Suunnilleen koitan kronologisesti mennä. Tälläisiä asioita on kiva miettiä, loistava ketju!
Muksuna musiikki oli sitä mitä porukat kuunteli. Aloitin jo alle kymmenvuotiaana tavan jota vieläkin harjoitan, eli käyn aina nukkumaan musiikit päällä. Tuolloin se tarkoitti joko Hassisen Koneen Tarjolla tänään Hassisen Kone -levyä tai Apulannan Maanantai -kokoelmalevyä.
Noihin aikoihin kuitenkin eräs bändi teki minuun uskomattoman vahvan vaikutuksen, video tuli muistaakseni levyraadissa ja noin 9v minä olin täysin myyty. Kyseessä on sellainen uskomaton musikaalinen ihme kuin Lordi debyyttialbumillaan. Would you love a monsterman oli ehkä siisteintä ikinä. Ainakin sen pari vuotta lapsena.
Lapsuuteeni kuului myös vahvasti CMX, varsinkin tuossa esiteinivaiheessa. Kolme levyä teki erityisesti vaikutuksen. Kolmikärki ja Veljeskunta ovat kaksi levyä, jotka äitin vinyylikokoelmasta olivat eniten kuuntelussa kun nelos-vitosluokan välisenä kesänä muutettiin, mulla ei ollut kavereita ja pelasin nessillä mariota ja tikutakua. Pyörivät sähkökoneet, kätketty kukka, kuolemattomuuden ääni ja monet muut iskostuivat mieleen lähtemättömästi. Myös Aion, jota itse pidän CMXn parhaana albumina, teki suuren vaikutuksen.
Tuolloin alkoi myös punk- kausi joka ei ole koskaan loppunutkaan. Äitin loputtoman vinyylikokoelman joukosta valikoituivat tietyt (itselleni) parin hitin yhtyeet kuten The Adverts, The Godfathers ja Buzzcocks sekä yhtyeet joiden tuotantoon tuli tutustuttua enemmänkin ja jotka tietyissä tapauksissa ovat vaikuttaneet paljon siihen miten minusta tuli minä. Erityisesti The Clash- London Calling on tälläinen levy. Joe Strummer on mulle se kaikkien aikojen suurin ja kovin ja arvostetuin. Myös The Damned, Misfits ja erityisesti Dead Kennedys olivat ja ovat kuuntelussa. Varsinkin DKn koko tuotanto on tehnyt suuren vaikutuksen, erityisesti Fresh Fruits..
Punk-yhtyeistä kuitenkin minulle henkkoht tärkein Clashin lisäksi on Snuff, yhtye jonka juuri näin Oulun Hässäkkäpäivillä. Oli melko epätodellinen kokemus, en uskonut koskaan heitä näkeväni. Snuffilla on monta minulle tärkeää albumia, mutta Snuff Said... ja Wholesale Melons ovat ne tärkeimmät joita on tullut kuunneltua satoja kertoja.
No mutta, sitten iski teini-ikä. Metalli ja nu-metal tulivat siis vahvasti mukaan. Samaan aikaan olin erilainen nuori ja kuuntelin myös punkkia, mutta kyllä sieltä iski niin Stam1nan esikoinen kuin Mokoman Tämän maailman ruhtinaan hovi suomalaisista ja ulkomaisia sitten isompi liuta.
Ylä-aste tiivistyy mulla ehkä eniten kahteen yhtyeeseen, Slipknot ja KoRn. Molempien debyytit erityisesti iskivät koviten, vaikka Slipknotin kohdalla tutustuin erityisesti Duality-kappaleen kautta. Kyseessä oli toinen, ja toivottavasti viimeinen kerta kun video naamaripäisestä hirviöbändistä tekee minuun lähtemättömän vaikutuksen. Iski kuitenkin kovaa, todella kovaa, Duality live- video.
Omituisia reittejä pitkin löysin myös Max Cavaleran tuotannon Slipknotin kautta. Maxilla on valitettavasti viimeisen vuosikymmenen aikan pää pehmennyt pahasti mutta voi morjens Sepultura oli kova. Mulle kovin oli se punainen live-levy jonka äiti osti mulle kun oltiin käymässä Virossa perheen kans. Myös Soulflyn s/t oli mulle henkkoht tärkeä albumi.
Hieman myöhemmin rakastuin aluksi vierastamaani System Of A Downiin. Toxicity on täydellinen levy, jonka lähes jokainen kappale on silkkaa rakkautta.
Joitakin vuosia sitten katottiin äiskän kanssa Yle Teemalta sitä suomirockin historia-dokkaria. Siinä oli suomiräp -jakso jonka jälkeen me molemmat tajuttiin että hei, sehän on nykypäivän punkkia. Aiemmin vihaamani musiikkityyli (kiitos Cheek, Fintelligens, Petri Nygård) avautui aivan uudella tavalla. Selkeästi kirkkaimpana tähtenä mulle sieltä tuikki Asa, jota olin tietämättäni kuunnellut jo yläasteella Avaimen Punaisen tiilen muodossa. Tällä hetkellä mulle ehkä kaikkein tärkein levy kaikista on Asa Foetida III. Myös Terveisiä kaaoksesta on tärkeä ja rakas teos.
Lisäksi tärkeitä, tio-i-toppen listoille pääseviä levyjä ilman erityisiä selittelyitä ovat mm:
Red Hot Chili Peppers: By the way & Californication
Queens Of The Stone Age: Songs for the Deaf
Arctic Monkeys: Whatever people say...
Sielun Veljet: s/t debyyttialbumi
Pitkää sepustelua ja tuskin kiinnostaa ketään mutta itselleni minä tuon kirjoitinkin. Mulla on musiikkimaku laajentunut ihan valtavasti viimeisen kolmen-neljän vuoden aikana ja se on pelkästään hyvä asia. Yläaste oli sellasta genrenatseilun aikakautta vähän kaikilla mutta sen jälkeen on onneksi saanut laajennettua kenttää:)