Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 333 734
  • 2 027

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaupan versio on näemmä nyt tuolla:

Prisman mukaan valvontanauhat todistavat, että vartijat toimivat oikein | Pohjanmaa | Uutiset | Pohjalainen

Eli jos tilanne menee noin, otan alkuperäisen viestini sanat takaisin. Pahoittelut tässä uutisessa käsitellyille vartijoille myöskin.

edit: Näemmä tuolla kommenteissa tuo alkuperäisen yleisönosastokirjoituksen tehnyt henkilö - tai joku hänen nimeään käyttävä - vaatii noita videonauhoja julkaistavaksi. En usko, että tämä olisi mahdollista, mutta se toisi ehkä selkeyttä tilanteeseen. Olisi helpompaa nähdä, kumman versio tapauksesta olisi lähempänä totuutta.

edit 2: Kun lukee noita Kuuselan kommentteja alkuperäiseen mielipidekirjoitukseensa, alan kallistua entistä enemmän sille kannalle, että henkilö on tosiaan itse vaikuttanut omalla käytöksellään lopputulokseen, ja varsin negatiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Asiaa paremmin tuntematta, noiden juttujen perusteella minulle tulee tästä Kuuselasta sellainen kuva, että hän on niinsanottu "ammattivaikea"-tapaus. Ihminen joka alitajuisesti tai tarkoituksella hakee huomiota itselleen järjestämällä kaikenlaisia tilanteita ja kohtauksia, joista voi paisuttaa elämää suurempia ongelmia ja joita voi päivitellä suurennellusti paheksuen. Olen törmännyt moisiin ihmisiin aina silloin tällöin ja heidän toimintansa jaksaa aina hämmästyttää. Itsessä ei ole ikinä mitään vikaa ja aina vaaditaan vastapuolen "päätä vadille". Vartijat ovat ikävä kyllä otollista riistaa juurikin edellämainitun ihmistyypin uhriksi.

En siis väitä että asia on näin, mutta sellainen mielikuva minulle tästä jutusta tulee. Ja katso: lähtökohtaisesti tässäkin jutussa vartijat olivat taas väärässä ja natseja. On mielestäni outoa, että likimain tilanteesta riippumatta useiden ihmisten mielissä lähtökohta on se, että vartija on väärässä kunnes toisin todistetaan. Onkohan mikään muu ammattiryhmä Suomen maassa saanut päälleen samanlaista ammattitaitonsa kyseenalaistamista?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On mielestäni outoa, että likimain tilanteesta riippumatta useiden ihmisten mielissä lähtökohta on se, että vartija on väärässä kunnes toisin todistetaan. Onkohan mikään muu ammattiryhmä Suomen maassa saanut päälleen samanlaista ammattitaitonsa kyseenalaistamista?

Pitkältihän tuo näin menee. Itsekin syyllistyin (taas) tähän. Omalla kohdallani tämä kyseenalaistaminen on oikeastaan aika outoa, koska itse en ole ongelmissa tämän ammattikunnan kanssa ollut, ja pidän heitä kuitenkin kokonaisuudessa erittäin tarpeellisena yhteiskunnan kannalta. Ehkä omalta kohdaltani kyse on siitä, että nuo harvat väitetyt tapaukset, joissa vartijoilta sattuu virheitä, tai paikalle on osunut se yksittäinen ammattitaidoton vartija, ovat olleet niin räikeästi oman oikeustajuni vastaisia, että niitä on hankala hyväksyä. Ja minä olen siinä mielessä realisti, että tiedostan sen, että jokaisessa ammatikunnassa on täysin ammattiin sopimattomia ihmisiä töissä. Vartijoiden kohdalla tämä siinä mielessä korostuu, että heidän kanssaan periaatteessa kuka tahansa voi joutua tekemisiin. Monessa ammatissa työ tehdään seinien takana suojassa, jolloin ammattitaidottomuus ei tule kaduntallaajan nähtäville.

Mutta asiaan... joskus pohdimme kaveriporukalla, että missä ammatissa kohtaa parhaiten näitä ikävimpiä ihmistyyppejä. Muistaakseni lista sisälsi vartijoiden ja portsareiden lisäksi myös poliisit, sairaanhoitajat, taksikuskit ja 24h auki olevien pikaruokaloiden työntekijät. Muihin mainitsemiini ammatteihin verrattuna taksikuskien tai pikaruokaloiden työntekijöiden ammattitaitoa tuskin niin usein kyseenalaistetaan, vaikka jotkut toki varmasti saavat paskaa niskaansa.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan mikään muu ammattiryhmä Suomen maassa saanut päälleen samanlaista ammattitaitonsa kyseenalaistamista?

Onhan tuolla kokonainen ketju, jossa haukutaan omaa ammattiryhmääni eli toimittajia. Ja siellä mainitaan yleensä vieläpä nimet ja kaikki.

Ei sillä, ettei itseänikin ärsyttäisi varsinkin ip-lehtien tietty toimintamalli, mutta silloinkin ammattitaidon kyseenalaistaminen on tympeää. Ihan samalla lailla toimttajan työn näkyvään lopputulokseen vaikuttaa monia asioita, joita haukkujat eivät huomaa.

Vartijoiden "asiakkaat" ovat varmasti usein samoja, eikä se ole sattumaa. Mulle täälläkin listatut tapaukset vaikuttavat epäreiluilta asiakasta kohtaan, koska asettaudun sinisilmäisesti heidän asemaansa. Paljon mahdollista ja jopa todennäköistä, että heilläkin on Kimmo Kuhdan peiliin katsomisen paikka.

Olen kiltti, enkä siis koskaan ole tekemisissä vartijain kera. Jos joutuisin, niin kyseessä olisi sataprosenttisesti väärinkäsitys. Kokisin "näppäriksi" lokeroimisen hyvin epäreiluna. Vaikka toki ymmärrän, ettei vartija voisi tietää.

Erityisesti ärsyttää tuo näppäri-nimitys. Ikään kuin mun persoona olisi jo etukäteen kuristettu tuon ammattislangin yksioikoiseen käsitteeseen. Ja näppärin selitykset väärinkäsityksesthän eivät ketään kiinnosta, mikä nostaisi entisestään epäreiluuden tunnetta.

Ja edelleen, mun mielestä 99 näppäriä saa onnistua mieluummin kuin yhtä kunnon kansalaista syytetään turhaan.
 
Viimeksi muokattu:

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Niin, käsittääkseni viittaat "Huonot toimittajat vauhdissa"-ketjuun? Itse en ole ketjua muistaakseni ikinä lukenut, mutta nimen perusteella kyseisessä ketjussa jutustellaan nimenomaan "huonoista toimittajista", eli ilmiannetaan tökeröitä juttuja eri medioista. Siltikään en ole elämässäni törmännyt ajatukseen siitä, että kaikki tai ainakin suurin osa toimittajista olisi ammattitaidottomia. Kuten itsekin olet varmasti havainnut, vartijoista ollaan syystä tai toisesta tätä mieltä usein. Se on todella ihmeellistä. Sistis tuossa aiemmin löysi muutaman muunkin ammattiryhmän, jotka ovat useimpien mielestä syystä tai toisesta surkeita alallaan lähes poikkeuksetta. Uskallan väittää että harvassa ovat ne ihmiset, jotka ajattelevat toimittajista samoin. Vaikka suurella todennäköisyydellä huonoja toimittajia löytyy prosentuaalisesti ihan yhtä paljon kuin huonoja vartijoita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sistis tuossa aiemmin löysi muutaman muunkin ammattiryhmän, jotka ovat useimpien mielestä syystä tai toisesta surkeita alallaan lähes poikkeuksetta. Uskallan väittää että harvassa ovat ne ihmiset, jotka ajattelevat toimittajista samoin. Vaikka suurella todennäköisyydellä huonoja toimittajia löytyy prosentuaalisesti ihan yhtä paljon kuin huonoja vartijoita.

Tarkennetaan, että nuo ovat ammatteja, jotka joutuvat näkemään ja kokemaan kaikenlaista, ja varmasti saavat osansa yhteiskunnan huonoista aineksista. En kuitenkaan tarkoittanut, että nuo olisivat ammatteja, joiden edustajia suurin osa ihmisistä pitäisi epäonnistujina - oikeastaan ihan päinvastoin.

Esimerkiksi Suomen Poliisi on käsittääkseni varsin arvostettu instituutio. Vaikka Suomessa riittää määrällisesti paljon näitä "kytät on poliiseja!" -tyyppejä, niin suhteelliesti tämä näin ajattelevien osuus on varsin pieni. Sama tilanne on vartijoiden suhteen, vaikka jos nämä kaksi ammattiryhmää laitettaisiin vertailuun, niin uskoisin poliisien keräävän paremmat pisteet.

Toimittajista sen verran, että Internet-aikakausi on valitettavasti laskenut tämän ammattikunnan tasoa. Silti Suomessa on paljon hyviä toimittajia, eikä heistä tarvite kirjoittaa tuohon "Huonot toimittajat vauhdissa" -ketjuun. Veikkaan jopa, että tuon ketjun mukainen toimintakin on enemmän Internetin vikaa kuin toimittajien. Mediamaailma on muuttunut sellaiseksi, että paskaotsikointi on vähän kuin pakollista, jotta saadaan niitä klikkauksia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mediamaailma on muuttunut sellaiseksi, että paskaotsikointi on vähän kuin pakollista, jotta saadaan niitä klikkauksia.

Hämmentävää, että vieläkin joudutaan miettimään mistä tuo otsikointi johtuu. Otsikoissa ei kerrota yhtään mistä on kyse, että saadaan ihmiset klikkaamaan. Kenelle tämä nyt voi olla uusi asia?

Vartijoiden ammattikuntaa ei taas arvosteta, koska siihen pääsee ihan kuka tahansa niin kuin siivoojaksi. Poliisikouluun on sentään joku karsinta.

Taidan perustaa firman ja ruveta erikoistutkijaksi ja sitten kertoa kaikille asioita minkä ne tietävät jo muutenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hämmentävää, että vieläkin joudutaan miettimään mistä tuo otsikointi johtuu. Otsikoissa ei kerrota yhtään mistä on kyse, että saadaan ihmiset klikkaamaan. Kenelle tämä nyt voi olla uusi asia?

Niin, ihan tiedoksi, että käsittääkseni kukaan ei tässä väittänyt, että kyse olisi jostain hänelle uudesta asiasta. Kunhan vain mainittiin, että kyseinen asia ärsyttää...
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, minähän tuon toimittajavertauksen tähän toin, eikä ollut tarkoitus aloittaa off-topic keskustelua itsestäänselvyydestä.

Vertaus toimii kuitenkin sikäli mielestäni, että sekä vartijoiden että toimittajien haukuissa on kyse työn ulospäin näkyvästä ulottuvuudesta. Arvostelijoilla on yleensä lukkiutunut mielikuva väkivaltaan viehtyneistä natsivartijoista tai typeristä klikkejä silmät kiiluen hamuavista latvakakkostoimittajista.

Kumpikin mielikuva on varmasti väärä suurimmassa osassa tapauksista ja jos vartijat "saavat" sitä tässä ketjussa oikoa ja siitä pahastua, niin mielestäni toimittajillakin on "oikeus" tehdä samoin omassa haukkuketjussaan.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On hellyyttävää huomata että jäsen jussi_j jatkaa edelleen uupumatta valitsemallaan tiellä :) Nytkö sitten kaikki vartijat ovat kavaltajia? Entäs poliisit? Onko kaikki poliisit huumemiesten leivissä, kun näköjään Aarniokin on?

Vartijat ovat ihmisiä siinä kuin kaikki muutkin. Tekevät virheitä, kuten kaikki ihmiset. Jotkut varmasti rikoksiakin. Mutta sitä ei voi edelleenkään kiistää, että vartijan työ on haastavaa ja samalla tärkeää. Tämä jussi_j:n tarkoituksenhakuinen ajojahti ei muuta tosiasioita, vaikka hänellä itsellään tuntuukin olevan kovasti antipatioita tätä ammattikuntaa kohtaan. Miten on jussi_j? Etkö päässyt vartijakouluun? :D
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Testasin vaan miten palstan vartijasiipi suhtautuu tähän. Selvisihän se, suoraan viestinviejälle vittuilemaan. Odotin kyllä tykitystä laajemmalla rintamalla, että sikäli hieman petetty olo.

Edelleen, minulla ei ole mitään vartijoita vastaan, pidän ainoastaan jatkisken vartijoidenpuolustelujengiä melko urpona. En ole hakenut vartijakouluun, mutta kaikkiin kouluihin mihin olen hakenut, olen myös päässyt.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ymmärtääkseni vartiointi- ja järjestysmies-bisnes on koko ajan kasvava ala ja tämä totta totisesti näkyy myös vaikeutena rekrytoida pätevää porukkaa.

Muun muassa Robertinkadun kulman Mäkkärissä olen nähnyt sellaisen hernekepin töissä, että yhtä ainutta järjestyshäiriötä ei tuo västäräkki pystyisi handlaamaan. Kaveri onkin keskittynyt seisomaan roskiksen vieressä ja näyttämään "pahaa silmää".

Kasarmintorin S-marketissa taas olen nähnyt joskus niin pahasti ylipainoisen vartijan, että mitenköhän onnistuu myymälävarkaan kiinnijuokseminen vai jääkö tämä tehtävä 160cm/45kg myyjättärien tehtäväksi?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ymmärtääkseni vartiointi- ja järjestysmies-bisnes on koko ajan kasvava ala ja tämä totta totisesti näkyy myös vaikeutena rekrytoida pätevää porukkaa...

Tämä näkyy myös toisen asteen koulutuspaikkojen kasvuna. Toivottavasti näiden linjojen soveltuvuuskokeet oikeasti plokkaavat porukkaa pois, sillä kokemukseni mukaan hakijoiden joukossa on aika värikästä porukkaa. Olen muutaman sankarin kanssa keskustellut vartijan työnkuvasta, mikä näillä oma elämänsä Ramboilla on täysin pielessä.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Testasin vaan miten palstan vartijasiipi suhtautuu tähän.

Hmm.. Kuulunko minä siis tähän "vartijasiipeen"? :)

Sinulla on selvästi kovat ahdistuksen tunteet tätä ammatikuntaa kohtaan ja olisi kiva tietää miksi. Ehkäpä sinut on joskus vartijan toimesta selätetty ja itsetuntosi sai niin kovan kolauksen, että melttoat täällä suu vaahdossa niin että minua oikein naurattaa :)
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ehkäpä sinut on joskus vartijan toimesta selätetty ja itsetuntosi sai niin kovan kolauksen, että melttoat täällä suu vaahdossa niin että minua oikein naurattaa :)

En tahdo tähän sen enempää puuttua, mutta onhan se mahdollista myös, että lainaamasi kirjoittaja on joutunut ei-niin-ammattitaitoisen vartijan kaltoinkohtelemaksi, tai hänellä on jokin muu negatiivinen kokemus, joka aiheuttaa sinun silmissäsi ultranegatiivisen asenteen vartijoiden ammattiryhmää kohtaan, eikö vaan? On aivan selvää, että vaikka vartijat luonnollisesti tuntevat työnsä ja sen kaikki plussat ja miinukset, niin hyvin harva jos yksikään pystyy ammattiryhmäänsä objektiivisesti arvioimaan. Toisaalta en usko jussi_j:n pystyvän sen objektiivisempaan arvioon, kunhan nyt vaan tuli mieleen.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En tahdo tähän sen enempää puuttua, mutta onhan se mahdollista myös, että lainaamasi kirjoittaja on joutunut ei-niin-ammattitaitoisen vartijan kaltoinkohtelemaksi, tai hänellä on jokin muu negatiivinen kokemus, joka aiheuttaa sinun silmissäsi ultranegatiivisen asenteen vartijoiden ammattiryhmää kohtaan, eikö vaan? On aivan selvää, että vaikka vartijat luonnollisesti tuntevat työnsä ja sen kaikki plussat ja miinukset, niin hyvin harva jos yksikään pystyy ammattiryhmäänsä objektiivisesti arvioimaan. Toisaalta en usko jussi_j:n pystyvän sen objektiivisempaan arvioon, kunhan nyt vaan tuli mieleen.

Niin, ilmeisesti sinullekaan ei ole käynyt selväksi se tosiasia, että minä en ole vartija. En ole ikinä ollut ja minun on vaikea nähdä että tulisin koskaan olemaankaan. Itselläni on kokemusta vartijoista, niin positiivista kuin negatiivistakin. Samoin minulta löytyy kokemusta todella monen muunkin ammattikunnan kanssa koetuista asioista ja niitä kokemuksia löytyy laidasta laitaan. En voi silti ikinä kuvitella tekeväni itsestäni niin hölmöä, että tuomitsisin koko ammattikunnan jonkun huonon kokemuksen perusteella.

Pointtini on ollut koko ajan se, että jostain kumman syystä nimenomaan vartijat ja muutamat muut ammatit synnyttävät joissain ihmisissä aivan käsittämättömiä reaktioita. Niinkuin nyt jussi_j:ssä esimerkiksi. Tämä porukka paasaa paasaamistaan siitä, että jonkun tietyn ammatin edustajat ovat kaikki jotain alempaa ihmisryhmää ja se jos mikä on todella käsittämätöntä. Jokaisessa ammatissa toimii suurella todennäköisyydellä prosentuaalisesti suunnilleen saman verran huonoja työntekijöitä, mutta jostain syystä lähinnä vartijoihin ja portsareihin suhtaudutaan käsittämättömällä kiimalla ja vauhkolla. Se on samaan aikaan outoa ja huvittavaa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, ilmeisesti sinullekaan ei ole käynyt selväksi se tosiasia, että minä en ole vartija. En ole ikinä ollut ja minun on vaikea nähdä että tulisin koskaan olemaankaan.

No nythän se tuli selväksi, pahoitteluni väärinymmärryksestä. Jostain on tosiaan aikoinaan jäänyt sellainen kuva, että vartijana toimisit.

En voi silti ikinä kuvitella tekeväni itsestäni niin hölmöä, että tuomitsisin koko ammattikunnan jonkun huonon kokemuksen perusteella.

Tämä on ihan totta. Jos nyt puolueettomasta nurkasta yritän asiaa tarkastella, niin yhden tapauksen perusteella koko ammattiryhmän leimaaminen on äärimmäisen typerää, siitä olen precis samaa mieltä. Mutta jos niitä kokemuksia on useampia, niin ehkä siitä jotain johtopäätöksiä sopii vetää, toki liian pitkälle viedyt sellaiset ovat silti melkoisen turhia. En nyt siis sano, että jussi_j:llä tai kenelläkään muullakaan näitä negatiivisia kokemuksia olisi roppakaupalla, mutta onhan se mahdollista. Toki myönnän, että tätä keskustelua ei ole tullut juuri seurattua, joten jos jotain faktoja on asiasta esiin tuotu, niin sitten on.

Jokaisessa ammatissa toimii suurella todennäköisyydellä prosentuaalisesti suunnilleen saman verran huonoja työntekijöitä, mutta jostain syystä lähinnä vartijoihin ja portsareihin suhtaudutaan käsittämättömällä kiimalla ja vauhkolla. Se on samaan aikaan outoa ja huvittavaa.

Ei siinä mun mielestä ole mitään ihmellistä. Nuo molemmat mainitsemasi ammattiryhmät ovat sellaisia, että tekevät hyvää duunia, kun heitä ei edes huomaa. Sitten kun ollaan päihtyneenä tai jostain muusta syystä ei arviointikyky ole parhaimmillaan, niin konflikteja syntyy tasan varmasti, kun auktoriteetti joutuu asiaan puuttumaan. Tässäkin toki pitää ottaa huomioon yksilökohtaiset erot, mutta isossa kuvassa uskoisin asian olevan noin. Samassa isossa kuvassa voisi olla tarpeen ottaa esiin myös yleisempi auktoriteettivastaisuus, joka herkästi aiheuttaa virheellisiä tai ainakin puolueellisia tulkintoja.

Sanotaan nyt vielä varmistukseksi, että tarkoitus ei ollut ottaa mitään puolia, kunhan vaan näpyttelin oman vaillinaisilla lähtötiedoilla muodostetun mielipiteeni asiaan.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vuodesta 2000 asti olen näitä hommia tehnyt ja jopa pitänyt työstäni. Pääosin tehtäväkenttäni on muodostunut sairaalaympäristössä työskentelystä. Työ on monipuolista ja sosiaalista, sekä harvoin joutuu käyttämään voimakeinoja. Voimakeinojen käyttö on mielestäni epäonnistumista jollain tavalla. Pahoja ja jopa uhkaavia tilanteita on tullut paljon, mutta 99%:sti niistä olen selvinnyt puhumalla. Ei mulla lue palkkalapussa vääntölisää, joten pyrin ratkaisemaan ongelmat muulla tavoin. Kun olen joutunut käyttämään voimakeinoja, niin olen tähän mennessä päätynyt voittajaksi. Mikäli kohdallani voimakeinojen käyttö yleistyy, niin tiedän varmasti, että nopeasti tulee tilanne jossa olen ottavana osapuolena.

Kun isokokoinen mies heiluu tippakeppi kädessä ja haluaa hakata kaikki hoitajat, potilaat ja lääkärit, niin kyllä se pikkasen pelottaa mennä väliin, mutta työ on tehtävä. Noissa tilanteissa kun apu on aina 10 minuutin ajomatkan päässä ja se on liian pitkä aika odottaa. Olisihan se aina helpompaa mennä tilöanteisiin parin kanssa, mutta omalla alueella näihin mennään yksin.

Toki meidän ammattikuntaa moni haukkuu ja mollaa, mutta ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa, että moni tehtävä on sangen vaativa. Tuntemista vartijoista suurin osa on asiakaspalveluhenkisiä, mutta tottakai tiedän muutaman Pikku-Rambonkin. Nuo Rambot ovat myös niitä, joilla tapahtuu ottopuollellakin talletuksia.

Varmaankin "viha ja halveksuminen" johtuu siitä, että tilanteissa joihin reagoimme on tapahtunut tai tulee kohta tapahtumaan jotain laitonta. Tuo kohta "tulee kohta tapahtumaan" ärsyttää suunnattomasti monia. Kun noihin reagoi tarpeeksi nopeasti, niin se säästää todella paljon. Estetty typeryys on paras tapa tehdä työsi hyvin.

Jatkanko vielä kauaa Stevarina? Mahdollisesti, mutta kokoajan kolkuttaa tarve päästä opiskelemaan. Talolaina vaan hieman pehmentää kolkutusta.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuodaan nyt omakin mielipide keskusteluun mukaan.

Yksityisellä turvallisuusalalla on hyvin erikoinen asema yhteyskunnassamme ja luultavasti (joidenkin mielestä valitettavasti) asema ja tehtäväkenttä tulee laajenemaan seuraavien vuosien aikana hyvinkin paljon nykyisiin, toki kevyempiin, viranomaistehtäviin. Tällainen artikkeli osui silmiin internetissä pyöriessäni ja uskoisin että valottaa tulevaisuuden kuvioita ihan kohtuullisen hyvin Asiantuntija: Vartijoiden määrä ei tulevaisuudessa vähene | Vantaan Sanomat .

Artikkelissa haastateltu Timo Kerttula on maamme johtavia yksityisen turvallisuusalan asiantuntijoita. Ellosen Vesa on oikeastaan toinen varteenotettava asiantuntija mutta hän siirtyi Tavysta konsultiksi, joten "maine" ei ole enää ihan niin vahva.

Tällä hetkellä vartiointiliikkeillä on n.10 000 henkilöä työssä ja poliiseja ainoastaan n.7 000 . Tämä suhdeluku on hyvin erikoinen maailmanlaajuisesti ja uskoisin että kuilu tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Luultavasti putkavartijat siirtyvät yksityiselle jossain kohdassa ja vankikuljetuksia ruvetaan tekemään yksityisin voimin isommissa määrissä tulevaisuudessa. Toisaalta tämä on myös kustannuksellisesti täysin perusteltua. Linkit ts.fi ja paulikiuru.fi

Ymmärtääkseni vartiointi- ja järjestysmies-bisnes on koko ajan kasvava ala ja tämä totta totisesti näkyy myös vaikeutena rekrytoida pätevää porukkaa.

Tämä näkyy myös toisen asteen koulutuspaikkojen kasvuna. Toivottavasti näiden linjojen soveltuvuuskokeet oikeasti plokkaavat porukkaa pois, sillä kokemukseni mukaan hakijoiden joukossa on aika värikästä porukkaa. Olen muutaman sankarin kanssa keskustellut vartijan työnkuvasta, mikä näillä oma elämänsä Ramboilla on täysin pielessä.

Nämä kaksi asiaa on ylivoimaisesti suurin ongelma yksityisellä turvallisuusalalla.

Koulutuksellisesti 2.asteen opinnot menee omasta mielestäni liki hukkaan, koska 16-17 vuotiaana ei ole mahdollista olla työharjoittelussa. Tämä aika opiskellaan toki 2.asteen opintosuunnitelman mukaisia opintoja.

Tässä vaiheessa tulisi perata opiskelijoiden joukosta alalle soveltuvat ja soveltumattomien tulisi päästä opiskelemaan johonkin muualle. Työharjoittelu tuo hyvin paljon perspektiiviä työnkuvaan ja haihattelut superjännästä työstä arjensankarina poistuu nopeasti ja pääsee jatkamaan muille aloille.

Valitettavasti itse kenttätyötä ei opi muuten kuin tekemällä ja työnantajille työssäoppiminen on melko riskitön nuoren työelämän valmiuksien arviointiin. Tekemällä työnsä hyvin, voi nuori myös saada itselleen työpaikan.

Aikuispuolen ongelmat liittyy mielestäni enemmän koulutettavien ryhmien työelämävalmiuksien ongelmista. Kauniisti sanottuna, alan koulutuksiin hakeutuu huomattavan paljon alanvaihtajia työvoimatoimistojen ohjaamina.
Näistä koulutuksista tulee TosiFanin mainitsemia Ramboja sekä muita alalle soveltumattomia. Omasta mielestä alle 10% aikuispuolen koulutettavista tulisi oikeasti kouluttaa alalle, loput voisi laittaa vaikka maalaamaan aitoja kaupungin puutarha-osastolle.

Noin muuten vartijan koulutus on huimat 40h+60h ja halutessa 11h+32h tähän päälle. Koulutusmäärän pienuudesta johtuen, oppiminen valitettavasti tapahtuu työssä.

Toisaalta, 3,5v opintoja ja valmistumisen jälkeen saat palkkaa alle 10e tunnissa niin ei sekään ole hirveän motivoivaa nuorelle.

Nämä ongelmat liittyy jussi_j ilmituomaan varasteluun ja puuhun pölhöilyyn. Valitettavasti nämä ovat YKSITTÄISTAPAUKSIA, vaikka asiaa kuinka pyörittelisi. Jaksamisia muutenkin sinne jussi_j suuntaan.

Täytyy lähteä jatkamaan näitä töitä. Viikonloppuja kaikille tasapuolisesti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hmm.. Kuulunko minä siis tähän "vartijasiipeen"? :)

Sinulla on selvästi kovat ahdistuksen tunteet tätä ammatikuntaa kohtaan ja olisi kiva tietää miksi. Ehkäpä sinut on joskus vartijan toimesta selätetty ja itsetuntosi sai niin kovan kolauksen, että melttoat täällä suu vaahdossa niin että minua oikein naurattaa :)

Miten tämä ahdistuksen tunne ilmenee kun olen koko ketjun viestihistorian aikana kritisoinut vain toisia kirjoittajia siitä kun näkevät kaikki tapaukset niin, että vartija on aina oikeassa. En ole kertaakaan kritisoinut vartijoiden ammattikuntaa, mutta sen sijaan todennut parin lapsuudenkaverini olevan alalla. Itselle ei ole vartijoista mitään muuta kuin hyötyä, kun ovat joskus jonkun hörhön siivonneet näkökentästäni, mutta en varsinaisesti ole vartijoiden kanssa ollut tekemisissä ikinä.

Tässä ketjussa tuntuu olevan de facto ajatus, että edustan jotain anti-vartija lahkoa. Ajatus on täysin peräisin näiden yksisilmäisten puusilmien näppäimistöltä ja sillä en siis tarkoita kaikkia vartijoita, vain näitä jatkoajan urpoja, joiden mielestä mm. on typerää mennä kauppaan oman kassin kanssa ja että sillä ei ole väliä mitä vartijan toiminta aiheuttaa, kunhan hän toimii sopimuksen mukaan.
 

Isaa

Jäsen
Suomalaiset vartijat ovat nyt maailmalla ihailun kohteena kiitos Duudsoneiden Suárez-aiheisen YouTube-videon alkaen 56 sekunnin kohdalta. Tosin ties vaikka koko kohtaus olisi vain käsikirjoitettua vartijapropagandaa.

Sanottakoon vielä, että itse Duudsoneita en kyllä pidä oikein missään arvossa, saati tuollaisia "mennään julkisille paikoille häiritsemään muita"-videoita, vaikka tämä nyt ajankohtaisuudessaan etäisesti huvittava olikin.
 

Aatos

Jäsen
. Ajatus on täysin peräisin näiden yksisilmäisten puusilmien näppäimistöltä ja sillä en siis tarkoita kaikkia vartijoita, vain näitä jatkoajan urpoja, joiden mielestä mm. on typerää mennä kauppaan oman kassin kanssa ja että sillä ei ole väliä mitä vartijan toiminta aiheuttaa, kunhan hän toimii sopimuksen mukaan.

Aidostiko ihmettelet miksei dialogi solju ?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä häpeän saatana. Aivan hirveää suorittamista, hyi vittu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös