Vedonlyönti

  • 3 962 272
  • 21 674

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minusta ihan fiksua tehdä 70-kertoimiset laput eurolla tai kahdella. Eihän se tietty vitonenkaan missään tunnu yhdessä häviössä, mutta mites pitkässä juoksussa? Veikkaajista ani harva pelaa voitollista peliä. Se on pikkasen eri asia hävitä vuodessa 200€ yhden euron lapuilla kuin 1000€ vitosen paukuilla pelaten.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Tämä vedonlyönti sinällään on hyvin mielenkiintoinen aihe. Olen lukenut aiheesta todella paljon, mutta olen silti vähän epäileväinen sen suhteen, olisiko minusta voitolliseksi vedonlyöjäksi pitkässä sarjassa. Matemaattinen lahjakkuus on sanotaanko rajallisissa kantimissa, ohjelmointitaidot (Excel-koodaukset ym.) nollassa ja joukkopsykologiankin opinnot ovat jääneet vähemmälle. Toisaalta innostusta aiheeseen riittää. Jonkinlaisena unelmana olisi joskus osata laskea tarkkoja todennäköisyyksiä eri pelimuotoihin urheiluvedonlyönnissä ja kenties raveissakin.

Ei oikein hirveästi innosta sellainen pelaaminen, jossa ei ole minkäänlaisia edellytyksiä pitkän aikavälin voitollisuuteen. Mitä sitten, jos voittaa vaikka vähän isommankin summan kerralla, kun sen saman summan kuitenkin ehtii hävitä moninkertaisena? Se on aika huvittavaa, kun tehdään juttua vaikka jostain ravimiehistä, jotka seuraavat raveja joka päivä ja sanovat olevansa pitkällä aikavälillä selvästi tappiolla. He ovat siis käyttäneet ison osan elämästään vain sijoittaakseen niin, että tietävät jäävänsä tappiolle.

Pidän myös vähän erikoisena sellaista eskoseppäsmäistä "ei peliä, ei betsiä" -ajattelua. Kyllä hyvästä futis-, lätkä- tai baseballmatsista pitää kyetä nauttimaan, vaikkei olisikaan sitä pakollista overia tai muuta pikkubetsiä uunissa. Tosin lauantai-iltapäivän brittifutisvakio on niin pyhä instituutio, että siinä unohtuu kaikki prosenttiarviot, odotusarvot ja optimaaliset panoskoot. Mutta jos olen vaikka lätkämatsissa paikan päällä niin ei tule mieleenkään, pitäisikö tässä olla joku under tai Asian handicap -veto pelattuna, että pystyisin rakastamastani lajista nauttimaan.

Urheiluvedonlyönnin nyrkkisäännöt (ylikerroin.com). Tuolta saa vähän käsitystä siitä, mitä se voitollinen pelaaminen käytännössä vaatii. Olisi mielenkiintoista tietää, onko Jatkoajalla ketään, jolla olisi pitkän aikavälin (min. 1000 singlevetoa) näyttöä voitollisesta vedonlyönnistä. Mistä sarjoista lyö vetoa, millaisella panostusstrategialla, kuinka paljon kuluu aikaa päivässä etc.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lähinnä rupesi ärsyttämään tuo kuittailu jos joku tekee eurolla vetojaan. Kaikki euron ja viiden euron veikkaajat ovat pitkässä juoksussa tappiollisia, joten turha sinun on mistään fiksusta veikkaamisesta täällä päteä. Se kai se pointtini oli.

This!

Ja eiköhän jokainen päätä panostuksensa ihan oman kassan mukaan. Entä jos vaihtoehtona oli 0,50e tai 1e panos? Kyllähän tuo siinäkin tapauksessa "kaksinkertaisti" voittonsa betsaamalla tuon isomman summan. Pitkässä juoksussa se on voitolle jäämisen suhteen aivan sama onko se 1 vai 2 euroa.
 

KIMPE

Jäsen

Samaa mieltä vedonlyönnin mielenkiintoisuudesta ja mielekkyydestä, omasta mielestä mukavaa puuhaa ja tietyllä tavalla rentouttavaakin(varmasti sen pitääkin olla sitä). Suomesta on aika vaikea löytää hyvää ja asiallisista vedonlyöntifoorumia tai pelkästään vedonlyöntiin keskittynyttä, jossa olisi keskustelua itse vedonlyönnistä eikä vain joukkueista ja miten pelit päättyy. Eli lähinnä miten toiset ihmiset tekevät vetoja, miten tutkivat asioita jne...

Itse päätin opiskelujen alun ohessa kokeilla vedolyöntiä puolitosissaan, tein ennakkokaavailut ja laskin itse kertoimia niihin. Ennakkokaavailuihin meni monta tuntia, mutta kun niitä jaksaa päivitellä ja tarkistella niin pysyy hyvin ajan hermolla. Itselläni oli alunperin viisi sarjaa, mutta alkoi tuntumaan liialta, joten ensi talvena panostan kolmeen sarjaan ja katson paraneeko tulos. Luultavasti niin pysyy mielenkiinto paremmin ja ei tarvitse niin paljon miettiä jotain pieniä yksityiskohtia.

Ensimmäiseltä kaudelta jäin suurinpiirtein +-0 tulokseen, joskin jääkiekon MM-kisat sekä jalkapallon EM-kisat hinaavat palautuksen hieman plussan puolelle, johon olen kyllä todella tyytyväinen ja voisin sanoa yllättävän nopeasti omien prosenttien toimineen(toki vedonlyöntiä olen harrastanut jo monta vuotta,joten ei ihan nollista aloitettu). Panostus ollut pääosin todella maltillinen, mutta koska voitothan pääosin tehdän kassan kiertonopeudella niin sitä onkin sitten löyty yleensä todella paljon single-vetoja pienellä panoksella(samalla hajauttaen riskiä). Voisin myös suositella nappaamaan kaikki mahdolliset vedonlyöntibonukset, esimerkiksi tervetuliaistarjous 100e -> 100%, josta kierrätysten jälkeen jää yleensä käteen 50-70e.

Jos noita ylikertoimen perusteita lukee niin pääosin olen samaa mieltä, paitsi maalimäärien laskemisessa, jossa valmentajalla on todella suuri merkitys(vrt viime kauden Chelsea). Sen takia niihin omasta mielestäni pitää pystyä mukautumaan nopeallakin aikavälillä. Jääkiekosta en yhtäkkiä osaa keksiä yhtä hyvää esimerkkiä, koska vedonlyönnin osalta jäi vähemmälle huomiolle.

Parasta vedonlyönnissä on ehkä se, että mielipiteitä on tuhottomasti ja kukaan ei voi sanoa mikä on oikein ja mikä väärin, koska mielestäni ei voida määritellä absoluuttista totuutta. On siis olemassa vain jokaisen omia näkökulmia, joista sitten riittääkin keskusteltavaa.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, onko Jatkoajalla ketään, jolla olisi pitkän aikavälin (min. 1000 singlevetoa) näyttöä voitollisesta vedonlyönnistä. Mistä sarjoista lyö vetoa, millaisella panostusstrategialla, kuinka paljon kuluu aikaa päivässä etc.

No ei ole näyttöä voittavasta vedonlyönnistä, mutta sen voin kertoa, että esim. toukokuussa pelasin pitkävetoa 566 eurolla, joista takaisin tuli noin 90 %. Viime kuussa tein myös havainnon siitä, että mulla osu 17 triplasta ja kvartetista tasan yksi. Sen jälkeen en ole niitä vetänyt ollenkaan. Tuplien palautusprosentti oli ~112 ja singleissä ~85. Mutta se on otettava huomioon, että toukokuussa vedin yhteensä 52 (pitkä)vetoa, joten tuosta 1000 rajapyykistä ollaan vielä kaukana. Muuten, kannattaisiko noista sarjoista joita veikkaa, pitää enemmän kirjanpitoa? (eli laskea osumaprosenttia jne.)

Sen verran ajattelin tässä kesän aikana lueskella ja opetella noita omien kertoimien ja todennäköisyyksien laskentaa, että ensi talvena osaisin veikata muutamaa sarjaa, kuten SM-Liigaa, Mestistä ja Valioliigaa, edes kohtuullisella menestyksellä. Tällä hetkellä yöpöydän laatikosta löytyy Esko Heleniuksen Vedonlyönnin käsikirja ja myöhemmin olisi tarkoitus lukaista myös Jorma Vuoksenmaan vastaava kirja.

Sitten tähän päivään. Tshekki-Portugali peliin kakkosta, 20 eurolla. Tshekki pelasi siis kaikista helpoimmassa lohkossa, jonka se lopulta siis voitti. Portugali oli puolestaan kuolemanlohkon kakkonen ja sen peliesitykset olivat koko alkulohkon ajan vakuuttavia, varsinkin esitys Hollantia vastaan oli erinomainen. Cristiano Ronaldo löysi maalijyvänsä Hollantia vastaan ja Tshekin puolustuksella on kova homma, mikäli he aikovat pitää Ronaldon kurissa. Mutta Portugali ei ole pelkästään Ronaldon varassa, sillä myös Nani ja Postiga pystyvät ratkomaan näitä pelejä. Tshekin hyökkäyskalusto on vaisu ja varsinkin kun Rosicky ei ole avauksessa, tulee heillä olemaan vaikeuksia murtautua Pepen johtaman Portugalin puolustuksen läpi. Yllätykset ovat mahdollisia, mutta tässä pelissä en usko siihen.

Päätin myös höntsätä tähän peliin tulosvetoa, johon laitoin Portugalin 3-1 ja 4-1 voitot. Lisäksi laitoin voittajavetoon kympin Saksan puolesta. Jo ennen turnausta laitoin Saksalle kympin, mutta tuo kaavio antaa Saksalle mahdollisuuden mennä finaalin voittamalla "vain" joko Englanti tai Italia, joten siitä halusin panostaa Saksaa kympin verran lisää. Kreikallehan Saksa ei tule häviämään.
 

Taikuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
BetSafe tarjoaa NHL:n draftiin kerrointa 1,90 että ensimmäisellä kierroksella varaan alle 2,5 suomalaista. Siihen piti iskeä koko rahalla.

Lisäksi muutama päivä sitten iskin että Teräväinen varataan top10:ssä kertoimella ~1,60 ja Määttä varataan top15 ~1,80.

Vähän lisäjännitystä Draftin katsomiseen. :)
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitten tähän päivään. Tshekki-Portugali peliin kakkosta, 20 eurolla.

Viime hetken veto. Tämä 15 eurolla Pafin sivuilla, antoivat kertoimeksi 1,67 joten 25 egee tulee jos on tullakseen. Voitto se on pienikin voitto.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Minullakin on tähän EM-futiksen puolivälieriin muutama veto menossa.

Saksa-Kreikka - 1 @ 1.35
Tsekki-Portugali - 2 @ 1.67
Yht: 2.25 @ 10eur. Voittoa 22.5e jos osuu.

Ja sitten pelkästään tälle illalle sellainen, että Portugali voittaa vähintään kahdella maalilla. Tuosta tulisi 12 euron panoksella vajaat 35 euroa. Luotan siihen, että CR on taas pelipäällä ja ilmeisesti ilman suurinta tähteään pelaava Tsekki ei yllätä.
 

Rannanjärvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yks lappu jäi tosin henkiin; ENG-UKR +1 x:llä kiinni, SWE-FRA 1:llä kiinni ja tänään lapun vika matsi IFK Marienhamn-HJK merkillä 1 kertoimen ollessa 3,90. 70,20 kokonaiskerroin joten euron panoksella ihan bueno. Jännittää...

Näinhän se sitten osui. Tämän lisäksi kolme muuta lappua, 2 tai 3 kohdetta per lappu, osuivat kertoimilla 38.35, 44.63 ja 29,95. Kaikki 4 lappua euron panoksella.

Eihän 330 euroa ole mikään iso pelikassa, mutta jos puhutaan vaikka vedonlyöntiä aloittelevasta opiskelijapojasta, ei ole välttämättä edes järkeä lähteä operoimaan tuota suuremmalla kassalla, sillä alussa tekee joka tapauksessa virheitä. Ja pelikassanhan täytyy olla sellaista rahaa, jonka häviämisellä ei ole vaikutusta siihen, onko seuraavana aamuna leipää pöydässä.

Juuri näin. Kaukana opiskelijapojasta mutta aloitteleva kyllä. Tarkoitukseni on nimenomaan ottaa tuntumaa, kirjata voitot ja tappiot ylös jne jotta syksyllä Valioliigan alkaessa olisi jo selvät sävelet miten pelaan. Monivetoa ja vakiota meinasin enimmäkseen. Olisi tyhmää tässä tilanteessa alkaa panostamaan enemmän kun tarkoitus on opetella. Euron panostamistani kritisoinut nimimerkki ei tätä tietenkään voinut tietää. Olen tosiaan nyt kisojen ajan tehnyt taustatyötä "urakalla" ennen vetojen jättämistä. Vuoksenmaan kirja on tullut myös luettua vaikka hieman vanha onkin. Ajattelin seuraavaksi lukea tuon Heleniuksen kirjan.

Olin myös voitolla ennen keskiviikon pelejä kisojen ajalta. Nyt olen aika helvetin hyvin voitolla, en kelaa niinkään niitä rahasummia vaan prosentuaalisesti. Kuten sanoin, otan tän treeninä syksyä varten. Mielestäni toimin fiksusti enkä lähde hakemaan mitään potteja ennen kuin on oikeasti tatsia hommaan. Esim. tuota yhteensä 183€ voittoa varten täytin ko. otteluihin 25 riviä, euron per rivi. Katotaan kisojen jälkeen onko prosentit kohillaan, mutta nyt näyttää hyvältä. Uskomatonta tsägää varmasti. Mielestäni näissä asioissa pitää olla nöyrä, jos tarkoitus on voittaa rahaa niin ei kannata keulia.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen pienten panosten kannattaja, pystyy pelailemaan lukumääräisesti useampia vetoja. Ja ihan voitto ja "voitto" ajattelusta, niin jos kerroin on 2,5 ja panos 10€, niin palautus on 25€, siitähän jää nettovoitoksi 15€.

Mutta jos sitä taas Saksaa ja Englantia.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Minullakin on tähän EM-futiksen puolivälieriin muutama veto menossa.

Saksa-Kreikka - 1 @ 1.35
Tsekki-Portugali - 2 @ 1.67
Yht: 2.25 @ 10eur. Voittoa 22.5e jos osuu.

Ja sitten pelkästään tälle illalle sellainen, että Portugali voittaa vähintään kahdella maalilla. Tuosta tulisi 12 euron panoksella vajaat 35 euroa. Luotan siihen, että CR on taas pelipäällä ja ilmeisesti ilman suurinta tähteään pelaava Tsekki ei yllätä.

Tuo toinen veto kusi siihen, että peli päättyi vain 1-0, mutta muuten Portugali ei pettänyt, vaan jätti tuon ensimmäisen vedon vielä eloon, eli Saksan voittaessa tänään saan aika lailla omat takaisin.
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse se voitto ei näissä kisoissa ole pääasia. Olen toisinaan veikannut marginaalisen pienillä panoksilla, toisinaan puolella sadalla eurolla. Mulla ei ole mitään erityistä suosikkijoukkuetta kisoissa, joten pienillä panoksilla saa vähän enemmän tunnetta peliin, ja toivoo jomman kumman voittavan. Vedonlyöntiä ei aina harrasteta äkkirikastumisen takia :)

Itse peleihin:

Eilen oli voittajavedossa 0,5e panoksella: Tsekin avausmaalintekijä, Jiracek; Portugalin avausmaalintekijä, Ronaldo/Pepe; kulmien määrä 12/13.

Nenilleen meni tuo veto, muttei hirveästi harmita.

Toinen veto eilen oli Portugalin voitto 1,7 kertoimella ja 10e betillä. Siitä sai sitten veikkausrahat uusiksi pelattavaksi. Ei voittoa, muttei myöskään tappiota. Joitain vetoja on auki mm. Portugali mestariksi, Uuden-Seelannin rallin top3, maanantain vakio jnep.

Tänään vedossa on tulosvetoa ja päivän trio. Tulosvetoon Saksa 0 - 0/1 Kreikka vaatimattomalla euron panoksella. Trioon Saksan avausmaalintekijäksi Müller/ei maalia, Kreikan maalintekijäksi ei maalia. Kulmapotkuja on tullut erittäin paljon näissä kisoissa ja viime peleissä, joten kulmien määräksi 15 ja 16 tai enemmän. Toivotaan, että nappaa :)
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Katselin vähän tilastojani Nordicbetin sivuilta. Aloitin siellä 19.3, eli n. kolme kuukautta olen veikkaillut suhteellisen säännöllisesti. Olen ollut siinä käsityksessä, että olen aika paljon tappiolla, mutta yllättäen tappiota on tullut vain n. 10euroa, eli lähes +/-0 linjalla mennään. Viime aikoina varsinkin olen saanut kiitettävästi voittoja ja olen kotiuttanut muutamia kertoja rahaa omalle tililleni. Jos laskin palautusprosentin oikein, niin hyvin lähelle 99% on oikea määrä.
On ihan kätevää että pystyy seuraamaan noita, niin pysyy kartalla asioista.
 

VilleSeina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, SaiPa
Portugal 1,70 ja Miami 1,60 tuotti veikkaukselta 40€ panoksella 108,80€ eli niillä pääsee sitten kivasti tänään terassille pussikaljojen jälkeen.

Unibetin tilin mukaan NHL-kausi tuotti voittoa tänä vuonna hiukan päälle 700€, ja kaverin kanssa yhteinen playoff-tili sitten 180€. Noh josko ens kausi menis paremmin.. Kesä menee varmaan betsibreikkiä pidellessä mutta palataan syksyllä asiaan.
 

Ölppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen pitänyt Exceltaulukossa tilastoja vedoista ja aikalailla harrastusmielessä on tullut pelattua.

Kuukausi, voitetut/pelatut laput, palautusprosentti, voitto:
Maaliskuu, 4/36, 64%, -172,71€
Huhtikuu, 7/15, 83%, -23,55€
Toukokuu, 12/45, 88%, -49,46€
Kesäkuu, 14/45, 109%, +22,45€

Maaliskuusta lähtien palautusprosentti ollut vaatimattomat 82,63% ja häviöllä ollaan 223,27€. 141 lappua on tullut tuona aikana pelattua ja keskimääräinen kupongin hinta on 7,38€ eli pikkupanoksilla on täälläkin väännetty. Singlelappuja noista on ollut 109 ja systeemeitä 32 kappaletta.

Tarkoitus on kammeta tulosta vähitellen nollaan ja sitä kautta plussan puolelle. Palautusprosentti on ainakin kuukausien myötä parantunut ja EM-Kisoista jäädään selkeästi voitolle.
 

Number 11

Jäsen
Urheiluvedonlyönnin nyrkkisäännöt (ylikerroin.com). Tuolta saa vähän käsitystä siitä, mitä se voitollinen pelaaminen käytännössä vaatii. Olisi mielenkiintoista tietää, onko Jatkoajalla ketään, jolla olisi pitkän aikavälin (min. 1000 singlevetoa) näyttöä voitollisesta vedonlyönnistä. Mistä sarjoista lyö vetoa, millaisella panostusstrategialla, kuinka paljon kuluu aikaa päivässä etc.

En ala mitään tiliotteita tai bookereiden sivujen tietoja kopioimaan, mutta on tässä useampi vuosi pelattu voitollisesti. Väitän voitollisen pelaamisen olevan jopa kohtuullisen helppoa, mutta on täysin eri juttu tehdä pelaamisesta itselleen ammatti. Ihan jo siitäkin syystä, että bookerit rajoittavat panostusta aika tehokkaasti. Ok, jos pelaa pelkästään jotain isoja sarjoja (esim. Valioliiga) niin varmasti jonnekin päin maailmaa saa rahaa tungettua sisään niin paljon kun löytyy.

Tuon linkin takaa löytyvät ohjeet ovat aika diibadaabaa, eikä voitollinen pelaaminen vaadi lähellekään tuollaista työmäärää. Jollain viiden vuoden takaisilla tuloksilla ei tee vaikkapa futiksen kakkosdivarissa yhtään mitään. Tykkään pelata sellaisia sarjoja, jotka hallitsen. En kiinnitä liikaa huomiota tilastonäpräämiseen, sillä sitä kautta ei riittävää etua vedonvälittäjiin nähden saa. Kertoimet kun perustuvat yleensä aika vahvasti noihin tilastoihin. Varsinkin jos miettii jotain under/over -vetoja.

Panostan pääosin kotimaisiin sarjoihin ja niistä parhaat ylikertoimet löytyy yleensä alemmista divareista. Palautusprosentit näissä ovat tavallista huonompia, mutta bookereiden tiedot sarjoista ovat heikot ja yksittäisten pelaajien vaikutukset korostuvat. Olen jossain viestissä aiemmin jo kertonut jotain esimerkkejä. Esim. A-nuorten SM-sarjassa pari kautta sitten Espoossa oli tällainen "viikonlopputurnaus". Jokerit oli perustasoltaan keskikastia, mutta tähän turnaukseen he saivat n. kymmenen pelaajaa liigasta tai Mestiksestä mukaan. Vastustajien ryhmät olivat todella heikkoja. Jokereille sai esim. jotain heikkoa Ilvestä tai Tapparaakin vastaan parhaimmillaan 2,60 -tasoisia kertoimia. Eivätkä nämä kertoimet tippuneet "turnauksen" edetessä, vaikka Jokerit tuolla porukalla voitti kaikki kolme peliään.

Samoin joku vuosi sitten Neftekhimik pelasi harjoituspelejä Suomessa. Tässä linkki viestiini silloin. Selvitin vielä ennen peliä nuo kokoonpanot, kun Neftekhimikin sivuilta löytyi heidän leiriryhmänsä ja sen kapeus varmisti sen, ettei mitään heikkoa porukkaa jäälle tule. KiVa sai parit junnuvahvistukset pk-seudun seuroilta peliin, mutta hävisi 8-2. Tasoero oli vielä lukemiakin selvempi.

Ihan jo toissapäivänä Veikkaus tarjosi kakkosen EsPalle 1,65 -vieraskerrointa LoPaa vastaan. EsPalta olen nähnyt tällä kaudella useampia pelejä ja heillä on todella iskukykyinen porukka, joka pystyy yksittäisessä pelissä haastamaan kenet tahansa. LoPa oli jo ennestään sarjan ylivoimaisesti surkein joukkue. Saldona 0-1-8 ennen tuota peliä. Nyt heiltä puuttui todella paljon normaalinkin avauksen pelaajia ja tilalla oli jotain B-junnuja. Koutsitkin olivat jo juhannusloman vietossa. Lopputulos 0-13 taisi jopa ylittää uutiskynnyksen. Jos otat puolet avauksen pelaajista pois vaikkapa ManUlta Wigania vastaan, niin tilalle löytyy kyllä reserveistä riittävän hyviä pelaajia. Jos taas otat kakkosdivarin (puhumattakaan kolmosesta, mikä löytyy vetolistoilta myös) joukkueelta puolet avauksen pelaajista pois, niin lukemat päätyvät IL:n etusivulle. Tuossa pari päivää sitten juuri kolmosessa Reipas pelasi TiPSiä vastaan voittaen 31-1, kun Tikkurilan porukka pelasi vajaalla koko pelin kun pelaajia ei saatu.

Näistä alemmista divareista löytyy kohtuullisen hyvin pelattavaa. Pohjatyötä näihin teen katsomalla joukkueiden pelejä ja lukemalla keskusteluita. Ihan jo Futisforumin alempia divareita käsittelevät ketjut auttavat tässä hommassa paljon ja välillä sieltä suoraan löytyykin hyviä vetovinkkejä. Ei se ole häpeä ottaa muilta vinkkejä vastaan, kunhan osaa toisten näkemykset arvottaa riittävän hyvin. Esim. tässä ketjussa mm. meciar81:n nyrkkeilyvinkkeihin olen oppinut luottamaan, kun niillä on rahaa tullut sen verran hyvin ja kyseinen kirjoittaja tuntuu noista ymmärtävän.

Järkipelaamisen lisäksi vedän ns. fiilisbetsejä, eli kun lähden jotain peliä katsomaan niin on siihen mukavampi joku veto laittaa. Silloin pyrin yleensä pelaamaan mahdollisimman hyvän odotusarvon omaavan vedon. Yksi isoimmista asioista on tuo kerroinvertailu. Suosin itse betexplorerin verkkosivujen kerroinvertailua ja sen lisäksi tarkistan kertoimet manuaalisesti parista paikasta (mm. Veikkaus, Entraction-pokeriverkon alaisista sivuista joku, jne.). Pelitili n. 20 bookerilla ja käytännössä aina pääsen pelaamaan markkinatoppia. Tuolla betexplorerilla nuo pari puolalaissivustoa kannattaa jättää huomioimatta. Sen verran hämärää hommaa etten ihan heti rahojani olisi sinne tunkemassa. Noita kerroinvertailusivustoja on toki muitakin. Joskus saatan iskeä betsiä ihan sillä perusteella, että jonkun bookerin linja eroaa täysin muista. Jos vaikkapa 50 muulla bookerilla paras kerroin on tyyliin 1,85 ja joku yksittäinen pienempi lafka tarjoaa 2,40 niin isken kiinni. Vähän vastaava oli nyt pari päivää sitten kakkosen kohteessa KPV-PS Kemi.

Joka tapauksessa veto kannattaa ehdottomasti lyödä sinne, mistä saa parhaan kertoimen. Ihan jopa tuo EM-kisojen huominen Espanja-Ranska on nykykertoimilla (1,85-3,60-5,60) arbitraasi eli pelaamalla parhaita kertoimia jäät pakosti voitolle. Nyt kyseessä on niin minimaalinen arbitraasi, ettei siihen kannata tarttua. Yleensä kannattaa kytätä niitä ensimmäisiä kertoimia. Jos tunnet sarjan, niin pystyy aika hyvin niistä noukkimaan ylikertoimia. Tästä paras esimerkki on muutaman vuoden takainen TuTo - Suomi U20. Bwin avasi pelin asettamalla kertoimet ensimmäisenä. Suomelle sai silloin 3,60. Bookerilla ei ollut mitään havaintoa, että Suomi tuli peliin käytännössä U20 MM-joukkueella, missä mukana oli granlundit, vataset ja kumppanit. Kaikki aiemmat pelit U20 pelasi kokeilujoukkueella, mutta tuo muistaakseni marraskuun alun EHT-tauolle osunut peli pelattiin "ykkösmiehistöllä". Lopullinen Suomen kerroin asettui lopulta alle 1,60. Pelihän meni lopulta rankkareille, mutta sillä ei pitkässä juoksussa ole merkitystä.

Varsinaista (tai tarkkaa) panostusstrategiaa ei edes ole. Panos vaihtelee vähän ylikertoimen tason ja yleisen osumistodennäköisyyden mukaan. Ilman muuta kuitenkin suosittelen panostusstrategiaa, mikäli aikoo edes puolitosissaan tuota hommaa tehdä. Pelaan vähän liian suurilla panoksilla monesti verrattuna pelikassan kokoon. Ja tuollaiseen huippuylikertoimeen panostan yleensä niin paljon, kuin bookerit ottavat vastaan. Noissa mainitsemissani Jokereiden A-junnupeleissä bwin otti silloin 200e per peli, sen jälkeen löivät aika tiukatkin rajoitteet ja kyseinen firma olikin boikotissani jonkin aikaa. Kyllä nuo firmat aika hyvin haistelee, jos pelaa pelkästään markkinatoppeja tai pienempien sarjojen kohteita voitollisesti ja tästä yleensä "rankaistaan" noilla rajoitteilla. Ylikertoimen foorumia kun selailee, niin pahimmillaan aika naurettavan pieniksi on maksimipanostukset joillakin laskettu. Se on varma juttu, että jos omalla kohdallani maksimit tiputetaan vaikka kymppiin, niin loppuu pelaaminen sellaisilla sivustoilla.

Noita Vakioveikkauksia ja Monivetoja en suosittele. Noissa on niin surkeat palautusprosentit, että pitkässä juoksussa voitollinen pelaaminen perustuu vähän pelattujen rivien etsimiseen. Taitaa jopa olla järkevämpää laittaa pitkävetoon nuo kohteet Vakiosta. Veikkauksella tosin kerroinrajan vuoksi ei onnistu, mutta johonkin varmasti saa tungettua noita lappuja, missä voittokertoimet ovat kymmeniä tuhansia.

Aikaa päivässä kuluu kerroinvertailuihin ehkäpä puoli tuntia. Sen lisäksi lähes päivittäin menee vähintään pari tuntia keskustelupalstoja ja vihjesivustoja lukien, mutta se on vähän makuasia, laskeeko LoPan kausitopicin lukemista futisforumilla puhtaasti työksi vedonlyönnin eteen. Itselleni tärkeintä on siis kuitenkin se, että ymmärrän syyt ja seuraukset pelissä. Siksi pelien näkeminen ja pelin taktinen ymmärtäminen on todella tärkeää ja rankkaan sen varsinaisen tilastonäpräyksen (pl. kerroinvertailu) edelle. Olen oppinut luottamaan omiin arvioihini ja esim. nyt MM-kisoissa tein kohtuullisen pienellä panostuksella (panokset kympeissä) tonnin tilin, vaikka pelasin jokaiseen peliin jotain ihan jo mielenkiinnon vuoksi. Todella suurella prosentilla osui ennakkoarviot pelin yleisestä kulusta, maalimääristä, lopputuloksista jne.

Mielestäni aika turhaa tehdä jokaiseen peliin erikseen jotkut prosenttiarviot jne. Kun katsoo vaikkapa jotain IS Veikkaajan prosenttiarvioita, niin noilla arvioilla lähes jokaiseen kohteeseen löytyy vähintäänkin marginaalisia ylikertoimia joita pitäisi pelata. Tottakai pitää olla hyvinkin kärryillä, missä prosenttiluokissa liikutaan. Mutta esim. jos oma arviosi joukkueen voitolle on 48% ja se riittäisi peleihin, mutta tiputtamalla arvion 47% tarjottu kerroin ei enää riitäkään, niin aletaan liikkumaan sellaisilla rajoilla että ei tuossa nyt käytännön järkeä ole. Etenkin jos se prosentin osuus muodostuu jostain kovista kotisaldoista 5-10 vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:

KIMPE

Jäsen

Oikeastaan joka kohtaan samaa mieltä, ja koska en itse jaksa kirjoittaa varmastikkaan ikinä noin pitkää tekstiä niin totean vain, että hyvää tekstiä.

Tuo kerrointen vertailu on kyllä mielestäni yksi avainasia, mitä vedonlyönnissä voi tehdä. Itse tulee nykyään lähinnä suurimmalti osin katsottua noita kertoimia ja jos omilla lafkoilla sattuu olemaan markkinatoppi niin isken siihen muutaman euron kiinni, ja sillä tavalla pysyy yleensä voiton puolella.

Todettakoon näistä pienimmistä sarjoista sen verran, että yleensä on olemassa vain muutama lafka joka laskee niihin kertoimia(en ala mainostamaan). Joita muut sitten kopioivat ja tekevät omat kertoimensa, jolloin ylikertoimien löytäminen edes pienellä vaivalla onnistuu helposti, esimerkkinä juurikin suomen jalkapallon kakkosdivari,pesäpallo tai salibandy. Esimerkkinä voisin käyttää pesiksestä tämän kauden alkua,tullut useasti löytyä alle tiettyä juoksumäärää kun ollut todella kolea sää, jolloin pallon lentorata hidastuu ja juoksuja ei tule samaan malliin(sateen vielä auttaessa). Jolloin esimerkiksi buukkerit ovat laskeneet edellisen kesän keskiarvon näihin peleihin kun suurin osa jouksuista löydään heinä/elokuun peleissä, eli pelkästään forecaa seuraamalla ja vähän lajia tuntemalla on voinut tehdä suhteellisen hyvän tilin.

Noista kertoimien laskemisesta voisi todeta sen, että esimerkiksi itse lasken ne lähinnä sen takia, että tiedän mitä kannattaa pelata. En siis orjallisesti niitä noudata, mutta jos joku osuu lähelle otan sen tarkempaan tarkkailuun ja mahdollisesti laitan muutaman lantin sijoituksen. Toki tällä säästän aikaa todella paljon jos lasken esimerkiksi perjantaina kertoimet koko viikonlopuksi niin en joudu joka aamu niitä erikseen miettimään vaan voin nopeasti katsoa mitä mieltä olen tietystä pelistä ja katsoa mitä kannattaa pelata.

Veikkaamisessa voi käydä helposti niinkin, että alkaa ottamaan tiettyjä asioita liiankin tarkasti. Eli esimerkiksi jos nurmen pituus on millin liikaa(vrt Espanja - Italia pelin valitukset) niin silloin on menty liian pitkälle, pitää osata pitää tietty neutraalisuus jokaiseen veikattavaan kohteeseen, jolloin ei tarvitse murehtia veikkaako tunteen ohjaamana, vai rationaalisesti.

E: Lähinnä hassuttelu mielessä voisin tipata Betsafelta löytyvää kohdetta suomesta varattavien pelaajien määrä ensimmäisellä kierroksella alle 2,5pelaajaa löytyy kertoimella 1,75. Mielestäni ihan OK-kohde ja en yhtäkkiä keksi ketään pelaajaa Määtän ja Teräväisen jälkeen joka varattaisiin ensimmäisellä kierroksella.
 

Kennedy79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Rops, NUFC ja Detroit RW
Mistäköhän Vuoksenmaan kirjan saisi? Netistä en ole löytänyt enää mistään josta vois tilata..
 

Ölppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilinen Saksan tasan kahden maalin veto osui, nyt kun Espanja voittaa tasan yhdellä maalilla niin voipi nauttia rahoista. Toisella lapulla Saksan väh. 2 maalin voitto ja tuo Italian tasuri, nyt on rahaa tulossa!

Pistin sinkkuna menemään myös seuraavanlaisia lappuja:

Espanja - Ranska: Espanja yli 1,5 maalia
kerroin 2,03 panos 10€

Espanja - Englanti "Most scoring team": Espanja
kerroin 2,20 panos 10€

Englanti - Italia: 1-1
kerroin 5.00, panos 4€
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Tulee pitkästä aikaa katsottua baseballia, tulin duunista himaan 05 jälkeen ja kattelin mitä pelejä on menossa.

Diamondbacks - Cubs streamin kautta ja livevetoja Bet365:lla 6-10€ panoksilla (50€ laitoin sisään). 4th inningin jälkeen (9 inningiä yhteensä) tullu omat takaisin, ja ottelun lopputuloksenkin kannalta näyttää hyvältä. Diamondbacks -1.5 @ 2.15 monessa lapussa, ja johtaa tällä hetkellä 7-2.

Parissa lapussa myös Mariners -3.5 - Padres @ 2.25, tilanne 5-1 7. inningin puolivälissä.

Sen verran kauan tulee kestämään pelissä, että kohtapuoliin unille ja iltapäivällä katellaan paljonko sitä voittoa tuli.


Tulipahan vain mieleen kuinka mielenkiintoinen laji baseball on, mutta vedonlyönnillä saa siitä parhaan jännityksen irti.

E: Eipä sitä millään malttanut mennä nukkumaan, loppusaldoksi muodostui 152.96€ kun tuli heitettyä pari typerää parin kympin vetoa jotka ei osunu.
 
Viimeksi muokattu:

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nordicbetin riskittömällä 50 euron vedolla voitin eilen 170 euroa. Lentopallossa pelasin USA:n voittoa Ranskasta ja Italian voittoa E-Koreasta. Mukavat massit tuli siitä. Harmi vain, että Nordicbetissä pitää kierrättää 300 euroa ennen kuin saa mitään ulos... Eli lisää vetoja sisään vaan.

Tänään Nordicbet tarjoaa mielestäni erittäin pelattavia kertoimia lentopalloon. Veikkaan Argentiinan voittoa Portugalista (1,40), Kuuban voittoa Venäjästä (3,20)ja Bulgarian voittoa Saksasta(4,00). Voittoa tulisi 10e panoksella 180 euroa. Tilastot puhuvat veikkaamieni tulosten puolesta. Portugali ei ole voittanut yhtään ottelua kahdeksasta, Kuuba johtaa lohkoa reilusti ja vienyt keskinäiset kohtaamiset Venäjää vastaan, ja Bulgaria voittanut yhtä monta peliä kuin Saksa ja vienyt maiden keskinäiset kohtaamiset.

Vetoa sisään vain, 10e menetys ei ole iso, jos miettii mahdollisia, jopa todennäköisiä, voittoja. :)
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Nordicbetillä on tänään ihan hyvät kertoimet Englanti-Italia -peliin. (Muita sivustoja en ole katsonut). Molempien voitolle oli ainakin vielä jokin aika sitten 2.78 ja tasurille jotain kolmen päälle, en muista nyt tarkasti. Laitoin mutulla pari vetoa sisään:
-Italian voitolle 20e, jolla tulisi voittoa 55,60e. Perusteluina pidän ainakin sitä, että Englanti ei yleensä ole mielestäni menestynyt arvokisoissa kovin hyvin, joten en odota muutosta tälläkään kertaa. Sen lisäksi vielä kannustan Englantia tässä matsissa, joten ns. win-win tilanne. (tasuria lukuunottamatta)
-Yli 2,5 maalia kympin panoksella, josta tulisi 26e. Tämä on heitetty vielä enemmän fiilispohjalta kuin edellinen, mutta odotan että tulee hyvä ja monimaalinen matsi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös