Tasapelin todennäköisyyden nostin 25 % IFK-blyys matsissa sen takia noin korkeaksi, että kyseisessä matsissa tasapeli on todennäköisempi kuin blyysin voitto. No, voisin viilata ehkä lukemiin 67 - 20 - 13, jos näyttäisi paremmalta. Kuitenkin olen sitä mieltä, että merkki 1 on tähän matsiin ainoa kannattava vaihtoehto Veikkauksen kertoimilla.
Tänä vuonna sarja on tasaisempi kuin viime vuonna, uskon tasapeliprosentin nousevan tällä kaudella. No, minä en elä Vuoksenmaa sapluunoiden mukaan kaikissa asioissa.
Olen varmaan yksin mielipiteineni, ja perusteluni eivät mene kaikkien kaavojen mukaan. Olen tästä mielipiteestä taistellut ennenkin ja aina saanut ns. turpiin oikeilta asiantuntijoilta. Mutta vänkään vieläkin, että altavastaajan on helpompi saavuttaa tasapeli kuin yllätysvoitto.
Lisään vielä tähän keskusteluun muutaman ajatuksen, mikä erottaa mielestäni menestyvän ja menestymättömän vedonlyöjän.
Ensinnäkin ei pidä uskoa kaikkeen mahdolliseen hömppään, mitä maailmalta tulee. Itse on tutkittava taustatiedot, käytävä matseissa tai vaikkapa raveissa ja tehtävä niistä analyysit.
Pitää olla rohkeutta kyseenalaistaa muiden arviot ja olla myös rohkeutta uskoa omiin näkemyksiin ja panostaa niihin. Jos laskelmissa näyttää, että oletusarvo on vain 0.9, ei se mielestäni tarkoita, ettei otteluun voi lyödä vetoa. Jos vain lyöt vetoa matseista, joiden oletusarvo on yli 1, joudut odottamaan lunastusta pitkään. Mukaan on otettava myös ns. varmoja alikertoimisia suosikkeja, jos vaaditaan esim. kolmen kohteen yhdistelmiä. Yhdeltä Veikkauksen listalta voi olla vaikeaa löytää kolme pelattavaa oletusarvoltaan yli 1 kohdetta.
Ilman riskiä et voi pärjätä. Ja kukaan ei voi perustella, miksi omat prosentit ovat oikeat ja toisen väärät. Prosenttiosuuksissa eri firmojen ja meidän amatöörien välillä on suuria heittoja.
Ja omaan vaistoon pitää luottaa. Jos joku sisällä sanoo, että johonkin matsiin ei kosketa, se jätetään sitten väliin.
Tänään vaistoni sanoo, että pelaa IFK:ta!
Kempes
amatöörimäinen moukka, jolla hannu hanhen tuuri