Se oli se viinapiru mikä Jereä ohjasi vuosia. Mutta nythän homma on toiminut jo pari vuotta hyvin ensin Kärpissä ja nyt Saksassa. Kärpistä joutui lähtemään entisten hömöilyjen takia, ei dokaamisen takia...
Haloo? Homma toiminut hyvin pari vuotta? Jos viime keväästä ja Jeren sairaalahoidosta on pari vuotta, niin sittenhän Jere on ollut kuivilla jo vuosia. Mutta kun näin ei ole. Jere kiidätettin sairaalaan 3.4.08, jolloin raittiuden kestoksi tulisi noin 10kk. Ja näistä 10:stä kuukaudesta Jere vietti viikonpäivät sairaalassa, joten "siviiliraittiutta" on kasassa noin suurin piirtein 9kk. Ja se ei ole alkoholistin elämässä mitenkään järin pitkä aika. Ja kuten ajanlaskusta huomataan, Jere siis käytti päihteitä niin paljon, että joutui sairaalahoitoon myös Kärppä- ja tutkintavankeusajan jälkeen.
Mulla ei edelleenkään ole mitään Jere Karalahtea vastaan ihmisenä. Paitsi, että koen jotkut hänen tekonsa vastenmielisiksi niin moraalisesti kuin yleiselläkin tasolla. Jos Jere olisi vetänyt parit blossit kesälomallaan ja jäänyt siitä kiinni, olisi se mulle se ja sama. Mutta kun kaveri on syytteessä huumekaupan rahoittamisesta ja olipa tuossa jonkinlainen syyte huumeiden käytöstäkin, en oikein diggaa. Ja kuuluisa kokaiini-kuvahan oli Jeren sanojen mukaan otettu eräänä iltana Ilves-matsin ja saunaillan jälkeen. Tämä on se kohta, mikä nostaa karvat pystyyn Jeressä. Samaan aikaan, kun vajaakuntoinen Karalahti nostaa suurta palkkaa IFK:sta ja pitäisi keskittyä tosipeleihin ja seuran pelimenestyksen edistämiseen, Jere vetää kokaa nokkaan liivikavereiden kanssa.
Olenko mä vaan niin tiukkapipo, vai ettekö te muut näe tuossa mitään ongelmaa? Ja ongelmaa nimenomaan IFK:n näkökulmasta.
Toivon todella, että Jere saa asiansa kuntoon, mutta samaan aikaan mä olen aika varma, että Jere Karalahti ei vielä suinkaan ole tehnyt lopullista suunnanmuutosta elämässään. Tai ainakaan tätä nykyistä parannusta ei ole testattu vielä kovinkaan suuresti, sillä toistaiseksi toipuminen alkoholin kiroista ja demoneista ja fysiikan treenaaminen on tapahtunut kaukana sieltä, missä samat ongelmat odottavat, kunhan herra Karalahti sinne saapuu. Kun ei ole ennenkään päässyt Stadissa eroon vanhoista ongelmistaan, miksi se tapahtuisi nyt? Siksikö, että Jere niin haluaa ja on valmis? Vai siksi, että nyt teoilla on oikeasti aika hurjat seuraukset, jos parannusta ei synny? Pienikin aika riittää, sen todistaa mm. täällä käytävä vääntö Jeren hankkimisen riskeistä. Tämä nykyinen muutos on seurausta aikaisemmista teoista, joissa on keissi kesken. Jerellä on selvä määränpää, mihin asti on skarpattava kunnolla. Kunhan hovin keissi on selvä, Jere kokeilee aivan varmasti kepillä jäätä ja sittenpähän nähdään Jeren päättäväisyyden kesto.
Olen mielelläni väärässä, mutta sen verran on kokemusta päihdeääliöiden ajatuksenjuoksusta ja -maailmasta, etten ihan vielä ole valmis ostamaan Jere Karalahden elämä on parasta elämää-muutosta. Ja tämä ei ole syytös Jereä kohtaan, vaan ainoastaan kokemukseen perustuva huomio asiasta. Aika näyttää, miten käy. Toivon totisesti, että hyvin.