Välieräsarja 2004-2005 Jokerit-HPK

  • 64 506
  • 594

peluri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen cobolin kanssa täysin samaa mieltä Hifk:ta koskevista asioista. Olen ollut yllättynyt miten vähän kritiikkiä HIFK kannattjien joukossa oman joukkueen tekeminen, ja joidenkin pelaajien alisuoritukset ja idioottimaiset temput ovat saaneet!
On mukavaa vahingoniloisena todeta että "neppailijat" on nyt kuitenkin finaalissa!

Joukkue on tähänastisissa playareissa pelannut suureksi onneksi täysin eri näköistä peliä kuin viimeisissä 13 runkosarjan peleissä.

Kun Jokereiden peleissä ei ole tapeltu tai tehty muuta "rikollista" joka herättäisi lehdistön niin mielestäni moni upea asia on jäänyt hyvin vähälle huomiolle. Monet todella vahvat yksilösuoritukset ovat jääneet lähes huomiotta, ja peli on ajoittain ollut todella näyttävää taitokiekkoa. Kiekko ja äijät liikkuu, peliä on ollut ilo seurata. Täytyy sanoa että liikkuvaa, näyttävää voittavan joukkueen peliä on mukavampi katsella kuin viittä kyynärpäätaklausta/ryntäystä "fanipäädyssä"ja joukkueen häviötä! Ok, myönnettävä on että varsinkin runkosarjassa kyllä kaipasi ryminää Jokereiden peliin.


HPK kaatui odotettua nopeammin ja helpommin. Jos luistin edelleen kulkee, ja ratkaisijoita löytyy laajalla rintamalla niin mestaruus voidaan voittaa Hesaan!
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Juu, kyllähän minuakin hieman tuo yleisömäärien kehitys huolestuttaa. Mukava olisi jos viimeistään välierissä olisi ollut tupa täynnä. Kolmannessa välierässä ehkä olisi ollutkin aikampaljon yleisöä, ellei peli olisi tullut TV:stä. Kaikesta huolimatta väkeä oli enemmän kuin missään muussa play off pelissä tällä kaudella. 8500 on kuitenkin isohko määrä yleisöä. Se, että halliin mahtuisi enemmänkin, ei muuta tätä tosiasiaa.

Näppituntumalta sanoisin, että Jokerit-Ilves ei sytyttänyt marginaalikatsojia, koska ottelusarjan lopputulos oli käytännössä ennakolta selvä. Lisäksi kun pelataan paras seitsemästä systeemillä, pelejä tulee aika paljon, ja monet valitsivat varmaankin vain jonkun näistä peleistä. On jo suhteellisen kallistakin käydä kaikissa peleissä, varsinkin perheen kanssa.

Jokerit- HPK ottelusarjaa puolestaan vaivasi se, että Kerho ei ole koskaan pahemmin kiinnostanut Jokerien yleisöä. Johtuuko se sitten siitä, että Kerhoa on Areenalla kylvetetty lähes poikkeuksetta ja vain harvoin on saatu edes kunnon vastus? Väitän, että tämäkin ottelusarja oli monen mielestä jo etukäteen melko selvä eikä näin ollen aiheuttanut suurempaa kiihkoilua.

On selvää, että ylilyönneillä ja yleisellä sekasorron aiheuttamisella saadaan media ja kukkahattutädit hereille ja marginaalikatsojat lehtereille. Onko tämä sitten oikea tapa? Minä en ainakaan kaipaa mitään oheispelleilyä. Nautin taitavasta ja liikkuvasta jääkiekosta, jota Jokerit nykyään esittää.

Sanoisin, että varsin urheilulliset finaalit tulossa.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Jeffrey
1. Noissa sun kommenteissas vaan ei ole järkeä.. Tajuutkos, että jos Areenalla on 8500 ihmistä niin silti on yli 5000 tyhjää penkkiä... Totta kai se näyttää tyhjältä jos on yli kolmannes penkeistä tyhjillään, mutta se ei tarkoita sitä, että
Areena on puoli tyhjä...

2. Mä vakuutan sulle, että toisessa finaali ottelussa areenalla on viis numeroinen määrä ihmisiä...

Minä lisäsin numerot.
1. Olenko sanonut missään, että Hjördis-areena oli puoli tyhjä?
2. Kuten ehkä huomasit olin kirjoittanut myös, että onneksi finaalipelissa halli täyttyy kun pk-seudulla asuu paljon Oululaisia.

Lapanen: Miksi päätät, että kirjoitukseni (kritiikki) viimeisestä välieräottelusta on ns. vittuilua? Senkö takia, että kannattamani joukkue ei pelaa enää tällä kaudellako? Olet täysin hakoteillä.

Cobol: Jos tuo kirjoittamasi oli minulle osoitettu niin ihmettelen miksi minun tässä ketjussa (välieräottelu Jokerit-HPK) pitäisi kertoa IFK:n mokista (niitäkin kyllä löytyy)?
Varmaan tiedät (jos muistat) niin olen yksi niitä kärkkäimistä IFK-kriitikoista kun puhutaan IFK:n jääkiekosta ja miten sitä "pyöritetään".

Minä pyydän kaikilta lukijoilta ja kirjoittajilta anteeksi, että kirjoitin tänne mielestäni asiallisen kirjoituksen siitä, mitä olin televisiostani nähnyt ja vertasin sitä saman päivän elitserienin toiseen finaaliotteluun. Alkuperäistä tekstiä kirjoittaessani en arvannut, että se aiheuttaisi näin paljon mielipahaa muiden kirjoittajien (ja ehkä lukijoiden) keskuudessa.
Pahoittelen tilannetta samalla kun toivon hyviä ja tasokkaita finaalipelejä.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Ihan vaan vertailun vuoksi: viimeksi kun Jokerit eteni finaaliin, se pelasi myös kaksi kotiottelua välierissä HPK:ta vastaan. Yleisömäärät: 31.3.2002 7378 ja 4.4.2002 10832.

Seuraavana vuonna Jokerit oli taas välierissä, vastassa oli Kärpät. Yleisömäärät: 25.3.2003 7790, 28.3.2003 8511, 1.4.2003 8395. Tuo viimeinen oli siis viides ja ratkaiseva välierä ja yleisöä oli vähemmän kuin kummassakaan tämän kevään kotivälierässä.

Noiden numeroiden perusteella on kai ihan turha puhua kriisistä nyt. Todellinen kannattajamäärä vain on noin alhainen, runkosarjan lukuja vääristävät kaikenlaiset haamukatsojat. Finaaleissa halli oli keväällä 2002 molemmilla kerroilla täynnä, saapa nähdä miten nyt käy.
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Svante
Minä pyydän kaikilta lukijoilta ja kirjoittajilta anteeksi, että kirjoitin tänne mielestäni asiallisen kirjoituksen siitä, mitä olin televisiostani nähnyt ja vertasin sitä saman päivän elitserienin toiseen finaaliotteluun.
Kyllä täällä moni muukin toivoi että yleisöä olisi ollut enemmän. Ei ehkä kuitenkaan ollut ihan asiallista vertailla Suomen välieriä Ruotsin loppuotteluun.

Jos loppuottelussa Areenassa on edelleen 8500 katsojaa, voit lähettää saman kirjoituksen uudestaan. Minä tulen tukemaan.

Niin, ja Oulussahan loppuottelut alkavat olla myytyjä. Areenan tilanne selviää varmaan kohtapuoliin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Itse en ymmärrä sitä, miksi ei saisi arvostella Ilmalan tunnelmaa. Se että sen tekevät juuri kesälomalaiset, on toisaalta hyvinkin ymmärrettävää. Heillä on aikaa keskittyä muuhunkin kuin itse otteluun. Mitä Ilmalan tunnelmaan tulee, se kun ei tunnetusti ole kovinkaan hyvä - paitsi nykyisessä fanikatsomossa. Fanikatsomon osa on parantanut otteitaa todella roimasti kuluvankin kauden aikana ja ehkäpä sen esimerkki vaikuttaa joskus muuallekin halliin.

Kaiken kaikkiaan ongelma on paljon suurempi kuin Ilmalan ongelma.

Löytyy täältä sentään fiksujakin kirjoittajia. Ilmalan ongelman toin esille, koska se oli ainoa halli Jäähallin lisäksi, jonne pääsin paikanpäälle seuraamaan pudotuspelejä. Mikäli sama ongelma on laajasti muualla, tulisi asiasta olla oikeasti huolissaan, miksei kauden ratkaisuotteluissakaan saada tunnelmaa eikä porukkaa katsomoon. Kaikkein säälittävimmät yleisömääräthän ovat olleet viime vuosina Turussa. Mutta Jatkoajassa asiasta keskusteleminen on varsin vaikeaa, kuten tämän ketjun viesteistä näkyy. Tunnelman kritisointi on varsin ymmärrettävää myös siksi, kun itse ottelusta ei juuri jälkipolville jäänyt kerrottavaa.

Mitä tulee Jokereiden fanikatsomoon, niin tunnelma oli tiistaina kieltämättä hyvä, aivan IFK:n fanikatsomon tasolla. Mikä on tietysti positiivista. En tiedä onko kehitys pysyvää, aiemmin tälläkin kaudella meno on ollut mielestäni varsin säälittävää, kun omien kannustus on sivuosassa, pääosan ollessa vastustajan ja tuomarin puusilmäisessä dissaamisessa. Saa nähdä miten kehittyy jatkossa, minun on vaikea uskoa, että suurta siirtymisestä ughittelusta- ja seulahuudoista tapahtuisi omien kannustamiseen, vaikka tiistaina näin olikin. Mutta se on varmasti täysin totta, että fanikatsomo on se, josta tunnelma saadaan siirtymään vähitellen muuallekin halliin. Vaikeaa se tietysti on, ottaen huomioon keskiverron satunnaiskatsojan ja suomalaisen mentaliteetin.

Totta kai IFK:n asioissa on korjattavaa, monilta osin paljonkin, kuten mainitsemastasi junnupuolesta. IFK:n junnutoimintahan on ollut viime vuosina todella esimerkillistä, siitä kiitos lähinnä Nybondasille, mutta se, miksi edustusjoukkueessa kehitys pysähtyy on suuri ongelma. Mutta tämä on vähän väärä paikka siitä keskusteluun, etenkin, kun Jatkoajan anti-ifkiläisten (joita tuntuu olevan hyvin paljon ympäri maakuntia) angstitaso tuntuu nousevan aina punaiselle, kun sana HIFK mainitaan.
 

Morgoth

Jäsen
Viestin lähetti Jermu
Silti jo puolivälierävaiheessa 2 matsia myytiin loppuun hyvin nopeasti. Voihan se tietenkin olla, että ketään muita ei olisi halunnut paikalle, kuin nämä 8120 ihmistä. Eikä myöskään välierävaiheessa.

Jos Nordikselle mahtuisi 13000 katsojaa se olisi ollut täynä? HIFKn peleihin aina n. 5000 halukasta katsojaa ei saa lippuja?
Ihan vitun huonoa bisnestä, jos asia on noin ja Pena ja Tuohimaa&co. eivät tajua siinä tapauksessa bisneksestä hevon vittua.

HIFKn hallin koko taitaa olla optimaalinen tällä hetkellä, kun taas Jokereille se on ehkä hieman liian iso, jos tavoiteena on pelkästään saada mahdollisimman hyvä "täyttöaste".
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Ole Fart
Kyllä täällä moni muukin toivoi että yleisöä olisi ollut enemmän. Ei ehkä kuitenkaan ollut ihan asiallista vertailla Suomen välieriä Ruotsin loppuotteluun.


Olisipa tämä keksustelu (vinoilu) liittynyt siihen vertailuun, niin olisin ymmärtänyt sen, vaan ei liittynyt.
 

Tenkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maaseudun Tulevaisuus
Muutama asia tuntuu jatkuvasti unohtuvan kun keskustellaan yleisömäärien, ja eritoten yrityslippulaisten putoamisesta play-offseissa. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä jonkun sarjan pelillisen tason tai jonkun muun joukkueen brändin tai fanien "erinomaisuuden" kanssa, vaan siihen on olemassa pari HYVIN helppoa selitystä.

Taustatietoa: Yrityslippulaisia on eniten juuri niillä joukkueilla joilla on hallissa tiloja ja mahdollisuuksia pitää paljon yrityslippulaisia (sekä luonnolisesti halua sekä osaamista rahastaa yrityksiä). Tässä hommassa Jokerit on selvä ykkönen, ja näiden tippuessa pois juuri Jokereiden yleisömäärä tippuu eniten. Pilkkahuutoja tietysti kuuluu muualta, mutta kas kummaa kyllä se raha vaan kelpaisi muillekin jos sitä saisi JA osattaisi hankkia.

Eli näin se menee:

1. Yritykset ostavat kausikortteja henkilöstölleen ja vierailleen runkosarjaan nimenomaan siitä syystä että runkosarjassa tietää tasan tarkkaan mitä saa ja milloin otteluita pelataan. Runkosarjan kausikortti on hyvä sijoitus koska sillä palkitaan henkilöstöä pitkäjänteisesti ja tasaisesti pitkin vuotta. Jos ostat 28 ottelua, myös saat 28 ottelua. Koska vastustajia on useita voit myös viihdyttää yhteistyökumppaneita eri paikkakunnilta monipuolisesti.

2. Play-offs-kausikorttia ostettaessa et tiedä kuinka monta ottelua tullaan pelaamaan. Voit siis maksaa 300 euroa ja saada kaksi ottelua jos joukkue tippuu heti. Loppuosan saat sitten takaisin seuraavana vuonna (jolloin siis sitoudut jo ostamaan kausikortin). Yksityishenkilölle tämä systeemi voi olla ihan ok, mutta yrityksille tämmöinen lottoaminen ei sovi, ei periaattellisesti eikä kirjanpidollisesti. Näinollen varsin suuri osa yrityksistä tippuu pois play-offseihin mentäessä. Tämä ongelma on vain lisääntynyt viime vuosina kun play-offseja pidennetään ja tulee lisää epävarmoja otteluita joista kuitenkin pitää maksaa. Seuraksena suuri kato juuri niillä joukkueilla joilla on eniten yrityslippulaisia.

3. Jos joku luulee että yritykset tekevät pitkäjänteisiä investointipäätöksiä ja päättävät henkilökunnan virkistymistoiminnasta sen perusteella, onko joku joukkue riehunut viime torstaina Raumalla tai ei niin se kertoo aika paljon kyseisen henkilön alan osaamisesta. Voisiko joku muuten kertoa miten etukäteen voisi tietää onko jostain ottelusarjasta tulossa hyvä vai ei?

Tässä siis ne hyvin yksinkertaiset syyt siihen, miksi juuri Jokereilla yleisömäärät tippuvat eniten play-offseissa. Mitä tulee tähän HPK-sarjaan, niin 8500 ihmistä on edelleen enemmän kuin muilla. Ja jos ne Jokerit- ja HPK-kannattajat jotka pitivät tunnelmaa kiitettävästi yllä pistettäisiin johonkin vanhanaikaisempaan halliin, niin tunnelmaa olisi kuvattu loistavaksi. Wartburgia kun ei voi verrata Volvoon.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Jermu
Mutta se on tietysti kova pala kaikille kaltaisillesi anti-ifkiläisille myöntää, että IFK:n joukkue/pelityyli kiinnostaa katsojia...

Jep, IFK kiinnostaa siinä kuin Matti Nykänenkin. Omiin housuihin kuseminen suurten puheiden säestyksellä on jotenkin aina saanut suomalaisen tuulipukukansan sydämen lyömään bum-bum-bum. Tarvittaessahan ryhdytään sitten vaikka strippaamaan jos ei urheilupuoli luista.

Ja jotta nyt tulisi otsikostakin jotain vaihteeksi puhuttua, niin itselleni ei kyllä ole vielä selvinnyt oliko 3-0 tulos enemmän Jokerien hyvyyttä vai Kerhon huonoutta. Ihan turha spekuloida että jos HPK olisi saanut siitä ja siitä tilanteesta maalin, niin kuinka olisikaan käynyt. Narrit olisivat jokatapauksessa puristaneet voittoon tarvittavan lisämäärän häkkejä.

Mutta nää on näitä alati ratkaisemattomia kysymyksiä; oletko huono vai saako vastustaja sinut vain näyttämään siltä.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Tenkanen
Eli näin se menee:

2. Play-offs-kausikorttia ostettaessa et tiedä kuinka monta ottelua tullaan pelaamaan. Voit siis maksaa 300 euroa ja saada kaksi ottelua jos joukkue tippuu heti. Loppuosan saat sitten takaisin seuraavana vuonna (jolloin siis sitoudut jo ostamaan kausikortin). Yksityishenkilölle tämä systeemi voi olla ihan ok, mutta yrityksille tämmöinen lottoaminen ei sovi, ei periaattellisesti eikä kirjanpidollisesti. Näinollen varsin suuri osa yrityksistä tippuu pois play-offseihin mentäessä. Tämä ongelma on vain lisääntynyt viime vuosina kun play-offseja pidennetään ja tulee lisää epävarmoja otteluita joista kuitenkin pitää maksaa. Seuraksena suuri kato juuri niillä joukkueilla joilla on eniten yrityslippulaisia.


Voisitko ystävällisesti tarkentaa tuota "kirjanpidollisesti". En nimittäin ole vielä koskaan törmännyt yritykseni suhteen minkäänlaisiin ongelmiin ostaessani usean kausikortin myös play offeihin.
 

Fossey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin, itse tyydyn vain toteamaan Game 1:n Areenalla katsoneena, että olihan siellä parempi tunnelma kuin Nordiksen välieräpeleissä tällä kaudella.

Lapaselle propsit HIFK:n kiinnostavuuden kiteyttämisestä erittäin osuvasti.
 

spoonful

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Runkosarjassa Jokerit-HPK peleissä oli yleisöä 11 369 ja 9 782 maksanutta katsojaa. Siis sellaista, joilla oli joko oma tai yrityksen kausikortti tai irtolippu. Paikanpäälle ei ole tarvinnut tulla, olen itsekin joutunut joskus jäämään pelistä pois, vaikka kausikorttini on "yleisöä tänään" -lukuun laskettu.

Tämä onkin mielenkiintoista: vaikka halli olisi typötyhjä, kuulutus olisi se sama: "yleisöä tänään 4000". Ne olisivat kausikorttilaisia, vaikka yksikään ihminen ei halliin olisi tullut. Mutta on aivan pöyrisyttävää, että näitä play-offeja on odotettu jo vuosi ja sitten Areena on melkoisen vajaa. Voisi kuitenkin melkein laskea, että tällä hetkellä on käynyt suunnilleen se sama normaaliväki, kun nuo yritysten kausikorttilaiset ovat nyt pois laskuista. 8500 ei ole surkea luku, mutta edes finaali ei näytä kiinnostavan; joku aika sitten Lippupalvelulla luki "Tilaa on!" Eli lippuja sai vielä hyvin.

IFK:n kannattajat täällä ovat purnanneet Areenan tyhjyydestä, surkeasta pelistä, fyysisyyden täydellisestä puuttumisesta, Areenan kirkollisesta tunnelmasta (paitsi fanit) ja muniinpuhaltelusta NHL-pelaajien hankinnoissa. Varmaankin IFK:lla nämä asiat olivat kunnossa, onnea teille. Jokereilla on vielä tekemistä päästä samalle tasolle, vaikka pelit meillä vielä jatkuvatkin.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti spoonful
mutta edes finaali ei näytä kiinnostavan; joku aika sitten Lippupalvelulla luki "Tilaa on!" Eli lippuja sai vielä hyvin.

Liput tulivat tänä aamuna klo 08.00 myyntiin joten en ihmettele yhtään ettei areenaa ole myyty täyteen 8:ssa tunnissa.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Viestin lähetti Masculine
Liput tulivat tänä aamuna klo 08.00 myyntiin joten en ihmettele yhtään ettei areenaa ole myyty täyteen 8:ssa tunnissa.
Aika hyvin tuonne on nähtävästi lippuja mennyt, kun kahta viereistä paikkaa ei koko alakerrassa ole enää vapaana, ylhäälläkään ei enää hyvillä paikoilla. Hyvältä näyttää!
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Mites se yläpääty, myydäänkö sinne finaaleissakaan lippuja? Näyttäisi lippupalvelun nettisaitilla olevan valkoinen alue, joka ilmeisesti meinaa sitä ettei lippuja myydä sinne. Loistava meininki kun pääty ammottaa tyhjyyttään.

EDIT: Hups, väärä ketju. Menkööt tämän kerran.
 

Tenkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maaseudun Tulevaisuus
Viestin lähetti Svante
Voisitko ystävällisesti tarkentaa tuota "kirjanpidollisesti". En nimittäin ole vielä koskaan törmännyt yritykseni suhteen minkäänlaisiin ongelmiin ostaessani usean kausikortin myös play offeihin.

En kertakaikkiaan jaksa enää, joten tämä viesti päättää minun osaltani tämän off-topickeskustelun:

Eri yrityksissä on varmasti eri ohjeet eri asioista. Jos Teidän yrityksessänne ei tarvitse selvittää miksi liput maksavat joskus yhtä, joskus toista, niin hieno homma.

Edit: Niin, finaaliin sain vielä muutama tunti sitten kaksi lippua vierekkäin. Melko huonoilta paikoilta kuitenkin, joten kyllä se halli tulee ilmeisesti loppuunmyyty olemaan.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Tenkanen: Tämä on viimeinen kommenttini.

Aikaisemmin kirjoitit:

Viestin lähetti Tenkanen
Svante: sinun viestisi tässä ketjussa ärsyttävät ihmisiä koska ne ovat heikonpuoleisia (joku voisi jopa sanoa, että "sontaa").

Nyt vastasit selkeään keskustelupyyntöön näin:

Viestin lähetti Tenkanen
En kertakaikkiaan jaksa enää, joten tämä viesti päättää minun osaltani tämän off-topickeskustelun:

Eri yrityksissä on varmasti eri ohjeet eri asioista. Jos Teidän yrityksessänne ei tarvitse selvittää miksi liput maksavat joskus yhtä, joskus toista, niin hieno homma.


Taidat yrittää puhua asioista, joista sinulla ei ole minkäänlaista tietoa. Tässäkö on sitä tasoa, jota minun kirjoituksistani on mielestäsi puuttunut?
Ja kuka tämän keskustelun on vienyt off topiciin?

Minä kirjoitin välieräottelusta Jokerit - HPK, jonka johdosta eräät muut ärsyyntyivät, koska kannattamani joukkue ei pelannut siinä ottelussa, ja veivät keskustelun väärille urille.
Minua kutsuttiin Jokeri - osioon, missä valitettavasti sama alhainen vittuilu jatkui.
Loppu tämä on minullekin.
 

Inkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Klubi
Norosesta

Mika Noronen väitti äskettäin tulosruudussa, että tiukan jokeri sarjan jälkeen oli vaikea löytää paukkuja enää pronssipeliin.
Jos tuo 3-0 päättynyt sarja oli Mikan mielestä tiukka, niin Mika ei ole tiukkaa nähnytkään, missään muodossa!

EDIT: Känni hienosäätöä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös