Nyt on uusi luuri hankittuna. Suunnitelmissa oli aluperin ostaa uuden sarjan Lumia (lähinnä 820). Syy Android-leiristä Windowsin puolelle loikkaamiselle oli varsin negatiiviset kokemukset Galaxy S:stä. Tuntui, että ihme nykimistä ja takkuilua oli ihan liikaa. Lisäksi mystisiä akkubugeja yms., niin Android tuntui erittäin vähän houkuttelevalta vaihtoehdolta. Vielä kun kaupassa hypisteli uusia Android-luureja, niin ei niistä oikein yksikään vakuuttanut. Joko ulkonäkö tökki, tai sitten tökki itse puhelimen toiminta.
Törmäsinpä sitten kuitenkin sellaiseen "kummajaiseen" kuin Nexus. Kyseessähän on Googlen oma referenssipuhelin, jossa on puhdas Anrdoid ilman mitään valmistajien omia kilkkeitä. Ja tämä tarkoittaa päivitysten tulemista luuriin samantien, kunhan google sellaiset saa aikaiseksi.
Uusin Nexus-puhelin, Nexus 4, on LG:n valmistama ja tämä ei varsinaisesti lisännyt luurin mielenkiintoa, mutta kävimpä kuitenkin hypistelemässä. Ja siinäpä se oli - täydellinen puhelin minulle. Tyylikkään näköinen, varmasti pysyy päivitysten puoleen kehityksen mukana, tehoa riittävästi täysin sulavaan toimintaan ja lisäksi varustettuna jo valmiiksi Androidin uusimmala, 4.2 -versiolla. Ei oikein löytynyt mitään negatiivista puolta koko luurista.
Eikä ole kyllä löytynyt vielä muutaman viikon käytön jälkeenkään. Akkukestosta oli negatiivista kirjoittelua monella palstalla, mutta paremmin tuossa akku kestää kuin vanhassa, joten ei minulla ole siitä valitettavaa. Lisäksi uusin päivitys (4.2.2) paransi ilmeisesti akkukestoa varsin merkittävästi, joten aina vaan paranee.
Puhelin toimii kuin ajatus. Ainoatakaan tökkäystä ei ole tuntunut, vaikka miten nettisivuja zoomailee ja pyörittelee. Kasvojen tunnistus toimii hyvin ja puhettakin laite ymmärtää kiitettävästi. Ja näyttöhän on aivan loistava. Olisi ollut koko rahan arvoinen, vaikka olisi ihan suomalaisesta kivijalkakaupasta ostanut. Nyt sai lähes naurettavan halvalla, kun netti antaa mahdollisuuden tilailla rajojen ulkopuolelta.
Näin jälkeenpäin olen tyytyväinen, etten sitten kuitenkaan vaihtanut Lumiaan. Toimivia ja hyviä luureja ovat, mutta kyllä minä vaan tarvin sen suuren säätämismahdollisuuden ja sovellusvalikoiman, mitä Android tarjoaa. Ja kun se kerran nykyään tarjoaa jopa vähintään yhtä sulavan käyttökokemuksen kuin WP, tai iOS, niin ei tässä kyllä pahasti voinut metsään mennä.