Mainos

Vasemmistoliitto

  • 788 345
  • 6 141

Fordél

Jäsen
Jos ei ole oikeasti mitään sanottavaa, niin silloin kannattaa olla hiljaa. Kyllönen tuo omat kokemuksensa julki ja esittelee ne totuutena. Ministereitä tulee ja menee ja tällä kertaa valinta osui Kyllöseen, koska Vasemmistoliitto on hallituksessa ja puheenjohtaja Arhinmäen ollessa mies, piti sukupuolisyistä toisen vasemmistoministerin olla nainen.

Eli jos huomaa epäkohtia niin niistä pitää mielestäsi vaieta? Jep jep, sopii hyvin perussuomalaiseen mentaliteettiin.

Mitä tulee naiskiintiöön niin kaikki ministerithän on valittu niin että kokonaisuuden pitää sopia kokonaisuuteen. Puolueiden paikkajaon lisäksi täytyy olla oikea määrä miehiä ja naisia sekä eri alueet edustettuina. Eli ihan samoja perusteluita siellä on monen muunkin ministerin kohdalla käytetty eikä tämä ole vain Kyllöseen liittyvä ongelma. Jos se nyt edes on mikään ongelma.

Ja samaa logiikkaahan sovelletaan muuallakin kuten Persuissa, joissa on nostettu Ruohonen-Lerner isoihin saappaisiin vaikka osaaminen ei välttämättä ole siihen paras mahdollinen. Mutta ei tuo mua haittaa.

Toisin sanoen, Kyllönen on tehtävässään siksi, että on vasemmistolainen ja nainen. Ei osaamisensa vuoksi. Minä veikkaan, että tuon vuoksi Kyllönen on saattanut joutua tietynlaisen aliarvoinnin kohteeksi. Sen sijaan, että Kyllönen hankkisi osaamista, hän vetää naiskortin esiin ja aloittaa julkisen itkemisen.

Jos pelkkää osaamista painotettaisiin niin hallituksemme olisi varmasti aika erinäköinen. Se onko osaaminen riittävää niin vaikea sanoa, koska en tunne Kyllöstä riittävän hyvin.

En ymmärrä miten epäkohtien esille tuominen olisi pois jotenkin osaamisen hakkimisesta. Käsittämätön logiikka ja vastakkainasettelu.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kieltämättä tuo naiskortti on Kyllöseltä jokseenkin köpelö vetäisy tässä kohtaa ja voi ehkä enemmän antaa juuri kuvan heikkohermoisena tytöntyllerönä. Moiset kannanotot kannattaisi pitää mölyinä mahassa vaan. Toki turhautuneena sanoo kaikenlaista, mutta ammatimaisuuteen kuuluisi se, että ei sano.

Ei mene minulla ainakaan läpi tuollainen perustelu.
Tuonhan voisi halutessaan ymmärtää vaikka nuoren naisen kokemattomuutena (sic).

Kyllönen ei ole mikään sekopää tai tyhmä, vaikkei olekaan minkään tieteenalan tohtori tai edes maisteri. Silti näkyy monen kilometritolpan päähän, että nyt on ministeriksi joutunut ihminen jolla ei ole kokemusta likimainkaan näin haastavista tehtävistä eikä riittävästi näkemyspohjaa liikennepoliittisiin kysymyksiin. Se ei tietysti ole Kyllösen virhe. Kyllösen tekee virheen siinä, ettei hän osaa toimia kykyjensä ja kokemustasonsa rajaamissa puitteissa. Paljolti siksi, että hänellä on kovat paineet osoittaa olevansa topakka ministeri joka "laittaa tuulemaan".

Hallitusten kasaaminen on vaan sellaista hommaa, ettei joka ministerinpaikalle voida nimittää kokenutta ukkoa tai akkaa, joka on vielä oman hallinnonalansa suvereeni taitaja. Hallituksiin pitää saada nykytrendin mukaisesti suunnilleen yhtä monta naista ja miestä, ja lisäksi vaalipiirien välillä tavoitellaan jonkinlaista balanssia. Lisäksi paikkajako pitää saada sopimaan hallituskumppanien polittisiin painosuhteisiin, näkemyksiin ns. painavien salkkujen jakautumisesta sekä puolueiden sisällä vallitseviin näkemyksiin kulloinkin potentiaalisista tai vuorolla olevista ministereistä. Kulloistenkin vaalien ääniharaviakaan kokonaan unohtamatta. Tässä kohden ymmärrämme hyvin, kuinka ministereiksi voi päätyä joskus yllättävältä vaikuttavia henkilöitä. Kyllönen on toki ollut kovassa nousussa Vasemmistoliitossa, ja hänellä oli kanttia lähteä taannoin puheenjohtajakisaankin. Siinä pelissä myös häviäjä päätyi voittajaksi, koska tuokin nosti omalta osaltaan Kyllösen profiilia selvästi.
 

#76

Jäsen
Kansanedustajien sopeuttamiseläke on tänä päivänä älytön reliikki, josta pitäisi luopua pikimmiten, mutta kukas leikkaisia omia etujaan tai sitten korvauksena nostetaan palkkoja.
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toisaalta, kun liikenneministeri ei löydä tiehankkeiden jumalattomalle rahoitusvajeelle muuta selitystä kuin ilkeiden ihmisten puuttumisen ministerin sukupuoleen....

Kyllönenhän ei ole hakenut sukupuolestaan tai siihen kohdistuvista arvostusvarauksista selitystä rahoitusvajeelle. Sen sijaan hän kyllä on selkeästi sanonut ministeriönsä saaneen Liikennevirastolta väärät tai ainakin sellaiset laskelmat, että niiden pohjalta budjetoidulla toiminnalla ei ole pohjaa. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö näin olisi.

Aivan kokonaan eri asia on, oliko tämän totuuden uloslaulaminen poliittisesti järkevää. Rehellistä se ainakin on, ja sikäli tuore piirre politiikassa.
 
Eli jos huomaa epäkohtia niin niistä pitää mielestäsi vaieta? Jep jep, sopii hyvin perussuomalaiseen mentaliteettiin.
Tottakai epäkohtiin saa puuttua ja esittää parannusehdotuksia. Itkeminen ja sukupuolikortin käyttäminen eivät ole parannusehdotuksia. Sukupuolikortin käyttämisen puolustamisen ei ole myöskään parannusehdotus.

Ja samaa logiikkaahan sovelletaan muuallakin kuten Persuissa, joissa on nostettu Ruohonen-Lerner isoihin saappaisiin vaikka osaaminen ei välttämättä ole siihen paras mahdollinen.
Onko Ruohonen-Lerner jossain yhteydessä valittanut kohteluaan sukupuolensa vuoksi?

En ymmärrä miten epäkohtien esille tuominen olisi pois jotenkin osaamisen hakkimisesta. Käsittämätön logiikka ja vastakkainasettelu.
Puutteet osaamisessa tarkoittavat, että kyvyt epäkohtien korjaamisen ovat heikot. Jos sitten saa aiheellista palautetta heikosta osaamisesta, niin sitä varten on olemassa mm. sukupuolikortti ja rasismikortti jne.
 

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Kyllönenhän ei ole hakenut sukupuolestaan tai siihen kohdistuvista arvostusvarauksista selitystä rahoitusvajeelle. Sen sijaan hän kyllä on selkeästi sanonut ministeriönsä saaneen Liikennevirastolta väärät tai ainakin sellaiset laskelmat, että niiden pohjalta budjetoidulla toiminnalla ei ole pohjaa. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö näin olisi.
Eilisessä Ylen jälkiviisaat -ohjelmassa lähestyttiin asiaa hieman toisesta näkökulmasta. Eli Suomessa "maan tapana" on ollut arvioida tiehankkeiden budjetit alakanttiin, jolloin ne ovat näyttäneet halvemmilla. Tosiasiassa budjetteja on sitten ylitetty, koska keskeneräiset hommat on saatava valmiiksi. Toisin sanoen budjetteja on tietoisesti ennustettu liian pieniksi, jotta mahdollisimman moni kansanedustaja saisi oman maakuntansa tiehankkeet aloitettua. Nyt kun Kyllönen haluaisi laskelmista realistisia, alkaa hirvittävä älämölö Keskustan riveissä.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Eilisessä Ylen jälkiviisaat -ohjelmassa lähestyttiin asiaa hieman toisesta näkökulmasta. Eli Suomessa "maan tapana" on ollut arvioida tiehankkeiden budjetit alakanttiin, jolloin ne ovat näyttäneet halvemmilla. Tosiasiassa budjetteja on sitten ylitetty, koska keskeneräiset hommat on saatava valmiiksi. Toisin sanoen budjetteja on tietoisesti ennustettu liian pieniksi, jotta mahdollisimman moni kansanedustaja saisi oman maakuntansa tiehankkeet aloitettua. Nyt kun Kyllönen haluaisi laskelmista realistisia, alkaa hirvittävä älämölö Keskustan riveissä.

Jepjep, vaikka en Vasemmistoliittoa pidä juuri minään, niin täytyy oman tietämykseni perusteella arvostaa Kyllösen toimintaa tämän tapauksen suhteen.

Projektiliiketoiminnassa, jota tiehankkeet ovat, on monesti tapana, että kilpailutus voitetaan jollain tarjouksella, jota sitten neuvotteluvaiheessa yritetään muotoilla jossain määrin uusiksi. Eikä tässä sinällään tarvi olla mitään pahaa, tämä "muotoilu" voi tarkoittaa vaikka win-win-ratkaisujen hakemista siten, että toimittaja tarjoaa jotain lisäpalvelua tai -ratkaisua hintaan, joka on ostajallekin hyödyllinen. Mutta ongelma oman vajavaisen käsitykseni mukaan on tosiaan siinä, että tuonkin ministeriön käyttöön tarkoitetut määrärahat eivät sitten riitä kaikkien tarkoitettujen tiehankkeiden toteutukseen enää tällaisen hintojen hilauksen jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllönenhän ei ole hakenut sukupuolestaan tai siihen kohdistuvista arvostusvarauksista selitystä rahoitusvajeelle. Sen sijaan hän kyllä on selkeästi sanonut ministeriönsä saaneen Liikennevirastolta väärät tai ainakin sellaiset laskelmat, että niiden pohjalta budjetoidulla toiminnalla ei ole pohjaa. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö näin olisi.
Tietenkin asia on noin, eikä niin kuin kirjaimellisesti väitin. Väitin tosin tahallani. Kyllönen on saanut mielestään kovaa kohtelua ja kritiikkiä, ja hän kokee sen nyt jonkinlaisena tytöttelynä.

Liikenneasiat osittain poliittiseltakin mutta eritoten tekniseltä kantilta katsottuna eivät ole Kyllösen heiniä. Veikkaan että kulissien takana on tapahtunut jos ei tytöttelyä, niin virkamiehet ovat muotoilleet asiansa niin ettei Kyllönen ole tykännyt. Kun liikenneasiat kaikkine hankkeineen on hoidettu määrätyllä tavalla tähän saakka (puhun nyt siis hankkeiden teknisestä toteuttamisesta niitä edeltävine lupa- ym. prosesseineen), niin Kyllönen on supattanut tässä kohtaa omiaan. Siihen virkamiehet ja ennen kaikkea tämä pois potkittu ovat nähtävästi todenneet, että "ministeri voi rauhassa keskittyä näihin ja noihin asioihin, me hoidamme tämän valmistelun nyt tässä järjestyksessä että asiasta tulee joskus valmista". Kyllöstä vitutti, ja loput on luettavissa viime viikkojen lehtijutuista.

Palaan vielä tuohon aiemmin lausumaani siitä ettei "liikenneministeri ei löydä tiehankkeiden jumalattomalle rahoitusvajeelle muuta selitystä kuin ilkeiden ihmisten puuttumisen ministerin sukupuoleen". Noinhan asia ei kirjaimellisesti ottaen ole, mutta Wiion lakeja soveltaen asia saa viestinnän kautta tuollaisia tulkintoja yleisössä. Ainakin seuraavat Wiion viestinnän lait on hyvä tuoda tässä yhteydessä esiin:

* Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta eniten vahinkoa.
* On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
* (Joukko)viestinnässä ei ole tärkeätä se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan.

Viime aikojen tiemääräraha-asioista on tuntunut monelle jääneen päällimmäiseksi Kyllösen esiin vetämä tyttökortti. Ei se missä asioissa Kyllönen mahdollisesti toiminut oikein tai väärin, tai onko hän ylipäätään osannut hoitaa hommansa hyvin. Tyttökortin vetäisy on kuin tunnustaisi että fickasta ei löydy enää asiapohjaisia argumentteja. Siinä menee samalla pohja pois monelta vakavammaltakin sanomiselta, jotka olisivat ihan kohdillaankin.
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siihen virkamiehet ja ennen kaikkea tämä pois potkittu ovat nähtävästi todenneet, että "ministeri voi rauhassa keskittyä näihin ja noihin asioihin, me hoidamme tämän valmistelun nyt tässä järjestyksessä että asiasta tulee joskus valmista". Kyllöstä vitutti, ja loput on luettavissa viime viikkojen lehtijutuista.

Joo, jotensakin näin se varmaan on mennyt...

* Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta eniten vahinkoa.
* On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
* (Joukko)viestinnässä ei ole tärkeätä se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan.

Oletettavasti - ja aivan normaalin inhimillisen käytöksen mukaisesti - näitä osuvia Wiion lakeja on virkamiesreaktiona seurannut vielä Aksel Sandemosen Janten laki:

1. Älä luule, että sinä olet jotain.
2. Älä luule, että olet yhtä paljon kuin me.
3. Älä luule, että olet viisaampi kuin me.
4. Älä kuvittele, että olet parempi kuin me.
5. Älä luule, että tiedät enemmän kuin me.
6. Älä luule, että olet enemmän kuin me.
7. Älä luule, että sinä kelpaat johonkin.
8. Älä naura meille.
9. Älä luule, että kukaan välittää sinusta.
10. Älä luule, että voit opettaa meille jotain.
 

kovalev

Jäsen
Viime aikojen tiemääräraha-asioista on tuntunut monelle jääneen päällimmäiseksi Kyllösen esiin vetämä tyttökortti. Ei se missä asioissa Kyllönen mahdollisesti toiminut oikein tai väärin, tai onko hän ylipäätään osannut hoitaa hommansa hyvin. Tyttökortin vetäisy on kuin tunnustaisi että fickasta ei löydy enää asiapohjaisia argumentteja. Siinä menee samalla pohja pois monelta vakavammaltakin sanomiselta, jotka olisivat ihan kohdillaankin.
Tämä on juuri näin.
Nimenomaan keskustalaisten kuumottuminen kielisi siitä, että asioissa ollaan menossa ainakin avoimempaan suuntaan. Mutta itse vedetty tyttökortti on vähän kuin hakkaisi itseltään polvilumpiot. Siis siitä huolimatta, että asiassa olisi vähän perääkin. Tällaiset asiat pitäisi jo tuolla tasolla ymmärtää, ja erityisesti se miten hanakasti media tuollaisiin palloihin tarttuu. Aivan toinen asia olisi jos kortin olisi vetänyt vaikka hesarin päätoimittaja. Joka tapauksessa varsinainen asia on jo nyt karannut lähes ulottumattomiin.
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on juuri näin.
Aivan toinen asia olisi jos kortin olisi vetänyt vaikka hesarin päätoimittaja.

Vaikea olettaa, että Hesarin pääkirjoituspalstalla olisi vedetty esiin mitään Kyllöstä puolustavaa. Sunnuntaina 18.11. pääkirjoituksessa Kyllöstä käsiteltiin otsikolla: "Halllituksen hämmentävä irvikissa". Teksti oli nähtävästi Pohjanmaalta Hesariin värvätyn kepulaisen pääkirjoitustoimittaja Matti Kalliokosken käsialaa ja niin luokaton, että siihen havahtui jopa toinen kepulainen Mikael Pentikäinenkin, joka julkaisi pari päivää myöhemmin paljon sovittelevamman pääkirjoituksen.

On muuten helppo nähdä, että kyllä Kyllönen on oikeasti astunut vaikutusvaltaisen miesporukan varpaille ( Kanerva, Sasi, Alatalo (vaikutusvalta (???), Tervala jne.) niin että ei tätä kohua kyllä pelkällä tyttökortilla selitetä. Lähden jotenkin siitä, poliitikollakin on yhtä paljon painoarvoa kuin häntä vastaan suunnatuilla toimenpiteillä on laajuutta.Toisaalta Tervalan toimia tutkivat sekä VTV että Oikeuskanslerin virasto aivan omasta aloitteestaan, niin että tämäkään haara ei ole vielä selvä.

Muuten: onko se niin, että Keskustapuolueen vaikutusvaltaisin kannattaja pääkaupunkiseudulla on Helsingin Sanomat?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tämä on juuri näin.
Nimenomaan keskustalaisten kuumottuminen kielisi siitä, että asioissa ollaan menossa ainakin avoimempaan suuntaan. Mutta itse vedetty tyttökortti on vähän kuin hakkaisi itseltään polvilumpiot. Siis siitä huolimatta, että asiassa olisi vähän perääkin. Tällaiset asiat pitäisi jo tuolla tasolla ymmärtää, ja erityisesti se miten hanakasti media tuollaisiin palloihin tarttuu. Aivan toinen asia olisi jos kortin olisi vetänyt vaikka hesarin päätoimittaja. Joka tapauksessa varsinainen asia on jo nyt karannut lähes ulottumattomiin.

Niin, minua ainakin vituttaa lähinnä tuo kasitien kohtalo. Kun sen remontin piti jo olla selvää kauraa, niin sitten pudotetaan tällainen pommi ministeriöstä. On päivänselvää, ettei noita rahoja saada mistään. Ymmärrän ja hyväksyn inhimilliset virheet, suuretkin. Mutta tuo uhriutuminen ja naisen sortamiseen vetoaminen sai kyllä kupin nurin. Enkä edes koe, että Kyllönen nyt mihinkään kohtuuttomaan myllyyn olisi edes joutunut. Ja hän itse suorastaan vittuilee aika ajoin ministeriaitosta varsinkin Keskustalle, kun oppositiosta kehdataan häneltä asioista kysyä. Hän luonut itsestään kuvaa topakkana ja sanavalmiina osaajana, mutta kun hänen hallinnoimasta ministeriöstä katoaa 50-150 miljoonaa, niin hän alkaa kerätä "Olen sorrettu nuori nainen" pisteitä. Ei jatkoon.
 

kovalev

Jäsen
Muuten: onko se niin, että Keskustapuolueen vaikutusvaltaisin kannattaja pääkaupunkiseudulla on Helsingin Sanomat?
En tiedä, tarkoititko tämän vain retorisena heittona, mutta Pentikäinen ainakin on lessu. Ainahan siitäkin voi joitain mutuja kehitellä.
 

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Niin, minua ainakin vituttaa lähinnä tuo kasitien kohtalo. Kun sen remontin piti jo olla selvää kauraa, niin sitten pudotetaan tällainen pommi ministeriöstä. On päivänselvää, ettei noita rahoja saada mistään.
Torstaisella (muistaakseni) kysymystunnilla Kyllönen ainakin lupasi, että kasitien remppa aloitetaan ajallaan ympäristöluvan vanhenemisen vuoksi. Puheesta käsitin niin, että kasitie ainakin rempataan, tosin muiden tiehankkeiden kustannuksella.
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Torstaisella (muistaakseni) kysymystunnilla Kyllönen ainakin lupasi, että kasitien remppa aloitetaan ajallaan ympäristöluvan vanhenemisen vuoksi. .

Tämä käsitys minullakin on:

Kyllönen 20.11: "VT 8 näyttää tällä hetkellä kaikkein suojatuimmalta hankkeelta jo ihan senkin valossa, että ympäristölupa vanhenee vuoden 2014 alussa. Joka tapauksessa meidän täytyy tehdä siihen erillispäätös, jotta työ voidaan aloittaa ensi vuoden aikana."

Jotain ehkä kertoo Liikenneviraston ja ministeriön välisestä tiedottamisesta:

Petteri Orpo 19.11 (Verkkouutiset)
"Orpo sanoo nyt, ettei tieto ympäristölupien vanhenemisesta ollut tullut Liikenneviraston pääjohtaja Tervalalta Kyllöselle missään vaiheessa. – Ministeri ei ollut ennen (syyskuussa aiheesta käytyä) eduskuntakeskustelua tietoinen ympäristölupien vanhenemisesta näin kiireisellä aikataululla."
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En tiedä, tarkoititko tämän vain retorisena heittona, mutta Pentikäinen ainakin on lessu. Ainahan siitäkin voi joitain mutuja kehitellä.

En tarkoittanut sitä retorisena heittona, vaan vakavana oireena Hesarin sisällön asenteellistumisesta ja sitä myöten myös tyhmistymisestä.
 

kovalev

Jäsen
Valitan, Timo S.
Olin jo vakavasti pohtinut nimenomaan EU-vaaleissa persuehdokkaan äänestämistä, mutta pohdinnat voi päättää jos tämä skenaario toteutuu:

Tennilä panttaa ehdokkuuttaan | Yle Uutiset | yle.fi


Koska Seppänenkin pysynee ansaitulla eläkkeellään, EJT saisi kernaasti ääneni. Tulisi muuten mielenkiintoinen kisa Väykän kanssa Lapin kuninkuudesta.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko,Colorado, Bayern München ja MYPA
Tennilä olisi kyllä loistava haku EU-vaaleihin, toki häntä kaivattaisiin kyllä kotimaan politiikassakin ja pikaisesti! Tennilä voisi saada nykyisen Vasemmistoliiton uuteen nousuun(tai vanhaan, jos niin haluaa ilmaista). Ennen demarit olivat kesä sosialisteja, mutta eipä kauas jää nykyinen vasemmistoliittokaan. Nyt jos koskaan olisi ollut paikka vasemmiston nousuun, mutta tämä perseily porvarien kanssa on kyllä aika surkuhupaisaa..
 

kovalev

Jäsen
Kerro, Dee, kulttuuri-ihmisenä, kenet olisit valinnut Sirnön tilalle, ja millä perusteella et häntä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös