Kumpi on Reginan levyistä paras? Puutarhatrilogia vai Soita mulle?
Nuo vain esimerkkeinä. Vastakkain kaksi täyden kympin biisiä. Ja niitähän Reginalla riittää.
Voi niiden perusteellakin vastata, mutta olisi mukava kuulla oikeasti perehtyneitä mielipiteitä. Olen yhden erittäin paljon kulttuuria ymmärtävän naisen kanssa tästä nyt keskustellut jo monta päivää, mutta ei ole tullut selvyyttä. Puutarhatrilogialla on ehkä vähän kovempia yksittäisiä biisejä, mutta Soita mulle on täydellinen kokonaisuus alusta loppuun ja siinä mielessä parempi.
Molemmat ovat loistavia, se on selvää. Kun suomalaisten indielevyjen top kymppiä listataan, niin nuo molemmat löytyvät ainakin top kympistä, jopa top viidestä tai kolmosesta. Ja kun suomalaisen indien kovimpia bändejä listataan, Regina löytyy sijoilta 1-3, todennäköisesti sijalta 1. Ainakin jos minulta kysytään. Eihän tämän kovempaa kotimaista indietä ole ikinä tehty. Tässä tuotiin ekoilla kolmella levyllä muun muassa Saint Etienne Suomeen, ja sillä viimeisellä tuotiin My Bloody Valentinekin. Saatanan kova saavutus. Kiitos Mikko Pykäri ja Iisa.
Mutta kun pitäisi löytää noista parempi. Se on vaikeaa, koska Reginan musiikista viisikin sekuntia on hienompaa kuin mikään keskiverto suomalainen yhtye pystyy eläessään tekemään.
Ja onhan niillä toki ne kaksi muutakin levyä, mutta nämä viimeiset ovat ne kovimmat.