Mielestäni monikaan asia ei ole hölmömpää kuin palauttaa ruokaa keittiöön. Siinä sitten odotellaan taas lisää ja seuralainen ehtii omansa syödäkin siinä välissä.
Tuollaisiin paikkoihin ei vain enää mennä uudelleen ja jos nyt niin paha mieli on, niin sitten voi tarjoilijalta pummata ilmaiset kahvit. Eri asia olisi se, jos ruoka on syömäkelvotonta, semmoiseen en ole vielä törmännyt. Pahaa ruokaa on toki tullut vastaan mikä kuitenkin on vaikuttanut ihan oikein valmistetulta.
Pitäisikö silloinkin palauttaa varmuudeksi?
No joo. Keskustelu tässä topicissa alkaa menemään hieman jo sivuraiteillekin, mutta kyllähän se on hyvä tapa ilmoittaa ravintolan henkilökunnalle siis kuten tarjoilijalle, että pihvi ei ole halutulla paistoasteella paistettu jos näin asiat ovat. Tämähän on jo ennen kaikkea ravintolankin kannalta myös hyvä asia, jos asiakas kertoo korjaavan palautteen jos aihetta siihen on. Ei se ravintola siitä muuten mihinkään kehity, mikäli kaikki asiakkaat vaan tyytyvät osaansa. Se on sitten tietenkin eri asia kiinnostaako asiakasta ravintolan kehittyminen siinä vaiheessa kun edessä on väärän paistoasteen liha. Tähän taas taitaa olennaisesti vaikuttaa se kuinka usein asiakas k.o. ravintolassa käy syömässä ja kuinka mieltynyt hän muuten ravintolaan on.
Eli Hesburger ei ole pikaruokaravintola.
Ei ole ei, kuten tuossa ylempänä kerroin.
Hesburger omilla kotisivuillaan kaikesta huolimatta mainostaa olevansa pikaruoka-alan edelläkävijä
McDonalds on kuitenkin oman ilmoituksensa mukaan perheravintola. Siitä en tosin ole aivan varma onko tämä koko yrityksen virallinen kanta, mutta näin ravintolapäällikön suusta. Minä olen toki asiasta eri mieltä.
Mikäs ravintola se Mc Donald's sitten on? Kommentoit, ettei Hesburger ole pikaruokaravintola, mutta oletko sitä mieltä että Mc Donald's taas sitten vastaavanlaisella konseptilla sitä olisi?
Itse sanon, että esimerkiksi Hesburger että Mc Donald's ovat sekä pikaruoka- että myös perheravintoloita. Nämähän eivät mielestäni ole toisiaan kumoavia ravintolatyyppejä ja eikä ole olemassa kaiketi mitään lakia, etteikö ravintola voisi olla kuin yhden sortin ravintola.
Lisätäänä tähän vielä se, että pikaruokaravintolan ajatuksena on, että ruoka on valmiina ennen asiakaskohtaamista, eli ruokaa on valmiina lämpimänä odottamassa, ja se voidaan tarjota asiakkaalle heti tilauksen yhteydessä. Normaalissa ravintolassa ruoka tehdään vasta tilauksen jälkeen.
Tämä on ehkä hieman harhaanjohtava selvitys pikaruokaravintolasta. Tämän mukaanhan voisi saada jopa kuvan, että tavallinen lounasravintola, missä on noutopöytä on pikaruokaravintola. Kyllähän sielläkin useammin se ruoka on valmiina asiakasta odottamassa.
Wikipedia muuten sanoo tällä tavoin pikaruoasta. Pikaruokaravintola on sitten taas pikaruokaa myyvä ravintola...
Eli ei sen ruoan nyt välttämättä tarvitse valmiina olla niin, että asiakas kun tilaa niin se saa ruoan saman tien kouraansa. Ennen kaikkea käsitteellä pikaruokahan tarkoitetaan ruoan valmistustapaa. Pikaruoan valmistustapa on nopea, helppovalmisteinen jne. ja tällaisia ovat esimerkiksi pitsat ja hampurilaiset tai salaatit ja jotkin leivät, jolloin niitä myyvät ravintolat lasken pikaruokaravintoloiksi. Se mitä itse hain alunperin takaa tuolla kysymyksellä, että onko Rosso pikaruokaravintola, niin on se, että lasketaanko se mihinkä ravintolatyyppiin kuuluvaksi, kun siellä myydään sekä noita nopeasti valmistettavia ruokia että myös ihan tavallistakin murkinaa...
Tuo seurusteluravintola-käsite on itselleni hieman vieraampi. Toisaaltahan kaikki ravintolat voisivat olla tällaisia, kun eikö nyt kaikissa voi seurustella? Jotekin tuo seurusteluravintola luo minulle mielikuvan ravintolasta, mikä on hieman normaalia hienompi, tunnelmallisempi ja tasokkaampi sekä siellä myydään hieman laadukkaampaa ruokaa esimerkiksi a'la cartea.
Sitten kun aletaan tarkemmin miettimään näitä ravintolatyyppejä, niin voidaan mielestäni ravintolat luokitella tyyppeihin niin yleisen viihtyvyyden tms (seurustelu, perhe). sekä ruoan valmistustavan perusteella (a'la carte, lounas, pitopalvelu,pikaruoka). Eli esimerkiksi näin ollen Mc Donald's on sekä perhe- että myös pikaruokaravintola ja jokin a'la carte ravintola sekä seurustelu- että a'la carteravintola. Näin minä tämän luokittelun näkisin...