Vaasan Sport 2009–2010

  • 816 682
  • 2 673

Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
MIKKELIN JUKURIT
Kuulin eilen, että tilinpäätös olisi käytännössä taputeltu ja että tulos tulee olemaan todella hyvä.

Jäämasahan mainitsi jotakin kavallusepäilyistä. Eihän hyvä tilinpäätös millään tapaa pois sulje sitä, että joku olisi voinut kavaltaa Sportin rahoja omaan taskuunsa.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Jäämasahan mainitsi jotakin kavallusepäilyistä. Eihän hyvä tilinpäätös millään tapaa pois sulje sitä, että joku olisi voinut kavaltaa Sportin rahoja omaan taskuunsa.

Ei tietenkään, mutta Sport ja hyvä tulos = lähes mahdottomuus. :)
Epäilen ja toivon edelleen, että kyseessä on joku sekaannus juniorit Ry:n "puhallukseen".
Toki, aina kun puhutaan Sportista ja rahasta samassa lauseessa, saa pitää penkistä kiinni, että mitä ja mistä tällä kertaa puhaltaa.

Siitä olen varma, että nyt ei päästä syyttämään onneksi kuitenkaan Tammista.
 

kistrand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Huomasin fhas pelaajaagenttitoimiston sivuilta että Pasi Järvinen on ilman sopimusta vielä. Siinä vasta olisi meille mestiksessä tasonsa todistanut hyvä pakki. Yksi lisä toivelistaan siis....
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Heitäppä joku suuntaa-antava nimi vaikkapa kehiin. Olisi kiva kuulla millasella valmentajalla sinä olisit Sportia luotsaamassa ja millaisella strategialla.

On selvää, että Sport ei pärjää taistelussa SM-liigajoukkueiden kanssa päävalmentajista. Siksi Sportin pitäisikin osata löytää nousevat valmentajat, jotka eivät vielä ole a) löydetty SM-liigajoukkueiden toimesta tai b) SM-liigajoukkueet kokevat, että "tuon pitää kehittyä vielä kausi Mestiksessä".

Mielestäni potentiaalisia valmentajia Sportiin olisi esim. Ismo Lehkonen, Kai Suikkainen (meni jo), Pasi Räsänen (voisi tarvita rinnalleen jonkun old school auktoriteetin), Juha Juujärvi, Niklas Hudd ja Timo Lehkonen. Jos joku aloittaa rääkymisen "ei tuohon ole realistisia mahdollisuuksia, se tienaa muualla satamiljardia" niin en aio vastata. Nämä on esimerkkinimiä ja lista on alati muuttuva lajin kehityksessä. Viime kaudella esim. Jokipoikien Jarno Pikkarainen löi pöytään sellaiset näytöt, että nimi on kirjoitettu boldilla jokaisen liigajoukkueen tulevaisuuden suunnitelmissa.

On selvää, että tuleva päävalmentaja ei samanlainen markkinointivoima kuin mitä Tami on. Ja ei tule ollakaan. Päävalmentajan tehtävä on viedä eteenpäin peli-osastoa. Pellet ja markkinointimiehet ovat erikseen. Meillä voisi olla esim. nimivahva toimitusjohtaja, seuran kasvot julkisuuteen. Tamminen se ei voisi olla, koska hän ei pystyisi antamaan valmentajille työrauhaa. Lisäksi toimitusjohtajalla pitäisi olla talousosaamista.

Strategialla olisi muutamia peruspylväitä. Ensimmäinen olisi rakentaa alueellisesti vahva joukkue, mikä tarkoittaa tietysti sitä, että joukkueessa olisi pelaajia Vaasasta ja lähialueilta. Tällä saadaan sympatiaa ja kannustusta myös muilta kuin pelkän menestyksen perässä hiihtäviltä kannattajilta. Tämä puhaltaisi myös junioriorganisaatioihin henkeä. Pennut ymmärtäisivät, että jos minä treenaan ja kehityn hyväksi pelaajaksi, pääsen pelaamaan Vaasan Sportissa. Se on hieno tavoite.

Toinen peruspylväs olisi tehokkuuden (käytetty raha vrs. tulos-suhteen) parantaminen. Pitäisi päästä lähemmäksi pahimpia kilpakumppaneita siinä millä summalla he tekevät pelillistä tulosta. Tällöin myös taloudellinen riski pienenisi. Jos Sport ei taistele 400 000 euron pelaajabudjetilla Mestis-mestaruudesta pitää laittaa vaihtoon a) valmentajat, b) joukkueen rakentajat ja c) seurajohto. Jos talous alkaa kestämään aidosti, voi pelaajabudjetti olla puolestani vaikka miljoona. Jos seura on vaarassa kaatua välierätappioon, on riski liian suuri.

Nelos- ja vitosketju olisi karkeasti sanottuna varattu omille kehittyville kasvateilla. Tämä tarkoittaisi sitä, että kun omista junioreista nousee esille potentiaalinen pelaaja saisi tämä vastuuta Mestiksessä, jos hänestä kouliintuu parissa vuodessa hyvä Mestis-pelaaja, siirtyy hän ketjuhierarkkiassa eteenpäin (tottakai vain siinä tilanteessa, että pelaaja on ylemmän ketjun roolin arvoinen) ja hänen paikkansa perii uusi toivo. Peliaika tulisi tottakai ansaita ja jos näyttää, että joku ei vain kehity, uutta kehiin. Jos näyttää siltä, että omista ei tule hetkellisesti potentiaalisia pelaajia (ei realistista tässä tilanteessa), tulee paikat täyttää ulkopuolisilla.

Ketjujen hinnat voisivat olla pelaajabudjetista (taas karkeaa): 1. 40% 2. 30% 3. 20% 4. 5% 5. 5%. Nyt suhde on jotain aivan muuta.

Malli täyttäisi nelosketjun Sport-kasvateilla, jotka vielä tässä vaiheessa uraansa ovat edullisia. Rahaa vapautuisi ylempiin ketjuihin. Jos ja kun nämä nuoret kehittyisivät Markus Jämsän ja kumppaneiden esimerkin mukaisesti, Sport vaasalaistuisi. Avainpelaajat, tähtihankinnat olisi edelleen joukkueessa. Nyt vain pienen roolin pelaajat, joiden ei kuulu ansaita paljoa, olisi vaasalaisia nuoria kehittyviä pelaajia.

Päävalmentaja saisi mieluusti olla henkilö, jota kiinnostaa seura kokonaisuutena (Oy ja Junior-Sport) ja sen kehittyminen olisi hänelle sydämen asia. Nythän meillä on valmentaja, joka ajattelee pääsääntöisesti seuraavaa ottelua. Se ei palvele seuraa pitkällä tähtäimellä optimaalisesti. Mallissani päävalmentaja olisi sitoutunut seuraan vähintään kolmeksi vuodeksi ja häntä voisi esim. tulospalkita 'sisään-ajetuista' Sport-kasvateista ja tehokkuuden parantamisesta. Tämä sitouttaisi hänet pitkänlinjan tavoitteisiin. Malliin liittyy tietysti A-junnujen valmennus, joka tekisi tiivistä yhteistyötä edustuksen valmentajan kanssa. Pelitapa olisi sama ja joukkueiden valmennus yhdessä päättäisi kuka saa yrittää ylhäällä ja kuka ei.

Tässä ajatuksia. Väitteeni on, että Sportin pelillinen tila on kyykähtäisi juuri lainkaan vaikka nelos- ja vitosketju olisivat koottu vain nuorista Sport-pelaajista. Päinvastoin se toisi hyviä tuloksia jo aika lyhyellä aikavälillä, parissa-kolmessa kaudessa.
 

Fordél

Jäsen
Mendietelta erinomainen kirjoitus ja tuohon tiivistyy hyvin ne asiat, joita itsekin olen täältä vieraasta pöydästä huudellut vaasalaisille.

Seuraavaksi odotamme kuinka muut sportilaiset lyttää mendietan kirjoituksen...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos Sportin johtajat ovat samalla linjalla kuin fanit täällä, he rakentavat huojuvaa tornitaloa olemattomille perustuksille.

Pari ongelmaa Sportin "Liigaan kaudeksi 2010 - 11" -projektissa.

1. Talous

Sportin talous on erittäin ohuen langan varassa. Tuntuu, että siellä toimitaan kuin Porin Jazz:ssa (se musiikki festivaali) eräänä vuonna, kun kulut kasvavat, nostetaan yleisötavoitetta. Eli jos seura oli keväällä konkurssikypsä ilman välieriin pääsyä, ollaan erittäin heikoilla jäillä.

Jääkiekko on hieno bisnes siinä mielessä, että siinä ei päde kaikki normaalin bisneksen lait. Eli jos seuralla menee huonosti, se voi yhdellä hyvällä keväällä nousta huimasti voittoa tekeväksi joukkueeksi (vrt. Ässät ja kevät 06). Tässä on vaan se sudenkuoppa, että nämä ihmeet budjetoidaan jo syksyllä. Ässien tapauksessa seuralla oli erittäin tiukka talouskuri, (jonka Pentti Ahola loi, kiitos siitä hänelle) joka olisi nostanut Ässät kuiville joka tapauksessa viidessä vuodessa, nyt vaan homma tapahtui muutamassa kuukaudessa.

Nyt Sport on ilmeisesti budjetoimassa pelaajabudjettiin jo ensi kevään loppuotteluita. Tässä on se jääkiekkobisneksen kääntöpuoli, vaikka menee kuinka hyvin, seuraavalla kaudella voi tulla katastrofi. Se ei tarvitse kuin muutaman avainpelaajan loukkaantumisen play offien kynnyksellä ja kausi on ohi.

Jos Sportissa oltaisiin viisaita, siellä rakennettaisiin kunnon talouspuskuri tämän kevään rahoista ja rakennettaisiin joukkuetta vähän pidemmällä aika välillä. Mutta päävalmentajan palkkaus osoitti mikä on Sportin strategia.

2. Juniorityö

SM-liigassa menestyvän joukkueen taustalla on hyvä juniorityö. Sportin kokoluokan joukkueen pitäisi rakentaa joukkue siten, että vähintään sen kolmos - nelosketjut koostuvat omista kasvateista. Tätä kautta luotaisiin seuraan sellainen ilmapiiri, jossa kaikki osallistujat tietäisivät tekevänsä työtä Vaasan Sportin eteen. Nyt seura ostaa kolmos - nelosketjuun Laitisen kaltaisia rahastajia, jolla ei todellisuudessa ole mitään annettavaa joukkueelle.

Teidän A-junnut nousivat SM-liigaan ja näin teille syntyi todellinen mahdollisuus kasvattaa omia pelaajia. Mutta tämä vaatii kärsivällisyyttä ja hyvää valmennusta.
 
Viimeksi muokattu:

kistrand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mendietelta erinomainen kirjoitus ja tuohon tiivistyy hyvin ne asiat, joita itsekin olen täältä vieraasta pöydästä huudellut vaasalaisille.

Seuraavaksi odotamme kuinka muut sportilaiset lyttää mendietan kirjoituksen...

Samaa mieltä Mendietan kirjoituksesta. Kyllä olen aina ollut sitä mieltä että Mendietan näkökulma on sekä urheilullisesti että taloudellisesti järkevä, minua häiritsee kuitenkin jonkin verran se ettei Mendieta pysty olleenkaan hyväksymään seuran nykyistä linjaa (eli kovan satsauksen kohti liigaa Tamin valmentaessa) ja näkemään siinä yhtään hyviä puolia. Minimi olisi ainakin että pystyisi hyväksymään sen että täällä on niitäkin jotka ovat tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen eikä aina heittää jotain paskaa tyyliin " Oi Juhani, tuo taas viiri ja ulosottajat." meidän niskaan. Se että on kriitiisempi ei automaattisesti tarkoita että on parempi analyytikko. Sportin toiminnassa voisi, puolueettomasti katsoen, yhtä hyvin tuoda paljon hyvää esiin tällä hetkellä: talous plussalle, tärkeimmät pelaajat jatkavat, kovan luokan vahvistus tullut jo ja lisää toivottavasti tulossa, kuin huonommat asiat: taloudellinen riskinotto jatkuu, liian kalliit rivimiehet joukkueessa ja junnuja lainalle muualle kehittymään. Asioita pitää mielestäni punnita toisiinsa, ja seuran tavoitetta, vastaan eikä yksipuolisesti aina valita yhden näkökulman (en sano että minä itse olen tätä aina tehnyt, yleensähän olen aika ylipositiivinen, vaan mietin asioita nyt yleisesti ottaen).
 

Fordél

Jäsen
Samaa mieltä Mendietan kirjoituksesta. Kyllä olen aina ollut sitä mieltä että Mendietan näkökulma on sekä urheilullisesti että taloudellisesti järkevä, minua häiritsee kuitenkin jonkin verran se ettei Mendieta pysty olleenkaan hyväksymään seuran nykyistä linjaa (eli kovan satsauksen kohti liigaa Tamin valmentaessa) ja näkemään siinä yhtään hyviä puolia.

En ole mendieta, mutta otan tähän ajatukseen kantaa yleisesti. Vaikka kritisoi nykyistä linjaa, ei se tarkoita etteikö näkisi siinä mitään hyvää. Itse saan samoja syytöksiä KooKoo-palstalla ja se turhauttaa. Pitääkö jokainen viesti aloittaa jollain kehuilla ennen kuin voi kritisoida, jotta ei syyllisty pelkäksi negatiivisista asioista jauhavaksi kirjoittajaksi. Sportin toiminnassa on paljon hyvää (esim. sen kyky kasata vuodesta toiseen sarjan kovimmat resurssit), mutta monessa asiassa mennään edelleen metsään. Niistä asioista varsinkin kannattaa puhua ja kirjoittaa. Tyytymättömyyshän se on joka vie maailmaa eteenpäin, ei tyytyväisyys. Toki positiivistakin palautetta pitää antaa kun on sen paikka.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Tilanne on valtaosin se, että minun kanssani eri-mieltä-olevat eivät vain näe kirjoituksistani tyytyväisyyttä, koska he eivät halua nähdä sitä. Juuri eilen kiittelin Suomalaisen ja Pahkalan mahdollista jatkoa ja Viirin tultua juhlin sitä siinä missä muutkin Sport-kannattajat.

On aikalailla totta, että en näe nykylinjassa juurikaan hyvää. Se on johtuu pitkälti vain ja ainoastaan siitä, että se riski on realisoituessaan niin perkeleen iso. Jos pakka kestäisi varmasti, minulla ei olisi mitään ylisuurta pelaajabudjettia vastaan.

Minulla ei ole mitään ongelmia myöntää, että pelillinen menestys oli viime vuonna hieno. Ja varmaan on taloudellinenkin. Olen jopa sanonut, että Tammisen jatkaminen on loogista.

Haitat ja riskit ovat mielestäni nykylinjassa niin paljon isommat ja lähempänä kuin hyödyt ja mahdollisuudet, että en voi vain hymistellä ja hyväksyä.

Nimimerkki Fordel nosti esiin Sportin kyvyn kerätä isoimmat resurssit vuodesta toiseen. Se on hieno homma, mutta minua vain riipii se, että ne resurssit aina kulutetaan johonkin ja niillä ei ole likikään samaa tehoa mitä muiden resursseilla on. Jos niillä olisi sama teho mitä muilla, liigapaikka olisi lähellä. Sportin pitäisi kehittää osaamista kaikilla sektoreilla, eikä kuvitella, että enempi rahaa=parempi tulos. Koska niin ei aina ole.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Haitat ja riskit ovat mielestäni nykylinjassa niin paljon isommat ja lähempänä kuin hyödyt ja mahdollisuudet, että en voi vain hymistellä ja hyväksyä.
Tarkoitus pyhittää keinot-ajattelumalli on monella tänne Sport-palstalle kirjoittavalla. Se, että kauden aikana meinasi pahimmat uhkakuvat käydä toteen ei enää kauden lopussa merkkaakaan mitään kun on kultamitalit kaulassa. Hieman sama asia kuin jos minä taloudellisessa ahdingossa satsaankin loput käytettävissä olevat pennoset lottokuponkeihin ja yllättäen oljenkorsi kannattaakin; paukahtaa voittopotti tilille ja ilo on ylimmillään. Se vain, että sitten voi taas jatkaa tuhlaamista eikä tarvitse pysähtyä miettimään että minkä vuoksi siihen ahdinkoon oikein alunperin jouduinkaan.

Ps. Muutamille nimimerkeille tiedoksi, on meitä muitakin Sport-johdon toiminnalle kriittisesti suhtautuvua tällä palstalla. Itse ei vain tule kovin monesti ajatuksia kirjoiteltua, mutta olen huomannut että esimerkiksi nimimerkkien mendieta ja Shearer näkökannat edustavat melko poikkeuksetta omiani. Joka tapauksessa kriittisyys siis ei tarkoita etteikö seuraa kannattaisi.
 
Viimeksi muokattu:

kistrand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Joka tapauksessa kriittisyys siis ei tarkoita etteikö seuraa kannattaisi, melkeinpä päinvastoin.

Ymmärrän sen että kriittisyys syntyy huolesta seuran tulevaisuudesta, urheilullisesti ja etenkin taloudellisesti. En toki tiedä miten tulkita toi sun viimeinen lause, ovatko sitten minun kaltaiset positiiviset kirjoittajat mukana jossain salaliitossa seuraa vastaan koska emme tuo ongelmat esiin vaan tykkäämme menestyksestä ja kovista pelaajahankinnoista? ;)
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Ymmärrän sen että kriittisyys syntyy huolesta seuran tulevaisuudesta, urheilullisesti ja etenkin taloudellisesti. En toki tiedä miten tulkita toi sun viimeinen lause, ovatko sitten minun kaltaiset positiiviset kirjoittajat mukana jossain salaliitossa seuraa vastaan koska emme tuo ongelmat esiin vaan tykkäämme menestyksestä ja kovista pelaajahankinnoista? ;)
Joo, oli huonosti jäsennelty lause. Typistin sitä hieman ja selvennän vielä että sekä yltiöpositiivisesti että kriittisemmin seuran toimintaan suhtautuvan riemu menneen kevään menestyksestä on varmasti ollut tasan yhtä suurta.
 

kistrand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Joo, oli huonosti jäsennelty lause. Typistin sitä hieman ja selvennän vielä että sekä yltiöpositiivisesti että kriittisemmin seuran toimintaan suhtautuvan riemu menneen kevään menestyksestä on varmasti ollut tasan yhtä suurta.

Totta. Tiedän kyllä että minun ylipositiivinen kirjoittaminen vaikuttaa naiivilta mutta sen "pinnan" alla myönnän huoletta että näen tottakai enemmän järkeä Mendietan ja muiden esittämässä linjassa. Ero lienee kai siinä että innostun aina (ehkä) liikaa sekä menestyksestä että pelaajahankinnoista ja kirjoitukset ovat sen mukaan :) Pitkän linjan Sportin kannattajana koen kuitenkin että nyt kun kerran on syytä nauttia ja olla positiivinen (niitä kertoja on ollut ainoastaan yksi ainoa ennen tätä mun aikana ja se oli divarinousu) minä en ainakaan revi tukkani irti jos junnuja lainataan muualle tai hinta/laatu suhde nelosketjun pelaajissa on huonompi kuin mitä voisi olla. Jos olisin seuran palkkaama ja vastuussa taloudesta kantani olisi varmasti toinen, mutta kuluttajana/katsojana tykkään nykyisestä "kovasta" menosta.
 
Viimeksi muokattu:

Winger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Tilanne on valtaosin se, että minun kanssani eri-mieltä-olevat eivät vain näe kirjoituksistani tyytyväisyyttä, koska he eivät halua nähdä sitä. Juuri eilen kiittelin Suomalaisen ja Pahkalan mahdollista jatkoa ja Viirin tultua juhlin sitä siinä missä muutkin Sport-kannattajat.

On aikalailla totta, että en näe nykylinjassa juurikaan hyvää. Se on johtuu pitkälti vain ja ainoastaan siitä, että se riski on realisoituessaan niin perkeleen iso. Jos pakka kestäisi varmasti, minulla ei olisi mitään ylisuurta pelaajabudjettia vastaan.

Jos mietit vielä näitä lauseita ja ulosantia, mä ymmärrän ton kyllä aika selkeesti eri tavalla. Jos tarkoitit jotain muuta, niin ok. Ei siinä mitään. Sun nykylinja nyt on tullut selväksi, kulurakenne kuntoon jne. omat junnut neloseen, satsataan ne suurimmat rahat ainoastaa 1-2 kenttään, kolmoseen vähemmän ja neloseen paljon vähemmän = omat junnut. Olen tämän suhteen 100% samoilla linjoilla. Se, mikä pännii on lähes joka helvetin päivä jollain tavoin Juhaniin viittaava urputus, joka ei johda muuhun kuin vitutukseen. Jokaisella on mielipiteet ja oikeus niihin. Jokaisella on varmasti enemmän tai vähemmän erilainen näkökulma seuran johtamiseen. En ole itse mikään Tami-fani, mutten koohota hänen irtisanomistakaan suureen ääneen, vaikka paljon mielummin olisin Ismo Lehkosen tänne ottanut.

Sen sijaan mun linja eroaa kyllä tuosta sun linjasta radikaalisti siten, että mä en tänne mitään harjoittelija-valmentajia halua. Se nähtiin Mannerin kanssa, se ollaan nähty monen muun kanssa. Ei vaan toimi, please, älkää tulko tänne mitkään Juujärvet tai Räsäset. Harvoja on olleet ne, jotka ovat Sportin kautta tehneet läpimurron urallaan. Ei tule mieleen tällä hetkellä kuin Kari Heikkilä. Eli mä haluan tänne jonkun kokeneen jo taitonsa todistaneen valmentajan.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Minä olen vankkumaton Sportin johdon tämän hetken linjauksen kannattaja. Sportissa on tehty hyvää työtä jo vuosia jääkiekon parissa. Seurasin Sportin nousun Mestiksen mitalijoukkueeksi Kouvolasta päin. Johdonmukaisesti Sport satsasi valmennukseen ja joukkueeseen optimaalisesti ja tulos oli tänä keväänä odotetun kova niin urheilullisesti kuin toivottavasti myös taloudellisesti.

Ensi kauden tavoite ei voi olla mikään muu kuin nousu SM-liigaan. Luotan Tammisen kykyyn koota johdon antaman budjetin puitteissa ensi keväänä Mestiksessä voitollisesti pelaava Sport. SM-liigaan nousu on kuitenkin kovan työn takana. Joutuuhun Sport pelaamaan noin kaksinkertaisella pelaajabudjetilla operoivaa SM-liigajoukkuetta vastaan.

Sportin on noustava ensin SM-liigaan ja sen jälkeen vasta mahdollistuu SM-liigatasoiseksi pelaajaksi kehittyvän oman juniorin jääminen Vaasaan. Tämä lienee selvää jokaiselle. Kyvykäs oma juniori lähtee aina ensimmäisessä mahdollisessa tilanteessa SM-liigaan.

Sportin A:n nousu SM-liigaan on kova juttu ja jälleen kerran osoitus siitä, että Vaasassa myös junioripuolella on tehty hyvää työtä. Sportin on satsattava A-junioreihin riittävästi. Vahvistuksia on hankittava, koska sarjassa on pysyttävä tulevaisuutta ajatellen.

Minusta Vaasassa ollaan oikealla tiellä. Veikkaan ja uskon, että ensi kaudesta tulee joka tapauksessa Sportille urheilullinen ja taloudellinen menestys, vaikka SM-liigaan ei noustaisikaan. Tätä positiivista viestiä kannattaa levittää niin Pohjanmaan kuin Etelä-Pohjanmaankin alueilla.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Minusta Vaasassa ollaan oikealla tiellä.

Täysin samaa mieltä. Kun ajatellaan millaisista ja miten myrskyisistä lähtökohdista Sport on noussut ammattimaisesti hoidetuksi organisaatioksi, on kehitys ollut huimaa. Kun Siffan kaltainen kiekkon ystäväkin siirtyy ykköshaastaja KooKoon riveistä Sportin kannattajaksi, kertoo sekin paljon myönteistä vetovoimasta vaasalaisessa kiekossa.

Tie on tietenkin vielä kesken. Mutta paljon hyviä ja järkiperäisiä ratkaisuja on tehty. Myönteisimpänä näkisin pitkäjänteisen valmentajalinjauksen, pelaajapolitiikan järkeistämisen (ei enää kalliita miehiä neloskenttään) sekä juniorityön kasvun. A:n otettiin ammattimaisesti edustuksen piiriin ja jälki näkyy liiganousuna. Lisäksi A:ssa pelasi paljon nälkäisiä oman maakunnan poikia, mikä on hieno asia. Pohja koko juniorityön kasvulle tehtiin jo viime vuosikymmenellä nostamalla jääharjoitteluolosuhteet sille tasolle, millä ne nyt ovat. Vaasalainen edustuskiekko pysyvällä huipputasolla vaatii omaa pelaajatuontoa. Nyt ollaan astumassa vaiheeseen, missä se alkaa kantaa hedelmää. Ehkä siinä missä voisi vielä parantaa, on yhteistyön tehostaminen Komun kanssa siitä, että junnut pääsisivät pelaamaan vielä enemmän miesten pelejä Suomi-sarjassa (tarkoitan B-ikäisiä. A SM on jo riittävän kova sarja junnuille kehittyä niin kauan kuin edustus pelaa Mestistä). On myös mietittävä keinoja miten saadaan pidettyä parhaat omat junnut edustuksessa. Se on elinehto. Vielä tässä ei tunnuta onnistuvan.

Olen monivuotinen Tammisen kannattaja, vaikken allekirjoita kaikkia hänen näkemyksiiään ja toimintatapojaan. On varmasti totta, että Kari Heikkilä oli aikoinaan paras täysosuma, ketä valmentajaksi saattoi divaritasolle saada. Silloin vielä ammattitaidoton organisaatiomme ryssi pitkän linjan mahdollisuutensa Heikkilän kanssa, samoin kuin Jukka Jalosen kanssa vain muutamaa vuotta aiemmin. Tamminen on kuitenkin myös 100% kiekkomies, ja ennenkaikkea kiekkovaikuttaja. Viiri on nyt katossa (tai elokuussa fyysisesti?) ja kyllä; Tammiselle menee iso osa kunniasta sen saavuttamisesta

On ollut hienoa ja mielenkiintoista seurata Tamin työtä hänen valmentaessaan lapsuudesta asti kannattamaani seuraa. Olemme kannattajina monta vuotta peräänkuuluttaneet Sportilta pitkäjänteistä valmentajaratkaisua. Nyt vihdoin Sport on näin toiminut. Sport hakee liiganousua "pitkän kaavan" mukaan Tammisen johdolla. Jatkosopimus Tamin kanssa oli ehdottomasti järkiratkaisu. Olen jo pariin otteeseen aiemmin todennut miksi näin, mutta pähkinän kuoressa: Nyt voidaan jatkaa siitä, mihin tänä keväänä jäimme. Lehkosen tai jonkin muun loistavan valmentajan johdolla projekti olisi alkanut tavallaan alusta. Lisäksi Tamin jatko takaa myös sen, että Sportin liigaprojekti pysyy otsikoissa.

Jääkiekko ja varsinkin Sport on minulle se elämän tärkein turha asia. Päättynyt kausi oli ikimuistoinen. Se ei koskaan unohdu. Kiitos siitä kaikille pelaajille, valmentajille, joukkuehenkilöstölle, seurajohdolle sekä myös muille kannattajille. Olen vakuuttunut, että Sport on taas ensi kaudella voimissaan. Mestaruuden uusiminen ei ole koskaan helppoa, mutta nyt on korkki saatu vihdoin auki.

Pidän siitä että Sportilla on isoja tavoitteita, ja että ne näkyvät myös pelaajavärväyksien tasossa. Totta kai tykkään nähdä Sportin voittavan. Mutta olen minä myös käynyt vanhassa hallissa palelemassa monet kakkosdivarin pelit 90-luvun puolivaiheilla, kaikenmaailman ikurinvireitä ja kangasalanvoittoja vastaan, senkin jälkeen, vaikka Sport oli aina edellisenä keväänä hävinnyt ne tärkeimmät pelinsä. Kannattajana sain kuitenkin paljon korvauksia kärsimyksistäni viime tammikuusta alkaen: Sport pelasi ennennäkemättömällä itseluottamuksella, ja mikä hienointa: nousemalla usein tappioasemasta voittoon. Joukkue ei ollut ihan sellainen kuin itse olisi kasannut, eikä se esittänyt taktisestikaan aivan mieleistäni kiekkoa, mutta tulokset ja ilme kaukalossa miellytti todella paljon. Mestaruuden voitto oli aivan upea fiilis. Ja liigakarsinnat..kolme voittoa paperilla aivan toisen tason joukkueesta! Huh huh! Elämäni häikäisevämpiä hetkiä oli viides peli Porissa, kun taisteleva Sport laittoi paineissa tärisevän padan seinää vasten.. oli aivan uskomaton fiilis lähteä hallilta. Seisoa autojonossa ja funtsata tosiasiaa että oltiin voiton päässä liigasta! No jäätiin siten lopulta yhden jatkoerämaalin päähän...mutta that's hockey. Elokuussa jatkuu :)
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Minä olen vankkumaton Sportin johdon tämän hetken linjauksen kannattaja. Sportissa on tehty hyvää työtä jo vuosia jääkiekon parissa. Seurasin Sportin nousun Mestiksen mitalijoukkueeksi Kouvolasta päin. Johdonmukaisesti Sport satsasi valmennukseen ja joukkueeseen optimaalisesti ja tulos oli tänä keväänä odotetun kova niin urheilullisesti kuin toivottavasti myös taloudellisesti.
Siis nimenomaan Sporthan on kaukana tuosta optimaalisesta satsauksesta pyörinyt niin viime kaudella kun useina kausina aikaisemmin.
Huomattavasti pienemmällä rahalla, paremmalla ammattitaidolla on tehty tuloksia mihin Vaasassa ei ole pystytty ennen tätä kevättä ja älytöntä riskiä.

Jos Sport olisi nyt lähtenyt johdonmukaisesti rakentamaan sitä SM-liigaprojektia niin valmentajaksi olisi palkattu ihan joku muu kuin Tamminen tämän kevään Mestis-mestaruudesta huolimatta.
Tamilta kun puuttuu se kyky pitkäjänteiseen toimintaan, hyvä lyhyissä projekteissa mutta pitemmissä pelaa kynttilä sekä alaisilta kuten Tamilta.

Lehkosen tai jonkun muun valmentajan palkkaamalla olisi rakennettu ne oikeat pohjat joilla olisi ollut mahdollista sitten nousta ylös ilman käsittämättömän suurta riskiä.
Samalla ne omat nuoret olisivat saaneet vastuuta ja olleet kypsempiä ottamaan myös niitä vastuullisempia rooleja tulevaisuudessa, ilman suurta taloudellista riskiä.
Monta urheiluseuraa Suomessa on kaadettu juuri tuollaisella täysin epärealistisella talouden hoidolla mitä Sport nyt harrastaa eli lasketaan kaikki sen parhaimman vaihtoehdon mukaan.
Urheiluseuran kun pitäisi laskea kaikki sen huonoimman vaihtoehdon mukaan ja se raha mitä tulee sitten ylimääräistä voidaan käyttää seuraavalla kaudella.


Ehkä siinä missä voisi vielä parantaa, on yhteistyön tehostaminen Komun kanssa siitä, että junnut pääsisivät pelaamaan vielä enemmän miesten pelejä Suomi-sarjassa (tarkoitan B-ikäisiä. A SM on jo riittävän kova sarja junnuille kehittyä niin kauan kuin edustus pelaa Mestistä). On myös mietittävä keinoja miten saadaan pidettyä parhaat omat junnut edustuksessa. Se on elinehto. Vielä tässä ei tunnuta onnistuvan.
Suomi-sarja ei todellakaan ole mikään kehittymisen paikka pelaajalle, joka pystyy pelaamaan B-junioreiden SM-sarjassa tai A-nuorten SM-liigassa.
Enemmänkin tuollaiselle pelaajalle on kyse pelaajauran hautausmaasta.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Suomi-sarja ei todellakaan ole mikään kehittymisen paikka pelaajalle, joka pystyy pelaamaan B-junioreiden SM-sarjassa tai A-nuorten SM-liigassa.
Enemmänkin tuollaiselle pelaajalle on kyse pelaajauran hautausmaasta.

Syksyn alkusarjojen taso ei todellakaan päätä huimaa nykyään Pohjanmaan lohkossa. Jatkosarjan pelit on sitten toista maata. Kyllä niissä B-ikäisille on tiedossa kovia ja kehittäviä pelejä. Mutta Pohjanmaan lohkossa ei tätä nykyä ole oikein kilpailukykyisiä joukkueita, jotka sinne yltäisivät. Kalajoella seura toimii jotakuinkin, mutta matka on jo aika pitkä. Vaasan seudulla riittäisi kyllä pelaajia vielä hyvän tason suomisarjajoukkueeseenkin, mutta naapurikunnan Komun toiminta on aika sunnuntaikiekkoilua. Näkisin kyllä tarvetta vaasalaiselle miestentason farmijoukkueelle. Siinä olisi omankylän valmentajakandidaateillekin kehitysmahdollisuus.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Perjantaina räjähtää.

...siis Vaasassa kuuluu ja lujaa. Kyllä, perjantaina on tiedotustilaisuus.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Perjantaina räjähtää.

...siis Vaasassa kuuluu ja lujaa. Kyllä, perjantaina on tiedotustilaisuus.

Sportille nippu jatkosopimuksia. Jiri Paska uusi vahvistus.?..

Juu, no mutta katsotaan. Vähän arvelinkin että perjantaina saattaisi olla. Hyvä niin. Tamillahan on joku ristiäinen vaasassa 26.5. (vasta).
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Perjantaina räjähtää.

...siis Vaasassa kuuluu ja lujaa. Kyllä, perjantaina on tiedotustilaisuus.

Ja mistäs tämä tieto on bongattu? Jos tiettari on tulossa perjantaina niin voisin kuvitella, että siellä esiteltäisiin viime kaudelta tuttuja nimiä. Näinköhän eri lähteistäkään luettujen lupausten mukaisia uusia pelaajia vielä julkaistaisiin? Kyllähän tämän viikon loppuun olisi aivan oiva hetki saada tajunta todellakin auki joillakin supersopimuksilla, mutta pahaa pelkään...
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Kyllähän tämän viikon loppuun olisi aivan oiva hetki saada tajunta todellakin auki joillakin supersopimuksilla, mutta pahaa pelkään...
Jatkosopimuksia mitä Tami on kertonut jo aikaisemmin + Takala ja Koivisto, ehkäpä myös Cabana. Unkarilaisista ei tietoa. Sitten pitäisi tulla tämä M... :)

Katsotaan (ja odotellaan edelleen), että mitä nimiä antavat julkisuuteen. Joukkueen ei pitäisi olla vielä valmis tämän tiekkarin jälkeen, joten vähintään yksi tiekkari odotettavissa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Sitten pitäisi tulla tämä M... :)

Ekaks tuli mieleen että, mitä tuleeko Mike Modano meille.. sitten realismi iski ja tajusin Niksin tarkoittavan Mäkkrekoria :)

Muistaakseni MacGregoryn agentin sivuilta oli otettu pois tuo "mestis siirto" -tieto. Tiedä sitten merkkaako mitään suuntaan tai toiseen. Voihan se olla, että agentille on mennyt Suutarin kautta tietoa, että täällä jo puhutaan Brianin siirrosta niin on sensuuri tullut kuvaan mukaan..

TAI ehkä Niksi tarkoitti paluumuuttaja Macneiliä!?

Edit. Lueskelin tuossa yksi päivä huvikseni läpi 2006-07 kausiketjua. Näin jälkeen päin jutut nauratti niin, että vedet oli silmissä. Suosittelen muillekin. Silloinkin porukka joutui odottamaan aika pitkään tiettareita. Ensin petyttiin ja varauduttiin välikauteen. Sitten tuli Salmivirta ja Varakas, niin osa pissi jo hunajaa. Niin ja sitten puhuttiin Jason Guerreirosta ja Roman Vopatista.. Vopatin siirtyminenhän oli ihan viittä vaille, kunnes Ruotsista tuli rahakas sopimus ;) Pat ehdotti Sportin valmentajaksi muuan Alpo Suhosta. Ai niin, Steve Savianostakin puhuttiin jo tuolloin. Näin sitä unohtaa, hauska lukea noita joskus jälkeenpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
sitten realismi iski ja tajusin Niksin tarkoittavan Mäkkrekoria :)
Saatoin tarkoittaa "M":llä "Mattia", MacNeilia vai jotain aivan muuta. Jos tuon M:n kääntääkin toisinpäin, niin saadaan "W". Vain Jumala tietää.

EDIT: No hitto, ehdit tajuta että saatoin tarkoittaa jopa MacNeilia.

magnum37 kirjoitti:
Niin ja sitten puhuttiin Jason Guerreirosta...
Jason oli jo tulossa Vaasaan, kunnes eräs accident ryssi tämän siirron...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Saatoin tarkoittaa "M":llä "Mattia".

Eikös teille mikään riitä? Kuten muutamaa viestiä aiemmin kerrottu, niin ensin veitte KooKoo-palstan nuorisokaartin kunniapuheenjohtajan siffan, ja seuraavaksi on vuorossa todellinen KooKoo-kaappaus. Niksin vinkithän viittaavat kiistattomasti siihen, että legendaarinen Möhö-Matti palaa Ruotsista - muttei suinkaan tuttuun Kouvolan halliin, vaan Vaasaan!

Jos ei auennut vaasalaisille, niin joku kouvolalainen voi varmaan selittää. Tai löytyy asiasta lisätietoa palstan hakutoiminnollakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös