Mikä tässä Ukkolan kirjoituksessa on mielestäsi ala-arvoista? Siis muu kuin se, että hän kirjoittaa positiiviseen sävyyn Appelsinista. Itse en ole Appelsiniin perehtynyt niin hyvin, että osaisin hänestä sanoa yhtään mitään, mutta mielestäni se ei ole Ukkolan kirjoituksessa mitenkään oleellinen asiakaan.Appelsinin ja Ukkolan jutut molemmat ihan ala-arvoisia, mutta jos tuo on kerran yksi kansan äänistä, niin hyväksyn keskustelunavauksen, ja hyvä että saavat tämän, hmm.. mielipiteensä kuuluville. Ehkä siihen joku suvakki osaa vastata. Itse jään sanattomaksi.
Omasta mielestäni kirjoituksen pääpointti on osuva ja relevantti, vaikkakin ideaalimaailmassa sen tulisi olla kaikille melko itsestäänselvä. Koko teksti siis tiivistyy mielestäni parhaiten tähän kohtaan:
Tästä olen täysin samaa mieltä. Muitten esittämistä erilaisista näkökulmista voi joskus vaikka oppia jotain, jos on valmis käsittelemään niitä avoimesti ja etukäteen tuomitsematta.Ukkola kirjoitti:"Usein mietin, miten ihmiset voivat suuttua mielipiteistä. Miksi me emme kestä debattia? Miksi me haluamme vaientaa eri mieltä olevat? Itse en ainakaan haluaisi asua maassa, jossa kaikki olisivat samaa mieltä kanssani."
Selkein kohta, jota en itse allekirjoita, on ehkäpä tämä:
Nykyiseen keskustelukulttuuriin kyllä kuuluu toisen osapuolen voimakas vähättely ja leimaaminen, mikä harvemmin kohdistuu itse esitettyihin argumentteihin. Tästä hyviä esimerkkejä voi hakea esimerkiksi tästä kyseisestä ketjusta. En silti näe, että kovinkaan monen suomalaisen tarkoituksena olisi saada muita väkisin vaiennettua. Varmaankin kyseessä on kärjistys, mutta silti mielestäni hiukan virheellinen.Ukkola kirjoitti:"Aiemmin naureskeltiin hiljaisille ja juroille suomalaisille. Tämä stereotypia on jo historiaa. Kun ennen vaiettiin itse, nyt yritetään saada muut väkisin vaikenemaan."
Vähättely ja leimaaminen sun muu ei kai automaattisesti tarkoita yritystä hiljentää toista osapuolta. Se vaan tuntuu ikävä kyllä nykyään olevan yleinen tapa "keskustella", myös julkisuudessa. Muuten en löytänyt yhdellä lukukerralla tekstistä mitään ala-arvoista tai edes kovinkaan virheellistä, oli sitten Appelsinista mitä mieltä tahansa.
Eli siis tiivistettynä: mikä tekee Ukkolan kirjoituksesta mielestäsi ala-arvoisen?