Täytyy kyllä myöntää, että heinäkuu on aika omituinen aika satsata. Jengiä on niin paljon lomamatkoilla ja ketään ei oikeasti tähän vuodeen aikaan kiinnosta joku lätkä pennin vertaa. Jo pelkkä ajatus tulevasta talvesta ja huonoista säistä harmittaa.
Tästä mä olen eri mieltä, koska mainokset ovat ilmestyneet vasta nyt katukuvaan, ja kohtahan on jo elokuu. Ensinnäkin, Suomi menee ns. kiinni juhannuksesta ja siitä seuraavat 4-5 viikkoa yhä edelleenkin suuri osa suomalaisista on lomalla. Toki osalla loma jatkuu edelleenkin ja toiset eivät ole edes vielä aloittaneet lomaansa. Mutta hyvin moni on tälläkin viikolla palaamassa sorvin ääreen ja sekös vasta vituttaa. Uskoisin, että näillä mainoksilla saadaan jengille hymy huulille, kun dösäreillä seisoskelevat.
Asia erikseen on sitten se, kuinka hyvin mainokset toimivat ihan käytännössä eli kuinka paljon uutta jengiä saadaan se lippu ostamaan. Mutta eihän tällaisissa mainoksissa tarkoitus olekaan, että kaikki mainoksen näkijät skaffaavat sen tsetin. Enemmänkin tässä tehdään seuraa tutuksi ja synnytetään positiivisia mielikuvia. Paljon on vielä jengiä, jotka eivät symppaa kumpaakaan Stadin jengiä ja siinä nämäkin voivat vaikuttaa IFK:n eduksi. Kyseinen kampanja pesee Jokereiden aikaisemmat mainokset ja tyylin aivan sata-nolla.
Uskoisin, että pari seuraavaa viikkoa näkyvät myös mainosten hinnassa, eli kannattaa mainostaa jo nyt. Lisäksi parin viikon sisällä on eka treenimatsi, tosin Vantaalla asti. Mutta on hyvä herätellä jengiä. Osa voi ostaa kausarin, osa irtolippuja ja osa voi harkita edes menevänsä hallille.
Lippujen hinnoista olen sitä mieltä, että liikaa maksavat. Tosin fanikausarin hinta on siedettävä, toki voisi maksaa vähemmänkin. Mutta muuten kausari vs. irtolippu- suhde varsinkin muilla istumapaikoilla on todella heikko. Mutta ilmeisesti toimistolla ollaan tietoisia, minkälaiset ihmiset/firmat minkäkin hintaisilla paikoilla istuvat. Ja siten ainakaan kalleimpia kategorioita ei alenneta.
Mitä tulee lippupaketteihin, olen sitä mieltä, että ovat erinomaisia ja niihin kannattaisi panostaa myös suunnittelun osalta. Mutta... -ja nyt ajattelen seuran näkökulmasta, en omasta pussista maksan fanin-, lippupaketteja ei kannata lanseerata välittömästi kauden alusta. Mutulla heitän, että kannattaa pelata muutamat ensimmäiset kierrokset alta pois ja katsoa miten paljon jengiä käy nykyisillä hinnoilla katsomassa ja verrata sitä aikaisempiin vuosiin. Muuttujia on sen verran paljon, että kaikki ässiä ei kannata hihasta vetää ennen kuin ollaan saatu vähän informaatiota tulevasta kaudesta. Näitä muuttujia ovat esim. menestys, varsinkin kotikaukalossa, pelityyli/viihdyttävyys, uudet hankinnat, jonkun pelaajan henk.koht. suoritukset, loukkaantumiset ja yleisesti liigassa tapahtuneet asiat. Vasta kun em. asioista ollaan jyvällä, kannattaa pistää lippupaketteja ym. tiskiin. Mutta em. tekijät vaikuttavat myös siihen, paljonko sillä hetkellä kannattaa/uskaltaa lippupaketeista pyytää ja mitä pelejä niputtaa yhteen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita suinkaan sitä, että odotellaan jonnekin joulukuulle. Hereillä on oltava ajoissa, mutta ei ennen kauden alkua ole järkevää lippupaketteja lanseerata, kun sen voi tehdä silloinkin, kun sillä myös mm. uutta näkyvyyttä. Ja tämä siis seuran näkökulmasta, jonka tarkoituksena on maksimalisoida tuotot.
Ja tiedoksi toimistolle, että kaikki lippupaketit ja muu markkinointi pitää olla nyt jo valmiiksi suunniteltuna ja sitten vain hienosäädetään, kun on aika heittää tarjoukset tiskiin.
Itsehän kävisin mielelläni ilmaiseksi, mieluiten kuitenkin niin, että minulle maksettaisiin siitä, että Nordikselle saavun. Yv:llä voi toimistolta olla yhteydessä.