Uusi jäähalli!

  • 830 489
  • 4 708

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo

Spac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK, sympatiat KiviKova!
Jäämme odottamaan rahamiesten, sijoittajien, ilmaantumista. Eihän näitä voida muuten toteuttaa. Eiks vaan?
Kyllähän tässä pitää ensin tehdä selvityksiä ja onko kenties muita potentiaalisia paikkoja. Kisapuistoakaan ei ole poissuljettu. Mutta joo otetaan kolmas osapuoli tekemään selvityksiä ja tarkastellaan raporttia sitten vaalien jälkeen. Kuitenkin viimeistään syksyllä.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Idea on sinänsä hyvä, mikäli Lappeenrannassa ei jatkossakaan haluta panostaa ydinkeskustan kehittämiseen. Armilaan rakentaminen olisi kädenlämpöinen ratkaisu, koska tavoiteltavat hyödyt eivät toteutuisi täysimääräisesti. Kustannukset tulisivat olemaan käytännössä samat kuin ydinkeskustassa, mutta tulo- ja hyötypuoli kärsisi, koska ympärillä ei edelleenkään olisi mitään liikkeitä tai palveluita hyötymässä ostovoimasta.
Aivan tismalleen samaa mieltä olen minäkin. Jos kerran alunperinkin lähdettiin tavoittelemaan keskustan vireyttämistä, niin kyllä nämä ulkokehällä pyörivät ratkaisut eivät siihen tuo mitään lääkettä.

Minun kirjoissani Armila ei ole edes kädenlämpöinen, alilämpöinen, vain vaivoin parempi kuin Kisapuisto. Ehkä jopa halpa halli Kisapuistoon mielummin.

Siihen kannen kalleuteenko se kansiareena rysähti? Hitsi sentään kun se olisi saatu läpi aikanaan. Meillä olisi jo areena jossa nauttia pudotuspeleistä.
 

rico

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Naurattaa jo valmiiksi. Aikovatko kaivaa torillekin kraaterimaisen montun?

Kyllä näiden kaikkien selvitysten tarkoitus on ainoastaan selvittää, mihin uutta hallia ei ainakaan pystytetä. Valtuusto tekee päätöksiä pelkkien eurojen perusteella, ja niissäkin laskelmissa otetaan huomioon ainoastaan kustannukset, ei tuottopuolta ja erilaisia mahdollisuuuksia.
 

Ragulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä, ja minä taas kysyin, keitä nämä ihmiset ovat Lappeenrannassa, jotka nyt käyttävät autoa, mutta jotka voisivat tai haluaisivat siitä luopua. Ymmärrän karkeasti idean, mutta jotainhan pitää lopulta tapahtua käytännössä. Mikä se käytäntö on?

Yleensä puhutaan joko julkiseen liikenteeseen panostamisesta tai yleisesti keskittämisestä. No, jos julkisiin panostaminen olisi Lappeenrannassa kannattavaa, niin sitä tehtäisiin jo. Keskittäminen ja syrjäseutujen tyhjentäminen tekisi asumisesta tiiviimpää ja toisi ihmisiä palveluiden äärelle, mutta tätä ei aidosti haluta, koska väljästi asuminen on Lappeenrannan vahvuuksia ja osalle vetovoimatekijä, vaikkei se olekaan mikään säihkyvä megatrendi, joka assosioituisi raitsikoihin ja sen sellaisiin. Väljästi asumiseen tarvitaan autoa, jolloin jossain Hanhijärvelläkin asuva ihminen pääsee kymmenessä minuutissa autolla palveluiden luokse. Pitäisikö siellä vaihtaa takaisin hevoskärryihin, vai mikä tässä nyt on se käytäntö?

Kaupungin keskustan pitäisi olla tiivis, ja palveluiden pitäisi sijaita keskustassa. Kaikkien helposti saavutettavissa. Se on se avain. Ei sen kummempaa. Sen myötä myös yksityiset palvelutkin saattavat kannattaa, kun palvelut ovat pienellä maantieteellisellä alueella. Syntyy sitä kuuluisaa pöhinää.

1960-luvulla Suomessa omaksuttiin amerikkalaiseen tyyliin ajatus, että palvelut voidaan lätkiä mihin vain missä tilaa on, ja siitä seurasi älyttömiä logistisia ongelmia perheille. Päiväkoti tuolla, marketti tuolla, työpaikka tuolla ja palvelut tuolla.
Autosta tuli pakollinen ja seurauksena oli se, että varsinkin lapsiperheille, joissa kumpikin vanhempi kävi töissä, syntyi kosolti turhaa ajoa.

Lappeenrannan kaupungin asemakaava-alue on pitkä ja kapea, ja se olisi joukkoliikenteellisesti valtavan helppo hallita, jos niin haluttaisiin. Lisäksi alueella voitaisiin tukeutua aiempaa enemmän rautatiehen Imatra-Joutseno-Lauritsala-Lappeenranta-Taavetti-Utti-Kouvola, jos haluttaisiin. Joukkoliikenne on sivistyskysymys ennenkaikkea. Mutta pienissä kaupungeissa se on muuttunut säälittäväksi toiminnaksi, sosiaaliseksi palveluksiksi opiskelijoille ja köyhille. Ja se on väärä tapa katsoa asiaa.

Tiedostan toki sen, että suomalaisissa maalaiskaupungeissa muutoksen tekeminen on vaikeaa, ja kaikki jää loppupeleissä riippumaan paikkakunnan politikkojen (osuuskaupan) osaamisesta, ymmärryksestä ja mahdollisesti henkilökohtaisista ja usein vastakkaisista eduista. Lisäksi pelkona on, tuoko julkisen sektorin investoinnit (tai oleminen mukana edesauttamassa investointeja) muutosta vetovoimaan? Ja jos tuo, niin hyödynkö siitä minä vai naapurin Harri?

Kiihtyvällä vauhdilla eriarvoistuvassa maassa on toisaalta riski laskea vastaista kehitystä pelkästään autoilijoiden varaan. Jos niin tehdään, ovat Kisapuiston katsomot jälleen tyhjät, kun seuraava laskukausi Saipalle tulee (toivottavasti ei tule). Jos katsojia halutaan, on hallille pääsemisen oltava mahdollisimman halpaa ja helppoa.

Toinen ongelma Lappeenrannan kohdalla on tietenkin se, että kaupungin väkiluku ei ole suuren suuri, eikä se ole viimeisten 44 vuoden aikana kasvanut kuin noin 3 500 hengellä. Lisäksi suunta taitaa olla 2020-luvulla alaspäin, ja kun väestö samanaikaisesti ikääntyy, on tilanne haastava. Jos eläkeläiset halutaan halliin, olisi sen hyvä sijaita logistisesti järkevässä paikassa.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Toinen ongelma Lappeenrannan kohdalla on tietenkin se, että kaupungin väkiluku ei ole suuren suuri, eikä se ole viimeisten 44 vuoden aikana kasvanut kuin noin 3 500 hengellä. Lisäksi suunta taitaa olla 2020-luvulla alaspäin, ja kun väestö samanaikaisesti ikääntyy, on tilanne haastava. Jos eläkeläiset halutaan halliin, olisi sen hyvä sijaita logistisesti järkevässä paikassa.
Mie katsoisin tätä hieman toisesta kulmasta, mutta ratkaisu on edelleen sama. Kaupungissa on valtava määrä opiskelijoita, joiden määrä on vuosien varrella vain kasvanut (sekä jatkanee kasvuaan). Nämä asuvat ja elävät kuitenkin välillä Skinnarila-Keskusta, mistä katsoen Kisapuisto on täysin piilossa. Kun tapahtuma-areena tuotaisiin nuorten ihmisten saavutettavaksi joukkoliikenteellä, saattaisi nykyistä suurempi osa näistä tulevaisuuden osaajista ja yrittäjistä jäädä elämään Kaakkois-Suomeen opintojen jälkeenkin. Jos kaupunki haluaa jatkossakin pysyä HMV välietappina tälle porukalle, niin halli kannattaa edelleen piilottaa kaupungin itäpuolelle omakotitaloalueen ja hautausmaan väliin, mihin autoilijat ovat tottuneet kiroillen köröttelemään. SaiPan kannalta saattaa vaan jo kymmenen vuoden sisään käydä aikamoinen yleisökato kun nykyisistä 60-70 -vuotiaista ei moni tulekaan Kisapuistoon. Toki lääke sama, halli keskustaan suurimmalle osalle helpommin saavutettavaksi.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, treenijumi
Kaupungin keskustan pitäisi olla tiivis, ja palveluiden pitäisi sijaita keskustassa. Kaikkien helposti saavutettavissa. Se on se avain. Ei sen kummempaa. Sen myötä myös yksityiset palvelutkin saattavat kannattaa, kun palvelut ovat pienellä maantieteellisellä alueella. Syntyy sitä kuuluisaa pöhinää.

1960-luvulla Suomessa omaksuttiin amerikkalaiseen tyyliin ajatus, että palvelut voidaan lätkiä mihin vain missä tilaa on, ja siitä seurasi älyttömiä logistisia ongelmia perheille. Päiväkoti tuolla, marketti tuolla, työpaikka tuolla ja palvelut tuolla.
Autosta tuli pakollinen ja seurauksena oli se, että varsinkin lapsiperheille, joissa kumpikin vanhempi kävi töissä, syntyi kosolti turhaa ajoa.

Lappeenrannan kaupungin asemakaava-alue on pitkä ja kapea, ja se olisi joukkoliikenteellisesti valtavan helppo hallita, jos niin haluttaisiin. Lisäksi alueella voitaisiin tukeutua aiempaa enemmän rautatiehen Imatra-Joutseno-Lauritsala-Lappeenranta-Taavetti-Utti-Kouvola, jos haluttaisiin. Joukkoliikenne on sivistyskysymys ennenkaikkea. Mutta pienissä kaupungeissa se on muuttunut säälittäväksi toiminnaksi, sosiaaliseksi palveluksiksi opiskelijoille ja köyhille. Ja se on väärä tapa katsoa asiaa.

Tiedostan toki sen, että suomalaisissa maalaiskaupungeissa muutoksen tekeminen on vaikeaa, ja kaikki jää loppupeleissä riippumaan paikkakunnan politikkojen (osuuskaupan) osaamisesta, ymmärryksestä ja mahdollisesti henkilökohtaisista ja usein vastakkaisista eduista. Lisäksi pelkona on, tuoko julkisen sektorin investoinnit (tai oleminen mukana edesauttamassa investointeja) muutosta vetovoimaan? Ja jos tuo, niin hyödynkö siitä minä vai naapurin Harri?

Kiihtyvällä vauhdilla eriarvoistuvassa maassa on toisaalta riski laskea vastaista kehitystä pelkästään autoilijoiden varaan. Jos niin tehdään, ovat Kisapuiston katsomot jälleen tyhjät, kun seuraava laskukausi Saipalle tulee (toivottavasti ei tule). Jos katsojia halutaan, on hallille pääsemisen oltava mahdollisimman halpaa ja helppoa.

Toinen ongelma Lappeenrannan kohdalla on tietenkin se, että kaupungin väkiluku ei ole suuren suuri, eikä se ole viimeisten 44 vuoden aikana kasvanut kuin noin 3 500 hengellä. Lisäksi suunta taitaa olla 2020-luvulla alaspäin, ja kun väestö samanaikaisesti ikääntyy, on tilanne haastava. Jos eläkeläiset halutaan halliin, olisi sen hyvä sijaita logistisesti järkevässä paikassa.
Ei Lappeenrannasta tule mitään pikku tamperetta tai pikku helsinkiä, vaikka kuinka haluaisi. Imatra-Joutseno-Lauritsala-Lappeenranta-Taavetti-Utti-Kouvola -radan varrella ei asu eikä ikinä tule asumaankaan riittävästi väkeä, jotta siitä saisi nivottua yhteen jonkun vilkkaan työssäkäyntireitin raiteilla. Tampere-Lempäälä-Toijala-Hämeenlinna-Riihimäki-Hyvinkää-Kerava-Tikkurila-Pasila-Helsinki on noin kymmenkertaisen volyyminsa puolesta tällainen, mutta saa olla kyllä uskoa, toivoa ja noin 200000 kuvitteellista ihmistä mukana kuvioissa, jos vastaavan haluaa kaakossa päin nähdä. Etelä-Karjalan puolella tuo rata ei edes kulje erityisen läheltä keskustoja, jolloin sen yhdistäminen päivittäiseen jalan töihin kulkemiseen on oikeasti aika ikävää.

Kaupungin pitkänomaisesta rakenteesta voisi olla hyötyä, jos Lappeenrannassa asuisi vaikka tuplat väkeä. Silloin olisi toimivaa ajella kaupungin ääripäistä riittävän usein riittävän täysiä busseja nopeampia reittejä keskustaan, ja isompi osa voisi jopa jättää auton elämästään pois. Nyt väki ei yksinkertaisesti riitä eikä tule riittämäänkään tällaiseen, jolloin bussien reittejä joudutaan mutkistamaan, jolloin matka-ajat ääripäitä kohti venyvät, jolloin useimmat toteavat, että ei ole sen arvoista körötellä vaikkapa tuntia julkisilla päivässä, kun autolla säästää siitä jopa 40 minuuttia pois. Ei julkinen liikenne silti ole säälittävää, vaan rajalliselle joukolle ihan ok toimiva ratkaisu, jota on kuitenkin näillä väkiluvuilla paha lähteä laajentamaan ihmeemmin.

Vaihtaisitko siis itse 10+10 minuutin päivittäiset työmatkat omalla autolla 30+30 minuuttiin kävelyä+bussissa istumista päivässä? Pystytkö käsi sydämellä sanomaan, että tekisit tämän valinnan, vai onko kuitenkin rehellisesti ajatus se, että itseltä jäisi tekemättä, mutta vähänkö olisi kiva, jos ne kaikki muut kuitenkin tekisivät näin?

Ratkaisujen on oltava rajallisempia ja realistisempia. Ehkä jonain päivänä esimerkiksi Kaukaan tehdasalue aukeaa jollekin muulle rakentamiselle sen verran, että pystyisi vaikka vetämään Lauritsala-Keskusta -raiteen siitä läpi ja keskustasta vielä länteen päin. Kustannustehokkuutta pitäisi jotenkin repiä siihen, mutta en näkisi mahdottomana.

Areena keskustaan on selviö. On helpompi kulkea useammille, varsinkin ikääntyvälle väestölle keskustassa. Yliopiston toimintojen hivuttaminen keskustaan on myös selkeä kehityssuunta. Nämäkään eivät silti muuta Lappeenrannan perusolemusta, vaikka kuinka syyllistäisi maalaiskaupungin asenteita.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Jos rakennetaan jäähalli jossa pelataan jääkiekkoa ja sitä saapuu katsomaan 4-6k katsojaa ja jossa on näille riittävät juotto- ja syöttöpisteet, kisapuisto on periaatteen tasolla ihan ok paikka. Eikä tuollaista "riisuttua konseptia" itse asiassa kannata muualle oikein rakentaakaan.

Jos taasen halutaan Areena joka palvelee jääkiekkoa, mahdollisesti muitakin lajeja sekä konsertteja sekä muita eventtejä, ja jonka yhteyteen tulisi jokusen ruokapaikan ravintolamaailma, vaikka Tujun panimo sekä muuta liiketoimintaa mitkä saisivat boostia toisistaan, ei muuta vaihtoehtoa ole kuin keskusta. Mieluiten tori jolloin uudet kojut voisi integroida kopleksiin ja torillekin jäisi vielä tilaa.

Veikkaan että ensimmäinen vaihtoehto lopulta tapahtuu. Koska kaupunki ei uskalla lähteä veturiksi ja tällöin yksityinen sektori ei seuraa.

Parkkitilat järjestyy tavalla tai toisella.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos rakennetaan jäähalli jossa pelataan jääkiekkoa ja sitä saapuu katsomaan 4-6k katsojaa ja jossa on näille riittävät juotto- ja syöttöpisteet, kisapuisto on periaatteen tasolla ihan ok paikka. Eikä tuollaista "riisuttua konseptia" itse asiassa kannata muualle oikein rakentaakaan.
No tavallaan joo jos kulkuyhteydet laitetaan nykyajan vaatimaan kuntoon myös jalankulkijoiden turvallisuudesta välittäen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös