Minulla on yleensä puhelimet niin kauan käytössä, että jossain käyttöiän puolivälin paikkeilla loppuu paraskin tuki ko. mallille. Silloin nouseekin arvoon arvaamattomaan puhelimen sallivuus roottaamisessa ja avoimessa bootloaderissa. Pyrin suosimaan näitä avoimia Androideja käyttäviä merkkejä sen takia, että sen tuoreimman Androidin vanhaankin puhelimeen, sekä esim. tulevien mallien paremmat kamerasovellukset toimimaan vanhalla raudalla. Kameroissa varsinkin tuntuvat suurimmat kehitysaskeleet tapahtuvan juuri softapuolella, esim. pimeäkuvauksessa.
Reilu kuusi vuotta palvellut Galaxy Note 3 kävi läpi vaikka kuinka monta custom ROMia ja päätyi lopulta surullisenkuuluisan Note 7:n firmikseen, ihan jo sen takia, että Android 5.0:lle ei juuri enää appeja asennella. Sekä kivasti sai säilytettyä kynätoiminnot, Note-perheessä kun pysyttiin. Tietoturvapäivitysten merkityksestä minulla ei oikein ole mitään hajua, kun en ole sen osalta ongelmiin törmännyt. Niitäkin kyllä joihinkin custom rom:eihin jaetaan.
Roottaamisessa pitää toki vähän osata säätää ja ottaa huomioon, että
- takuu on mennyttä (ellei puhelinta saa takaisin tehdaskuntoon ilman että joku valvontaohjelma, esim. KNOX Samsungilla naksahtaa). Eipä sillä, takuuaikana ei oikeaa tarvetta roottaamiselle olekaan, ellei vaan halu kokeilla ja muokata.
- custom ROM:ien asennuksessa, jos ei tiedä mitä tekee, on oikea --joskin hyvin pieni-- riski tehdä luuristaan vain paperipainoksi kelpaava tiili. Itse olen onnistunut vain ns. soft brickaamaan laitteeni, kuumottavaa vähän sekin kyllä.
- Pankki-appit eivät toimi enää puhelimella, jonka tunnistavat rootatuksi, mikä on ihan fiksua. Lähimaksu voi myös käydä mahdottomaksi. Mobile Pay silti toimi rootatussa luurissanikin.
Itselläni nuo roottaamisen hyödyt ovat helposti piesseet rajoitukset ja riskit. Puhelin olisi ollut softan takia esim. Play Storen puolesta käyttökelvoton jo vuosia aiemmin. Jos puhelin taas vaihtuu parin-kolmen vuoden välein, on roottaamiselle oikeastaan syynä vain seikkailun- ja muokkaamisen halu. Vaihtoehtoja riittää niin monta kuin kokeilla jaksaa ja luuristaan saa esim. ulkoasultaan melkein millaisen tahansa. Jos edesmennyt Windows Phone miellytti, vaikka sen näköisen. Samoin eroon pääsee siitäkin bloat waresta, mitä ei muuten voi poistaa.