Uusi kännykkä

  • 1 254 780
  • 5 806

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Nokia E71 on tarjouksissa jo n. 250 euron hintainen. Omistan puhelimen ja vaikka se on vanhempi versio E72-malliasta, niin E71-puhelimessa on nyt myös ilaminen navigointi, qwerty, 3 mpix kamera, joka ottaa riittävässä valossa hyviä kuvia, melko kehno videon tallennus, musiikkisoitin, radio, johon saa lisälaitteena ulkoisen kaiuttimen (oli pakko ostaa, n. 15-20 euroa), suorat linkit Youtube ja Facebook. Viiimeinen ohjelmistopäivitys Nokialta tuli tähän puhelimeen muutama viikko sitten, joten Nokia ei ole unohtanut meitä E71:n omistajia. Saa samaan hintaa muitakin hyviä puhelimia ja uudempia, mutta tähän nykyiseen hintaan E71 ei ole vieläkään huono valinta sellaiselle, joka ei halua esim. "Comes with music"-ominaisuutta puhelimeensa.
 
Viimeksi muokattu:

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pääsin eilen testaamaan pari tuntia tuon N8:n protoa.
Täytyy kyllä monivuotisena Nokia-moittijana sanoa, että kyseinen tuote vakuutti minut jo protovaiheessa.

Käyttöliittymään ei ole tullut mitään dramaattista uutta, mitä nyt loppukäyttäjää ärsyttäneet epäloogisuudet (mm. kineettisen selauksen ja tuplaklikkauksien osalta) on korjattu.

Laite tuntui todella ohuelta ja laadukkaalta käteen. kameran optiikan mahtumisen suhteen tehdyt muotoilukompromissitkaan eivät haitanneet.

Kamera todellakin vaikutti erittäin laadukkaalta. Videokuvakin oli hyvää, vaikka jatkuvaa tarkennusta siinä ei ollutkaan (kuten esim Sony Ericsson Vivazissa).

HDMI-liitäntä on kyllä tosiaan todella hieno lisä. Hienosti pyöritteli videoita 5.1 äänillä.

Ensimmäinen varaukseton positiivinen fiilis sitten E71-mallin.
Muuten, kuinka moni monesta E71 käyttäjästä on huomannut, että kameran tarkennus löytyy "huippuloogisesti" t-painiketta painamalla?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kiitoksia tiedosta. On alkanut puhelin käymään suht hitaalla viime aikoina ja sammuilemaan ihmeellisesti, toivottavasti tämä päivitys auttaisi jonkin verran. Pitää yrittää.

Jep, siinä uudessa ohjelmistopäivityksessä puhelin saa myös ilmaisen navigoinnin karttaohjelmistoa tukemaan.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Pääsin eilen testaamaan pari tuntia tuon N8:n protoa.
Täytyy kyllä monivuotisena Nokia-moittijana sanoa, että kyseinen tuote vakuutti minut jo protovaiheessa.

Käyttöliittymään ei ole tullut mitään dramaattista uutta, mitä nyt loppukäyttäjää ärsyttäneet epäloogisuudet (mm. kineettisen selauksen ja tuplaklikkauksien osalta) on korjattu.

Laite tuntui todella ohuelta ja laadukkaalta käteen. kameran optiikan mahtumisen suhteen tehdyt muotoilukompromissitkaan eivät haitanneet.

Kamera todellakin vaikutti erittäin laadukkaalta. Videokuvakin oli hyvää, vaikka jatkuvaa tarkennusta siinä ei ollutkaan (kuten esim Sony Ericsson Vivazissa).

HDMI-liitäntä on kyllä tosiaan todella hieno lisä. Hienosti pyöritteli videoita 5.1 äänillä.

Ensimmäinen varaukseton positiivinen fiilis sitten E71-mallin.
Muuten, kuinka moni monesta E71 käyttäjästä on huomannut, että kameran tarkennus löytyy "huippuloogisesti" t-painiketta painamalla?

Kameran puolesta aika kiinnostava laite. Miten "nettiominaisuudet" esim. suhteessa vaikkapa Maemoon, mikäli olet testannut?
Entä löytyykö tuosta fyysistä qwertyä?
 

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kameran puolesta aika kiinnostava laite. Miten "nettiominaisuudet" esim. suhteessa vaikkapa Maemoon, mikäli olet testannut?
Entä löytyykö tuosta fyysistä qwertyä?

N900:n nettiä olen testannut todella vähän, tässä selain vaikutti hyvin samantyyppiseltä kuin edeltävissä symbianeissa, kuten N97:ssa. Mutta uskon selaimen muuttuvan myyntiversioon, sillä tuossa proton selaimessa ei ollut esim. multitouch mahdollisuutta, mikä toimi ihan hienosti kuvissa ja dokumenteissa.

Äänet eivät toistuneet puhelimen omissa äänityksissä 5.1:nä, mutta sellaista ei ilmeisesti spekseissä luvatakaan...?

Fyysistä Qwertyä puhelimessa ei ole, ainoastaan virtuaalinen, mutta se vaikutti toimivan ihan hyvin 3,5" näytössä. Resoluutiota puhelimesta olisin odottanut vähän enemmän.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Fyysistä Qwertyä puhelimessa ei ole, ainoastaan virtuaalinen, mutta se vaikutti toimivan ihan hyvin 3,5" näytössä. Resoluutiota puhelimesta olisin odottanut vähän enemmän.

Tuo fyysien qwertyn puute on kyllä itselleni selkeä turn off. Voisi tosin kuvitella, että vastaavalla kameralla tulee muitakin luureja, ja jostain se qwerty löytyy.
Maemoon olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ja sillä näpyttelen tätäkin vielä. Tuossa S3:ssa on kuitenkin raporttien mukaan kameran lisäksi akunkesto paremmalla tolalla + ilmainen ääniohjaava navigaattori. Kaksi jälkimmäistä ovat itselleni ne ainoat puutteet Maemossa. Sygiciltä saisi rahalla softan, mutta ei kiinnosta maksaa kun symbianissakin on ilmainen.
 

Jindebyne

Jäsen
Nykyinen luuri vetelee viimeisiään ja uutta pitäisi hankkia tilalle.

Vaatimuksena kosketusnäyttö ja QWERTY-näppäimistöstä plussaa.

Ensin katselin superhehkutettua HTC Desirea ja siinä sivussa Sony Ericssonin Xperia X10, koska Android käyttis kiinnosti. Lopulta kuitenkin valinta taitaa siirtyä ensi kuussa kauppoihin tulevaan Sony Ericsson Vivaz Pro:hon. Onhan tuo vaatimattomampi Symbianieen jne, mutta aloin miettimään kuinka paljon oikeasti käytän puhelintani netin selailuun sun muuhun, eikä oikeastaan muuta tule tehtyä, kun sähköpostien luku ja kirjoittaminen. Nimenomaan runsaan sähköpostin ja tekstarin käytön takia ajattelin, että ihan kunnollinen QWERTY-näppäimistö helpottaa varmasti arkea.

Toki minut voi vielä ympäripuhua. On muuten kaikkialla räjähtänyt käsiin tuo Desire-huuma.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nykyinen luuri vetelee viimeisiään ja uutta pitäisi hankkia tilalle.

Vaatimuksena kosketusnäyttö ja QWERTY-näppäimistöstä plussaa.

Ensin katselin superhehkutettua HTC Desirea ja siinä sivussa Sony Ericssonin Xperia X10, koska Android käyttis kiinnosti. Lopulta kuitenkin valinta taitaa siirtyä ensi kuussa kauppoihin tulevaan Sony Ericsson Vivaz Pro:hon. Onhan tuo vaatimattomampi Symbianieen jne, mutta aloin miettimään kuinka paljon oikeasti käytän puhelintani netin selailuun sun muuhun, eikä oikeastaan muuta tule tehtyä, kun sähköpostien luku ja kirjoittaminen. Nimenomaan runsaan sähköpostin ja tekstarin käytön takia ajattelin, että ihan kunnollinen QWERTY-näppäimistö helpottaa varmasti arkea.

Toki minut voi vielä ympäripuhua. On muuten kaikkialla räjähtänyt käsiin tuo Desire-huuma.

En nyt ala sen enempää ympäripuhumaan, mutta enpä suosittele Symbbaria, mikäli olet vähänkään harkinnut Androidia.
Vaihdoin itse eilen S60 5th:stä(Samsung i8910 HD), Androidiin(HTC Hero). Vaikka tuo Hero onkin vanhalla Androidversiolla varustettu, niin jo nyt on tullut selväksi, että Symbbaripuhelimiin en enään koskaan palaa.
Desireä himoitsin, mutta tilin saldo ei antanut periksi. Reilun parin kuukauden päästä myyntiin tulossa oleva Samsung Galaxy S valtavine superAMOLED näyttöineen taitaa olla tämän hetken kovin juttu Android rintamalla, mutta eiköhän sieltä joku(Google, HTC) heitä kehiin taas kovempaa laitetta piakkoin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tyhmiä kysymyksiä

Millaisia nuo kännyköiden navigointisysteemit ovat? Onko kartat ladattu laitteen muistiin samalla tavalla kuin esim. normaali navigaattorissa vai lataako puhelin karttoja koko ajan netistä googlemapsmaisesti?

Mielessä on pyörinyt kännykän hankinta, jossa olisi navigointi (tai oikeastaan karttatoiminto). En kuitenkaan haluaisi maksaa jotain datasiirtomaksuja varsinkin kun tulee moottoripyöräiltyä eri maissa ja hinnat voivat olla kaikkea mahdollista. Reaaliaikaista opastusta (tyyliin autonavi neuvomassa ajon aikana) en niinkään tarvitsisi vaan sellainen riittää, että voi pysähtyä tauolle ja selailla puhelimella reittiä minne jatkaa.

Erikseen en jaksaisi ostaa ja kuljetella navia mukana joten jos tuollaisen saisi puhelimeen niin hieno homma.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Millaisia nuo kännyköiden navigointisysteemit ovat? Onko kartat ladattu laitteen muistiin samalla tavalla kuin esim. normaali navigaattorissa vai lataako puhelin karttoja koko ajan netistä googlemapsmaisesti?

Ainakin Nokian puhelimissa voit ladata etukäteen kartat puhelimeen, joten datasiirtomaksuja ei tule.
 

Haamu

Jäsen
...
Mielessä on pyörinyt kännykän hankinta, jossa olisi navigointi (tai oikeastaan karttatoiminto). En kuitenkaan haluaisi maksaa jotain datasiirtomaksuja varsinkin kun tulee moottoripyöräiltyä eri maissa ja hinnat voivat olla kaikkea mahdollista. Reaaliaikaista opastusta (tyyliin autonavi neuvomassa ajon aikana) en niinkään tarvitsisi vaan sellainen riittää, että voi pysähtyä tauolle ja selailla puhelimella reittiä minne jatkaa.

Mulla on käytössä juurikin tuolla periaatteella, niin autolla kuin muutenkin liikkuessa, Nokian E52. Hyvin on toiminut ilman datansiirtomaksuja. Jos nyt jotain negatiivista E52:sta haluaa hakea niin näyttö on vähän turhan pieni karttojen näyttämiseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mulla on käytössä juurikin tuolla periaatteella, niin autolla kuin muutenkin liikkuessa, Nokian E52. Hyvin on toiminut ilman datansiirtomaksuja. Jos nyt jotain negatiivista E52:sta haluaa hakea niin näyttö on vähän turhan pieni karttojen näyttämiseen.

Millainen navigointi/karttalisenssi tuossa laitteessa on? Tässä olen nyt googletellut noita navihommia ja joihinkin näyttää saavan ilmaista elinikäistä lisenssiä ja toisiin taas ei. Ilmeisesti kuitenkin itse kartat saa ladattua/päivitettyä ilmaiseksi, lisenssi ilmeisesti kattaa vaan nuo opastus- ja muut lisätoiminnot.

Tuo E52 voisi olla yksi vaihtoehto. Toinen esim. Nokia 6710 Navigator. Ilmeisesti kuitenkin pieniä ongelmia ollut käyttökokemusten perusteella...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Millainen navigointi/karttalisenssi tuossa laitteessa on? Tässä olen nyt googletellut noita navihommia ja joihinkin näyttää saavan ilmaista elinikäistä lisenssiä ja toisiin taas ei. Ilmeisesti kuitenkin itse kartat saa ladattua/päivitettyä ilmaiseksi, lisenssi ilmeisesti kattaa vaan nuo opastus- ja muut lisätoiminnot.

Kyllä tuo nyt ymmärtääkseni meni niin että jokaiseen uudempaan malliin (ts. tämän vuoden puolella julkaistut ja sekalainen joukko vanhempia) navigointilisenssi on ilmainen "ikuisesti".
Karttojen lataaminenhan on siis ilmaista kaikissa Noksuissa.

Ja siis tosiaan täsmennyksenä että Noksun kännyköihinhän kartat voi joko ladata etukäteen tai sitten lennossa, jos nyt sille sattuu tulemaan tarvetta.
 

Bo'er

Jäsen
Millainen navigointi/karttalisenssi tuossa laitteessa on? Tässä olen nyt googletellut noita navihommia ja joihinkin näyttää saavan ilmaista elinikäistä lisenssiä ja toisiin taas ei. Ilmeisesti kuitenkin itse kartat saa ladattua/päivitettyä ilmaiseksi, lisenssi ilmeisesti kattaa vaan nuo opastus- ja muut lisätoiminnot.

Tuo E52 voisi olla yksi vaihtoehto. Toinen esim. Nokia 6710 Navigator. Ilmeisesti kuitenkin pieniä ongelmia ollut käyttökokemusten perusteella...

Nokian sivuita ainakin saa lisä-infoa. Kartat saa ilmaiseksi ladattua Ovi-palvelusta omalle koneelle. Josta ne sitten PC-Suite:lla saa uploadattua puhelimen muistiin. Myös itse navigaatio taitaa nykyään jo olla ilmainen....
 

J.Petke

Jäsen
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että joku haluaa puhelimeensa navigoinnin. Eikö tuo vaan nyt olisi paljon yksinkertaisempaa ottaa se navigaattori erikseen ja puhelin erikseen? Navigaattorin saa nykyään hieman reippaalla satasella ja taatusti toimii paremmin kuin minkään puhelimen navigointi. Puhelimissa on kuitenkin suht pieni näyttö joten aina vaikeampaa on sitä seurata. Itse haluan ainakin pitää nuo kaksi laitetta erillisenä jos siis auton omistaisin vaikkakin olisi kartat ja softat ilmaisia ikiajoiksi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Varmasti autoon olisi kätevämpi erillinen navigaattori. Itsellä tuo tulisi lähinnä moottoripyöräilyyn. Siihen en viitsi ostaa erillistä navia, viritellä pyörään kiinnikkeitä, virran ulosottoa jne. Lisäksi puhelinta voisi käyttää race chronon kanssa radalla mm. kierrosajanottoon sekä muuhun ajodatan hifistelyyn ;) Muutenkin kun uuden puhelimen hankinta on ajankohtainen, olisi mukava saada kyseinen gps-ominaisuus "kylkiäisenä".

Lähinnä kynnyskysymys on tuo ilmaisuus. Jos käytöstä koituu maksuja (joku mahdollinen tiedonsiirto tms.) niin en ota. Saattaisi tulla kalliiksi kun kännykkäliittymä on saksalainen ja jossain muussa maassa siirtelee dataa koko viikonlopun...
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että joku haluaa puhelimeensa navigoinnin. Eikö tuo vaan nyt olisi paljon yksinkertaisempaa ottaa se navigaattori erikseen ja puhelin erikseen? Navigaattorin saa nykyään hieman reippaalla satasella ja taatusti toimii paremmin kuin minkään puhelimen navigointi. Puhelimissa on kuitenkin suht pieni näyttö joten aina vaikeampaa on sitä seurata. Itse haluan ainakin pitää nuo kaksi laitetta erillisenä jos siis auton omistaisin vaikkakin olisi kartat ja softat ilmaisia ikiajoiksi.

Sama juttu se on kamerankin kanssa. Kännykkäkameralla saa tallennettua tilanteesta muistokuvan hyvässä valaistuksessa ja niissä ei ole optista zoomia, mutta oikealla digikameralla saat kunnon kuvia ja myös pimeässä ja zoomeissa on valinnan varaa niin paljon kuin haluaa.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että joku haluaa puhelimeensa navigoinnin. Eikö tuo vaan nyt olisi paljon yksinkertaisempaa ottaa se navigaattori erikseen ja puhelin erikseen?
Samaa mieltä olin itsekin ennen
Navigaattorin saa nykyään hieman reippaalla satasella ja taatusti toimii paremmin kuin minkään puhelimen navigointi. Puhelimissa on kuitenkin suht pieni näyttö joten aina vaikeampaa on sitä seurata. Itse haluan ainakin pitää nuo kaksi laitetta erillisenä jos siis auton omistaisin vaikkakin olisi kartat ja softat ilmaisia ikiajoiksi.
Taatusti toimii paremmin? Tästä haluaisin perusteluja. Navigaattorin mukana tulee yleensä pohjoismaiden tai osan Euroopan kartat. Nokian kännyköiden mukana tulee käytännössä koko maailman kartat. Lisäksi erillisessä navigaattorissa on vain ajotiet, kun Nokian kännyköissä on merkitty myös kävelyreitit. Autonavigaattoreissa karttojen päivittäminen maksaa yleensä niin paljon, että kannattaa ostaa uusi navigaattori, kun Nokialla se on ilmaista.
 

J.Petke

Jäsen
Sama juttu se on kamerankin kanssa.

Näinhän se on. Tuollaisessa Turderin tapauksessa tuon ratkaisun ymmärrän. Ainoa ongelma tuon kanssa on akun kesto sillä navigointi syö virtaa aika reilusti. Hyvähän tuo on siihen, että voi katsoa oudossa paikassa, että missä sitä oikeasti on mutta en tuollaiseen vakituiseen navigointiin tuota ainakaan itse ottaisi käyttöön.

Taatusti toimii paremmin? Tästä haluaisin perusteluja. Navigaattorin mukana tulee yleensä pohjoismaiden tai osan Euroopan kartat. Nokian kännyköiden mukana tulee käytännössä koko maailman kartat.

Niin usein kuin varmasti ajelet "koko maailmalla" niin eiköhän nuo Pohjoismaat riitä jo 90% navigaattori-ihmisten ajeluihin. Ja nykyään kun panostaa navigaattoriin niin se pystyy näyttämään ruuhkat ja esim. tietyöt ja esittämään kiertotien.

Toki niille ihmisille kuin esim. itse olen, riittää tuo kännykän navigointi mutta jos hieman enemmän autolla ajelee niin eihän tuossa nyt ole kahta kysymystä kumpi kannattaa ostaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että joku haluaa puhelimeensa navigoinnin. Eikö tuo vaan nyt olisi paljon yksinkertaisempaa ottaa se navigaattori erikseen ja puhelin erikseen? Navigaattorin saa nykyään hieman reippaalla satasella ja taatusti toimii paremmin kuin minkään puhelimen navigointi. Puhelimissa on kuitenkin suht pieni näyttö joten aina vaikeampaa on sitä seurata. Itse haluan ainakin pitää nuo kaksi laitetta erillisenä jos siis auton omistaisin vaikkakin olisi kartat ja softat ilmaisia ikiajoiksi.

Öh, miten ihmeessä kahden laitteen käyttö voi olla yksinkertaisempaa kuin yhden :)

Etenkin kun sitten jos oletkin ostanut navigaattorin Suomen kartoilla ja lähdetkin Ruotsiin, taas pitää mennä ostamaan uusi karttasetti.
Juuri tuo "taatusti toimii" on tällä hetkellä se kyseenalainen väite, koska vaikka toki dedikoitu navigaattori on UI:ltaan parempi, niin loppupeleissä ei se kännykän käyttö reititykseen ole niin paljon hankalampaa että toimivuudessa olisi jotenkin oikeaakin eroa. Ja toiseksi sitten taas mihin sitä näyttöä tarvitsee tuijotella, sitä vartenhan sieltä tulee niitä ärsyttäviä "käänny vasemmalle"-toteamuksia äänenä.

Itse olen navigointia käyttänyt kännykässä jenkeissä ja Saksassa, joten kovinkaan pitkälle ei olisi "Pohjoismailla" pötkitty. Ja käsittääkseni nuo kaikki ruuhkainfot yms. tulevat myös ainakin Noksun kännyköihin, jos nyt olen oikein ymmärtänyt (ei ole vielä kokemusta asiasta).
 
Viimeksi muokattu:

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin usein kuin varmasti ajelet "koko maailmalla" niin eiköhän nuo Pohjoismaat riitä jo 90% navigaattori-ihmisten ajeluihin. Ja nykyään kun panostaa navigaattoriin niin se pystyy näyttämään ruuhkat ja esim. tietyöt ja esittämään kiertotien.
Niin. Niin paljon kuin tuo tuntuukin älyttömältä, niin paljon enemmän siitä on varmasti käyttöä maailmalla, kuin tutuissa paikoissa. Nykyisin tulee omaa autonavigaattori käynnistettyä ehkä kuukauden välein ja käytettyä sitä keskimäärin varmaan alle puoli tuntia kerrallaan. Taas kun loppukesästä olen lähdössä yli kuukaudeksi akselille Italia-Ranska-Espanja ilman autoa, niin arvelen olevan enemmän hyötyä tuosta kännykässä olevasta navigaattorista, kuin omasta Tomtomistani pohjoismaiden kartoilla.
 

J.Petke

Jäsen
Öh, miten ihmeessä kahden laitteen käyttö voi olla yksinkertaisempaa kuin yhden :)

Eli liikut Tukholman keskustassa ja sitten sattuukin tulemaan tärkeä puhelu. Mitäs silloin tehdään?

Etenkin kun sitten jos oletkin ostanut navigaattorin Suomen kartoilla ja lähdetkin Ruotsiin, taas pitää mennä ostamaan uusi karttasetti.
Juuri tuo "taatusti toimii" on tällä hetkellä se kyseenalainen väite, koska vaikka toki dedikoitu navigaattori on UI:ltaan parempi, niin loppupeleissä ei se kännykän käyttö reititykseen ole niin paljon hankalampaa että toimivuudessa olisi jotenkin oikeaakin eroa. Ja toiseksi sitten taas mihin sitä näyttöä tarvitsee tuijotella, sitä vartenhan sieltä tulee niitä ärsyttäviä "käänny vasemmalle"-toteamuksia äänenä.

Jos tietää liikkuvansa Euroopassa tai Pohjoismaissa niin eiköhän nuo kartat kannata hommata. Ja useinhan nuo ainakin nuo Pohjoismaat sisältää. Jos haluaa päästä mahdollisimman halvalla niin toki silloin kannattaa pysyä puhelimen navigaattorissa. Yleisesti vain jos haluaa halpaa ja hyvää niin joutuu ostamaan kaksi eri tuotetta. Ja mitä näytön kokoon tulee niin en itse ainakaan haluaisi oman puhelimen näyttöä näprätä autossa enkä jokaisen muutoksen kohdalla halua pysähtyä tienvarteen. Iso selkeä näyttö on aina helpompi käyttää kun puhelimen pieni näyttö. Ja nopealla vilkaisulla on myös nähtävä ryhmittäytymisen sun muut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös