Ensinnäkin Jaskan jatko on skumppalasin arvoinen juttu! Itse olen aina pitänyt Miro Laitisen pelistä. Ehkä viime kausi oli Miron heikoin hetkeen, mutta yleensä hän on sellainen pelaaja, jonka voi aina heittää kaukaloon, ja tietää että mies on valmis tekemään duunia. Hieman taidollisesti köyhempi versio Myllyahosta, mutta tärkeä roolissaan. Pitää myös muistaa voimavarana Miron valtaisa kokemus mestis-pelien voittamisesta.
Nauratti myöskin tuo hehkutus, että Unkarin maajoukkuepakki on Sportin kiikarissa. Fanit himoitsevat latvialaista, mutta Tami näkee maailmanluokkaa unkarilaisessa ;) Mutta minäpä uskon myös unkarilaisen kiekon mahdollisuuksiin. Itse oli vuosituhannen vaihteessa Budapestissa ja pääsin näkemään Unkarin pääsarjan pleijaripeliä. Taso yllätti minut. Peli oli jo silloin vauhdiltaan hyvää mestistasoa. Jääkiekko on Unkarissa pienen marginaalin laji, mutta tekemisen taso on sitten sitäkin intohimoisempaa. Voin kuvitella, että unkarilainen pelaaja istuu luonteeltaan hyvin yhteen Tammisen kanssa. Pitänee ehtiessä yrittää arvuutella, kuka tuo pakki voisi olla.
Mendieta ja co. repivät varmasti jo pelihousujaan: Hakomäki Jukureihin ja Kiviniemi TuToon.. Ehkä eniten tässä itseäni huolettaa se, että joukkueesta lähtee kerralla neljä nimenomaan vaasalaista pelaajaa. Täytyy sanoa, että itse petyin aika pahasti Samuli Kivimäen ratkaisuun lähteä jo nyt liigaan. Oskar Osala oli tietysti jo lahjakkuutena poikkeuksellinen, ja hänen ratkaisunsa sikäli ymmärrettävä, mutta kyllä Kivimäen ratkaisu osoittaa taas sen, miten vaikeaa Mestikseen on rakentaa menestyvää omankylän porukkaa...valitettavasti. Heti kun tulee riittävän lahjakkaita pelaajia, jotka voivat pysyvästi pelata ylemmissä ketjuissa, käy liiga ryöstämässä heidät. Näinhän tämä juniorityö ei voi pyöriä, että lahjakkuuksia kasvatetaan muille. Sport voi panostaa omavaraisuuteen ainostaan silloin, mikäli omat lahjakkuudet ovat valmiita sitoutumaan Sportiin. Moni täällä dissaa Sportin asennetta omiin nuoriin, mutta eipä tässä näytä nuoretkaan kovin suurta kotkasydäntä omaavan.