Uusi kännykkä

  • 1 254 144
  • 5 806

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Itse kävin hiplaamassa toissapäivänä Lumiaa ja ihastuin täydellisesti.

Jos siis kartat ratkaisevat, ota Lumia. Saat samalla ainakin hetkeksi aikaa vähän spesiaalimman luurin. Todella hyviä varmasti molemmat. Eikös Nexus voittanut juuri jonkun testin?

Täytyy pikkuisen kompata, vaikka testaamatta olen haukkunut aiemmin koko paskan. Sujuvasti pelasi kyllä. Ei nyt aiheuttanut mitään vaihtofiilistä vrt N9, mutta ainakin testikappale toimi mallikkaasti. Vaatiiko tuo windowsliven (onko windowslive yhtä kuin hotmail..) toimiakseen kunnolla? Itselläni on yksi helvetin iso no go näiden jenkkikäyttisten kanssa se, etten todellakaan aio asennella ja availla mitään google/MS -tilejä, puhumattakaan että haluaisin pelleillä jonkun itunesin kanssa.

Jos ei mitään ylimääräisiä kilkkeitä tarvitse, niin seuraava puhelin voisi tuon ensipuraisun perusteella olla joku Nokian tuleva WP, mikäli eivät sittenkin tee jotain Linux/Harmattania vielä N9:n jatkeeksi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... (onko windowslive yhtä kuin hotmail..) toimiakseen kunnolla? Itselläni on yksi helvetin iso no go näiden jenkkikäyttisten kanssa se, etten todellakaan aio asennella ja availla mitään google/MS -tilejä, puhumattakaan että haluaisin pelleillä jonkun itunesin kanssa.
...

Voi olla jatkossa aika iso no go puhelimien kanssa sulla. Kaikkihan jonku tilin nykyään vaatii. Business on palveluissa näet.

Hotmail on nykyään windows live.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Voi olla jatkossa aika iso no go puhelimien kanssa sulla. Kaikkihan jonku tilin nykyään vaatii. Business on palveluissa näet.

Hotmail on nykyään windows live.

No sitten mulla vissiin on toi windows live, kun mulla on joskus ollut hotmail, joka osoittautui todella vastenmieliseksi käyttää jo ihan pc:lläkin, en edes uskalla kuvitella kuinka huono se on puhelimella.

MS ja Google voisivat ennen perseeseen naintia ja tietojenkeruutaan yrittää keksiä yhden sellaisen palvelun, että tilin avaaminen toisi jotain lisäarvoa johonkin. Nyt on aika vaikea hahmottaa sellaista palvelua. Tökkivät sähköpostipalvelut on paskoiksi ja roskapostimagneeteiksi todetut, Googlen kartoilla yms. niihin liittyvillä höpöilyillä ei Nokian puhelimen omistaja tee mitään ja MS:llähän sellaisia ei edes ole.
Mulle tulee hakukoneiden lisäksi (eivät vaadi tiliä..) kaksi päivittäin käyttäämäni ja siten hyvin tarpeellista asiaa ko. firmoista mieleen. Windows ja Office. Kummatkin ovat käsittääkseni maksullisia myös tilinomistajille, joten ei mitään lisäarvoa sieltäkään suunnasta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tuo käyttäjätili tarvitaan käsittääkseni sen takia, että luottokorttiveloitukset voidaan helposti kohdistaa johonkin.

Et sinä siinä mitään hotmail-sähköposteja ala käyttämään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No sitten mulla vissiin on toi windows live, kun mulla on joskus ollut hotmail, joka osoittautui todella vastenmieliseksi käyttää jo ihan pc:lläkin, en edes uskalla kuvitella kuinka huono se on puhelimella.

MS ja Google voisivat ennen perseeseen naintia ja tietojenkeruutaan yrittää keksiä yhden sellaisen palvelun, että tilin avaaminen toisi jotain lisäarvoa johonkin....

Onhan nämä palvelut kehittyneet isosti parin viime vuoden aikana. Sekä käytettävyys, että palvelujen määrä on eri tasolla muutaman vuoden taakse verrattuna. Live tarjoaa mm. ilmaista tallennustilaa ja netissä toimivan officen.

Onhan gmail ja live mail ihan toimivia. Aika harva käsittääkseni enää konffailee sähköposteja omassa koneessaan, vaan käyttää suoraan netin sähköposteja. Netin tallennuspalvelut taas ovat jotain mitä on aika vaikea edes muuta kautta saada. Itse tallennan nykyään kaikki tekemäni tiedostot suoraan nettiin. Ovathan aina käytettävissä missä vain ja turvassa koneen hajoamiselta.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lauantaina pitäisi valita puhelimeksi joko iPhone, Lumia tai Samsung Galaxy Nexus. Tai nämä siis ovat pintapuolisen tutkimukseni perusteella ne kolme parasta ehdokasta tällä hetkellä.

Samsungin puolelle olen kääntymässä, mutta ainoa mikä mietityttää on navigointi. Häviääkö siinä noksulle minkä verran, aiemmin mulla on ollut Nokia ja siinä kyllä oli hyvin hallussa nuo navigointiasiat, ja sitä ominaisuutta tulee käytettyäkin pirun usein.

Eli osaako joku neuvoa tuosta Samsungin ja Noksujen navigointiohjelmien eroista enemmän?

Samsungiin voit ostaa Sygic-navigointisovelluksen, joka pohjautuu Tomtomin karttoihin. Hintaa pohjoismaiden kartoille tulee kai joku 15 euroa. Mulla on tuo iPhonessa ja hyvin on opastanut perille. Koko Euroopan kartat maksaa varmaankin jotain 50-60 euroa. Androidin ehdoton pluspuoli on se, että valmistaja ei ole juurikaan rajoittanut ohjelmiston muokkaamista, vaan kaiken pystyy tarvittaessa korvaamaan marketista löytyvillä sovelluksilla. Lisäksi se, että puhelimen voi liittää tietokoneeseen massamuistina ja siten siirtää kätevästi tiedostoja molempiin suuntiin on myös noihin kahteen muuhun verrattuna aikamoinen etu.
- Antamistasi vaihtoehdoista, tässä on suurin näyttö, joka on tietysti plussaa navigoidessa.
- Erinomaisen hyvin toimiva ohjelmien moniajo pyyhkii iOS:llä ja WP:llä lattiaa mennen tullen
- Laaja sovellustarjonta


Nokiassa tosiaan naviohjelmia ei tarvitse erikseen ostaa ja kaikki saatavilla olevat kartatkin saa ladata ilmaiseksi. Uskoakseni Nokia pesee nämä muut antennitekniikan osalta, eli siellä missä muiden kuuluvuudet loppuu, niin Noksulla kaiketi pystyy vielä soittelemaan. En WP:stä kauheasti osaa sanoa.
- Edullisin vaihtoehdoistasi


iPhone, no tässä ei ole ilmaista navia, eikä muokattavuutta ja on kaikenlisäksi kallein. Mutta toimii kyllä erinomaisen hyvin ja ainakin omassa luurissa akkukestokin on hyvällä tasolla. Kamera taita tästä kolmikosta olla selkeästi paras. Sygic pohjoismaiden kartoilla, irtoaa iPhoneen 20 eurolla.
- Pienin kooltaan, mutta tietysti samalla myös näyttö on pienin
- Laaja sovellustarjonta


Eli periaatteessa suosittelisin noista kyllä Galaxy Nexusta, koska siinä on tai on suhteellisen kivuttomasti saatavilla kaikki mitä tarvitset ja hintakaan ei ole kova.
Ja toisena vaihtoehtona iPhonea, koska ohjelmiston kannalta se vaan on parempi kuin tämän hetkinen WP. Jos taas hinta on kynnyskysymys, niin Lumia vie heittämällä voiton iPhonesta.

Yllä omia mielipiteitäni. En jaksa alkaa vääntämään kenenkään kanssa jos olette eri mieltä.


edit. Kuten Pöyristyttävä tuossa alla kirjoittaa, niin kannattaa harkita myös Galaxy S II:sta. Jos otat sen mukaan harkintaan, niin vertaile erityisesti näyttöä Galaxy Nexuksen kanssa. Nexuksen näyttö on tarkempi. S II:ssa on myös muistikorttipaikka, joka puuttu näistä muista ja parempi kamera kuin Nexuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Lauantaina pitäisi valita puhelimeksi joko iPhone, Lumia tai Samsung Galaxy Nexus. Tai nämä siis ovat pintapuolisen tutkimukseni perusteella ne kolme parasta ehdokasta tällä hetkellä.

Samsungin puolelle olen kääntymässä, mutta ainoa mikä mietityttää on navigointi. Häviääkö siinä noksulle minkä verran, aiemmin mulla on ollut Nokia ja siinä kyllä oli hyvin hallussa nuo navigointiasiat, ja sitä ominaisuutta tulee käytettyäkin pirun usein.

Eli osaako joku neuvoa tuosta Samsungin ja Noksujen navigointiohjelmien eroista enemmän?

Oletko harkinnut Galaxy S2 -mallia Samsungilta? Itse ostin tuon kapistuksen muutama viikko sitten ja olen ollut erittäin tyytyväinen siihen kaikin puolin. On halvempi kuin Nexus. Itse en osaa sanoa kumpi on parempi malli, mutta TechRadarin Nexus-arviosta tuli bongattua seuraavaa:

The fact of the matter is that we think it still lags behind the Samsung Galaxy S2 – albeit not by a massive margin. But this will also be a lot more expensive than the S2 at launch for the simple reason that it's Google's latest device (and being plugged heavily could lead to stock shortages).

Put it this way, if we were to find one wrapped under the tree on Christmas morning, we wouldn't berate Santa. But unless you're a massive 'Pure Google' fan, we'd suggest your call St Nick up on Boxing Day, ask if he had the receipt still, point out you'd been exceptionally good this year, then go swap it for a Galaxy S2 - or wait to see what the rest of the manufacturers manage when their creative bods get cracking with Ice Cream Sandwich.

Tämä siis lähinnä jos/kun Samsungin laitteeseen olet päätymässä. Tuo ICS (Android 4.0)-päivitys tulee myös SGS II:lle tässä Q1 aikana.

Tuossa navigointiasiassa en osaa neuvoa, mutta oletkin saanut täällä jo hyviä vinkkejä siitä.
 

Soolo

Jäsen
Erittäin paljon kiitoksia vinkeistä, tuo Samsung Galaxy S2 toden totta vaikuttaa kovalta vaihtoehdolta. Ja jos navigoinnin saa parillakympillä noihin androideihin niin sehän ei ole juuri mitään.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Eli Ja toisena vaihtoehtona iPhonea, koska ohjelmiston kannalta se vaan on parempi kuin tämän hetkinen WP. Jos taas hinta on kynnyskysymys, niin Lumia vie heittämällä voiton iPhonesta.

vaikka et lupautunutkaan vastaamaan kysymyksiin, niin yritän silti. Eli miten parempi? Mikä tekee iphonen ohjelmistosta niin paljon paremman? Itse en keksi mitään erikoisia eroja, vaikka molempia olen suht paljon käyttänyt.

Vaikka taitaa kommentti perustua vaan siihen vallitsevaan käsitykseen, että iphone on paras puhelin, piste.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
vaikka et lupautunutkaan vastaamaan kysymyksiin, niin yritän silti. Eli miten parempi? Mikä tekee iphonen ohjelmistosta niin paljon paremman? Itse en keksi mitään erikoisia eroja, vaikka molempia olen suht paljon käyttänyt.

Vaikka taitaa kommentti perustua vaan siihen vallitsevaan käsitykseen, että iphone on paras puhelin, piste.

Vakaampi(ohjelmat eivät kaatuile), parempi virranhallinta, laajempi ilmaisten sovellusten ja halvempi maksullisten sovellusten/pelien tarjonta.
Itse en keksi toistaiseksi ainuttakaan syytä hinnan lisäksi miksi ottaisin mielummin WP:n kuin iPhonen. Ehkä WP8 tuo muutoksen tähän, mutta ei tuolla Mangolla vielä oikeasti ole mitään asiaa kilpailla kalleimpien Androidien ja iPhonen kanssa.

Taitaa sinun kommenttisi perustua siihen vallitsevaan käsitykseen, jonka mukaan WP tulee muka nousemaan ohi iOS:n ja Androidin.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Vakaampi(ohjelmat eivät kaatuile), parempi virranhallinta, laajempi ilmaisten sovellusten ja halvempi maksullisten sovellusten/pelien tarjonta.
Itse en keksi toistaiseksi ainuttakaan syytä hinnan lisäksi miksi ottaisin mielummin WP:n kuin iPhonen. Ehkä WP8 tuo muutoksen tähän, mutta ei tuolla Mangolla vielä oikeasti ole mitään asiaa kilpailla kalleimpien Androidien ja iPhonen kanssa.

Juuri näin, sanasta sanaa täsmälleen samaa mieltä. Käytössä on iPhone sekä W-puhelin, eikä jälkimmäisellä ole vielä mitään asiaa näissä karkeloissa, mutta ehkä seuraavalla kierroksella. Tietenkin kyseessä on puhtaasti makuasia, mutta käyttöjärjestelmänä W ei ole mikään kovin miellyttävä käyttää ja on hyvinkin sekava "pintaa syvemmällä", jos vertaa androidiin (kokemus huippumalleista kuten GS2) tai iPhone4. Eikä niillä sovelluksilla myöskään tällä hetkellä kuuhun mennä.


Erittäin paljon kiitoksia vinkeistä, tuo Samsung Galaxy S2 toden totta vaikuttaa kovalta vaihtoehdolta. Ja jos navigoinnin saa parillakympillä noihin androideihin niin sehän ei ole juuri mitään.


Saa myös ilmaiseksi googlen oman navigaattorin beta version, kirjoita googlen hakuun "brut google maps" ja asenna .apk tiedosto ohjeiden mukaan. Ei ole laitoin eikä vaadi puhelimelta erillistä roottausta tms toimenpidettä, vain sallit ulkopuolisten sovellusten asennuksen asetuksista. iPhonen vastaava ilmanen on appstoressa NavFreeFinland, joka toimii ilmaiseksi paremmin kuin hyvin, joskaan kumpikaan esitellyistä ei ole nokian navigaattorin veroinen, edes lähelle.

Edit: kannattaa muistaa, että datapaketti on ehdoton näitä kahta käytettäessä, sillä kartat ladataan verkosta sitä mukaan kun navigoi, eikä niitä saa tietääkseni mitenkään esiladattua. Eli ulkomailla ei oikeen toimi.
 
Viimeksi muokattu:

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Nyt on tähänkin ketjuun asiaa. Työsuhdepuhelimeksi tärähti Samsung Galaxy Gio. Noin päivän näpertelyn jälkeen puhelin vaikuttaa oikein näppärältä ja helppokäyttöiseltä, jossa on hinta-laatusuhde kunnossa. Kosketusnäyttö reagoi hyvin, netin selailu on jouhevaa ja pelit rullaavat mainiosti ilman mitään pätkimistä, johon sai tottua vanhalla HTC Wildfire-puhelimellani. Ainoana miinuksena tähän asti voisi mainita kameran, joka on hyvinkin keskinkertainen, mutta se on ihan ymmärrettävää tuon hintaluokan puhelimessa.

Kyllähän tätä luuria ihan mielellään käyttelee jonkin aikaa, mutta suunnitelmissa on Lumian hankinta. Onko kellään muuten mitään tietoa, milloin Lumia 900 saapuu Suomeen?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kyllähän tätä luuria ihan mielellään käyttelee jonkin aikaa, mutta suunnitelmissa on Lumian hankinta. Onko kellään muuten mitään tietoa, milloin Lumia 900 saapuu Suomeen?

Euroopan versio puhelimesta julkaistaan nyt lähipäivinä Barcelonan mobiilialan suurtapahtumassa, joka käynnistyy maanantaina. Siitä puuutunee lte-nopeudet verrattuna Jenkki-900-Lumiaan, joten vielä on vaikea sanoa milloin 900 on Suomen kaupoissa, jos ei työskentele Nokialla.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
RaipeTheMan, mukava huomata että työsuhdepuhelimeksi voi saada nykyään muunkin kuin Nokian. :) Itse onnistui saamaan vihdoinkin iPhone 4S:n vähän ennen vuodenvaihdetta ja sitä ennen piti tapella Nokian-luurilla 3 pitkää vuotta. Kolleegalla on toi Lumia 800 ja kovasti on kyllä sitä kehunut. Nyt tietysti kannattaa ehkä jo odotella sitä Lumia 900 malliakin, huhuissa nyt on ainakin liikkunut että se saatettaisiin julkaista jo maaliskuussa mutta mitään varmaa tietoa ei tietääkseni siitä ole vielä tullut.

"Tuoreiden huhujen mukaan Nokian uusi Windows-puhelin saapuu kauppoihin Yhdysvalloissa maaliskuun 18. päivänä." -Talouselämä
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Vilmos Gallo
Kolleegalla on toi Lumia 800 ja kovasti on kyllä sitä kehunut. Nyt tietysti kannattaa ehkä jo odotella sitä Lumia 900 malliakin, huhuissa nyt on ainakin liikkunut että se saatettaisiin julkaista jo maaliskuussa mutta mitään varmaa tietoa ei tietääkseni siitä ole vielä tullut.

Prkl, kiima Lumian hankkimiseen on suhteellisen kova tällä hetkellä, pari kertaa olen päässyt kokeilemaan tätä laitetta ja kyllähän se vaikutuksen teki ulkonäöllään ja muutenkin luuri toimi kuin ajatus. Mutta pitäisiköhän tässä nyt kuitenkin vielä tätä Gioa käytellä jonkin aikaa ja odotella sitä todellista herkkupalaa, lumia ysisatasta. Parempi kamerahan siinä on kuin 800-mallissa sekä isompi näyttö on plussaa.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Missä ihmeessä Lumia-malleihin viipyy tethering eli mobiilinetin jakaminen langattomasti muille laitteille? Siitähän on ollut puhetta jo pitkään, mutta mitään konkreettista ei ole tapahtunut, ja nyt on herännyt kysymys onko edes tapahtumassa? Eikö tuota ominaisuutta käytetä yleisesti paljoa, itselle se on kuitenkin ollut Symbian-puhelimissa hyvä lisä kun ei tarvitse erillisiä mokkuloita tilata sitä varten kun muutaman kerran kuussa tarvitsee läppärille nettiyhteyden muuten wlanittomissa paikoissa.

Muuten Lumia 800 vaikuttaa todella hyvältä puhelimelta, ja alkaa tuntua siltä että Nokia teki oikean liikkeen kun hylkäsi omat kuraa saaneet käyttöjärjestelmänsä eikä toisaalta lähtenyt muiden mukana Androidin kelkkaan. Nythän jo ainakin Suomessa tuntuu aika yleinen käsitys olevan että Windows Phone = Nokia, ja jos sama toteutuu maailmalla yleisestikin niin se on Nokialle hyvä erottautumisvaltti kovassa kilpailutilanteessa.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lumia

Lumian parhaisiin puoliin kuuluu, että se on ehdottomasti tyylikkäin puhelin markkinoilla ja WP on myös erittäin staili käyttöjärjestelmä. Samsungit ja iPhone ovat köpömmän näköisiä. Ei ihan pieni asia minulle.

Selviä puutteitakin Lumiassa on. Hakupainikkeen taakse ei saa kuin Bingin. Kun näytössä on kolme painiketta, ei niistä yhtä olisi tarvinnut uhrata Bingille.

Tuo modeemina käyttämisen mahdottomuus on jokseenkin käsittämätöntä. On pakko uskoa, että sellainen ominaisuus on tulossa.

Sovelluksia ei luonnollisesti ole vielä kattavasti, mutta se tilanne tietysti paranee koko ajan.

Näyttö tuntuu aluksi kääntyvän pystystä vaakaksi kovin kankeasti, mutta sitä oppii käyttämään nopeasti.

Kaikkinensa Lumia on Nokialle selvä edistysaskel älypuhelinmarkkinoilla. Erittäin varteenotettava vaihtoehto. Ehdoton vahvuus puhelimessa on se, että sillä oikeasti on kätevää pitää yhteyttä tuttaviin ja seurata kiinnostuksen kohteitaan, uutisia yms. useiden eri sosiaalisten medioiden kanavia pitkin. Ne on puhelimeen tuotu mielestäni loistavasti.

Tiedonsiirtokapasiteettia kannattaa sitten olla liittymässä rutkasti, sillä tuon puhelimen koko idea perustuu siihen, että se on jatkuvasti verkossa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Vakaampi(ohjelmat eivät kaatuile), parempi virranhallinta, laajempi ilmaisten sovellusten ja halvempi maksullisten sovellusten/pelien tarjonta.
Itse en keksi toistaiseksi ainuttakaan syytä hinnan lisäksi miksi ottaisin mielummin WP:n kuin iPhonen. Ehkä WP8 tuo muutoksen tähän, mutta ei tuolla Mangolla vielä oikeasti ole mitään asiaa kilpailla kalleimpien Androidien ja iPhonen kanssa.

Taitaa sinun kommenttisi perustua siihen vallitsevaan käsitykseen, jonka mukaan WP tulee muka nousemaan ohi iOS:n ja Androidin.
Ei mulla ainakaan ole vielä yksikään ohjelma kaatunut, joten en osaa sanoa. Virranhallinnastakaan en yleisesti wp:n osalta tiedä, koska kokemuksia on vain Lumia 800:sta. Sovellustarjonta on nyt luonnollisesti eri tasolla tällä hetkellä. Toki pitää sanoa sekin, että itselleni yhtään tarpeellista ohjelmaa ei wp:lle puutu, mutta se johtunee siitä, että en halua edes latailla kaiken maailman tilpehöörejä.

Tuohon viimeiseen vallitsevaan käsitykseen haluaisin vähän tarkennusta. En ole havainnut, että tuo on yleinen käsitys. Päinvastoin, yleinen käsitys on, kuten sinulla, että markkinaosuudet on nyt jaettu tästä hetkestä ikuisuuteen. Tai ehkä niin, että ios ja android kasvavat, kunnes yhdessä hallitsevat 99,9 % markkinoista.

Tyhmintä on kuvitella, että asiat eivät muuttuisi ja trendit jatkuisivat ikuisuuteen. Mennään vaikka 5 vuotta taaksepäin. Kuka sanoi, että symbian kuolee ja jotkut mitättömät nörttien käyttämät paskat kuten android ja ios nousevat hallitsijoiksi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nin Android-puhelin tulee iPhonea kalliimmaksi - Ilta-Sanomat
Tämä on totta myös WP-sovellusten osalta, joiden hintoja hämmästelin, kun muutaman viikon ajan omistin Lumia 800-puhelimen. Applen iPadille löytyy lähes kaikista sovelluksista ihan ok ilmaisversio ja maksulliset sovellukset ovat selkeästi edullisempia kuin WP-versiot samoista sovelluksista, joita on lisäksi todella vähän verrattun iOS-sovelluksiin, jossa taas ongelma on enemmän se, että kaiken tarjonnan keskeltä löytää sopivan sovelluksen omaan käyttöön.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tyhmintä on kuvitella, että asiat eivät muuttuisi ja trendit jatkuisivat ikuisuuteen. Mennään vaikka 5 vuotta taaksepäin. Kuka sanoi, että symbian kuolee ja jotkut mitättömät nörttien käyttämät paskat kuten android ja ios nousevat hallitsijoiksi.

5 vuotta sitten ensimmäinen iPhone oli juuri julkaistu ja Androidista ei ollut oikeastaan juuri kellään edes vielä tietoa ja Symbian oli selkeä markkinajohtaja. Symbian oli jo tuolloin pöhöttynyt käyttis joka jyräsi vain sen takia, ettei muita järkeviä vaihtoehtoja edes ollut. Tilanne on nyt hieman eri kun WP:n pitäisi alkaa syömään jatkuvasti lähes kaikissa hintaluokissa kasvavan Androidin ja myöskin edelleen kasvavan iOS:n markkinaosuuksia, käyttiksenä joka ei anna kummankaan edellämainitun käyttöjärjestelmän käyttäjälle mitään parempaa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
5 vuotta sitten ensimmäinen iPhone oli juuri julkaistu ja Androidista ei ollut oikeastaan juuri kellään edes vielä tietoa ja Symbian oli selkeä markkinajohtaja. Symbian oli jo tuolloin pöhöttynyt käyttis joka jyräsi vain sen takia, ettei muita järkeviä vaihtoehtoja edes ollut. Tilanne on nyt hieman eri kun WP:n pitäisi alkaa syömään jatkuvasti lähes kaikissa hintaluokissa kasvavan Androidin ja myöskin edelleen kasvavan iOS:n markkinaosuuksia, käyttiksenä joka ei anna kummankaan edellämainitun käyttöjärjestelmän käyttäjälle mitään parempaa.
Sinä siis uskot, että muutaman vuoden päästä android ja ios hallitsevat jotain 90 % koko markkinasta? Ei se mitään, kyllä mielipiteitä saa olla. Itse en vaan usko millään osa-alueella jonkun tahon loputtomaan voittokulkuun. Miksei ios tai android pöhöttyisi jossain vaiheessa? Miksi tilanne on nyt niin eri, että kortit on jaettu lopullisesti? Hyvä on olla nyt jälkiviisas, mutta 5 vuotta sitten ei ollut kyllä vallalla käsitys, että symbian on paska, mutta pakko ostaa, kun parempaa ei ole.

Ei mitään parempaa on kyllä taas outo kommentti. Esimerkiksi eri sosiaaliset mediat on integroitu wp:hen selvästi parhaiten. Mukana tuleva navigointi on ylivoimaisesti paras. Huonojakin puolia löytyy roppakaupalla, mutta tuo naiivi asenteesi käyttöjärjestelmien markkinaosuuksien ja ominaisuuksien suhteen kaipaisi tarkistusta.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Sinä siis uskot, että muutaman vuoden päästä android ja ios hallitsevat jotain 90 % koko markkinasta? Ei se mitään, kyllä mielipiteitä saa olla. Itse en vaan usko millään osa-alueella jonkun tahon loputtomaan voittokulkuun. Miksei ios tai android pöhöttyisi jossain vaiheessa? Miksi tilanne on nyt niin eri, että kortit on jaettu lopullisesti? Hyvä on olla nyt jälkiviisas, mutta 5 vuotta sitten ei ollut kyllä vallalla käsitys, että symbian on paska, mutta pakko ostaa, kun parempaa ei ole.

Ei mitään parempaa on kyllä taas outo kommentti. Esimerkiksi eri sosiaaliset mediat on integroitu wp:hen selvästi parhaiten. Mukana tuleva navigointi on ylivoimaisesti paras. Huonojakin puolia löytyy roppakaupalla, mutta tuo naiivi asenteesi käyttöjärjestelmien markkinaosuuksien ja ominaisuuksien suhteen kaipaisi tarkistusta.

Itsekin olen suhtautunut aikaisemmin skeptisesti WP:n mahdollisuuksiin kovassa kilpailussa, mutta silti mikä tahansa on mahdollista. Microsoftilla on sekä vahvuuksia että heikkouksia kilpailijoihin nähden ja on oikeastaan mahdotonta ennustaa tässä vaiheessa mikä tilanne on markkinaosuuksien suhteen viiden vuoden kuluttua.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Totta, eikö ne viralliset ennusteet, joita ns. tutkimuslaitokset tekevät (Gartner, IDC ym.) muutaman vuoden päähän kerro kuitenkin oletuksia siitä, että WP ohittaa iOS:n viimeistään 2015, kun iOS säilynee vain Applen laitteiden alustana ja WP-laitteita tekee muutkin kuin Nokia. Nokialle olisi hyvä tavoite nousta 50%:n osuuden WP-valmistajaksi 2013 ja se, että WP saisi 25% markkinasta viimeistään 2015. Nämä oletukset toisivat Nokialle n. 12,5%:n osuuden koko älupuhelinmarkkinasta, Symbianin kuoltua pois ja kappalemääräisen myynnin kasvun jatkuessa älypuhelimissa ja niihin verrattavissa laitteissa, myös riittävän suuren kappalemääräisen myynnin. Vuosi 2012 tulee Nokialle olemaan, ainakin alkuvuoden osalta, hyvin vaikea ajanjakso myynnin kappelemäärien ja keskihintojen osalta, muuta siitä ei pidä säikähtää, kun pohjakosketuksen kautta lähdetaan loppuvuoden 2012 aikana viimein uuteen nousuun. Näin uskon nyt.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sinä siis uskot, että muutaman vuoden päästä android ja ios hallitsevat jotain 90 % koko markkinasta? Ei se mitään, kyllä mielipiteitä saa olla. Itse en vaan usko millään osa-alueella jonkun tahon loputtomaan voittokulkuun. Miksei ios tai android pöhöttyisi jossain vaiheessa? Miksi tilanne on nyt niin eri, että kortit on jaettu lopullisesti? Hyvä on olla nyt jälkiviisas, mutta 5 vuotta sitten ei ollut kyllä vallalla käsitys, että symbian on paska, mutta pakko ostaa, kun parempaa ei ole.

Ei mitään parempaa on kyllä taas outo kommentti. Esimerkiksi eri sosiaaliset mediat on integroitu wp:hen selvästi parhaiten. Mukana tuleva navigointi on ylivoimaisesti paras. Huonojakin puolia löytyy roppakaupalla, mutta tuo naiivi asenteesi käyttöjärjestelmien markkinaosuuksien ja ominaisuuksien suhteen kaipaisi tarkistusta.

En usko, että iOS ja Android hallitsevat yhtä vahvasti esimerkiksi kahden vuoden päästä. En myöskään usko, että WP tulee jäämään pieneksi käyttikseksi vaan toivon, että se alkaa kasvamaan Androidin ja iOS:n kustannuksella. Ja uskonkin siihen, että varsinkin iOS:n kasvaminen saattaa loppua nimen omaan WP:n ansiosta. Mutta Androidia vastaan voi olla aika vaikeaa. Veikkauksena voisin heittää, että kahden vuoden päästä WP:llä on noin 15-25 prosentin osuus markkinoista.

Tuo WP:n viestikeskus on kyllä loistavasti toteutettu kokonaisuus ja ihmettelenkin miksi nimen omaan sitä ei ole käytetty paljon enemmän markkinoinnissakin hyväksi.


edittiä vielä. Applella on vielä toistaiseksi käyttämätön ässä, eli jos alkaa markkinaosuus huolestuttavasti pienetä, niin jonkinlainen halpis iPhone saattaa muuttaa tilannetta takaisin päin.
 
Viimeksi muokattu:

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Miksi tilanne on nyt niin eri, että kortit on jaettu lopullisesti? Hyvä on olla nyt jälkiviisas, mutta 5 vuotta sitten ei ollut kyllä vallalla käsitys, että symbian on paska, mutta pakko ostaa, kun parempaa ei ole.
Itse asiassa oli, muutenhan Apple ei olisi ikinä onnistunut siinä mitä teki iPhonella. Ainakin meillä oli töissä varsin yleinen vitsinaihe kahvipöytäkeskusteluissa että miksi Nokian puhelimien valikot eivät noudattaneet mitään logiikkaa, ja miksi monet asiat oli niin vaikeasti tehtävissä. Muistan joskus jopa leikkimielisen kisan jossa kokeiltiin kuka löytää ensin laskimen nokialaisestaan (ykkönen oli se joka oli aikaisemmin älynnyt laskimen löydettyään lisätä sen pikakuvakkeisiin). Suurimmassa osassa puhelimia laskin löytyi eri valikon takaa. Lisäksi ohjelmien kehittäminen symbianille oli todella vaikeaa, eri puhelimissa oli eri ohjelmistoversiot ja sama ohjelmakoodi ei toiminut eri puhelimissa. Tuntemistani symbiankehittäjistä kukaan ei arvostanut symbiania mutta kun maailmassa suurin osa puhelimista sisälsi ko. käyttöjärjestelmän niin pakkohan sille oli ohjelmia tehdä.

Apple muutti kaiken tämän ja nyt asiat on monella tapaa paremmin, puhelimet ovat helppokäyttöisiä ja kehitysympärisöillä on helppo tuottaa hvyiä (ja huonojakin) sovelluksia. Ja käyttäjien on helppo niitä löytää. On vaikea nähdä että samanlaisia mullistavia keksintöjä olisi tulossa seuraavan viiden vuoden aikana jotka voisivat keikauttaa markkinaosuuksia kovin merkitsevästi koska ongelmat ovat paljon pienempiä. Jotta Nokia voisi nostaa merkittävästi markkinaosuuttaan sen on tuotava markkinoille jotain mitä kilpailijoilla ei ole ja mitä kuluttajat ehdottomasti haluaisivat.

Valitettavasti Nokia ja Microsoft ovat tämän suhteen vielä perässähiihtäjiä ja yrittävät ottaa Applen ja Googlen etumatkaa kiinni niin ohjelmistoteknologioissa kuin mielikuvissakin, rautahan Nokialla on suurimmaksi osaksi ollut aina kunnossa. Tällä hetkellä molemmat vain pyrkivät tekemään täsmälleen saman mitä muut ovat jo tehneet ja eivät anna kovinkaan innovatiivista ja edistyksellistä kuvaa itsestään, ja juuri näillä mielikuvilla tuotteita myydään tällä hetkellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös