Tulkintani oli täysin vilpitön, mutta hyväksyn selitykseksi, että kommenttisi koski vain tuota yhtä osaa sanomisestani. Itse näin ja näen sen vain pienenä nyanssina koko ajatuksesta.Nyt olet lievästi sanoen tarkoitushakuinen tai sitten puhumme vaan ristiin. Minä puutuin nimenomaan siihen, kun väitit, ettei Kreikka ole tehnyt tarpeellisia saneerauksia - Kreikka on todellisuudessa leikannut menojaan aivan, kuten alkuperäisessä ohjelmassa oli (oliko jopa enemmän). Näin toteaa Paul Krugman.
Kreikan tilanne oli täysin heidän omaa aikaansaannostaan. Se että he olivat perseilleet oman taloutensa siihen pisteeseen, että markkinoilta ei rahaa irronnut ja mistään ei löytynyt vapaaehtoisia ulkopuolisia sponsoreita rahoittamaan elvytystään oli täysin heidän oma vikansa. Se on totta, että jos jostain olisi sellainen hyväntahtoinen hammaskeiju löytynyt, joka olisi heille vastiikkeettomasti rahaa antanut ilman toivoakaan niiden takaisinsaamisesta, olisi se tietenkin ollut hyvä Kreikan talouden kannalta ja toivottava vaihtoehto paikallisille politiikoille. Eli syöksy olisi lievempi, jos joku muu olisi maksanut sen.Toisekseen väitin ja väitän, että Kreikan alamäki ei johtunut pelkästään sen omista toimenpiteistä (jotka siis johtivat alunperin kriisiin) vaan kriisi kärjistyi hyvin pitkälti euromaiden tukipakettipolitiikan tuloksena. Tämä ei ole edes mielipide vaan aikalailla taloustieteellinen tosiasia. Myönnät, että syöksy olisi ollut lievempi, joten siinä suhteessa siis myönnät ilmeisesti myös säästöpolitiikan haaksirikon?
Nyt kysymys on tasoa, että jos juoppo on pilannut omat luottotietonsa ja saanut tämän jälkeen enää pikavippejä, joilla olisi edelleen kiihdyttänyt velkaantumistaan, niin vika ylivelkaantumisesta olisi edellenkin juopon eikä pikavippiyhtiön.
Toinen juttu on, että vaikka nyt ei olisi paras mahdollinen aika näihin Kreikalta vaadittuihin toimenpiteisiin, niin tehdä ne joka tapauksessa olisi jossain vaiheessa pitänyt. Mieluiten ne olisi tehty jo aikoja sitten.
Minun pitää sanoa, että minulla ei omakohtaisia muistikuvia ole kaikista tuolloin tehdyistä päätöksistä, mutta tunnuslukujen valossa selvää on, että ainakin julkisen talouden automaattiset joustot ovat taloutta elvyttäneet silloinkin.Elvytettiinkö siis hallituskauden alussa?
Jos Hapanderit ovat sitä mieltä, että vähän elvyttäminen ei ole elvyttämistä, niin sitten he ovat sitä mieltä.Mutta miksi Kiander ja Haaparanta tulkitsivat kuviota toisin? Voin auttaa: siksi että heidän määritelmässään Y-akselin oikealla puolella niukasti oleminen ei vielä tarkoita elvytystä. Tässä voidaan tosiaan verrata esim. Yhdysvaltoihin.
Minusta mielenkiintoisempaa on miettiä, miksi Suomi ei nyt menestynyt edes harjoitetun elvytyksen määrän perusteella ennustetulla tavalla eli ts. mallilla ei ole osattu ennustaa elvytyksen vaikutusta taloutseen. Olisiko tällaisen tilanteen perusteella perustelua elvyttää enemmän?
On mahdollista ja mahdollista on myös, että harjoitettava konsensus politiikka on virheellistä ja tämä tullaan tulevina vuosina ymmärtämään laajemminkin. Puhe on halpaa ja sitä tähän maailmaan mahtuu. Minä olen omat johtopäätökseni tehnyt ja en tule omia rahojani tälle hevoselle pelaamaan ja huolehdin siitä, että oma eläketurvani on riippumaton harjoitetusta hallituspolitiikasta.Viimeinen lauseesi muuten pätee toiseenkin suuntaan: olisi mahdollista harjoittaa myös elvyttävämpää tai vasemmistolaisempaa talouspolitiikkaa kuin tämän hetken konsensus antaa myöden.
Käsien heiluttelua. Jos Suomen talous olisi sittemmin kehittynyt positiivisesti, niin Vanhasen velanmaksu olisi ollut riittävää, mutta näin ei käynyt, joten sillä ei tarvitse spekuloida. Jos politiikka on sellaista, että huonona aikoina velkaannutaan 5-10 miljardia vuodessa, niin silloin velkaa pitää pystyä hyvinä aikoina lyhentämään samaa tahtia tai muuten edessä on ylivelkaantuminen. Jos tuudittaudutaan siihen, että 40->30% riiittää velanmaksuksi hyvänä aikana, niin silloin pitää myös hyväksyä että laman aikana voidaan elvyttää vain 30->40%. Ei tarvitse olla mikään talousnero ymmärtääkseen, että on lopputulos, jos hyvinä aikoina elvytetään 40->30% ja huonoina velkaannutaan 30%->60/70%. Rahaa ei tule taikaseinästä.Ei tätä toistella tarvitse: todellisuudessa Suomessa esim. Vanhanen I:sen aikana ei velkaannuttu lisää vaan päinvastoin aivan keynesiläisten periaatteiden mukaisesti maksettiin velkaa pois (ns. 40 %-> 30 %). Ja tuolla 30 %:lla prosentilla Suomi oli aivan EU:n mallioppilas. Muuten, se 60 % on aivan EU:n hatusta vetämä luku, eikä perustu niinkään taloustieteeseen. Jopa Vesa Puttonen (edustaa oikeistolaisempaa linjaa) piti Suomen Kuvalehdessä rajana 100 % - ja tästäkin taitaa esim. Haaparanta olla eri mieltä.
Kerro siis, että oletko rehellisesti sitä mieltä, että Suomen suhdannekorjattu velkaantumistahti ei ole viimeisen 10 vuoden aikana räjähtänyt käsiin?
On muuten ihan hupsua ajatella, että ylivelkaantumisasteen raja olisi jollain tapaa vakio tai riippuisi suoraan BKT:sta. Eri maissa valtion tulot/menot suhteessa BKT:hen poikkeavat toisistaan reilusti ja valtion omaisuuden kanssa on sama juttu. Jos valtiolla on reilusti omaisuutta (esim valtioyhtiöitä), niin velkaa voi olla enemmän. Nyt Suomi on tätä omaisuuttaan realisoinut jatkuvasti ja näin on saatu tunnuslukuja kaunistelua ja itseään petettyä, mutta todellisuudessa se tarkoittaa, että velkaantumisen olisi pitänyt vastaavasti laskea.
Viimeksi muokattu: