Avatkaa minulle, että miksi Vasemmistoliiton äänestäjät ovat olleet päällisin puolin melko hiljaa siitä, että Venäjä suorittaa kansanmurhaa Ukrainassa, mutta kun Israel vastaa sotilaallisesti maaperällään toteutettuun raakalaismaiseen terrori-iskuun, niin tämä on ainakin kannanottojen perusteella mittakaavassaan suurin rikos mitä maapallolla tällä hetkellä tapahtuu?
Lyhensin lainausta…
Sinun kuplassasi asia näyttäytyy kovasti erilaisena kuin omassani. En kylläkään tiedä monenkaan tuttuni puoluekantaa, mutta näiltä varmasti vasemmalle profiloituneilta en muista somepostauksia, joissa Venäjä olisi koskaan kerännyt minkäänlaista sympatiaa. Ukrainan lippuja on profiilikuvissa näkynyt, ja osa on yleisesti ottaen postannut esim. sodanvastaisiin mielenosoituksiin liittyen. Palestiinasympatioita en ole niitäkään pannut koskaan merkille, enkä jenkkivihaa, mitä nyt Trumpin valtakaudella jokunen taisi välillä hiukan ukkelille irvailla.
Tosin minun ympyröissäni harva ylipäänsä somettaa mitään kovin kantaa ottavaa saati syvällistä. En itsekään julkisesti postaile kauheasti poliittisia mietteitäni, ehkä koen ettei minulla ole politiikkaan niin kauheasti kompetenssia. Tosin yhteen Iltasanomien katugallupiin sattumalta päädyin ja siinäkin Venäjän touhut tuomitsin, kuten kaikki muutkin gallupissa mukana olleet. Ja joskus törkin eetteriin esim. biisiensanoituksia, joita ei parhaallakaan mielikuvituksella voi pitää Venäjä-mielisinä.
Olen tosin laittanut Facessa pahimmat öyhöt ignoreen, mutta nämä olivat lähinnä MV-lehtijuttujen linkittelijöitä, koronaskeptikkoja sun muita hörhöjä ja lähes järjestään sieltä politiikan oikealta laidalta. Muita somealustoja ei sitten tule käytettyäkään henkilökohtaisella profiililla.
Baari- tai kahvipöytäkeskusteluissakaan en muista yhdenkään vassarin suhtautuneen ymmärtävästi esim. Krimin valtaukseen, saati tähän täysin järjettömään täysimittaiseen hyökkäyssotaan. Ainoat omassa somessa näkemäni Venäjä -myönteiset (ja NATO-vastaiset) kannanotot ovat tulleet pikemminkin persuleiristä, henkilöiltä joilla on venäläinen puoliso ja eräältä VKK:n aktiivilta; vanha koulukaveri, jonka olisin mieluummin tuntematta.
Taustoista vielä sen verran, etten tosin tunne yhtäkään järin radikaalia tai kovin pitkälle laitaan asemoitunutta vassaria. Meidän porukoissa asioista, myös politiikasta, on aina pyritty puhumaan ns.yli puoluerajojen. Jos termi ei olisi niin typerä, voisi jopa puhua tolkun ihmisistä. Moni toki vastustaa sotaa yleisesti, moni kokee huolta maailman tilanteesta ja yleisestä turvallisuudesta, ääriainesten radikalisoitumisesta, tulevaisuudennäkymistä ilmastokriiseineen- ja pakolaisineen etc. Joskus seuraan lyöttäytyy näiä radikaaleja, jotka etenkin kännissä paasaavat agendaansa kovaäänisemmin, mutta sekin on usein sellaista varsin aggressiivista ja sisältököyhää öyhötystä, että tällöin on viisainta vaihtaa pöytää. Ja näitä öyhöjä löytyy yhtä lailla myös sieltä politiikan oikealta puolelta.
Yleistä idiotismia? Ehkä sitten niin. Neukkuihannointia? Sitä ole näkynyt. Edes venäläisten tuttujeni taholta. Kaikki tuntemani venäläiset ovat vain tyytyväisiä, että sieltä tuli lähdettyä pois. Omat vanhempani saattoivat tosin olla 60–80-luvulla kommareita (ja jonkin sortin hippejä), mutta molemmat ovat kasvaneet horsmaa jo reilusti toistakymmentä vuotta, joten heidänkään syntejään en hevillä ota itse kannettavakseni. Varsinkin kun politiikkaa ei kotonamme juuri puhuttu ollessani lapsi, käskettiin vain kohtelemaan kaikkia hyvin ja tasapuolisesti, toimimaan enemmän oikein kuin väärin ja kohtaamaan aina ihminen ihmisenä. Sun muita kliseitä. En tiedä olenko missä määrin osannut toteuttaa näitä oppeja. Aika usein on ainakin tullut toimittua ja valittua väärin. Ehkä sellainen opettaa.
Joka tapauksessa tästä kaikesta voidaan päätellä, että kuplat ovat keskenään erilaisia. Sinun kuplasi vaikuttaisi ehkä koostuvan poliittisesti kärkkäämmistä ja someäänekkäämmistä ihmisistä kuin omani. Kokemuksesi vassareista on varmasti aito, mutta se ei ole sen totuudenmukaisempi otanta, eikä taatusti millään muotoa ainoa.
Aika monella tuntuu olevan tapana kuvitella puolueen x äänestäjät homogeenisena massana, jotka sokeasti toistavat yhtä ja samaa agendaa vailla omaa kykyä ajatella. Sitten tehdään yleistyksiä. Esim. täältä olen lukenut vassarien massatyöttömyydestä, kotona loisimisesta ja tukien nostelusta. Venäjä-mielisyyden ja terrorismimyönteisyyden lisäksi. Omaa kokemustani nämäkään yleistykset eivät vastaa.