Vedonlyönti

  • 3 962 333
  • 21 674

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Tuli tuo veikkauksen pelitili (kaikki 50€) laitettua seuraavaan pitkävetoon jo nyt EM-kisoja odotellessa:

109 Venäjä - Tshekki 1 1,90
111 Saksa - Portugali 1 1,75
114 Ranska - Englanti 1 2,25
115 Ukraina - Ruotsi 2 3,20

Kokonaiskertoimeksi muodostui 23,94 ja panosta tosiaan 50€, mahdollinen voitto olisi näin ollen 1197€.

So far, so good. Oletin Saksan ja Venäjän olevan varmimmat voittajat noista peleistä ja johan Saksa melkein onnistui ryssimään pelinsä. Jäjellä olevista peleistä täytyy nyt toivoa tosiaan, että Ribery, Benzema ja kumppanit pystyvät murtamaan lädien puolustuksen. Hodari lähtee kuitenkin ensisijaisesti hakemaan 0-0 tulosta ja toivoo mahdollista maalia kulmapotkusta tms.
 
Espanja - Italia X 3,50
Panos: 5€

Irlanti - Kroatia 2 2,24
Panos: 10€

Täsmälleen samat laput lähti täältäkin, sillä erotuksella, että Kroatian voiton kaverina oli vielä Raahen voitto Joensuusta. Tällä hetkellä näyttää oikein hyvältä.

EM-kisat on kyllä melkoinen unelma vedonlyöjälle. Paljon pelejä ja ainakin mun mielestä paljon huonosti aseteltuja kertoimia. Itse olen nähnyt sen verran vaivaa, että luin Veikkaajan ja Urheilulehden ennakot kisoista ja joukkueista, joiden perusteella olen sitten veikkaillut pelejä. Mikäli Kroatia voittaa Irlannin (johtaa 3-1), niin kuudesta ekasta pelistä viisi on osunut. Eli myös Puolan ja Kreikan sekä Espanjan ja Italian tasapelit haistelin oikein, ainoastaan Hollanti-Tanska peli kusi.

Huomenna pelataan Ranska-Englanti sekä Ukraina-Ruotsi ottelut, joihin merkit ovat vielä hakusessa. Ainakin tällä hektellä mulla on sellanen fiilis, että Ranska voittaa Englannin, mutta toisaalta pelissä on myös tasurin vaara. Ukraina-Ruotsi peliin todennäköisesti risti tai kakkonen, ehkä jopa molemmat. Huomata täytyy myös tiistain Kreikka-Tshekki pelin kertoimet, jossa jostain syystä lohkon heikoimmaksi joukkueeksi ennakoitu Tshekki on nostettu ennakkosuosikiksi. Tasurin ja Kreikan voiton kertoimet ovat 3,15 - mun mielestä loistava ohipelikohde!
 

KuKKaKeppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KYRöskosken PÄrske
Koitetaan hakea huomisista peleistä isoa kalaa.

Ranska - Englanti 1 (2,25)
ja
Ukraina +1 - Ruotsi 2 (7,05)

Yhteiskerroin 15,86 ja panosta 40 euroa! Toivottavasti osuis!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä vedin molemmat huomisen pelit ristiksi kympillä, lisäksi Ukraina-Ruotsi X ja Ranska-Englanti 1 kympillä. Sit vielä joku muutaman euron kokeilu puoliajoista, Eng-Fra X/1 ja UKR-SWE 2/X, tohon sai satasen kertoimeksi.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Kerrankin näyttää kulkevan ja vedot osuvan, mutta tänään pelataan vaikeimmin ennakoitavat pelit tähän mennessä. Meinasin jo pitää välipäivän, mutta tulin kuitenkin toisiin aatoksiin. Hodgsonin puolustusvoittoinen pelitapa voi toimia yllättävän hyvin Ranskaa vastaan, mutta Englannin voittoon en kuitenkaan usko. Niinpä lapulle Ranska - Englanti 1X. Panosta 10€.

Ruotsi lähtee mielestäni ennakkosuosikkina Ukraina-otteluun, vaikka kertoimet muuta sanovatkin. Ukrainalta on muistaakseni ykkös- ja kakkosmaalivahti loukkaantuneita ja vaikka Rutsiltakin saattaa muutama pelimies puuttua, on heidän materiaalinsa kovempi. Toivottavasti kotiyleisö ei siivitä Ukrainaa ihmetekoihin, sillä Ruotsille laitan kympin kertoimella 2.95. Lisäksi Ruotsin kahden maalin voitolle saa jopa seiskan kertoimia, joten tuohon vielä 2€.
 
Toivottavasti kotiyleisö ei siivitä Ukrainaa ihmetekoihin, sillä Ruotsille laitan kympin kertoimella 2.95. Lisäksi Ruotsin kahden maalin voitolle saa jopa seiskan kertoimia, joten tuohon vielä 2€.

Ruotsin voiton kerroin on Veikkauksella 3.05, joka on koko markkinoiden toppi. Tuosta kertoimesta huolimatta mua houkkuttelee pelaamaan lapulle myös ristin, mutta katsotaan. Myös Ranska-Englanti pelissä on ristin vaara, joten 1X on oiva valinta pelilapulle, kuten Sabaton näytti tehneenkin.
 

#25 Primeau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Itse laitoin lapulle seuraavaa:


Ranska vs Englanti 1 X

Ukraina vs Ruotsi 2

Panos: 20e
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Ruotsin voiton kerroin on Veikkauksella 3.05, joka on koko markkinoiden toppi.

No muutama euro sinne tänne. Vakavasti ottaen olen kyllä yllättynyt, että Veikkaukseltakin näkee tasaisin väliajoin markkinoiden korkeimpia kertoimia. Monta vuotta vain Veikkauksella pelanneena on jo oppinut suodattamaan kyseisen firman, mutta pitänee alkaa tästä lähtien tarkastamaan myös kyseinen sivusto ennen pelaamista.

EDIT: Nyt on Veikkaus pudottanut Ruotsin kertoimeksi 2.75.
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No muutama euro sinne tänne. Vakavasti ottaen olen kyllä yllättynyt, että Veikkaukseltakin näkee tasaisin väliajoin markkinoiden korkeimpia kertoimia. Monta vuotta vain Veikkauksella pelanneena on jo oppinut suodattamaan kyseisen firman, mutta pitänee alkaa tästä lähtien tarkastamaan myös kyseinen sivusto ennen pelaamista.

Veikkauksella on nykyään ihan kilpailukykyiset kertoimet ja varsinkin selkeiden ylikertoimien osalta ovat todella jääräpäisiä niiden kanssa, eivätkä tiputa välttämättä ollenkaan markkinoiden tasolle, tai tiputtavat liian myöhään. Bonuksia Veikkaus ei jakele, joten siinä mielessä huono firma.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Kyllähän Ranskaa tänään joutuu painaan. Laitoin sisään kertoimella 2.66 Betfairilla, lisää tuutataan kertoimen noustessa. Ranskan lohkovoittoakin lyötynä 2.78:lla.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Viime päivinä ei ole laput oikein osuneet. Lähelle on päästy muutamaan otteeseen mutta sehän kun ei valitettavasti riitä.

Pakko oli tämän päivän vedoissa kokeilla Ruotsin kahden maalin voittoa Ukrainaa vastaan, koska sokaistuin täysin 7,05 kertoimeen. Ranskan ja Englannin välinen matsi aiheutti päänvaivaa ja siksi päädyinkin tasapeliin. Veikkausliigakohteessa merkin valitsin puhtaasti tunnepohjalta.

Lappu on siis seuraavanlainen:

JJK − KuPS 1
Ukraina +1 − Ruotsi 2
Ranska − Englanti X

Kokonaiskerroin: 35,77
Panos: 13,00€

Siinäpä jännitettävää illaksi. Ei liiaksi harmita jos menee metsään, mutta osuessaan sitten hymyilyttääkin jo ihan tarpeeksi.
 
Vaikka tänään pelikohteita on äärimmäisen niukasti, niin jokaisesti futispelistä laitoin lapun tiskiin.

JJK - KuPS 1 1.75
Panos: 10 €

Ranska - Englanti 1 2.25
Panos: 10 €

Ukraina - Ruotsi X2 3.00-2.75 (järjestelmä)
Panos: 10 €

Huomiselta kannattaa huomioida Superpesiksen Jyväskylä-Kankaanpää ottelu, jossa Kankaanpäälle tarjoillaan aika mukavia kertoimia. KaMan ML voitosta tarjotaan 2.05 ja risti-kakkosellakin saisi pelattua mukavan ohipelin. Kiri ei näet hirveästi suoria voittoja nappaile ja edellinen 3 pisteen voitto (pl. Joensuu ja Nurmo) on niinkin kaukaa kuin elokuulta 2010. KaMalla on ollut hieman loukkaantumishuolia, kun Jukka Latvala ja Ilari Siutla ovat olleet poissa. KaMa on kuitenkin laadultaan sen verran kova joukkue, että suoraan se ei tule Kirille häviämään. Joukkueet kohtasivat viikko sitten Kankaanpäässä, jossa Kiri oli niukasti parempi jaksoin 0-1. Veikkauksella on ylireagoitu Kirin hyviin viime aikaisiin otteisiin (4 pelista 6 pistettä, joista tosin ei yhtään 3 pisteen voittoa) ja mun mielestä Kiri ei voi lähteä tuon tasoista porukkaa vastaan ennakkosuosikkina. Aika maistuva pelikohde.
 

turo-urpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Happee
Eikös sitä sanota, että Englanti on arvokisoissa vedonlyöjän unelma. Vastustaja saa käytännössä joka peliin ylikertoimen. Ranskan kertoimet on pyöriny jossain vaiheessa kolmen yläpuolella, mutta kyllä noita 2,5 kertoimiakin kelpaa kokeilla.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Ranska-Englanti 1 2,25
Ukraina+1-Ruotsi 2 6,06

Kokonaiskerroin 13,61
Panos 10e
 

#25 Primeau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Itse laitoin lapulle seuraavaa:


Ranska vs Englanti 1 X

Ukraina vs Ruotsi 2

Panos: 20e


No niin kerrankin kannatti ottaa lapulle mukaan varmistus. Itse pelihän oli semmoista unilääkettä että oksat pois. Jos tulevaisuudessa ei meinaa tulla uni niin löytyy Digiboxilta 90min Ranska vs Englanti peliä.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Eilen tuli sitten EM-kisojen ensimmäinen tappiollinen veikkaus, mutta silti päivä oli kokonaisuudessaan voitollinen. Tänään Kreikka - Tshekki -ottelu on mielestäni melko ympäripyöreä ja todella hankala veikattava, joten vetoja en siitä pelistä tee. Kreikka kuitenkin saa selviä ylikertoimia, kun parhaimmillaan kertoimet ovat jopa 3.35 ja avauspeli oli selvästi Tshekkiä vahvempi. Toisessa pelissä luotan Venäjään ja heidän voitolleen lähti 10€ Unibetin kertoimella 2.40.
 

KuKKaKeppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KYRöskosken PÄrske
No koitetaan taas jotain heittää..

Oklaholma - Miami 2 (3,00)

Itse pidän Miamia NBA:n vahvimpana joukkueena, enkä vähiten Jamesin ansiosta

Kempele - Ylivieska 2 (5,15)

Sarjakärki Ylivieska menee Kempeleen vieraaksi, aikas hyvän kertoimen Veikkaus kuitenkin antaa vaikka Kempele onkin ykkösessä ihan kova porukka.

Kreikka - Tsekki X (3,15)

Ottelu päättyy 0-0 tai 1-1 lukemiin.

Puola+1 - Venäjä 2 (3,95)

Venäjä voittaa pelin suvereenisti :)

Yhteiskerroin 192,23 ja panosta taskunpohjalta löytyvien kolikkojen verran, eli 3 e.
 
Eilen kusi kaikki vedot, tänään ajattelin voittaa kaikilla vedoilla:

Jyväskylä - Kankaanpää X-2 2.60-3.05
Panos: 20e (per rivi)
KaMa saa takaisin pelaavan yhdeksikköön Jukka Latvalan sekä Markku Hylkilän, ainoastaan Ilari Siutla on sivussa. Kirin kokoonpanosta puuttuu tänään lyöjäjokeri Kalle Virolainen ja tilalle on nostettu vuonna -95 syntynyt Ville Kotro. Kauden aiemmat kohtaamiset ovat olleet tasaisia, KaMa on kuitenkin perustasoltaan parempi joukkue ja kun Kirin edellinen kolmen pisteen voitto jostain muusta joukkueesta kuin Joensuusta tai Nurmosta on elokuulta 2010, niin risti ja kakkonen ovat mainio valinta tähän kohteeseen. Suosittelen.

Puola - Venäjä 2 2.00
Norja U21 - Islanti U21 1 1.33
Panos: 10e
Venäjä oli vakuuttava Tshekkiä vastaan ja jatkanee samalla kokoonpanolla myös tänään. Puolalta sivussa on ykkösmaalivahti Szczęsny, kun hänet ajettiin ulos 1-1 tasuriin päättyneessä ottelussa Kreikkaa vastaan. Kakkosta haetaan. (Venäjän kerroin on muuten tullut hieman alaspäin päivän mittaan.) Kaveriksi Norjan alle 21-vuotiaiden idioottivarma voitto Islannista. Norja on karsintalohkonsa kakkonen, Islanti viimeinen. Joukkueet kohtasivat viimeksi syyskuussa 2011, jolloin Norja oli parempi maalein 0-2. Nyt siis Norjan kotipeli, ja ilman mitään sen suurempia tietoja joukkueiden tasosta, laitan lapulle ykkösen.

Kreikka - Tshekki 1-X 3.15-3.15
Panos: 10e (per rivi)
Kreikka pelasi ensimmäisessä ottelussaan tasan 1-1 Tshekkiä vastaan ja heillä oli saumat jopa voittoon, kun he saivat 2. puoliajalla rankkarin. Tshekki puolestaan hävisi 4-1 Venäjälle ja puolustus ei ainakaan vakuuttanut siinä ottelussa, vaikka maalissa pelaakin yksi maailman parhaista vahdeista, eli Petr Cech. Joukkueet ovat kohdanneet 2000-luvulla kolmesti, joista Kreikka on voittanut kahdesti ja kerran on pelattu tasan. Mun mielestä Tshekki on nostettu turhaan suosikiksi, ja tasainen peli päättyy siis joko Kreikan voittoon tai tasuriin.
 
Maanantaina ja tiistaina kusin kaikki kahden edellisviikon voitot, eilen pidin välipäivän ja tänään lähdetään maltillisesti uuteen nousuun:

Nurmo - Koskenkorva 2 1.95
Kitee - Joensuu ML 1 1.35
@ 2.63
Panos: 10e
Sarjajumbo Nurmo avasi voittotilinsä tiistaina, kun se voitti jumbofinaalissa Alajärven. Kossu puolestaan nappasi edellisessä ottelussa hyvin pelanneen Kiteen päänahan jaksoin 2-1. Joukkueet ovat kohdanneet tällä kaudella jo kertaalleen, kun Kossu nappasi Hyllykalliolta puhtaan 0-2 voiton. Nurmon kotiottelut ovat olleet tällä kaudella murheellista katsottavaa: 5 ottelua, 0 pistettä juoksuerolla 12-44. Kossu on puolestaan napannut jokaisesta tämän kauden viidestä vierasottelustaan vähintään pisteen. Kossu on joukkueista selkeä parempi ja paikallispeli vähentää kotiedun merkitystä. Kossun puhdas voitto lähes 2 kertoimella kelpaa jo sellaisenaan, mutta myös Kossun voitto superissa tai kotiutuslyöntikisassa antaa mukavan 1.45 kertoimen. Kossun kaverina pelaan Kiteen Moneyline voittoa Joensuusta. Joukkueet ovat kohdanneet tällä kaudella jo kahdesti, voitot ovat 1-1 molempien napatessa voitot kotonaan, Joensuu tosin vasta supervuoron jälkeen. Joensuu on näemmä hankkinut Vimpelin etenijäjokerin Toni Kuuselan paikkaamaan loukkaantunutta (?) Juha-Matti Sirviötä. Lisäksi Joensuun riveistä sivussa on Mikko Kemppainen. Kiteellä ei ole poissaoloja, mutta tavallisesta 1-vahtina pelaava Sami Partanen on tänään jokerina. Kiteen voittoa povaan, vaikka kerroin ei olekaan kovin kummoinen.

Italia - Kroatia 1 2.15
Nurmo - Koskenkorva ML 2 1.45
@ 3.11
Panos: 10e
Jalkapallon EM-kisojen C-lohkon kamppailu, jossa ratkeaa pitkälti, kumpi joukkueista menee puolivälieriin. Italia pelasi avausottelun tasan Espanjan kanssa, kun Kroatia nappasi 1-3 voiton lohkon heittopussiksi povatusta Irlannista. Italia pelasi Espanjaa vastaan erittäin hyvän pelin, ja se osoitti pystyvänsä voittamaan vaikka koko paskan. Joukkueet ovat kohdanneet arvokisoissa kertalleen, kun Kroatia oli 10 vuotta sitten pelatussa MM-ottelussa parempi maalein 2-1. Mielenkiintoista nähdä, peluuttaako Italia kärjessä Manchester Cityn kauhukakara Mario Balotellia, vai viime ottelussa vaihdosta tullutta, Italian ainoan osuman tehnytttä Antionio Di Natalea. Uskon Italian nappaavan voiton joko 1-0 tai 2-0, pelataan kuitenkin "vain" yhden maalin voittoa. Kaverina ylempänä perusteltu Kossun ML voitto Nurmosta.

Ja vielä yksi...

Espanja+1 - Irlanti 1 1.65
Vimpeli - Alajärvi 1 1.17
@ 1.93
Panos: 10e
Espanja kohtaa siis C-lohkon iltaväännössä Irlannin. Irlanti siis hävisi ensimmäisen kohtaamisen 1-3 Kroatialle, ja Espanja tasasi pisteet Italian kanssa. Italiaa vastaan Espanjalla ei ollut avauksessa yhtään kärkipelaajaa, mutta uskoisin Torresin tai Llorenten olevan tänään avauksessa. Joukkueiden tasoero on valtava, Espanjan pitäisi voittaa Irlanti vaikka kolmosmiehistöllään. Espanja voittanee myös yhden maalin takamatkalta, johon Veikkaus antaa jo ihan mukiinmenevän kertoimen. Kaverina Vimpelin voitto Alajärvestä. Vähän ehkä jälkikäteen kaduttaa tämä veto, sillä Vimpelin pelaavasta yhdeksiköstä poissa ovat Mikko Kanala ja Matias Rinta-Aho ja lisäksi etenijäjokeri Toni Kuusela pelaa tänään Joensuun kärkenä. Tasoero joukkueiden välillä on siitä huolimatta valtava. Alajärvi on tippumassa pikkuhiljaa sarjajumboksi, ja tuskinpa sillä on paikallisottelusta huolimatta samanlaisia yllätysmahdollisuuksia kuin esim. Sotkamoa vastaan. Jos pelaisin kohteet vasta nyt, niin tämä kohde jäisi välistä, mutta näillä mennään.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Nasahti voittajaveto kiinni Esp-Irl pelistä. En kyllä odottanutkaan, että noilla tuloksilla mitään isompaa olisi tullutkaan, mutta tappiolle jäätiin, kokonaista 10 senttiä. Lappu maksoi 9,60 €, palautus 9,50€. Sen siitä saa kun kaikki safet osuu.

Supermonari sentään vielä toistaiseksi kiinni, jää huomiselle jännättävää.

Kivaa tää veikkaaminen!
 
Kivaa tää veikkaaminen!

No joo, kyllä se sillon on kun jää voitolle tai kun on plus/miinus nollassa. Viime viikkoina on tullut ihan mukavasti miinusta, toisaalta siitä asti kun olen pitänyt kirjaa vedoistani (huhtikuun alusta) niin olen joku 500 euroa plussalla.

Mutta onhan se veikkaaminen ihan oikeastikin kivaa. Muistan eräs yö pohtineeni monivetoa ainakin 4-5 tuntia, ja palkinto siitä rehkimisestä tuli illalla reilun 740 euron voiton myötä. Eli veikkaamisesta voi tehdä myös jonkinlaisen harrastuksen, ja joku oikea propellipää saattaa veikkaamalla jopa rikastuakin. Itsellä on joku päivä aikomus lukaista joku vedonlyöntiin liittyvä kirja ja yrittää saada sitä kautta hieman enemmän tuntemusta tällä alalla. Tarkoitus olisi, että joku päivä osaisin itse laskea joukkueiden välisiä voimasuhteita ja otteluiden todennäköisyyksiä.

Ihan aloittelijoille tiedoksi, että veikkaaminen perustuu todennäköisyyksiin, ja niiden laskemiseen. Pitkässä juoksussa voittava pelaaminen vaatii ylikertoimien pelaamista (oma todennäköisyys * kerroin > 1). Toisaalta jos oikeasti haluaa rikastua, niin pelitilejä olisi löydyttävä myös muiltakin vedonlyöntitoimistoilta kuin Veikkaukselta. Esimerkiksi Mauge.net sivustolla pystyy vertailemaan muutaman yleisimmän vedonlyöntitoimiston kertoimia, joista sitten tottakai valitaan se suurin. Itse siis en ole vielä näihin todennäköisyyshommeleihin sen suuremmin tutustunut, jä pääosa omista veikkauksista tulee joidenkin pitkävetovihjesivustojen perusteella.

Mutta toisaalta veikkaamisen ei tarvitse olla sitä todennäköisyyksien ja ylikertoimien laskentaa. Moni saa veikkaamalla pelien katsomiseen mukavaa jännitettä. Esimerkiksi jalkapallon EM-kisoja ei tulisi mulla katsottua, jos en veikkaisi pelejä. Eli tällaisille pelaajille loppupeleissä se on ihan sama, voittaako 20 euroa vai häviääkö 20 euroa.

Muutaman hiivan jälkeen tekstistä tuli epäselvä ja epäloogista, mutta tulipahan kuitenkin. Ai niin, mun omista veikkauksista 2/3 kusi, mutta yhdestä sentään tuli voitto. Ei vittu kun olisi Italia voittanut niin olisin jäänyt voitolle, mutta tällästä tää on.
 

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
En olisi uskonut, että näissä kisoissa tulee Englantia lyötyä, mutta tuommoinen 2.40 tason kerroin vaikuttaa yllättävänkin hyvältä. Ruotsin on pakko hakea tänään voittoa, joten uskon Hodarin taktiikan toimivan hyvin tänään.
 
En olisi uskonut, että näissä kisoissa tulee Englantia lyötyä, mutta tuommoinen 2.40 tason kerroin vaikuttaa yllättävänkin hyvältä. Ruotsin on pakko hakea tänään voittoa, joten uskon Hodarin taktiikan toimivan hyvin tänään.

Itse en uskalla pelata Englannin voittoa, mutta sen sijaan pelaan alle 3 maalin peliä. Hodarin Englanti pelaa puolustuksen kautta, eikä Ruotsi tule tekemään ottelussa montaa maalia. Englannilta sivussa on edelleen pelikiellossa oleva Wayne Rooney, joka kieltämättä tekee ison loven Englannin hyökkäykseen. Uskon pelin päättyvän joko 0-1 tai 1-1.

Myös Ranskalle heitin muutaman roposen, kerroin voitolle on Veikkauksella 1.75.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös