Ei vuosikymmeniä kestävää investointia voi tehdä pelkästään yksityisautoilun näkökulmasta. Mikäli olet yhtään seurannut, mihin suuntaan maailma on menossa, niin ei ainakaan yksityisautoilun helpottamiseen tai sen kasvattamiseen. Ja ei, en ole mikään viherpiipertäjä, tämä on vain väistyvä tosiasia, vaikka täällä landella asutaankin.
Lappeenrannan julkisesta liikenteestä voi olla montaa mieltä, mutta jo nykyisellään linjat kulkevat keskustan tai Matkakeskuksen kautta. Näin ollen julkista liikennettä ei tarvitsisi erikseen järjestää keskustaan, toisin kuin Kisapuistoon. Ja mikäli olet yhtään perehtynyt tuohon kaupungin päättäjille tehtyyn FCG:n selvitykseen, sielläkin mainitaan liikennejärjestelyjen mahdollisuuksien olevan huomattavasti paremmat keskustassa.
Samassa selvityksessä todetaan myös, että keskusta-areenasta piirretyllä 1,5-2km säteellä asuu huomattavasti enemmän väkeä. Tuolloin myös kävelijöiden määrä oletettavasti lisääntyy. Näin ollen liikenne keskustassa ei ole ongelma, varsinkaan kun sinne ei ruuhkaa saada tekemälläkään, kun keskusta-areenan paikasta lähtee jo valmiiksi liikenneväyliä moneen eri suuntaan. Samaa ei voi sanoa Kisapuistosta, josta poistutaan kahta eri reittiä, eikä liikennejärjestelyihin saa maalaisjärjellä juurikaan muutosta, kun omakotitaloalue ja junarata rajoittavat suunnittelua.
Juurikin totesit sen, että onko jääkiekolla enää kysyntää tulevaisuudessa? Keskustassa ko. tilaa voisi hyödyntää vielä silloinkin, jos jääkiekko Lappeenrannasta loppuu. Kisapuistovaihtoehto on vain jääurheilua varten.
Mielestäsi siis kannattaa tässä kohtaa säästää jokunen miljoona ja jättää isommat työllisyys- ja verovaikutukset huomioimatta? Kannattaa perehtyä tuohon selvitykseen, eikä vain juurtua vanhoihin ajatuksiin. Joskus on ihan tervettä päivittää myös omaa ajatusmaailmaansa.