Nyt tulee ehkä enemmän juttua näistä lieveilmiöistä, kuin itse pelistä, joten minun paha.
Suomalainen suhtautuminen rasismiin on kyllä erikoista. Periaatteessa kaikki ovat suvaitsevaisia ainakin julkisessa mielessä, mutta kovinkaan suurta tunnekuohua ei tarvitse käydä edes läpi, kun jo "neekeri"-sana on käytössä. Ok, ehkä ei ole ainoastaan suomalainen ilmiö, mutta eipä sekään oikein käy puolustuksesta. Toisaalta, jos nyt vedetään formaalia linjaa, niin Dufvan nimittäminen kaljuksi on yhtälailla vetoamista sellaiseen piirteeseen, johon henkilö ei itse kykene vaikuttamaan. Kaljujen apartheidia kun ei vaan ole vielä historiankirjoista löytynyt.
Yksi erikoispiirre muuten tuntuisi löytyvän keskustelusta: nyt, kun JYP voitti, muiden joukkueiden kannattajia ei pahemmin ole näillä JYP-Blues -keskusteluosioilla näkynyt. Sattumaako? Seuraan Sihvosen jalanjälkiä, ja en ennusta vaan analysoin, että jos Blues vielä yhden pelin voittaa tai jopa koko sarjan, tulvii taas äyräät yli muiden joukkueiden kannattajien kommenteista. No, toivotaan, ettei tähän aihetta enää tulisi. Ollaan me vaan niin suosittuja keskustelukumppaneita, me JYP-kannattajat!
JYPin otteissa on nyt ollut se hyvä puoli, että ne ovat koko ajan parantuneet. Toivottavasti sama linja säilyy, ja Blues alkaa myös epäilemään omia mahdollisuuksiaan. Tämä ei ole täysin mahdotonta. Seuraavan pelin voittaja tulee olemaan tämän ottelusarjan voittaja. Tosin jos olisin Sihvonen, analysoisin, että tämä sarja päättyy JYPille joko 4-2 tai 4-3, mutta toisaalta voihan se myös niinkin olla, että Blues voittaa tämän 4-1, 4-2 tai 4-3. Analyytikkona epäilisin tällöin kuitenkin, että toinen joukkue joutuu pronssiotteluun, jossa se voi ottaa pronssia tai sitten ei, ja toinen joukkue menee finaaleihin ja voittaa sensaatiomaisesti kultaa tai sitten joutuu tyytymään hopeaan. Mutta varma tästä en voi olla. Selvää on kuitenkin, että pystysuunnan jääkiekko on saavuttanut lakipisteensä, voittipa JYP mestaruuden tai ei.