Uusi jäähalli!

• 826 878
  • 4 686

aintg

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPa, Petman Brothers
En kyllä itse sitä armilaa näe kovin optimaalisena paikkana, toki Kisapuistoon verrattuna paljon parempi. Paikan pitäisi olla sellainen, että nykyisen bussilinjat menee lähelle sitä jo oletuksena eli joko ihan keskustaan tai keskustan ja juna-aseman väliin. Kuitenkin siten, että hallista purkautuva ihmismassa olisi välittömästi palveluiden äärellä.
Samaa mieltä. Armila ja Opintie olisivat kädenlämpöisiä ratkaisuja. Käytetään rohkeasti nuo kaikki joka tapauksessa käytettävät kymmenet miljoonat eurot ydinkeskustan kehittämiseen. Armila tai Opintie eivät ole keskustaa, vaikka toki Kisapuistoa parempia sijainteja ovatkin.

PH7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sivusta seurannut tätä keskustelua hallista, viikonloppuna tuli käytyä ensinmäistä kertaa kisapuistossa. Sijainti oli kyllä aika outo, bussilla mutkiteltiin pitkin omakotitalojen pihoja.

Katselin googlesta tuota ilmakuvaa lappeenrannasta, pisti silmään Kimpisen Stadion. Sen viereenhän mahtuisi yksi monitoimiareena? Onko tuo ollut missään puheissa ja olisiko paikka sopiva edes?

ForNever

Jäsen
Samaa mieltä. Armila ja Opintie olisivat kädenlämpöisiä ratkaisuja. Käytetään rohkeasti nuo kaikki joka tapauksessa käytettävät kymmenet miljoonat eurot ydinkeskustan kehittämiseen. Armila tai Opintie eivät ole keskustaa, vaikka toki Kisapuistoa parempia sijainteja ovatkin.
Missä vaiheessa Opintietä on pidetty vaihtoehtona? Joskus vuosia sitten? Tarkoitatko Kivenkatua, joka kaatui siihen, että Goodwillin(?) tonttimaa oli liian kallista?

Edit: Olikin aiemmin tässä keskustelussa.

Viimeksi muokattu:

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
En kyllä itse sitä armilaa näe kovin optimaalisena paikkana, toki Kisapuistoon verrattuna paljon parempi. Paikan pitäisi olla sellainen, että nykyiset bussilinjat menee lähelle sitä jo oletuksena eli joko ihan keskustaan tai keskustan ja juna-aseman väliin. Kuitenkin siten, että hallista purkautuva ihmismassa olisi välittömästi palveluiden äärellä.
Nythän on nähty, että sellaiset "optimaaliset" ratkaisut jossa kaupunki ostaa tontin itselleen eivät ole onnistuneet eli esim. Kauppatori tai Lappeenkatu, koska siinä on ehkä noin 5-10miljoonaa enempi kuluja kuin Kisapuistoon kaupungin omalle tontille rakennettaessa. Sen takia "kompromissinä" nostin esille nuo Armilan ja Prisma/Opintien vaihtoehdot (joissa kaupungin maata on alueilla), koska näyttää siltä, että kaupunki ei halua maksaa juurikaan enempää kuin mitä areena kisapuistossa maksaisi. Fakta on kuitenkin, että harvoin on täysin optimaaliseen paikkaan areena mahdollista rakentaa etenkään veronmaksajien rahoilla. Kuitenkin Armila on jo ihan eri vaihtoehto liikenteellisesti kuin joku Kisapuisto.

Viimeksi muokattu:

emz1

Jäsen
Minkä varaan se suunnittelu pitäisi sitten Lappeenrannassa kytkeä, jos ei autojen?
Kyllä tässä varmasti aika monella on tahtotilana, että ne muut vaihtoehdot tehtäisiin niin hyviksi että ei olisi välttämätöntä tulla sillä autolla peliin.

Itse kuljen nykyisin vähän kauempaa ja väistämättä aina autolla, koska se on Kisapuiston sijainnin ja omien aikataulujen puitteissa lähes aina ainoa vaihtoehto.

Jos jäähalli sijaitsisi max 15min kävelymatkan päässä juna-asemasta, niin kulkisin aivan varmasti otteluihin mielummin junalla vaikka en voittaisi siinä ajallisesti mitään, tai matkanteko kestäisi juna-aikataulujen vuoksi muutaman minuutin kauemmin.

Vaikka parkkitilat olisivat kuinka hyvät, niin mistään yleisömassatapahtumasta poistuminen autolla ei ole mikään nautinto.

Tottakai aina on niitä joille se auto on ainoa vaihtoehto ja x määrä parkkitilaa tarvitaan, mutta kyllä tätä asiaa on syytä katsoa laajemmastakin näkökulmasta.

aintg

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPa, Petman Brothers
Missä vaiheessa Opintietä on pidetty vaihtoehtona? Joskus vuosia sitten? Tarkoitatko Kivenkatua, joka kaatui siihen, että Goodwillin(?) tonttimaa oli liian kallista?
Sori, joo Reinhartin viestistä tuon poimin. Kivenkatua itsekin tarkoitin. Tonttimaan hinta oli yksi ongelma, toinen lentoestepinta. Käytännössä mitään korkeampaa oheisrakentamista kyseiselle tontille ei saisi tehtyä.

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Sivusta seurannut tätä keskustelua hallista, viikonloppuna tuli käytyä ensinmäistä kertaa kisapuistossa. Sijainti oli kyllä aika outo, bussilla mutkiteltiin pitkin omakotitalojen pihoja.

Katselin googlesta tuota ilmakuvaa lappeenrannasta, pisti silmään Kimpisen Stadion. Sen viereenhän mahtuisi yksi monitoimiareena? Onko tuo ollut missään puheissa ja olisiko paikka sopiva edes?
Siinä olisi tilaa kimpisessä stadionin vieressä mutta Kaupunki juuri rakensi tenniskentät siihen kohtaan johon se areenakin sopisi. On siellä toki vielä se kimpisen alakenttä mutta tuskin areenaa sinne tehtäisiin keskelle puistoaluetta.

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, treenijumi
Itse autoilen Kisapuistoon. Tulisin autoilemaan myös keskustan jäähallille, koska tulen "maalta". Jos mietin autoilun sujuvuutta niin miten keskusta voisi olla huonompi vaihtoehto kuin kisapuisto? Kisapuistoon vie 2 kapeaa tietä. Keskustasta lähtee teitä joka suuntaan. Keskustasta lähtö ei mitenkään voisi olla sumppuisempi kuin lähtö nykyiseltä Kisapuiston kentältä.

Eli autoilu edellä, ja halli Lappeenkadun ja Armilankadun kulmaan!
100% samaa mieltä tästä ajattelusta.
Olet ymmärtänyt asian nyt väärin. Tässä ei painettu autoilua alas vaan että pitäisi suunnitella kaupunkia niin että myös ilman autoa on mahdollista pärjätä. Lisäksi aistin hiukan asenteellista joukkoliikennevastaisuutta tässä ja aiemmin käydyssä keskustelussa parkkipaikoista.
Jälleen 100% samaa mieltä, mutta Lappeenrannassa tällaista kehittämisen varaa on kaupungin koon ja rakenteen vuoksi hyvin rajallisesti. Voisi itse kukin ottaa sen Lappeenrannan kartan käteen ja osoittaa, missä ne sellaiset ihmiset ovat, jotka voisivat ihan oikeasti oikeasti oikeasti luopua autosta nykyisten jo ilman autoa elävien lisäksi. Vähän hankala idea myydä vaikka Mälkiällä, että alkakaahan kulkea pyörällä ja jalan, vitun vanhanaikaiset läskit siellä omakotitaloissanne hei!

En ole eläissäni tosiaan omistanut autoa ja kuljen käytännössä pelkästään julkisilla, mutta ymmärrän Lappeenrannan realiteetit suurimmalle osalle sen asukkaista. Moni ei tunnu niitä realiteetteja hyväksyvän, vaan heittelee kaikenlaista julkisesta liikenteestä ja autottomuudesta, vaikka urbaaneimmatkin tuntemani lappeenrantalaiset (jotka eivät omista autoa) joutuvat jatkuvasti vuokraamaan ja lainaamaan autoa, jotta pystyvät tekemään ihan normaaleja asioita, joita haluavat elämässään tehdä.

Tietenkin jotain voi silti tehdä sen puolesta, että edes se rajallinen ilman autoa elävä joukko ihmisiä voisi pärjätä mahdollisimman mukavasti. Ja heitetään nyt vielä sekin, että liikunta on hyvästä. Viimeksi en muistanut tätä mainita, ja johan tuli siitäkin noottia.

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
100% samaa mieltä tästä ajattelusta.

Jälleen 100% samaa mieltä, mutta Lappeenrannassa tällaista kehittämisen varaa on kaupungin koon ja rakenteen vuoksi hyvin rajallisesti. Voisi itse kukin ottaa sen Lappeenrannan kartan käteen ja osoittaa, missä ne sellaiset ihmiset ovat, jotka voisivat ihan oikeasti oikeasti oikeasti luopua autosta nykyisten jo ilman autoa elävien lisäksi. Vähän hankala idea myydä vaikka Mälkiällä, että alkakaahan kulkea pyörällä ja jalan, vitun vanhanaikaiset läskit siellä omakotitaloissanne hei!
Minä asuin Huhtarissa niin. Ainakin tuolla läntisellä alueella se on hyvin mahdollista. Mutta yksi paikka oli missä tuli käytyä aika vähän olosuhteista johtuen: Kisapuisto.

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF

Itse olen tässäkin ketjussa ehdottanut Kimpisen alakentän kohdille hallia. Tämä vaihtoehto ei ole saanut kyllä kannatusta keneltäkään, joille olen tuosta puhellut.

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Itse olen tässäkin ketjussa ehdottanut Kimpisen alakentän kohdille hallia. Tämä vaihtoehto ei ole saanut kyllä kannatusta keneltäkään, joille olen tuosta puhellut.
Kimpisen vaihtoehto on logistisesti samaa tasoa, kuin Kisapuisto periaatteessa. Toiselta puolelta vastassa on puisto ja jyrkkää rinnettä ilman tietä. Toisella puolella on omakotitaloalue. Kimpisessä ei ole kovin montaa hyvää puolta, muutoin kuin saisi komeat aitiot Saimaan puolelle ja lyhyt matka keskustasta kävellen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy