Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

• 346 136
  • 2 037

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Savitakki ajatellut olevansa Jumalasta seuraava, olikin pelle joka pelkäsi, että perheenisä nauroi hänelle.

Niin, tämä on taas klassinen yhden osapuolen näkemys ja kertomus tilanteesta. Voin kertoa usein vastapuolella olleena, että totuus ei aina vastaa sitä, mitä iltapäivälehtiin kerrotaan...

edit.

"– Kuvaus järjestyksenvalvojamme toiminnasta ei missään nimessä kuulu toimintatapaamme, hän kertoo sähköpostitse."

Minun mielestäni tuossa hienosti kyllä vartiointiliike tuo esiin rivien välissä, että ehkä ne tositapahtumat eivät (ainakaan jv:n mukaan) menneet ihan noin kuten alkuperäinen kertomus meni.

Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
Niin, tämä on taas klassinen yhden osapuolen näkemys ja kertomus tilanteesta. Voin kertoa usein vastapuolella olleena, että totuus ei aina vastaa sitä, mitä iltapäivälehtiin kerrotaan...
Varmaan ihan totta, ja onko tää perheenisä itse vielä ottanut yhteyttä iltapaskaan, luultavasti. Se kertoo kyllä paljon jo henkilöstä.
Mutta ei mun vaikea ole kuvitella tai uskoa, että siellä on joukossa myös niitä stevareita keille ei vittu naureskella tai tulee runtua.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Varmaan ihan totta, ja onko tää perheenisä itse vielä ottanut yhteyttä iltapaskaan, luultavasti. Se kertoo kyllä paljon jo henkilöstä.
Mutta ei mun vaikea ole kuvitella tai uskoa, että siellä on joukossa myös niitä stevareita keille ei vittu naureskella tai tulee runtua.

On varmasti. Ja siis nimenomaan varmasti, koska itsekin niitä tiedän olevan. Lähinnä kommentointini idea oli jälleen kerran tuoda esille se, että näissä vartijoista kertovista seksiwau-uutisissa monesti kuullaan vai sen toisen osapuolen kertomus, koska sitä toista osapuolta sitoo aika tarkat salassapito-pykälät.

Toki, tässä kyseisessä keississä firma olisi kyllä voinut kertoa enemmänkin, mutta minulle kommentointinsa kertoo A) järjestyksenvalvojan toimineen juuri noin, mutta sitä ei vaan haluta myöntää tai B) Asia ei ole mennyt ollenkaan noin, mutta ei haluta tästä sen isompaa haloota nyt nostaa (mahdollisesti, koska alan maine on mitä on)

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
On varmasti. Ja siis nimenomaan varmasti, koska itsekin niitä tiedän olevan. Lähinnä kommentointini idea oli jälleen kerran tuoda esille se, että näissä vartijoista kertovista seksiwau-uutisissa monesti kuullaan vai sen toisen osapuolen kertomus, koska sitä toista osapuolta sitoo aika tarkat salassapito-pykälät.

Toki, tässä kyseisessä keississä firma olisi kyllä voinut kertoa enemmänkin, mutta minulle kommentointinsa kertoo A) järjestyksenvalvojan toimineen juuri noin, mutta sitä ei vaan haluta myöntää tai B) Asia ei ole mennyt ollenkaan noin, mutta ei haluta tästä sen isompaa haloota nyt nostaa (mahdollisesti, koska alan maine on mitä on)
Yksittäistapauksia kuten olet ennen sanonut?
P.S. Täällä Vakkella on kyllä todella hyviä vartijoita vaikka eivät pidä mukanaan ensiapupakkausta kun joutuu niitä paikkailemaan :D

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
On taatusti olemassa vartijoita, joilla keittää helposti yli. Ihan varmasti. Asiaan voi kuitenkin vaikuttaa paljon omalla käytöksellään. Itse käytän paljon julkista liikennettä PK-seudulla, ja jos minulta kysytään, että kumpi on arvaamattomampi, konnari tai vartija, vai kanssamatkustaja, niin kyllä se vaaka sinne kanssamatkustajan puolelle heilahtaa.

Vartijan kanssa nyt ei saa riitaa aikaan ellei ihan vartavasten mene härkkimään, kanssamatkustaja sen sijaan voi käydä sinuun käsiksi ilman minkäänlaista syytä. Niissä tapauksissa, kun kanssamatkustajat ovat häiriköineet, olen ihan tyytyväinen siitä, että paikalla on ihmisiä, jotka pystyvät asiaan puuttumaan. Mun mielestä tuossa kun YLE julkaisi sen Kiurua lyöneen kaverin valvontakamerakuvaa metrosta, niin saa jotain kuvaa siitä, mitä osa ihmisistä on:

Se ero siihen vartijaan on se, että tuollaiseen et voi itse millään tavalla vaikuttaa, satut vain istumaan väärässä paikassa väärään aikaan. Ihan nimimerkillä kokemusta on sanon sen, että jättää melko syvät epäluulot kanssaihmisiä kohtaan, eivätkä ne kohdistu niihin, joilla on jonkinlainen virkapuku päällä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Kyllä. Ja samalla lailla tuon toisen linkatun uutisen vartijat (Salen kauppavartija) ovat yksittäistapauksia. Valtaosa vartijoista sijoittuu sinne näiden yksittäistapausten välimaastoon. Ihan niinkuin kaikissa muissakin ammateissa; sulla on pätevät, ja toisessa päässä vähemmän pätevät. Suurin osa ei kuitenkaan kuulu kumpaankaan ääripäähän.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Perheenisä julkaisi asialliseen sävyyn laaditun mielipidekirjoituksen omalla nimellään, ja Iltalehti ilmeisesti tarttui tuohon. Tyypillinen tapa Iltalehdessä ymmärtääkseni.

Kirjoitus tässä:

Ei tuon pohjalta voi vielä tehdä johtopäätöksiä, mutta oudolta kuulostaa koko tapaus. Se, että viestiin ei ole ilmeisesti vastattu, on toki kritisoitavaa, mutta tuossa vaiheessa oli kulunut vasta muutama päivä, joten viive voi selittyä silläkin.

Tuon kirjoituksen pohjalta tulee sellainen fiilis, että ihan asiallisesti tätä on haluttu selvittää jälkikäteen. Näissä tapauksissa on se haaste, että niissä on sana sanaa vastaan. Kuitenkin tässä tapauksessa uskon enemmän, että tässä on ollut vartijalla nyt "huono päivä", koska jos tämä isä olisi aidosti käyttäytynyt lapsen seurassa niin, että metroasemalta poistaminen olisi ollut edes teoriassa mahdollista, olisi hyvin todennäköisesti joku huolestunut kansalainen myös soittanut lastensuojelun tai poliisin paikalle, kuten tänä päivänä melko matalalla kynnyksellä ymmärtääkseni tehdään.

Turun vartijalle iso peukku täältäkin. Mahtavaa toimintaa!

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuon kirjoituksen pohjalta tulee sellainen fiilis, että ihan asiallisesti tätä on haluttu selvittää jälkikäteen. Näissä tapauksissa on se haaste, että niissä on sana sanaa vastaan. Kuitenkin tässä tapauksessa uskon enemmän, että tässä on ollut vartijalla nyt "huono päivä", koska jos tämä isä olisi aidosti käyttäytynyt lapsen seurassa niin, että metroasemalta poistaminen olisi ollut edes teoriassa mahdollista, olisi hyvin todennäköisesti joku huolestunut kansalainen myös soittanut lastensuojelun tai poliisin paikalle, kuten tänä päivänä melko matalalla kynnyksellä ymmärtääkseni tehdään.

Niin, toisaalta jos vartijalla olisi ollut huono päivä ja sattuisi olemaan tuollainen kokovartaloky***, niin luulisi sitten heti tarttuneen tuohon vaunurikkeeseen "because I can - asenteella". Eli tosiaan samantien alkanut nöyryyttämään tätä perheenisää eikä odottanut sitä, että saa osakseen naurua.

Kyllä mä veikkaan, että tässä on taustalla jotain muutakin kuin tuo, mikä mielipidekirjoituksessa ilmenee. Aika usein nämä mielipidekirjoitukset kirjoitetaan itselle parhaalla aspektilla, vähän niinkuin Jatkoajan keskustelupalstallakin. Ei varsinaisesti valehdella, mutta usein jää jotain olennaista kertomatta.

...

Muistan taannoin kuinka uutisoitiin isosti erään kauppakeskuksen vartijoiden pahoinpidelleen tavallisen, viattoman kansalaisen näpistysepäilyn yhteydessä. Ko. mieshenkilön puoliso tuuttasi sosiaaliseen mediaan videoita tapahtuneesta, ja neidin stoori muuttui sitä mukaa kun joku huomasi jotain erikoisuuksia. Neidin kertoman mukaan poliisi oli kuulemma paikan päällä kirjoittanut 400€:n sakon näpistyksestä.. (Sakot kaveri sai, mutta ihan muista syistä kuin näpistys..) Iltapäivälehdet tarttuivat näihin neidin sepustuksiin ja kommenttiosiot täyttyivät vartijoiden väkivallan taivastelusta. Neiti itsekin sai oman osansa, kun kameran kanssa änki liian lähelle. Taisi se mies kuitenkin johonkin olla lopulta syyllistynyt, koska virkavallan matkassa lähti.

Kahta asiaa ei kuitenkaan koskaan ole julkisuudessa näkynyt; ensinnäkin, tuota neidin kuvaamaa videota omasta "niputuksestaan" on käytetty muutamalla vartijakurssilla esimerkkitapauksena vartijan sanallisesta toiminnasta ennen voimankäyttöä. (Kuvattava vartija toistaa useaan otteeseen, että "saat kuvata, mutta mene kauemmas". Neidin vastine tähän on ängetä entistä lähemmäs "mulla on oikeus kuvata"-sanojen saattelemana. Video ja tilanne päättyy siihen, kun nainen viedään voimakeinoin siitä pois.)

Toinen asia, joka ei julkisuuteen ole päätynyt, on tapahtumat tämän jälkeen. Tämä viaton ja rehellinen, vartijoiden pahoinpitelyn kohteeksi joutunut, tavallinen kansalainen nimittäin ilmaantui retkikirveen kanssa poliisin huomasta päästyään odottelemaan vartijoita/järjestyksenvalvojia kohteen ulkopuolelle. Kukapa meistä rehellisistä ja tavallisista ihmisistä ei olisi joskus noin tehnyt. Pointtina siis se, että nykypäivänä todella herkästi ihmiset uskovat sen ensimmäisenä mediaan tulevan version totuutena, vaikka läheskään aina se ei sitä ole.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, toisaalta jos vartijalla olisi ollut huono päivä ja sattuisi olemaan tuollainen kokovartaloky***, niin luulisi sitten heti tarttuneen tuohon vaunurikkeeseen "because I can - asenteella". Eli tosiaan samantien alkanut nöyryyttämään tätä perheenisää eikä odottanut sitä, että saa osakseen naurua.

Kyllä mä veikkaan, että tässä on taustalla jotain muutakin kuin tuo, mikä mielipidekirjoituksessa ilmenee. Aika usein nämä mielipidekirjoitukset kirjoitetaan itselle parhaalla aspektilla, vähän niinkuin Jatkoajan keskustelupalstallakin. Ei varsinaisesti valehdella, mutta usein jää jotain olennaista kertomatta.

Mahdoton tietää, mutta minä silti tietyllä tavalla ihmettelen, että näitä tapauksia kommentoidaan hyvin usein kärjistetysti sanottuna niin, että vartijat ovat sen verran poikkeuksellisia ihmisiä, ja eivät tee työssään ikinä virheitä, eikä ole mitenkään mahdollista, että joku olisi käyttäytynyt yksittäisessä tilanteessa huonosti. Vian on aina oltava automaattisesti siinä toisessa osapuolessa.

Kuitenkin missä tahansa muussa ammatissakin näitä tapauksia sattuu, kun ihmiset näitä töitä tekevät. Aloin huvikseni miettiä, minkä kaikkien ammattikuntien edustajilta olen asiatonta käytöstä oman elämäni aikana todistanut, ja äkkiä keksin paljonkin: bussinkuljettaja, lounasravintolan tarjoilija, ravintolan omistaja, upseeri, peruskoulun opettaja, lukion opettaja, yliopiston professori, torimyyjä ja sähkösopimusten kauppaaja (kauppakeskuksen ständillä).

Miksi vartijoiden kohdalla tällaiset tapaukset eivät olisi mahdollisia?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mahdoton tietää, mutta minä silti tietyllä tavalla ihmettelen, että näitä tapauksia kommentoidaan hyvin usein kärjistetysti sanottuna niin, että vartijat ovat sen verran poikkeuksellisia ihmisiä, ja eivät tee työssään ikinä virheitä, eikä ole mitenkään mahdollista, että joku olisi käyttäytynyt yksittäisessä tilanteessa huonosti. Vian on aina oltava automaattisesti siinä toisessa osapuolessa.

Kuitenkin missä tahansa muussa ammatissakin näitä tapauksia sattuu, kun ihmiset näitä töitä tekevät. Aloin huvikseni miettiä, minkä kaikkien ammattikuntien edustajilta olen asiatonta käytöstä oman elämäni aikana todistanut, ja äkkiä keksin paljonkin: bussinkuljettaja, lounasravintolan tarjoilija, ravintolan omistaja, upseeri, peruskoulun opettaja, lukion opettaja, yliopiston professori, torimyyjä ja sähkösopimusten kauppaaja (kauppakeskuksen ständillä).

Miksi vartijoiden kohdalla tällaiset tapaukset eivät olisi mahdollisia?

On toki mahdollisia, en kai sitä ole kieltänytkään? Ja aiemmin jo mainitsinkin, että kusipäävartijoita on olemassa, ihan omankin kokemuksen perusteella.

Lähinnä siksi kommentoin, kun näistä kirjoitellaan (tähänkin ketjuun) suoraan sillä asenteella, että "taas on wannabe-poliisit perseilleet", eikä ollenkaan oteta huomioon sitä faktaa, että vaikkapa mielipidekirjoituksissa tai jonkun yksityishenkilön kertomuksen perusteella uutisoinnissa, nähdään vain sen yhden ihmisen mielipide. Silti se mielletään heti aktuaaliseksi faktaksi.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On toki mahdollisia, en kai sitä ole kieltänytkään? Ja aiemmin jo mainitsinkin, että kusipäävartijoita on olemassa, ihan omankin kokemuksen perusteella.

Juu, itse asiassa meni tuo kommenttisi ohi, sorry. Näin yleisesti: minä en oikein tiedä, että miten silloin kun kokee joutuvansa vartijan kehnon kohtelun kohteeksi, pitäisi menetellä. Jos laittaa palautetta taholle, palautteeseen ei reagoida. Jos laittaa tämän palautteen saamisen tehostamiseksi mielipidekirjoituksen julkiseen sanaan, se kuitataan "yksipuoliseksi näkemyksesi, jossa on 99% todennäköisyydellä vain osa totuutta".

Minä en tiedä, miten noissa pitäisi menetellä. Miten sinusta? Todeta, että shit happens, elämä jatkuu, ei pahenneta tilannetta sillä, että yrittää antaa palautetta? Ja mahdollisesti ammattiinsa sopimaton vartija saa jatkaa tehtävässään, eikä saa mahdollisuutta korjata toimintaansa?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minä en tiedä, miten noissa pitäisi menetellä. Miten sinusta? Todeta, että shit happens, elämä jatkuu, ei pahenneta tilannetta sillä, että yrittää antaa palautetta? Ja mahdollisesti ammattiinsa sopimaton vartija saa jatkaa tehtävässään, eikä saa mahdollisuutta korjata toimintaansa?

Niin, tuossahan se palaute on jo annettu sinne Palmialle, eivät vaan olleet vastanneet kirjoittajalle mitään. Minäpä veikkaan, että vaikka olisivat vastanneetkin, olisi kaveri silti kirjoittanut tekstinsä hesariin.

Itsehän olen antanut usein vaikkapa huonosta palvelusta palautetta asianmukaisia kanavia pitkin. Ja ei, en luokittele mediaa asianmukaiseksi kanavaksi. Sen jälkeen minä jätän asian sikseen, koska asia ei enää kuulu minulle.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy