Okei Espoo
...uskotaan. Toporowski on teidän valintanne. Mäkin ottaisin ennemmin Saken kuin Jamon:D
Daespoo:
Voimakiekon ystävänä et voi olla tosissasi, että Vopat ei ole pelottava tai vahva. Rajamäki voitti "tappelun" harjoitusturnauksessa lyömällä ensin. Sama Rajamäki otti daijuunsa 6-0 Mäkiaholta hänen pelatessaan vielä HPK:ssa...piiri pieni pyörii. Kun Rajamäki oli HIFKissä, rankkasin hänet suunnilleen sijoille 5-7 sisäisessä myllypörssissä. Taklauspörssissä hän kyllä oli selkeästi korkeammalla. SM-liigan pelaajien eniten "pelkäämät" vastustajat ovat: Pasi Nielikäinen, Roman Vopat, Kari Haakana, Matt Smith, Mäkiaho. Lähde: Blöössin pelaajat. Vaikka kuinka toivoisi, että joku vastustajan luupää ei olisi oikeasti kova, niin useimmiten toive ei toteudu. Yleensä ne jätkät joutuvat harvemmin -siis täällä- tappeluun, jotka sen osaavat. Toinen tilanne kuin NHL:ssä.
Minä kun luotin, että Espoossakin olisi vähän kiekkokulttuuria. Kiekkokulttuurilla käsitän laajemman perspektiivin kuin sen, että meidän jätkä on aina parempi. Otan esimerkin. Sakke Lindfors mailapeleineen on yksi iso vitsi, mutta silti HIFK-ikoni. Jos joku heittäisi mahdollisuuden Saken korvaamisesta vaikka Nurmisen Pasilla, niin meillä taputettaisiin käsiä innoissaan! Miksi? Koska Nurmisen Pasi on helvetin hyvä veskari, vaikka ei olekaan pelannut meillä. Ja vaikka onkin pelannut Narreissa.
Tappeluista ei kannata paljon läppää heittää, jos aiheesta ei ole silkkaa tietoa tai asiantuntemusta. Jos kuitenkin heittää, niin tekee itsestään pellen - eli umpifanin. Jos joku tiputtaa jonkun "yhdellä iskulla", niin kyseessä on aniharvoin ollut tappelu. Suckerpunch kuvaa tällaista juttua parhaiten. NHL-seurojen Suomessa toimivien scouttien mukaan Vopatia pidettiin kuitenkin jonkintasoisena myllyttäjänä, joka on harjoittanut tätä hommaa aika paljonkin. Mutta ei toki poliisina. Poliiseja ei haeta Euroopasta, paitsi Kasparaitis! Toporowsky on yhtä vähän tappelija kuin Banham. Mutta suomen pullamössöliigassa jokainen pohjoisamerikkalainen näyttää keskimääräistä suomipoikaa kovemmalta, koska sitkeys ja peräänantamattomuus kuuluu heidän mentaliteettiinsa. Olen nähnyt livenä kymmeniä tappeluja NHL:ssä ja SM-liigassa vielä enemmän. Yksi näkemistäni SM-liigan tappeluista (Tom Laaksonen - Jarkko Glad) näytti jo vähän tappelulta. Tasoeroa oli Tompan eduksi, mutta ei liikaa.
Joo, voimista. Minulla on ollut ilo treenata Blöössin kanssa samalla salilla 1,5 vuotta. Tästä syksystä eteenpäin Blöös treenaa enimmäkseen omalla salillaan, joka on hieno. Mutta tapaan osaa heistä edelleen. No, tänä aikana olen tutustunut moniin jätkiin, parhaiten Banhamin Frankiin. Myös Shayne kuuluu näihin salituttuihin, mutta aika vähän Shayne puntteja kolisteli Fränkkiin verrattuna.
En viitsisi heittää läppää Vopatin voimatuloksista ja tappeluista ellen niistä jotain myös tietäisi. Olen siis ollut paikalla, kun Vopat rytyyttää treenejään. Eikä penkki ole kuin yksi indikaattori, totta, mutta antaa aika hyvää kuvaa yhdessä olkapäiden ja yläselän kanssa yläkropan/ojentajien kunnosta. Sitä voimaa tarvitaan väännöissä & myllyissä eniten. Vopat on niitä harvoja, jotka oikeasti ovat lähellä 200 kiloa. Muita kovia punttimiehiä, joita olen nähnyt: Janecky, Saarela, Nielikäinen, Mäkiaho, Zidlicky ja Bluesista Seva ja Määttä. On toki muitakin, mutta pk-seutu on sattuneesta syystä meikäläiselle parhaiten hallussa. Toporowski? Ei kauhean vahva, mutta ei kauhean heikkokaan, ts. voima normaalilla tasolla.
Ihan hyvä hemmo se Toporowsky - mutta pelottavampi kuin Vopat?? Vahvempi kuin Vopat?? Näkikö kukaan, mitä Marco Tuokolle tapahtui, kun Vopat nosti häntä rääsyistä? Jalat ilmaan. Käsivoimilla. Luuletteko, että niillä käsivoimilla lähtevä lyönti ei satu?
Ja kaiken lisäksi Blöös on vielä kakkosjoukkueeni....edelleenkin. Hyvä neuvo: jos lyötte, niin varmistukaa ensin, että omat lihakset riittävät lyömiseen....