Kumpaakin lähestymistapaa löytyy. Väitän kuitenkin, että poikkeuksetta menestyvät valmentajat ovat niitä, jotka valmentavat pelaajia eivätkä peliä. Olen osasta asioista täysin Sihvosen linjoilla ja en tunne Ilveksen taustoja, joten en voikaan ottaa kantaa siihen, mikä on pelaajien terveystilanne ollut. Sen sijaan tosiasiallisesti tällä kaudella koronavirus ja muut ongelmat ovat vaivanneet jokaista joukkuetta - Tappara (esimerkkinä tässä) pääsi pelaamaan parhaalla kokoonpanollaan ensimmäisen kerran maaliskuun alkupuolella - runkosarjan lopulla.
Tämän voidaan nähdä olevan pelitavallinen valinta. Ilveksen pelitapa ei ole puolustusvoittoinen ja tästä voidaan väitellä onko se väärin valittu vai ei, mutta silti olisin valmis väittämään että maalien estäminen on helpompaa kokoonpanosta riippumatta kuin niiden tekeminen.
Myrrän Ilves on vahvasti hyökkäyspainotteinen joukkue, kun taas Tapolan Tappara on puolustava joukkue varsinkin jos katsoo peräpään kokoonpanoa. Tämä ei ole Tapparalta mitään pois, kunhan vain ilmoitan oman kantani siitä minkälaiset joukkueet ovat kyseessä.
Sen sijaan siitä minulla on epäilyksiä, kuinka paljon Ilves pystyy rekrytoimaan tarvittavia palasia ja miten yhteisö sulattaa pelillisten tarpeiden valmennuksen runkosarjassa. Olen nostanut tässä keskustelussa omaa häntääni noin sata kertaa, mikä on sinänsä rasittavaa, mutta varoitin jo hyvän tovin syksyn puolella, että Ilveksen pelitapa nojaa liian paljon yhteen toimintamalliin. Tämä toimintamalli oli hyvin kiekoton peli ja vastahyökkääminen, jossa Ilves on koko Liigan eliittiä, mutta mestaruuksia ei ole voitettu eikä voiteta nytkään lainahöyhenissä.
Olen sitä mieltä että kokoonpanon repaleisuus oli suurin tekijä siihen, miksi nyt jossitellaan. Se että Ilvekselle iski keväällä koronan seurauksena kokoonpanovajaukset jotka paikattiin huonosti + jatkuvasti muuttuva kentällinen ei tehnyt hyvää sille dynamiikalle mikä ketjun pitää muodostaa pelatakseen Ilveksen haluamaa pelitapaa.
Edelleen vika on pelitavallisessa valinnassa mutta uskaltaisin väittää että ilman tuota sairastumis ja loukkaantumissumaa olisi Ilves ollut playoffeissa raikkaammalla ilmeellä. Se on sitten eri asia mihin se olisi riittänyt mutta ainakin jossittelu olisi ollut turhaa.
Itse ajattelen niin, että pelin pitäisi syntyä joukkueen sisältä ja pelissä pitäisi olla ainakin sellainen vaihe olemassa, jossa luotetaan oman pelin kykyyn rakentaa maalipaikkoja. Ilveksen maalipaikat syntyivät vielä pronssipelissäkin - tykkää tästä tai ei - vastustajan töppäilyistä ja Ilveksen pelitavan eli vastahyökkäyksien tukemisesta. Näin ollen seison edelleen sen ajatuksen takana, että ensi kaudella Ilveksen oman pelin vaihe eli kiekollisten rakenteiden pitää olla nykyistä vahvempia ja tämä vaatii myös pelaajistoon vahvistuksia. Haapala yksin ei riitä, vaikka onkin alku.
Pelitapa voi pakottaa vastustajan pelaamaan varovaisemmin, jolloin vastustajan maaliodottama laskee huomattavasti tai vaihtoehtoisesti pelaamaan välittämättä riskeistä jolloin Ilves olisi omimmillaan vastaiskujoukkueena.
Väittäisin että mm. TPS sarjassa suurin osa vastustajan maaleista tuli nimenomaan Ilveksen omista (painostamattomista) virheistä. Niitä virheitä tulee pitkin ottelua joka sarjassa ja joka ottelussa, halusi sitä tai ei, mutta nuo virheet jotka eivät johda maaliin jäävät helposti huomaamatta. Kiekolla tehtiin typeriä ratkaisuita, pelitavallisista syistä tai ei, mutta joka tapauksessa niitä tehtiin.
Siitä olen samaa mieltä että mikäli Ilves ei rakenna painijoukkuetta (kuten huhuissa näyttää olevan) niin Ilveksen tulee keskittyä kiekon hallintaan ja siihen miten maalipaikat rakennetaan kun vastustaja on ryhmittynyt puolustamaan. Pelkkiin vastaiskuihin perustaminen ei johda pitkälle ja tekee varianssista liian ison tekijän.