Uusi televisio

  • 766 368
  • 2 830

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos jotakuta houkuttaa Samsungin Led-TV niin nyt näyttäisi Gigantista irtoovat 40UE6050 alle 1 200 euron. Televisio on tässäkin ketjussa kerännyt kehuja, Gigantista en niinkään tiedä.

Tuo on ollut yhtenä vaihtoehtona, mutta löysin tämän keskustelun, joka pisti nyt mietityttämään. Millaisia kokemuksia porukalla on tästä mallista, kun on tosiaan aika vahva vaihtoehto seuraavaksi hankinnaksi.
 

Gangrene

Jäsen
Tästä elektroniikan alasta enemmän tietävät voisivat valaista, että miten paljon vaikuttaa virkistystaajuus television katseluun?. Käyttötarkoitukseni koostuu tv-kanavien katselusta (ei maksukanavia), Playstation 3:n pelaamisesta sekä DVD elokuvien katselusta. Televisio on hakusessa ja vaihtoehdot ovat lähinnä Sonyn 37" 100 hz virkistystaajudella varustettu televisio verrattuna 600-800 euron 42" 50 hz virkistystaajuuksiin verrattuna. En tarkkoja malleja kirjoittanut koska kysyn yleisellä tasolla. Suurempi televisio tietenkin houkuttelisi, mutta mietin käytännössä ruudun virkistystaajuuden vaikutusta katseluun.
 

kepardi

Jäsen
Ainakin kaupassa osasivat havainnollistaa tuon hertsieron niin hyvin, että itse jätin saman tien 50hz:t pois vaihtoehdoista. Eron huomasi aivan tavallisessakin lähetyksessä. Ainakin esim. jääkiekkoa tai jalkapalloa katsoessa tuo saattaa häiritä tai kun muuten kuvassa on tuon tapaista liikettä. Itse päädyin loppujen lopuksi plasmaan, jossa hertsit eivät ole (käsittääkseni) samalla tavalla merkittäviä kuin lcd:ssä. Hankkimassani plasmassa hertsimääräksi on ilmoitettu 600.
 

jaguar

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (ht)
Kumpaanhan kannattaisi kallistua? LG42LH4000 vai LG42LH5000? Hinta eroa näillä on se pari sataa euroa. Budjetin yläraja on maksimissaan 1000€. Televisio tulee lähinnä tv:n ja elokuvien(blue ray) katseluun.

Lisäksi pleikka 3:lla tulee pelattua silloin tällöin.

Olisiko jotain muita varteenotettavia vaihtoehtoja?

Kiitos jo etukäteen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No en ole mikään tarkkasilmäinen telkkarinkatsoja, mutta olen ollut todella tyytyväinen tuohon 40ue6050 Samsungiini. Toki joku asiantuntija voi nähdä valovuotoja ja pilveilyjä, itse en sellaisia ole havainnut tai osaa katsoa. Hyvin pelittää PS3:n kanssa, hyvältä näyttävät telkkarikanavat ja nelosen HD-kanavaakin kehtaa katsella. En ole katunut muutaman saturaisen lisäsijoitusta.

Viimeksi eilen vierailulla olleiden tuttujen miespuolinen osapuoli kehui kuvan todella hyväksi. Saman ovat tehneet kaikki meillä käyneet vieraat. Kohteliaisuuttaan tai sitten kuva todellakin on ihan hyvä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuo on ollut yhtenä vaihtoehtona, mutta löysin tämän keskustelun, joka pisti nyt mietityttämään. Millaisia kokemuksia porukalla on tästä mallista, kun on tosiaan aika vahva vaihtoehto seuraavaksi hankinnaksi.

Varmaan ajaa tuo tv asiansa, mutta kehotan ottamaan myös selvää siitä Samsungin 7-sarjan ledistä. Ainakin eräs asiakas joka tietää ilmeisesti (tai esittää ainakin) aika hyvin noista, niin hehkutti tuota tuoreeltaan paljon paremmaksi kuin 6-sarjalaista lediä. Silloin hintaeroa oli vielä lähes tonni, mutta vähän aika sitten (oisko viime viikolla?) oli jo 40" 7-sarjalainen 1299€ Veikonkoneen esitteessä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... mutta kehotan ottamaan myös selvää siitä Samsungin 7-sarjan ledistä. Ainakin eräs asiakas joka tietää ilmeisesti (tai esittää ainakin) aika hyvin noista, niin hehkutti tuota tuoreeltaan paljon paremmaksi kuin 6-sarjalaista lediä.....

Itsellä on nyt muutaman kuukauden ollut tuo 7070 LEDi ja on kyllä ihan täydellinen kuvanlähde. Nuo hifistit jauhavat noista pilveilyistä ja valovuodoista, mutta en tiedä edes mitä ne tarkoittavat. Tuskin niitä tässä esiintyy.

Mikäli ymmärsin oikein, niin tuossa 6-sarjan ledissä onn 50Hz paneli ja 7-sarjalaisissa 100Hz. Noissa on käsittääkseni aika selvä ero keskenään. Sen sijaan, 8-sarjalaisten 200Hz paneli alkaa olla jo liiottelua?
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös kutosessa ja seiskassa ole sama paneli? Seiskassa on vaan langatonta yhteyttä ja toinen kake. Taisi siinä vielä jotain muutakin extraa olla?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Juu noin näyttää olevan. Vertailin nyt tuota 7070 ja jotain 6-sarjalaista niin ero lienee kai sitten siinä, että tuossa 7-sarjassa on verkkoyhteys ja sen mukanaan tuomia härpäkkeitä.

Sen voin tosta omasta sanoa, että mukana tuleva youtube yms. widgetit ovat ihan turhia. Toimivat helvetin hitaasti vaikka telkkari on piuhalla kiinni kytkimessä. Sen sijaan tuo DLNA systeemi toimii hyvin. Kotiverkossa on DLNA palvelin (WD MyBook) missä on valokuvat ja musiikit ja varsinkin lomakuvilla on tullut vittumaisempia sukulaisia kidutettua.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Suurin ero näissä näyttäisi olevan virkistystaajuudessa 100Hz vs 200 Hz ja vasteajassa 3ms vs 2ms.

Mitäs noi erot käytännössä tarkoittaa? Huomaako niiden erot kuinka selvästi?

No siis, jos katsot liian läheltä 200 Hz, niin huomaat kaikki pikselivirheet ja muut suht helposti verrattuna 100 Hz. Jos taas katsot molempia kaukaa, niin 200 Hz on jokseenkin parempi kuva, ei muuten mitään suurta eroa. Jos katseluetäisyys on yli 6m, kannattaa ostaa 200 Hz, jos rahatilanne antaa myöten!
 
No siis, jos katsot liian läheltä 200 Hz, niin huomaat kaikki pikselivirheet ja muut suht helposti verrattuna 100 Hz. Jos taas katsot molempia kaukaa, niin 200 Hz on jokseenkin parempi kuva, ei muuten mitään suurta eroa. Jos katseluetäisyys on yli 6m, kannattaa ostaa 200 Hz, jos rahatilanne antaa myöten!

Jos katseluetäisyys on yli 6m niin silloin kannattaa siirtyä suoraan 60-tuumaisiin televisioihin. Nuo 40-tuumaiset alkaa olla jo postimerkkejä, jos katseluetäisyys menee yli neljän metrin.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Kokemuksia 52-60 tuumaisista Plasmoista tai LCD ruuduista?

Tuollainen olisi suunnitteilla ja hintaa saisi olla max 3000€. Testejä ei oikein ole osunut silmään. Kuvanlaadun takia ehkäpä mielummin Plasmaa kuin LCD:tä, mutta kyllä potentiaaliset LCD-ehdokkaatkin kiinnostavat. Merkillä ei muutoin väliä, mutta LG:tä en osta.

Tämä olisi yksi nälkäilyn kohde: http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/yli-40/PS58B685XXE/samsung-58-plasma-tv

Kenelläkään hajua minkätasoinen laite on kyseessä?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kokemuksia 52-60 tuumaisista Plasmoista tai LCD ruuduista?

Tuollainen olisi suunnitteilla ja hintaa saisi olla max 3000€. Testejä ei oikein ole osunut silmään. Kuvanlaadun takia ehkäpä mielummin Plasmaa kuin LCD:tä, mutta kyllä potentiaaliset LCD-ehdokkaatkin kiinnostavat. Merkillä ei muutoin väliä, mutta LG:tä en osta.

Tämä olisi yksi nälkäilyn kohde: http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/yli-40/PS58B685XXE/samsung-58-plasma-tv

Kenelläkään hajua minkätasoinen laite on kyseessä?

Kannattaa surffailla läpi muutamat sivustot missä käyttökokemuksia.
Kotimaasta esim
http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=86
Ulkomailta esim
http://www.avsforum.com/

Mitä olen ymmärtänyt niin uudet LCD(LED) ovat jo ohittaneet kuvanlaadullisesti Plasmat, osaavat toistaa hyvin digitv-kuraa sekä urheilua(200hz paneelit) Plasmojen etu on ehkä vielä halvemmassa hintaluokassa ja isoimmissa näytöissä.

Tässä Philipsissä olen ymmärtänyt olevan likimain täydellisen kuvan niin oman kokemusten kuin testien perusteella. Kuva on käsittämättömän hyvä, kannattaa tsekata.
http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/yli-40/52PFL9704H/philips-52-led-tv

Samsungin 7xxx-LEDejä on myös kehuttu:
http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/yli-40/UE55B7050XXE/samsung-55-led-tv


_
 

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Mitä olen ymmärtänyt niin uudet LCD(LED) ovat jo ohittaneet kuvanlaadullisesti Plasmat, osaavat toistaa hyvin digitv-kuraa sekä urheilua(200hz paneelit) Plasmojen etu on ehkä vielä halvemmassa hintaluokassa ja isoimmissa näytöissä.

Höpöhöpö,

esim. Pansulta pukkaa uudet plasma mallit ulos ennen kesää; ips alpha paneelia, usb tallennusta, wlan, virrankulutus alle/samoihin kuin lcd paneelin ja kuvan laatu/ katselukulma sairaan hyvä yms.

Taasen Sonyn uudet LCD mallit on kuvan laadulleen kohillaan, kunnon skaalaimet esim. usb/mediatoistoon...

Jättäkää nuo reunaledi mallit ostamatta...
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Vähän siinä käsityksessä kyllä itsekin olen, että LCD:t - reunaledeillä tai ilman - eivät vieläkään pärjää plasmoille ja jos ei muutamaa kymppiä korkeammat sähkölaskut/vuosi hirvitä, niin plasma lienee varsinkin isoissa ruuduissa usein paras valinta.
Liikkeessä kun noita yritti vertailla, niin LCD-ruutujen värierottelukyky ei edelleenkään samaa tasoa plasman kanssa ja kuva oli jotenkin kylmä ja "kuollut", johon varmaan tosin nopeasti tottuukin.
Valovuotoja en sen sijaan noteerannut, vaikka asiantuntijat tuntuvat arvostelevan niitä joka laitteessa.

Itse en nyt mitenkään erityisen hifisti ole, ja kaikki tekniikat käyvät. Tossa kokoluokassa ei valitettavasti ole ihan samalla tavalla valinnanvaraa kun reippaan kymmenen tuumaa pienemmissä. joten suht.tarkalla kammalla pitää yrittää seuloa noita vähempiä läpi
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Höpöhöpö,

esim. Pansulta pukkaa uudet plasma mallit ulos ennen kesää; ips alpha paneelia, usb tallennusta, wlan, virrankulutus alle/samoihin kuin lcd paneelin ja kuvan laatu/ katselukulma sairaan hyvä yms.

Taasen Sonyn uudet LCD mallit on kuvan laadulleen kohillaan, kunnon skaalaimet esim. usb/mediatoistoon...

Jättäkää nuo reunaledi mallit ostamatta...

Molemmilla on leirinsä. :)

Monesti omat käyttötarpeet tekee lopullisen ratkaisun ja tärkeintä on että näkee niitä töllöjä siellä omassa olohuoneessa, tai ainakin vastaavassa valossa/käyttöympäristössä/materiaalilla mitä itsekin tulee käyttämään eikä usko sinisilmäisesti kuvanlaatuihin "markettiolosuhteissa". Näissä nykytöllöissä avokauppa on melkein se suositeltavin vaihtoehto jos paneeli ei mielytäkään.

Tässä hyvää tekstiä LCD:stä ja siitä kuinka ei kannata tuijottaa markkinointikikkoihin.

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2356393,00.asp


_
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Hyvä juttu toi. Olen 99% varma, että mikään TV, tekniikasta riippumatta, ei voi olla näkyvästi parempi kuin tuo oma Samsung LEDini. Kuva on nähdäkseni täydellinen, mikäli kuvalähde syöttää HD tavaraa. Ja mikäli ei syötä, niin minkäs sille tekee jos kuva on paska muista syistä kun telkkarista johtuen. Väitän, että sama tilanne on muillakin tekniikolla.

Tietenkin, jos kuva olisi isompi, niin hifisti voisi eroja löytää. Itsellä on katseluetäisyys 3,5m ja kuva 46 tuumainen. Isompikin saisi olla, siis telkkari.
 

Wod

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä pidempään on jo menty kuvaputki tv:llä, joten ajattelin television vaihtoa. Kriteerit uudelle tv:lle on FULLHD ja 42-tuumainen. Mitä nyt olen hintoja katsellut niin halvimmillaan lähtisi noin 700 euron hintaan. En tiedä lähteekö vielkäin halvemmalla. Kertoakaa toki jos vieläkin alhaisemmalla hinnalla lähtisi.

Tässä pari mahdollista ehdokasta:

http://www.mustaporssi.fi/index.php?id=1608&p=320

http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/yli-40/42LH3000/lg-42-lcd-tv

Eli siinä pari linkkiä, jotka vievät television tietoihin. Kumpi noista on parempi? Vai onko suurta eroa. Onko jossain vielä parempia vaihtoehtoja? Kiitos sille, kuka vastaa näihin kysymyksiin.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Tässä pidempään on jo menty kuvaputki tv:llä, joten ajattelin television vaihtoa. Kriteerit uudelle tv:lle on FULLHD ja 42-tuumainen. Mitä nyt olen hintoja katsellut niin halvimmillaan lähtisi noin 700 euron hintaan. En tiedä lähteekö vielkäin halvemmalla. Kertoakaa toki jos vieläkin alhaisemmalla hinnalla lähtisi.

Tässä pari mahdollista ehdokasta:

http://www.mustaporssi.fi/index.php?id=1608&p=320

http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/yli-40/42LH3000/lg-42-lcd-tv

Eli siinä pari linkkiä, jotka vievät television tietoihin. Kumpi noista on parempi? Vai onko suurta eroa. Onko jossain vielä parempia vaihtoehtoja? Kiitos sille, kuka vastaa näihin kysymyksiin.

Sen enempää mihinkään malleihin tai tekniikkaan puuttumatta voisin kommentoida, että kannattaa vielä miettiä jos ottaisit pykälää-kahta isomman ruudun. Hinnanerot ei välttämättä kovin isoja ole. Mallin ja tekniikan kyllä tiedät, kun niitä koetuijotat. Itse lähtisin siitä, että menet kauppaan, katsot HD-kuvaa eri ruuduista, mietit mistä tykkäät, katsot onko hinnassa mitään järkeä ja sitten katsot mistä saat tuon kyseisen mallin halvimmalla.

Itselle tuli ensin 42-tuumainen. Puolen vuoden päästä se alkoi tuntua pieneltä.

Sitten tuli 50-tuumainen. Vuoden päästä se alkoi tuntua pieneltä.

Nyt (pari kk sitten) tuli 58-tuumainen. Se tuntuu vielä sopivalta.

50-tuumanen on nyt olkkarissa ja 42-tuumanen makkarissa..


Katseluetäisyydet jne. on mun mielestä sivuseikkoja. Kattele niitä malleja vaan about siltä etäisyydeltä mistä tulet ite töllöä tuijottamaan. Ohjesäännöistä ei kannata välittää. Tiedät kyllä itse mikä on hyvä. Jos ei supersuosikkia löydy millään, niin osta sitten se halvin.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Tässä pidempään on jo menty kuvaputki tv:llä, joten ajattelin television vaihtoa. Kriteerit uudelle tv:lle on FULLHD ja 42-tuumainen. Mitä nyt olen hintoja katsellut niin halvimmillaan lähtisi noin 700 euron hintaan. En tiedä lähteekö vielkäin halvemmalla. Kertoakaa toki jos vieläkin alhaisemmalla hinnalla lähtisi.

Tässä pari mahdollista ehdokasta:

http://www.mustaporssi.fi/index.php?id=1608&p=320

http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/taulutelevisiot/yli-40/42LH3000/lg-42-lcd-tv

Eli siinä pari linkkiä, jotka vievät television tietoihin. Kumpi noista on parempi? Vai onko suurta eroa. Onko jossain vielä parempia vaihtoehtoja? Kiitos sille, kuka vastaa näihin kysymyksiin.

Olen samanlaisessa tilanteessa. Koko-keskustelu hirvittää. Nyt katselen 28" ja se on ok. Onko vaikea kuvitella, että 40" tai 42" alkaisi tuntua liian pieneltä, mutta kai se on mahdollista. Huone asettaa rajoituksensa, että kauempaa ei voi katsoa.

Olen katsellut samoja telkkuja kuin nimim. Wod. Noissa telkuissa virkistystaajuus taitaa olla 50hz, kun isot pojat ovat sanoneet, että 100hz olisi paljon parempi. Tiedä sitten.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Olen samanlaisessa tilanteessa. Koko-keskustelu hirvittää. Nyt katselen 28" ja se on ok. Onko vaikea kuvitella, että 40" tai 42" alkaisi tuntua liian pieneltä, mutta kai se on mahdollista. Huone asettaa rajoituksensa, että kauempaa ei voi katsoa.

Olen katsellut samoja telkkuja kuin nimim. Wod. Noissa telkuissa virkistystaajuus taitaa olla 50hz, kun isot pojat ovat sanoneet, että 100hz olisi paljon parempi. Tiedä sitten.

Tuo 50 vs 100 hz riippuu ihan siitä, mitä tapaat katsella. Jos pelaat siltä ruudulta, katsot paljon urheilua tai hd-kamaa, on 100 hz selkeästi 50 hz- laitteita parempi ratkaisu.

Usko pois, kyllä siihen isoon ruutuun tottuu pirun nopeasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen samanlaisessa tilanteessa. Koko-keskustelu hirvittää. Nyt katselen 28" ja se on ok. Onko vaikea kuvitella, että 40" tai 42" alkaisi tuntua liian pieneltä, mutta kai se on mahdollista. Huone asettaa rajoituksensa, että kauempaa ei voi katsoa.
....

Itse katsoisin omaa 46 tuumaista lähempää jos olisi hyvä paikka. HD kuvaa voi katsoa tuon kokoisesta metrin päästä. Olen kuullut ainakin viideltä kaverilta, että ekana iltana tuo 46 tuntuu isolta, tokana sopivalta ja kolmantena liian pieneltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös