Tässäkin on sellainen jännä olettamus että vasemmisto jotenkin mystisesti poistuisi tulevaisuudessa johonkin. Miksi se häviäisi yhtään mihinkään saati pienenisi ihan merkittävästi? Vai ymmärränkö jotenkin väärin tuon oikeistodemari kommentin. Ja kuten itsekin sanot, niin välillä on vain parempi olla hiljaa ja antaa muiden sutia. Pitihän keskustakin olla vuosia sitten mennyttä mutta sitten lavalle astuivat Katainen ja Urpilainen....
Olen joskus taannoin kirjoittanut tästä paljonkin, mä nimenomaan koen, että vasemmisto ja vasemmistolainen ajattelu ei poistu koskaan, tämä on ihan luonnonlaki politiikassa, että on olemassa erilaisia painotuksia. Samaten mä olen sitä mieltä ja olen sen myös täällä usein todennut, että vasemmistolaisia painoja politiikassa tarvitaan, jokaisessa suomalaisessa asuu demari ja niin päin pois.
Sen sijaan olen sitä mieltä, että sosiaalidemokratian pitää keksiä vähän uusia juttuja poliittiseen liikkeeseensä. Sosiaalidemokratian historiallisia tavoitteita erityisesti Pohjoismaissa on ollut alkuun hyvinvointivaltion kehitys ja työntekijäpuolen järjestäytymisen avittaminen poliittisin keinoin. Näissä tavoitteissa on onnistuttu hyvin. Mutta mitä tapahtuu seuraavaksi? Moni demareita itse äänestävä kokee itsekin, että demarit on jäänyt ay-liikkeen poliittisen siiven asemaan. Hyvä esimerkki ovat alkuperäiset liberaalit, joiden tavoitteina olivat yksilövapaus ja konkreettisesti yleinen ja yhtäläinen äänioikeus. Näihin kun saatiin parannuksia, niin liberaalit poliittisena puolueena oikeastaan katosivat pitkälti kartalta, tavoitteet oli täytetty. 2000-luvulla on taas nähty liberaalin politiikan nousua, uusin tavottein.
Viimeisintä nuorisobarometriä tarkkaillessamme tiedämme, että nuorison joukossa on yhä paljon ihmisiä, jotka kokevat omaavansa perinteisiä vasemmistolaisia arvoja. Tämä ei kuitenkaan näy kannatuksessa "klassisten" vasemmistopuolueiden osalta, vaan nuoret ohjautuvat äänestämään vihreitä tai persuja.