Valmentaja on melkeinpä suurin osa joukkuetta (maalivahdin jälkeen). Sen lisäksi, että hän näkyy ulospäin eniten joukkueesta, hänen pitäisi olla myös jotain muuta. Johtaja.
Joukkue on valmentajansa näköinen. Tiedän, klisee. Mutta valmentaja on se, joka vie joukkueen pelitapaa haluamansa suuntaan. Hän kertoo, miten joukkue pelaa. Apuvalmentajile annetaan suuntaviivat ja sitä mukaa, kun oppivat mita päävalmentaja sanoo, saavat myös lisävastuuta, jopa peluuttamisvastuuta.
Valmentaja julkaistaan nykyään tammikuun alkuun mennessä. Tämä vain sen takia, että pelaajat tietävät. kuka on seuraavan kauden johtaja (ettei vaan ole Tamminen. Kevennys, ja ihan varmasti sellainen).
Oulun Kärpät on ollut 2000-luvun hallitseva joukkue SM-liigassa. Kärppien valmentaja ei voi olla "kuka tahansa". Uskottavuus pelaajien keskuudessa menisi välittömästi. Katsojista nyt ei välitä kukaan. Tärkeintä on tulot. Ehkä pitkällä tähtäimellä näin pitää ollakin. (Ainakin Jokereilla, ei katsojia paljonkaan, mutta tulot on ok).
Nyt valmentajaksi on aseteltu Mikko Haapakoskea. Mukava kaveri. Erittäin mahtava persoona. Kärppäihminen viimeisen päälle. Mutta ei. Ei ole valmis vielä päävalmentajaksi Oulun Kärppiin. Apuvalmentajaksi on kaavailtu Jari Laukkasta. Ei sitten ikinä. Kuinka monta A-junnusukupolvea on tuhlattava, että pääsee ykkösen valmennustiimiin? Hyvä kysymyskö?
Minulla ei ole valmista nimeä päävalmentajaksi. Eikä tarvitsekaan. En ole alan ammattilainen. Jos se nimi olisi Hannu Aravirta, en ainakaan olisi pettynyt. Ainakaan verrattuna aikaisemmin kertomiini nimeihin. Toki maailmassa on muitakin nimiä. Kunhan ne eivät ole Juhani Tamminen tai Raimo Summanen. Ulkomailta saa aina halvemmalla järkevämpiä vaihtoehtoja kuin em.
Hieman ihmeissäni olen tästä uuden urheilutoiminnanjohtajan nimityksestä. Jos todella tämä mies on se, jolla on parhaimmat suhteet ulospäin Kärpistä, olkoon näin. Näin en kuvitellut. Mitäpä minä tiedän. Onnea ja menestystä vaan Harrille. Jos ei itse tätä lue, niin Jouni voi välittää.