän välillä. On suuri mahdollisuus, että puuttumalla tilanteeseen omilla joukoilla sodan suosio Venäjällä räjähtäisi käsiin. Se olisi Kremlille lahja taivaalta, koska se hyvin todennäköisesti mahdollistaisi sotatoimien laajentamisen. Jotta interventio olisi mahdollista, Venäjän pitäisi itse eskaloida sotaa tarpeeksi, niin, että puuttuminen voidaan tehdä ilman, että sodan sisäpoliittinen tuki Venäjällä kasvaa.
Pakotteet: Energiapakotteet olisivat tosiaan varmasti hyvin tehokas tapa vetää Venäjän talous kuralle. Mutta samalla on hyvin mahdollista, että se aiheuttaisi isoja sisäpoliittisia ongelmia Euroopan maissa, joka puolestaan vaikeuttaisi Ukrainan avustamista. Itse luulen, että Euroopan mailla on kovastikin halua koettaa siirtää sodan hinta maksettavaksi vähän myöhemmäksi, jotta nyt akuutissa tilanteessa tuelta ei putoaisi pohja kansalaisten vastustuksen takia.
Energiapakotteet eivät välttämättä heti söisi Venäjän kykyä käydä sotaa. Tilanne olisi edullisempi, jos virtaus olisi toisin päin eli Venäjä olisi riippuvainen tuontiöljystä, joka pitää sen moottoroidun kaluston liikkeellä. Nyt tilanne on valitettavasti se, että Venäjä kyllä omalla tuotannolla pystyy pitämään sotakoneidensa moottorit pyörimässä niin kauan kun niitä koneita riittää.
Itse haluaisin, että Venäjää kuritettaisiin oikein rankalla kädellä, niin, että sen kyky käydä sotaa tuhottaisiin ruohonjuuritasoa myöten. Ymmärrän silti haluttomuuden turvautua niihin Venäjään iskeviin keinoihin, jotka nakertavat Euroopan kykyä tukea Ukrainaa.
Yhteenvetona: Ainakin tässä vaiheessa näen, että tärkeimmät keinot on tukea niitä tapoja, joilla Ukraina voi aiheuttaa mahdollisimman suuria tappioita Venäjän armeijalle. Se syö sodan kannatusta niin sotilaiden kuin väestön keskuudessa. Olisi hienoa, jos Ukrainan ilmapuolustusta voitaisiin parantaa sekä lisätä kykyä kaukovaikutteisiin hyökkäyksiin voitaisiin parantaa (tykistö, raketit, ohjukset).
Pidätän kuitenkin itselläni oikeuden muuttaa mieltäni :)