Huomenta rakkaat uskonveljet!
Täältähän se Pörrö taas reippaasti tulee ovet paukkuen. Olette näköjään minua kaivanneet, ihanaa minulla ihan haavi aukesi, kun luin kirjoituksianne. Teidän kanssa voisi lähteä vaikka kalaan, näkisitte kuinka hieno haavi minulla on, mutta eläkeläisten kalareissuille minä en lähde. Ei niistä ole kalastamaan enää. Vaikka kuinka punaista haavia heiluttaisi, niin eihän siihen jää kuin se koukusta riippuva syötti, lerppu kastemato. Enkä minä kutsu heitä puutarhajuhliinikaan. Olin viikon Jämsänkoskella. Sillähän on se jälkipeluupaikka heinäladossa. Eikä palellut yhtään, oli siellä niin kuumaveristä porukkaa, että höyry vain nousi pärekaton lävitse. Tietää sen, kun kaikki pörröt ympäri Suomea kertyvät samaan paikkaan puhumaan yhtä aikaa ja eri asioista. Kyöpelinvuorellakin on sopuisampaa. Säilyin kyllä koko viikon lainausvirheiltä, enkä särkenytkään yhtään toimintoa, koska en saanut yhtään kertaa edes suun vuoroa. Pakkohan se oli joku paikka keksiä, kun jatkoajalla tuli pelikieltoa ja meikäläiselle se on viikko pitkä aika olla ilman kunnon peliä.
Minä olen aina itse sanonut, että ei pidä mennä vierasta lainaamaan. Onneksi minulle ei tullut, kuin viikko rangaistusta lainausvirheiden tai lainaustoimintojen rikkomisen vuoksi. Appiukolle kävi pahemmin, sehän kuoli, kun lainasi naapurin haavia. Tietysti sitä voi lainata, mutta siitä ei saa jäädä kiinni ja katsoa, että saa kunnon tavaraa. On se kyllä paljon jännittävämpää, joltakin lainata. Saa sitten olla pelko pyllyn alla, että koska narahtaa. Niin, että loppuyhteenvetona, pyrkikäähän kirjoittamaan virheettömästi, että minulle ei tule enää virheellistä lainausta, enkä riko lainaustoimintoja. Minähän olen aina oikeassa, mutta kun toiset tekevät virheitä ja niistä joutuu sitten kärsimään, niin pörröttäähän se niin pirusti hih, hih. Appiukkokin aina väitti, että hän ei lainaa, kuin priimaa tavaraa. Kerran se kuitenkin joutui TAYKS:iin sellaisiin tikunpäässä olevaan pumpulitukkotestiin, ammattipiireissä sanomme gonorreatestiksi. Vastaus oli positiivinen, niin että turhaan minä sitä panettelin vuosikausia, olihan siinä jotakin positiivistakin.
Nyt on jäänyt pari peliä kopeloimatta, mutta korjataanpa virhe heti. Imatralaiset kävivät Rovaniemellä pelitaitojansa esittelemässä. Odotukset olivat minulla kyllä kovat. Aivan pörröstä otti, kun odotti suurta peliä ja vielä kun pelaajat olivat aivan outoja uroksia. Pettymys peli kuitenkin oli. Ei tullut yhtään sellainen hunajainen olo. Ei ollut Imatran noita-akka Inkeri oikeaa loitsua pojille lukenut. Ei Ketterä sillä tavalla aivan huonosti pelannut, mutta se ei vain pystynyt nostamaan peliään sille tasolle, jota tarvitaan tasaväkiseen otteluun. Toisaalta Norjalla ei varmaankaan ollut paras päivänsä. Eihän sitä voi vaatiakaan, että aina tulee se täysosuma, voihan se joskus mennä vähän tuherrukseksikin.
Jotenkin minulle tuli sellainen näkemys, että Kokkonen oli harjoittanut Rokin pelaajia viisikkopeliin viikon aikana. Minusta näytti, että pakkien ja hyökkääjien välimatka oli lyhentynyt. Enää ei koetettu niitä omalta B-aloituspisteiltä lähteneitä syöttöjä hyökkääjille vastustajan siniviivalle. Ainakaan en monta nähnyt. Vieläpä minusta näytti, että puolustuspäässäkään ei juuri tullut paniikkia missään vaiheessa. Jos nämä minun havaintoni pitivät paikkaansa, niin Rokin pojat olivat oppineet viikossa viilaamaan peliään parempaan kuntoon ja se on hyvä se. Maaleja ottelussa tuli ihan se normi määrä, joilla pelejä voitetaan.
Tämä Rokin tehottomuus maalin teossa on vähän kaksipörröinen juttu. Hyvä asia on, että lauotaan paljon. Silloin tulee väkisinkin niitä nokasta valuvia maaleja. Ainahan ne laukaisupaikat eivät ole hyviä, mutta parempi on, että lauotaan paljon. Puhun taas rutkasta kokemuksestani. Jos laukauksia tulisi vähän, niin ne onnenkantamoiset jäisivät tulematta. Herra varjelkoon kuitenkin, että Rokin maalien teko tehottomuus vähenisi ratkaisevasti nykyisellä pelisysteemillä, joka perustuu vastustajan päädyssä pörräämiseen. Lopputuloshan voisi silloin olla vaikka 25 – 1, jos joka toinen laukaus menisi maaliin. Kyllä olisi tympeää itselle 25 maalia ja kaverille vain 1. Mieluiten minä kyllä olen sellaisessa peliä, jossa maaliero on vain 2 – 3 maalia eli kaikki pelit saisivat päättyä niin, että maalien yhteismaalimäärä ei ylittäisi seitsemää. Peli on jännittävää, kun molemmat saavat maaleja aikaiseksi. Nolla, nolla tulos on syvältä ja pimeästä paikasta.
Toinen peli Rokin ja JHT:n välillä oli fiasko. Ei JHT mielestäni ole niin huono joukkue, kuin lopputuloksesta voisi päätellä. Laittaisin lopputuloksesta puolet valmentajan piikkiin ja toisen puolikkaan saisivat jakaa pelaajat keskenään. JHT:n valmentaja tiesi varmasti miten Roki tulee pelaamaan, eikä ollut löytänyt siihen lääkkeitä. JHT pelasi reilut 10 minuuttia Rokin peliä. Peli oli tasaista ja jännittävää. Sitten kun Roki sai maalinsa reilun 13 peliminuutin jälkeen, peli oli ohitse. Mielestäni pelin pitäisi jatkua vähän pitempään. Jos olisin ollut JHT:n pelaaja, olisin varmaankin ajatellut samalla lailla kuin he, että nytkö se sitten alkaa Rokin maalien mättäminen. Tympäiseehän se, jos toinen laukoo maaleja koko ajan ja itse ei saa kuin harvoin, jos kertaakaan. JHT mielestäni menetti kuntonsa siihen ensimmäiseen maaliin. Jos JHT olisi saanut tehtyä 10 alkuminuutin aikana sen johtomaalin, pelin luonne olisi ollut varmaankin erilainen. Uskoisin, että erilaisella taktiikalla tulos olisi ollut paljon parempi. Entinen JHT olisi roiskinut pitkää kiekkoa ja puolustanut omaa maaliaan tyylikkäästi ja käynyt napsimassa muutaman läpiajomaalin.
Lopuksi minun on sanottava yksi juttu. Olen nähnyt nyt kaikki muut joukkueet paitsi en KOO-VEEta. Olen edelleen sitä mieltä, että HC on vierailijoista pelannut viihdyttävintä ja parasta kiekkoa. En tiedä miksi HC on pelannut itsensä ulos jatkomahdollisuuksista. Potentiaalia ja taitoa joukkueella olisi suvereenisesti tähän sarjaan. Rovaniemellä HC:n pelaajilla oli myös tahtoa pelata joukkueena ja se näkyi. Ilmeisesti (tästä en ole varma) pelaajilla ei ole yläpörrössä sitä tahtotilaa, joilla pelit voitetaan. Pelaavatko pelaajat vain huvikseen ja omiin pusseihin eikä selättääkseen vastapuolen. Rokin joukkue taas pelaa kovalla sykkeellä jokaisen pelin saadakseen selätyksen aikaiseksi. Jos pantaisiin Rokin voittamisen tahto HC:n pelaajille, niin uskoisin, että siellä karsintapaikasta Rokin lisäksi parhaiten kärkkyisi HC. Tuuski pelaa omilla vahvuuksillaan ja pirun hyvin. Voi voittaa vaikka koko sarjan. Ketterä on pelannut kyllä hyvin, mutta Rovaniemellä esitys oli vaisu, sellainen kuin vetelä vehje. Sellaisella pelillä ei tuleviin koviin koetuksiin ole mitään asiaa.
Juttelin puhelimessa Inkerin kanssa ja hän oli huolissaan Ketterän tilanteesta. Silloin kannattaa olla varuillaan, koska Inkerilläkin on noitumis- ja manaamistaitoja jonkin verran. Hänen mukaansa JHT:n ja Ketterän välinen peli on Ketterälle pörrön tärkeä. Tappion tullessa ei ole enää yhtään peliä varaa hävitä kotona ja sekään ei välttämättä riitä. Ketterä painii K-Laserin kanssa aivan rinta rinnan, eikä se tule helpottumaan jatkossakaan. Jos Tuuski jatkaa vakuuttavia otteita, niin se tulee myös rinnalle ja voi painaa saman tien ohitse. Kahdella tappiolla Ketterä on auttamattomasti ulkona. Samoin on kyllä K-Laserkin ulkona kahdella tappiolla. Tuuski voi hävitä pari peliä ja on tiukasti taistossa mukana. Rokilla on paras tilanne vielä kolmellakin tappiolla, karsintapaikka on hyppysissä.
Nyt ne vasta pudotuspelit alkavat, joihin osallistuu Tuuski, Ketterä, K-Laser ja Roki.
Tässä vaiheessa asettaisin joukkueet alla olevaan järjestykseen sarjan loputtua. Onneksi jääkiekko tuottaa yllätyksiä ja järjestys voi jopa kääntyä päinvastaiseksi, sekään ei olisi ihme, mutta ei kovin todennäköinen. Katsotaan miten käy. Harmi kun tulee kotiottelutaukoja. Jännittävä kevät tulossa ja näkeehän sitä ainakin kaksi kotiottelua vielä. NEITSEELLINEN (eli umpisurkea) KOO-VEE tulee Areenalle ensin. KOO-VEE:n pistepussi kasvaa, kuin kasvi eläkeläisen puutarhassa. Vaikka kuinka kastelee, niin ei se kasva, kuollut mikä kuollut. Ei semmoinen homma ketään kiehdo. Viimeisessä kotipelissä voidaan sitten olla selkä seinää vasten, voitto tai kesäloma. Ei kumpikaan huono vaihtoehto ole, mutta tuolle kesälomalle joutaisi sitten, kun ilmat lämpenevät. Toivottavasti tilanne on kuitenkin ratkennut jo aikaisemmin.
Roki
Tuuski
K-Laser
Ketterä
Näin se on pörrö pakkasella, lämmintä ja märkää. Tulipahan siinä juttua. Nyt pitää kyllä mennä jo töihin ja ulkonakin näyttää käyvän kova viima.