Mun mielestä pelaajilta ei vastuuta voi liiaksi vaatia. Ensinnäkin, jos tällaisessa ympäristössä joukkue jakaantuu eri leireihin tai blockeihin, niin joukkuehenki kärsii aika rajusti. Paras olisi yhdessä syödä se paska, oli se sitten minskiläisellä tarjottimella tai "lakkolautasella" Helsingissä tai Riiassa.
Pelaajien osalta tuossa painaa liikaa henkilökohtaiset asiat. Joku Niklas Friman on nyt varmaan ensimmäistä kertaa sellaisessa sopparissa kiinni, josta voi jäädä säästöön ihan mukavasti. KHL-askeleet ottamatta, ikää 27 ja status sellainen, että ihan Eliteprospectsista ei haeta isolla rahalla luutimaan. Olisi kohtuutonta mielestäni vaatia häneltä samanlaista sitoutumista kuin vaikka Joensuulta. Frimanin saappaissa takaraivossa voi jyskyttää se, että nyt alkaa olemaan viimeisiä mahdollisuuksia tehdä kiekolla rahaa ja ottaa se steppi, josta pankkitili kiittää. Otatko nyt riskin, että (käskytetty) Kurri toteaa kolmen matsin jälkeen ettei riitä ja korvaaja on tulossa, valmennusjohto pistää koirankoppiin kun "ei tee kaikkea voittaakseen" tai vastaavaa? Joensuulla puolestaan on miljoonat tehtynä ja näytöt annettuna. Herrat otin esimerkkeinä uran osalta sen tarkemmin perehtymättä heidän syvempiin motiiveihinsa.
Kyllä se vastuu on otettava ylempänä. Mä en tuomitse Minskiin lähtevää pelaajaa, mutta mä tuomitsen Kurrin suunnan jos (kun) sinne pelaamaan lähdetään. Sille pelaajalle kieltäytyminen pelaamasta saattaa olla liian iso riski loppuelämän osalta, vaarana kun on uran kääntyminen toiseen suuntaan mitä tulee rahallisiin korvauksiin. Samoin pelaajalle pelaamattomuus saattaa olla riski siitä, että pidemmän tähtäimen tavoite (mestaruudesta pelaaminen) kärsisi joukkuehengen rapistuessa joukkueen jakautuessa. Yksittäisen pelaajan ei pitäisi joutua tekemään tuollaista valintaa, varsinkin jos se propagandamylly pyörii yksittäisen pelaajan päätöksestä huolimatta. Ja Kurrin suuntaan on niin paljon painetta asiasta tullut niin ylhäältä tässä maassa, että jos tuo ei vieläkään tajua tilanteen ongelmallisuutta, ei sitä muuta yksittäisten pelaajien valittelu.
Nyt bannissa olevaa palstalaista lainaten, THIS IS KHL! Korruptoitunut, hullu ja läpimätä, sitähän tuo tarkoitti?