Valavuori -ketjussa on tiukkaa vääntöä vedonlyönnistä ja gämbläämisestä, pitäisikö sitä jatkaa täällä vai perustaa kokonaan uusi ketju uhkapelaamisen syvimmästä olemuksesta?
Tätä ketjua lukiessa on törmännyt viime aikoina paljon mm. Apulais-GM:iin kohdistuvista ristiriitaisista jutuista. Itse kuitenkin arvostan ko. betsaajaa jollain tapaa, hän sentään tuntuu pysyvän jotenkin "pelisuunnitelmassaan" ja pelaavan jokseenkin kurinalaisesti pl. puheet kasvavista panoksista. Tämä kurinalaisuus on nimittäin itselläni se suurin ongelma, etenkin pokerista tiedän aika paljon ja osaan prosentit ulkoa, mutta harvoin pystyn pelaamaan parasta peliä, koska se on helvetin tylsää. Ja onhan kalavedetkin heikentyneet 15 vuoden aikana.. Ainakaan käteispeleissä kenenkään muuta elämää omistavan aika ei millään riitä siihen että jokainen BB pelataan kirjan mukaan ja pelikassaa kasvatellaan oikeaoppisesti. Tai sitten pelikassan ja tason pitäisi olla todella korkealla jotta muutaman blindin tuntivoitto näkyy jossain.
Noh, vedonlyönnissä tullaan tuohon samaan, pelikassan pitäisi olla "suuri" jotta pitkässä juoksussa voitot tuntuisivat edes joltain. Pakko sanoa että itse en saa kovinkaan suurta voittajafiilistä jos 500€ pelikassa on kuun lopussa 550€, vaikka kyseessä olisikin todella hyvä palautus. Tässä tullaan juuri niiden vaikeimpien kysymysten äärelle. Onko vedonlyönti työtä vai uhkapeliä? Pokerissa voitollinen pelaaminen on pelkkää helvetin tylsää työtä, orjallista prosenttien noudattamista. Ei sitä jaksa erkkikään illasta toiseen työpäivän jälkeen, ei se ole edes mahdollista. Olenkin lopettanut tuon touhun tyystin koska lapsien myötä öitäkään ei voi jatkuvasti istua koneella.
No mutta palaan vielä tuohon Apulais-GM:iin, on kyseessä sitten oikea tai kuvitteellinen hahmo. Hän perustaa ajatuksen sille että "pelin pitää mennä oikein". Pelaan itse samalla ajatuksella, vaikka kertoimia toki katsonkin ja jätän liian huonon lyömättä. Itse pelaan kuitenkin poikkeuksetta kertoimia lähempänä kahta kuin yhtä. Mutta paljon pelaan juurikin sillä perusteella, mitä kyseisestä kohteesta itse tiedän ja koen. Eli pidän omaa fiilistä ja aiemmin nähtyjä suorituksia isossa roolissa. Viime aikoina ainakin tenniksessä on taas mennyt hyvin, enemmän pitäisi satsata pelkästään siihen koska lopputuloksen ratkaisee se yksilö joka jättää paljon muuttujia pois. Eli eikö tätä hommaa siis voi tehdä voitollisesti ravimiesten tyyliin, eli "tiedolla"? Vai onko se matematiikka ja tylsyys pakko tuoda tähän touhuun niin vahvana?
Tuosta pers'tuntumasta esimerkkina NBA tai MLB, missä suosin "putkia", eli hyvässä lennossa olevia joukkueita. Esim. Celtics NBA:ssa viime aikoina, kun kulkee niin kulkee, vaikka ei mikään huippujoukkue olekaan ja Rondokin on poissa peleistä. MLB:n treenipeleissä Arizona D'Backs on latonut illasta toiseen kovia numeroita ja eilenkin saivat vieraissa 2,11 kertoimen ja veivätkin pelin 0-10. Molemmat LA:n joukkueet painavat myös kovaan tahtiin juoksuja, nämä kaikki toki muuttuu kun oikea kausi alkaa ja aloittavat syöttäjät pelaavat pelit normaalisti. Mutta tässä esimerkkejä joissa en näe matematiikalle isoakaan tarvetta.
Pointtini oli kuitenkin keskustella pelaamisen vaikeudesta. On varmasti monia muitakin, jotka tietävät ainakin jotain perusteita voitollisesta pelaamisesta, mutta eivät syystä tai toisesta pysty muovaamaan itseään tuohon muottiin. Se on joko liian tylsää, tai sitten sisäinen uhkapeluri ja jännityksen haku vie voiton. Tai kärsivällisyyden puute, voittaa pitäisi nopeasti, tai ainakin nopeammin. Itse pystyn myöntämään heikkouteni tässä kohtaa, eli jo pikkupojasta on kolinapelit yms. kiinnostaneet liiankin kanssa ja koskaan en ole pelaamista tai veikkaamista lopettanut, koittanut vaan säädellä ja pitää taukoja kun mopo meinaa lähteä käsistä. Koskaan ei tosin ole jäänyt laskuakaan maksamatta, joten kai tässä jotenkin on pärjätty riippuvuuden kanssa. Jännä että alkoholi, tupakka tai huumeet eivät ole koukuttaneet vähääkään mutta tietokonepelit ja gämbläys sitäkin enemmän. Autolainat on maksettu ja asuntokin lyhenee aika tiukkaan tahtiin, mutta pankki ei liikaa tykkää rahaliikenteestä näiden uhkapelisivustojen kanssa, tämä varoituksen sanana. Kannattaa siis tehdä suunnitelma vähemmän näkyvälle pelivaihdolle eikä harrastaa talletus-nosto tapahtumia jatkuvasti, pankki leimaa samantien ongelmapelaajaksi ja esim. lyhennysvapaita on turha kysellä vaikka taloudessa tapahtuisi isojakin muutoksia. Eli monen pelisivuston kanssa touhutessa jää pankille iloinen jälki luettavaksi ja syyttävä sormi tuntui melko pahalta, vaikkakin herättävältä.