Vasemmistoliitto

  • 783 553
  • 6 114

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Otetaan esimerkiksi huostaanotot. Yksityisessä lastensuojelulaitoksessä päivähintä pyörii n. 250€:n paikkeilla eli yksi lapsi maksaa sijoittavalle kunnalle n. 100.000€:a vuodessa. Porissa oli joitain vuosia sitten noin 140 (muistaakseni) kaupungin ulkopuolelle sijoitettua lasta, yhteissumma 14.000.000€:a/ vuosi.

Tämä raha löytyy kaupungin budjetista, koska on pakko. Miksi tuota rahaa ei löydy ennaltaehkäisevään työhön? Tuolla rahalla saisi palkattua aika monta kodinhoitajaa yms. ruohonjuuritason työntekijää.

Tuli tästä mieleeni, juttelin tässä tovi sitten työkaverini kanssa - joka on luottamustoimessaan ollut tekemisissä kaupungin budjetin kanssa - ja kaiken muun jutustelun ohella esille nousivat huostaanotot. Lappeenrannassa lapsen (pitkäaikainen) huostaanotto maksaa 150 eurosta aina 700 euroon per päivä. Kalleimman taksan selittää osaltaan se, että näiden lasten psykofyysisen kokonaisuuden "korjaaminen" vaatii laaja-alaista moniammatillista tiimiä perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon saakka.

Voidaan todellakin kysyä - aiheellisestikin - että miksi tuota rahaa ei todellakaan löydy ennaltaehkäisevään työhön? Se maksaisi itsensä lopulta takaisin ja ennenkaikkea sen seurauksena moni lapsi saisi riittävän aikaisessa vaiheessa uuden mahdollisuuden.

vlad.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli tästä mieleeni, juttelin tässä tovi sitten työkaverini kanssa - joka on luottamustoimessaan ollut tekemisissä kaupungin budjetin kanssa - ja kaiken muun jutustelun ohella esille nousivat huostaanotot. Lappeenrannassa lapsen (pitkäaikainen) huostaanotto maksaa 150 eurosta aina 700 euroon per päivä. Kalleimman taksan selittää osaltaan se, että näiden lasten psykofyysisen kokonaisuuden "korjaaminen" vaatii laaja-alaista moniammatillista tiimiä perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon saakka...

Tuo 250€:a/ pvä on karkea arvio peruselämisen kustannuksesta. Mikäli tarvitaan esim. erikoissairaanhoitoa, ne tulevat maksusitoumuksilla.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tempputyöllistämiseen, eli tilastojen kaunisteluun veronmaksajien rahoilla, ei tule lähteä, vaan lähtökohtaisesti kaiken työn tulee olla hyödyllistä. Mistä keksitään hyödylliset paikat kaikille?

Tempputyöllistämistä en kannata. Mutta en kannata oleilua muiden varoilla, ilman vastiketta. Ei tähän ole helppoa toteutusmuotoa, mutta onko hyvä antaa sitten tämän yhä suurenevan määrän passivoitua rauhassa?

Kyllä minä tunnen omilta kouluajoiltani nipun tyyppejä, jotka ovat tehneet sossu-Tatun oppien mukaan. Eli ovat eläneet ikiajat tukiverkoston varassa ja heidän puheidensa mukaan eipä heidän ole ollut pakko mitään tehdä, jos eivät ole itse halunneet. Mikä siis on marginaalia, jokainen tapaus on mielestäni liikaa. Ennen se oli vihonviimeinen häpeä elää tukien varassa, nyt siitä tehdään näiden "marginaalien" kautta jonkinlaisen hienon downshiftauksen väline.

Ne tapaukset mitä tiedän ovat vieläpä täysin kykeneviä työhön, mutta järjestelmä antaa heille avaimet oleilla vaikka elämänsä tappiin asti. Kynnys töihin menemiseen vain kasvaa päivä päivältä ja vuosi vuodelta.

Luulen, että talous voi ajaa yhteiskunnan siihen tilanteeseen, että osalle tukikäytännöistä tulee äkillinen stoppi tai ainakin leikkaus. Olisi parempi löytää keinot hallitusti jo "hyvinä aikoina" ja koittaa reilusti sitä mitä kepillä voisi saada aikaan. Niin ja ennenkuin joku innostuu, niin kyllä ehdottomasti on henkilöitä joiden kuuluu tukea saada ja jotka eivät ole kykeneviä normaaliin työelämään, itseäni risoo kuitenkin tälläisten sossutatujen hyssyttely - olkoonkin kuinka marginaalisia tahansa, mutta mielestäni meidän pitää - ja meillä on oikeus - vaatia yksiköiltä enemmän.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tempputyöllistämistä en kannata. Mutta en kannata oleilua muiden varoilla, ilman vastiketta. Ei tähän ole helppoa toteutusmuotoa, mutta onko hyvä antaa sitten tämän yhä suurenevan määrän passivoitua rauhassa?...

Käsittääkseni työkykyisten ihmisten passivoituminen ei ole mitenkään suuressa kasvussa, työmarkkinoilta syrjäytyminen taas on. Ymmärrän, että sossu-Tatun tyyppiset tapaukset ottavat päähän, mutta kuten sanoin, järjestelmän muokkaaminen maksaa enemmän kuin saatava säästö.
 
Luulen, että talous voi ajaa yhteiskunnan siihen tilanteeseen, että osalle tukikäytännöistä tulee äkillinen stoppi tai ainakin leikkaus. Olisi parempi löytää keinot hallitusti jo "hyvinä aikoina" ja koittaa reilusti sitä mitä kepillä voisi saada aikaan. Niin ja ennenkuin joku innostuu, niin kyllä ehdottomasti on henkilöitä joiden kuuluu tukea saada ja jotka eivät ole kykeneviä normaaliin työelämään, itseäni risoo kuitenkin tälläisten sossutatujen hyssyttely - olkoonkin kuinka marginaalisia tahansa, mutta mielestäni meidän pitää - ja meillä on oikeus - vaatia yksiköiltä enemmän.
Anglosaksisissa järjestelmissä, joissa vastuu on valtion sijasta yksilöillä, ei taida yhteiskuntina mennä kovin vahvasti vaikka talousluvut näyttäisivät mitä. Muutama Anna Kontula voisi saada näihinkin uusliberalismin rapauttamiin yhteiskuntiin vähän hyvinvointia.

Sama uusliberalistinen kehityshän täälläkin on menossa, tosin pienellä viivellä noihin uusliberalismin alkukoteihin verrattuna. Priorisoidaan talous hyvinvoinnin edelle, koska luullaan virheellisesti taloudellisen hyvinvoinnin johtavan inhimilliseen hyvinvointiin.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Käsittääkseni työkykyisten ihmisten passivoituminen ei ole mitenkään suuressa kasvussa, työmarkkinoilta syrjäytyminen taas on. Ymmärrän, että sossu-Tatun tyyppiset tapaukset ottavat päähän, mutta kuten sanoin, järjestelmän muokkaaminen maksaa enemmän kuin saatava säästö.

Ei olekaan, mutta meillä on valitettavasti elementit sen suureen kasvuun juuri tuon työmarkkinatilanteen kautta olemassa ja sossutatut antavat hyviä mietteitä siitä miten yhteiskunnassa voi luoda uudenlaisen uran työllisyyden tai henkilökohtaisen vastuunkannon sijaan. Annamme liian helpolla ihmisille poispääsyn työelämästä ja tukimaailmalla elämisestä on tullut yhteiskunnassa liian hyväksyttyä. Yhteiskunta kyllä vastaa ja pelastaa, viis henkilön omasta vastuusta itsestään.

Ainahan kaikesta saa maalattua "marginaalisen" ongelman, kaikki suomessahan on maailman mittapuulla marginaalista. Eduskunnan palkkaus on marginaalinen ongelma, se että meillä on teollisuuden murroksen keskellä rakenne, joka mahdollistaa kaikille uuden uran lepäilyteollisuudessa on ongelma. Mielestäni se on jo nyt ongelma ja vielä isomman ongelman aihio. Toki myös huostaanotot jne ovat valtavia ongelmia, mutta ei toisiaan poissulkevia haasteita yhteiskunnalle.
 
Kansainvälisen politiikan professori Hiski Haukkalan mukaan 7-8 % työväestöstä jää pysyvästi tuottavan työelämän ulkopuolelle Suomessakin.
Tuo ei kuitenkaan tarkoita, että Matti Möttönen kuuluisi läpi elämänsä juuri tuohon 7-8% osuuteen. Ajoittain ehkä. Täystyöllisyys on taidettu saavuttaa jossain kommunistimaissa, joissa tekijöidenkin elintaso oli huonompaa kuin Suomessa tekemättömien elintaso.

Tempputyöllistämiseen, eli tilastojen kaunisteluun veronmaksajien rahoilla, ei tule lähteä, vaan lähtökohtaisesti kaiken työn tulee olla hyödyllistä.
Tuohon on lähdetty jo ja mielestäni siitä olisi syytä päästä eroon. Ja mitäpä muuta ns. nuorisotakuu on kuin tempputyöllistämistä tai muuta siihen verrattavissa olevaa? Ei yrityksillekään voida antaa sellaista takuuta, että viimeistään kolmen kuukauden kuluttua tulee rahakkaita tilauksia.

Tuntuu hieman ristiriitaiselta, että esimerkiksi kokoomuksessa vastuttettaisiin mahdollisesti parin miljoonan suurusluokassa pyörivää sosiaalitukien väärinkäyttöä... ....helpottamaan laillista veronkiertoa joka aiheuttaa julkiseen talouteen Tatuihin verrattuna jopa sata- tai tuhatkertaisen loven eli pyörii miljardiluokassa.
Mielestäni tässä kohtaa olennaisin asia, jopa moraalisesti katseltuna on siinä, että annetaan ymmärtää oman työn ja yritteliäisyyden tulosten pitämisen olevan jotenkin enemmän väärin kuin se, että katsoo olevansa oikeutettu elämään toisten työteliäisyyden ja yritteliäisyyden tuloksilla.
 
Mielestäni tässä kohtaa olennaisin asia, jopa moraalisesti katseltuna on siinä, että annetaan ymmärtää oman työn ja yritteliäisyyden tulosten pitämisen olevan jotenkin enemmän väärin kuin se, että katsoo olevansa oikeutettu elämään toisten työteliäisyyden ja yritteliäisyyden tuloksilla.
Niinpä. Sanoisivat suoraan että asiaa tarkastellaan moraalisella tasolla, eivätkä naamioisi sitä talouskysymykseksi.
 
Niinpä. Sanoisivat suoraan että asiaa tarkastellaan moraalisella tasolla, eivätkä naamioisi sitä talouskysymykseksi.
Sitähän emme kaiketi tiedä, että mikä kuvailemasi helpotuksen todellinen motiivi on. Ja onhan se myös nähtävissä talouskysymyksenä. Enemmän taloudellista päätäntävaltaa tuloksen tekijöille, vähemmän taloudellista päätäntävaltaa valtiolle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
harton pitkän kirjoituksen kanssa hyvin pitkälti samaa mieltä. Ainoastaan siitä olen eri mieltä, että nyt olisi 5v kestänyt finanssikriiisi. Nyt on taloudellisesti normaaliajat eikä mikään kriisi. Tähän tulisi sopeutua mm. velkaantumisen kannalta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lappeenrannassa lapsen (pitkäaikainen) huostaanotto maksaa 150 eurosta aina 700 euroon per päivä. Kalleimman taksan selittää osaltaan se, että näiden lasten psykofyysisen kokonaisuuden "korjaaminen" vaatii laaja-alaista moniammatillista tiimiä perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon saakka.

Voidaan todellakin kysyä - aiheellisestikin - että miksi tuota rahaa ei todellakaan löydy ennaltaehkäisevään työhön? Se maksaisi itsensä lopulta takaisin ja ennenkaikkea sen seurauksena moni lapsi saisi riittävän aikaisessa vaiheessa uuden mahdollisuuden.
Mistä nämä huostaanotot johtuvat? ymmärtääkseni eivät rahan puutteesta, vaan siitä, että vanhemmat ovat kelvottomia tehtäväänsä. Jos vanhemmille lisää rahaa annetaan, niin meneekö se vain viinaan? Vai onko tarkoitus palkata lisää sos.tanttoja valvomaan perheoloja/tekemään jotain muuta?

Vähän konkretiaa näihin heittoihin kiitos? Milloinka ne maksaa itsensä takaisin ja kuinka paljon?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mistä nämä huostaanotot johtuvat? ymmärtääkseni eivät rahan puutteesta, vaan siitä, että vanhemmat ovat kelvottomia tehtäväänsä. Jos vanhemmille lisää rahaa annetaan, niin meneekö se vain viinaan? Vai onko tarkoitus palkata lisää sos.tanttoja valvomaan perheoloja/tekemään jotain muuta?

Vähän konkretiaa näihin heittoihin kiitos? Milloinka ne maksaa itsensä takaisin ja kuinka paljon?

Laitetaan sitten lihaa luiden ympärille eli hiukan konkretiaa kun sitä kerran pyydetään.

Se on totta, että kaikkien perheiden tilanne ei kohennu siitä vaikka ennaltaehkäisevään työhön laitettaisikin sitä rahaa vaan on olemassa perheitä jotka ovat liukuneet avun ulkopuolelle, jotka eivät välttämättä edes halua tai ymmärrä, että apu olisi heidän parhaaksi ja näissä tapauksissa parasta olisikin se jos lapsi kyettäisi ottamaan huostaan mahdollisimman nopeasti tai niin nopeasti kuin se virkakoneistoin toiminnan jälkeen on mahdollista eikä pitkittää lapsen elämää epäsopivassa kasvuympäristössä. Tältä osin olen siis samaa mieltä kanssasi ja totean, että on olemassa perheitä joita mikään apu ei enää tavoita ja tällöin on lapsen parasta mitä nopeammin hänet saadaan vanhempiensa hoteista pois.

Mutta on sitten tapauksia joissa riittävän aikainen toiminta voi olla koko perheen kannalta "pelastus" ja tämä tarkoittaa sitä, että esim. kouluissa on riittävästi koulupsykologeja ja koulukuraattoreja auttamassa lapsia ja välillisesti ohjaamassa lapsia ja vanhempia pysyvämmän avun piiriin. Suomessa on kuntia joissa on lähes täydellisesti laiminlyöty koululaisten hyvinvointi perusterveydenhuollon ja koulukuraattoreiden ja -psykologien toimesta - on siis olemassa kouluja joissa hätää kärsivät lapset eivät näe terveydenhoitajaa tai muita ammatti-ihmisiä kuin silloin tällöin, jos koskaan. Lapset ja sitä kautta perheet ovat avun tavoittamattomissa ja jos esim. tähän ongelmaan saadaan pysyvä ratkaisu, kunnat noudattaisivat lainkirjainta, moni lapsi valtakunnallisesti välttyisi huostaanotolta kun perheet saisivat henkistä tukea riittävän varhaisessa vaiheessa.

Sama pätee neuvolatoimintaan, sekään ei ole tasaveroisessa kuosissa koko maa huomioiden ja niinpä jo sen asiakkaina on perheitä ja sitä myöten lapsia, jotka voivat soljua läpi "verkon" saamatta kunnollista apua hetkinä jolloin ongelmia tulee kohdalle.

Eli esim. jo näihin kahteen asiaan panostamalla voidaan taata lapsille ja vanhemmille sellainen tilanne, että apua on saatavilla ja ongelmatilanteeseen voidaan puuttua riittävän varhaisessa vaiheessa, aiemmin ennen kuin se etenee niin pitkälle, että lapsi on otettava huostaan - mikä on aina yhteiskunnan kannalta se kallein vaihtoehto. Ja kuten viittasin, on olemassa perheitä jotka ovat lipuneet pysyvän avun ulottumattomiin ja tällöin - minusta - se lapsi tai lapset tulee ottaa huostaan mahdollisimman pikaisesti jos/kun se heidän edun kannalta on aiheellista.

Voidaan myös miettiä, että tulisiko näissä tapauksissa vanhempien oikeutta biologiseen lapseensa rajoittaa, pahimmillaan he kun voivat aiheuttaa melkoisia ongelmia biologiselle lapselleen mikäli ryhtyvät hankaliksi vanhemmiksi ja haluavat tehdä kiusaa lapsen kautta yhteiskunnalle ja mahdolliselle sijaisperheelle.

On tietenkin mietittävä sitä, että onko olemassa toimintoja joista vastaavasti voidaan säästää - totta puhuakseni niitä on sosiaalitoimen parissa - ja kun löydetään kohteita joista on varaa säästää, säästöihin on hyvä ryhtyä jos katsotaan, että se on pitkällä tähtäimellä järkevää toimintaa (kuten monasti on). Kuntien on siis tiettyjä toimintoja tehostettava mutta vastaavasti tietyille lasten parissa työskenteleville tahoille taattava riittävä rahoitus jotta edes lain määräämät seikat tulevat täytettyä.

On laskettu kuinka paljon syrjytynyt lapsi ja nuori tulee yhteiskunnalle maksamaan (artikkeli aiheesta löytyy esim. Tiede-lehdestä tältä vuodelta) mutta todellisuus liene se, että vakavimmissakaan tapauksissa syrjäytyminen ei ole lapsen aikuistuttua niin pitkäaikaista, että se maksaisi miljoonia kuten on annettu ymmärtää. Summat vaihtelevat paljolta sen alle miljooniin, totuus lienee jossain reilusti miljoonan alle, koska kaikissa tapauksissa on havaittu, että nuori suurella todennäköisyydellä on kiinni yhteiskunnassa viiden vuoden kuluttua tai jopa nopeammin jos riittävästi tukea on saatavilla. Toisaalta jos syrjäytyminen on totaalista ja nuori kadottaa otteensa elämästä täydellisesti tilanne voi olla se, että nuori menetetään totaalisesti ja tällöin välilliset ja suoranaiset kustannukset nousevat korkeiksi.

Lappeenrannassa huostaanotettujen lasten kustannukset vaihtelevat 150 euron ja 700 euoron välillä per päivä, jokainen vuosi tehdään 10+ uutta pitkäaikaista huostaanoton päätöstä, joten tästä voi helposti laskea sen millaisista kustannuksista vuositasolla puhutaan ja miettiä onko helpompia ja halvempia keinoja olemassa auttaa lapsia ja nuoria ja heidän kautta perheitä (huostaanotettuna on ymmärtääkseni keskiarvoisesti reilut sata lasta). Huostaanotossa kun tuki ei pääty nuoren täytettyä 18-vuotta vaan tukitoimet jatkuvat aina siihen saakka kunnes nuori täyttää 25-vuotta, näin toimitaan Lappeenrannassa ja ymmärtääkseni tilanne on sama kaikkialla.

vlad.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko jossain tehty oikeasti tutkimuksia, joissa olisi vertailu sosiaaliekonomisesti ja muutoin vertailukelpoisia ryhmiä, joista toisen kohdalla on panostettu ennakoivaan työhön ja toisen kohdalla ei?

Jotenkin minun korviin (tragi)koomiselta kuulostaa, että keskusteluissa samaan aikaan kerrotaan miten syrjäytynyt lapsi maksaa yhteiskunnalla miljoonia ja samaan aikaan lasketaan, että miten työelämästä syrjäytynyt luuseri ei ole ongelma, sillä hänelle vain annetaan se 1100 kuussa, niin eihän siitä kovin kummoista summaa tule hänen elinaikanaankaan.

Minulla on hieman kutina, että nämä laskelmat miljoonien menetyksistä ovat saatu laskemalla verrokiksi mitä-jos -skenaario, että kysestä lapsesta olisi kasvanut kunnollinen, herraa pelkäävä, hetero veronmaksaja joka olisi elinkaarensa maksanut valtiolle itsensä kipeäksi veroja. Tietenkin laskelmia on monenlaisia moneen lähtöön.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
että miten työelämästä syrjäytynyt luuseri ei ole ongelma, sillä hänelle vain annetaan se 1100 kuussa, niin eihän siitä kovin kummoista summaa tule hänen elinaikanaankaan.

Siitäkin on varmaan jotain laskelmia olemassa, että kuinka paljon kädestä suuhun elävän yhteiskunnan holhokin avustuksesta palautuu takaisin valtion ja yhteiskunnan käyttöön, jos koko raha menee samantien alv:n piirissä olevaan kulutukseen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Se on ihan ok vastustaa sosiaalitukia ideologisin perustein, mutta sen voisi tunnustaa suoraan eikä yrittää naamioida perusteluja taloudellisiksi. Kuten TosiFani sanoi, ongelma on niin vähäpätöinen että todennäköisesti sen ratkaisemiseen tarvittava byrokratia tulisi kalliimmaksi kuin mitä ratkaisulla säästettäisiin euroja.
Monen harton tässä postauksessa mainitseman asian suhteen olen joko samaa tai lähes samaa mieltä. En kuitenkaan lähtisi sille linjalle, että sosiaalituista keskusteltaisiin ideologiselta pohjalta ja varsinkaan siten, että vaihtoehdot ovat joko tukien vastustaminen tai niiden kannattaminen.

Yhteiskunnassa tapahtuva erilainen rakennemuutos, voimakkaat taloudelliset muutostilanteet ja yksittäisen ihmisen huono onni, sairaudet ja vaikka oma ajattelemattomuus voivat johtaa siihen, että yhteiskunnan väliaikaiselle tuelle on suuri tarve. Jos näillä keinoin on mahdollista estää henkilön syrjäytyminen pois yhteiskunnan normaaleista kuvioista, niin panos yleensä kannattaa, sekä inhimillisesti että taloudellisesti.

Sosiaalitukien väärinkäyttö on aivan oma kysymyksensä. Lähipiirissäni on sosiaalialalla toimivia henkilöitä, joiden mielestä tämä ongelma ei ole lainkaan vähäpätöinen. Onko näin, en lähde tekemään ehdottomia johtopäätöksiä, mutta näitä tunnelmia on joidenkin alan ihmisten puolelta aistittavissa.

Toimeentulotuen ja harkinnanvaraisten tukien nostaminen vilpillisin perustein merkitsee yhteiskunnalle suoraa rahanmenoa. Kyse ei tietenkään ole miljardeista. Suurempi vaikutus on kuitenkin sillä, että järjestelmä on omiaan luomaan keskuuteemme kokonaista yhteiskuntaluokkaa, jonka jäsenet tottuvat roikkumaan tukien varassa. Olen enemmän huolestunut tästä osasta ilmiötä kuin siitä, että osa tukieuroista päätyy joillekuille subjektiivisesti ottaen tarpeettomasti tai sääntöjen perusteella oikeudettomasti. Koko aikuisikänsä tukiaisten varassa lonninut ihminen on jo 3-kymppisenä aika vääjäämättä hukattu tapaus työmarkkinoiden näkökulmasta, jos henkilön koulutus- ja työhistoria näyttää tyhjältä. Riittävän aikaisin asioihin puuttumalla voidaan tällainen urapolku katkaista ajoissa, mutta yksilönvapauden tai ties minkä nimissä ihmiset valitsevat joskus toisenlaisia elämänpolkuja tallattavakseen. Aina kyse ei ole peritystä syrjäytyneisyydestä ja ties mistä fatalistisesta osattomuudesta, johon syy on mukamas aina muualla kuin peilin edessä.

Olen monen muun kirjoittajan kanssa täsmälleen samaa mieltä siinä, että ennaltaehkäisevällä työllä vähennetään tulevaisuudessa sekä yhteiskunnan rahanmenoa että inhimillisiä kärsimyksiä. On kokonaan toinen asia, paljonko tätä ennaltaehkäisevää työtä tarvitaan, ja millaista työtä pitäisi tehdä. Suosittelen keppiä, porkkanaa ja varhaista ohjaamista asiantuntijapalveluiden piiriin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistä nämä huostaanotot johtuvat? ymmärtääkseni eivät rahan puutteesta, vaan siitä, että vanhemmat ovat kelvottomia tehtäväänsä. Jos vanhemmille lisää rahaa annetaan, niin meneekö se vain viinaan? Vai onko tarkoitus palkata lisää sos.tanttoja valvomaan perheoloja/tekemään jotain muuta?

Vähän konkretiaa näihin heittoihin kiitos? Milloinka ne maksaa itsensä takaisin ja kuinka paljon?

Minulla on hieman yli kymmenen vuoden kokemus huostaanotettujen lasten työskentelystä ja olen tänä aikana tavannut toistasataa lasta ja nuorta. Moni näistä lapsista olisi kaivannut kotiin ihmistä, joka olisi lähettänyt heidät kouluun, huolehtinut että kotona on ruokaa, ehkä siivonnut ja katsonut, että lapset tulevat kotiin ihmisen aikoihin. Heidän vanhemmat ovat periaatteessa hyviä ihmisiä, mutta kykenemättömiä vanhemmuuteen. Tähän työhön tarvittaisiin kodinhoitajia, tukihenkilöitä jne, jotka tukisivat vanhemmuutta ihan konkreettisesti olemalla läsnä. On halvempaa ja lapselle lempeämpää antaa tukea kotiin, kuin laittaa hänet laitokseen.

Totta kai on olemassa ääritapauksia, joissa huostaanotto on ainoa mahdollisuus ja lapsen pelastus.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Minulla on hieman yli kymmenen vuoden kokemus huostaanotettujen lasten työskentelystä ja olen tänä aikana tavannut toistasataa lasta ja nuorta. Moni näistä lapsista olisi kaivannut kotiin ihmistä, joka olisi lähettänyt heidät kouluun, huolehtinut että kotona on ruokaa, ehkä siivonnut ja katsonut, että lapset tulevat kotiin ihmisen aikoihin. Heidän vanhemmat ovat periaatteessa hyviä ihmisiä, mutta kykenemättömiä vanhemmuuteen. Tähän työhön tarvittaisiin kodinhoitajia, tukihenkilöitä jne, jotka tukisivat vanhemmuutta ihan konkreettisesti olemalla läsnä. On halvempaa ja lapselle lempeämpää antaa tukea kotiin, kuin laittaa hänet laitokseen.

Totta kai on olemassa ääritapauksia, joissa huostaanotto on ainoa mahdollisuus ja lapsen pelastus.

Tässä allekirjoitan TosiFanin näkemyksen täysin. On todennäköisesti monta kertaa kalliimpaa puuttua vasta sitten, kun on pakko. Jos apua saataisiin annettua aiemmin, säästyisi sekä rahaa että rahalla korvaamatonta ihmiselämää.

Äärimmäisiä tapauksia tiedän minäkin, mutta niiden kautta ei voi järjestä kaikkea toimintaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onko jossain tehty oikeasti tutkimuksia, joissa olisi vertailu sosiaaliekonomisesti ja muutoin vertailukelpoisia ryhmiä, joista toisen kohdalla on panostettu ennakoivaan työhön ja toisen kohdalla ei?

Jotenkin minun korviin (tragi)koomiselta kuulostaa, että keskusteluissa samaan aikaan kerrotaan miten syrjäytynyt lapsi maksaa yhteiskunnalla miljoonia ja samaan aikaan lasketaan, että miten työelämästä syrjäytynyt luuseri ei ole ongelma, sillä hänelle vain annetaan se 1100 kuussa, niin eihän siitä kovin kummoista summaa tule hänen elinaikanaankaan.

Minulla on hieman kutina, että nämä laskelmat miljoonien menetyksistä ovat saatu laskemalla verrokiksi mitä-jos -skenaario, että kysestä lapsesta olisi kasvanut kunnollinen, herraa pelkäävä, hetero veronmaksaja joka olisi elinkaarensa maksanut valtiolle itsensä kipeäksi veroja. Tietenkin laskelmia on monenlaisia moneen lähtöön.

On tavallaan, kuten viestissäni mainitsin, tämän vuoden puolella ilmestyneessä Tiede-lehdessä oli artikkeli siitä mitä syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle ja kuten kirjoitin (artikkeliin viitaten)*:

"On laskettu kuinka paljon syrjytynyt lapsi ja nuori tulee yhteiskunnalle maksamaan (artikkeli aiheesta löytyy esim. Tiede-lehdestä tältä vuodelta) mutta todellisuus liene se, että vakavimmissakaan tapauksissa syrjäytyminen ei ole lapsen aikuistuttua niin pitkäaikaista, että se maksaisi miljoonia kuten on annettu ymmärtää."

Eli aiemmat esitetyt laskelmat miljoonien kustannuksista tuskin pitävät paikkaansa keskimääräisesti laskien, joidenkin yksittäisten syrjäytyneiden nuorten ja aikuisten kohdalla kustannukset voivat nousta korkeiksi mutta mikäli oikein muistan artikkelin idean, yleensä puhutaan korkeintaan kymmenistä tuhansista tai reilusta sadasta tuhannesta per syrjäytynyt nuori ja tähän lopputulokseen päädyttiin siten, että tutkimusten ja arviointien perusteella suurin osa syrjäytyneistä nuorista oli kiinni yhteiskunnassa viiden vuoden kuluttua seurannan alettua tai kun ensimmäiset tiedot eri viranomaisten rekistereihin ilmaantuivat (sosiaalitoimi, työvoimatoimisto, ei kouluttaudu missään tms. rekisterit).

Mitä taas tulee ennakoivaan työhön, niin en osaa sanoa onko tehty laaja-alaista tutkimusta aiheesta mutta alan ammattilaisten mukaan (sosiaali- ja terveystoimi) ennakoiva työ tulee aina yhteiskunnalle halvemmaksi kuin jälkien siivoaminen vasta sitten kun maito on jo kaatunut pöydälle. Tämä pätee somaattisiin sairauksiin kuin myös psyykkisiin sairauksiiin sekä moniongelmaisiin tapauksiin.

vlad.

*: Kyseessä onkin Tiede-lehden numero marraskuu/2012 ja artikkelin nimi on Paljonko syrjäytynyt nuori maksaa?

Artikkelin mukaan suurin arvio syrjäytyneen nuoren aiheuttamista kustannuksista on 1,8 miljoonaa euroa mutta tämän arvion lähdettä ei voida jäljittää. Sen sijaan Valtiotalouden tarkastusviraston raportista vuodelta 2007 löytyy arvio miljoonan tienoille sijoittuvasta laskelmasta. Mutta aivan oikeaa ja paikkansa pitävää vastausta on mahdotonta antaa, koska perusteellista tutkimustulosta Suomen euro-ajalta ei taida olla olemassa.

Markka-ajalta on arvio, jonka mukaan syrjäytynyt henkilö maksaa yhteiskunnalle kolme miljoonaa kansantulon ja kaksi miljoonaa julkisen talouden menetyksinä, kun laskelman pohjana käytetään palkkahaitarin alinta palkkaa. Mutta edelleen tämäkään ei pidä paikkaansa vaan on liian karkea ja korkea laskelma.

Tilastokeskuksen Pekka Myrskylä kuten ei Helsingin taloustieteellisen tutkimuslaitoksen Hecerin professori Roope Uusitalo pidä laskelmia oikeina, koska niiden perusolettamuksena on se, että syrjäytynyt nuori on poissa työelämästä jopa 40 vuotta. Myrskylän mukaan syrjäytyneistä nuorista 60 prosenttia on jo viiden vuoden jälkeen saanut töitä tai palannut työelämään. Eikä kaikkia rekistereistä puuttuvia voi edes pitää syrjäytyneinä, joukko on niin monitahoinen sisältäen esim. urheilijoita, taiteilijoita, pimeän työn tekijöitä, vapaaehtoistyöntekijöitä etc.
 
Viimeksi muokattu:

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Lappeenrannassa huostaanotettujen lasten kustannukset vaihtelevat 150 euron ja 700 euoron välillä per päivä, jokainen vuosi tehdään 10+ uutta pitkäaikaista huostaanoton päätöstä, joten tästä voi helposti laskea sen millaisista kustannuksista vuositasolla puhutaan ja miettiä onko helpompia ja halvempia keinoja olemassa auttaa lapsia ja nuoria ja heidän kautta perheitä (huostaanotettuna on ymmärtääkseni keskiarvoisesti reilut sata lasta).

Yksi konkreettinen keino paitsi pienentää kustannuksia myös lisätä hyvinvointia on pyrkiä huostaanottotapauksissa sijoittamaan lapsi laitoksen sijasta sijaisperheeseen. Tähän on viime aikoina yhä enemmän myös pyritty, koska laitoshoito on todella kallista. Toki myös monenlaisilla avohuollon toimilla voidaan pyrkiä ehkäisemään huostaanottoja ja siten säästämään rahaa, mutta niissäkin keinot ovat rajalliset.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään televisiossa: Anna Kontula (vas.) keskustelemassa seksin ostamisesta. Ohjelma Docventures, TV2, klo 22.10. Pitänee ehkä käydä alkossa ostamassa vahvinta viinaa, mitä löytyy, sillä ei tuota selvin päin voi katsoa, mutta sen verran masokisti olen, että katsoa ajattelin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yksi konkreettinen keino paitsi pienentää kustannuksia myös lisätä hyvinvointia on pyrkiä huostaanottotapauksissa sijoittamaan lapsi laitoksen sijasta sijaisperheeseen. Tähän on viime aikoina yhä enemmän myös pyritty, koska laitoshoito on todella kallista. Toki myös monenlaisilla avohuollon toimilla voidaan pyrkiä ehkäisemään huostaanottoja ja siten säästämään rahaa, mutta niissäkin keinot ovat rajalliset.

Sijaisperhe on käsittääkseni aina etusijalla, mutta niiden löytäminen on vaan vaikeaa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Räppi-Paavolla on perse niin syvällä Audin penkissä ja toisaalta paineet saada kisamatka Brasiliaan niin kovat, että ei taatusti lähde hallituksesta mihinkään. Todennäköisempää on esimerkiksi Kontulan leppäkeihäsmäinen lento ulos, jos tilanne hänen ja Paavon (sekä Paavon hännystelijöiden) välillä eskaloituu kunnolla. Pyrkyri ei eduistaan luovu, helpompi on syödä periaatteet kerta toisensa jälkeen ja esittää hiki-Jyrkin antamat armopalat Vasemmiston suurina voittoina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös