Uuden valmentajan kartoitusketju – kuka Virtasen tilalle?

  • 174 448
  • 1 126

scholl

Jäsen
Wade Immonen nähty kaverin mukaan tänään Jyväskylässä. Miltä kuulostaisi arvon palstatoverit? Itse en osaa sano juuta enkä jaata..
Saattoihan hän olla myös ihailemassa Suomen Ateenaa..

Wade on samankaltainen kuin Hantta Virta eli erinomaisia kakkosvalmentajia, mutta persoona ei jotenkin riitä päävalmentajaksi. Kaikista ei ole päävalmentajaksi valitettavasti, vaikka pedantteja olisivatkin.
Kiitos. Ajattelin jo, että ollaanko tässä lähdössä jollekin ihan uusille urille :)

Mutta hyvät kriteerit ja propsit siitä, että ilmapiirin merkitys nostetaan selkeästi esiin. U18 mestaruuden takana näytti Suomella olevan aika raikas fiilis ja uskon, että valmennettavien ikään katsomatta se on jotakin tavoittelemisen arvoista.

Kaksi ilmapiirivalmentajaa tulee mieleen, joilla ei jääkiekollista osaamista ole. Matti Alatalo osaa luoda äärimmäisen huonon itseluottamuksen ilmapiriin ja Petri Matikainen osaa luoda suoranalaisen alemmuudentunteen. Siinä on kaksi nimeä, joita voin suositella ilmapiirivalmentajiksi.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Wade on samankaltainen kuin Hantta Virta eli erinomaisia kakkosvalmentajia, mutta persoona ei jotenkin riitä päävalmentajaksi. Kaikista ei ole päävalmentajaksi valitettavasti, vaikka pedantteja olisivatkin.
Näinhän se on. Ens kaudella Jalosen aisaparina Bernissä valmentava Mikko Haapakoski tulee kans mieleen esimerkkinä. Valmentajalla voi olla paljonkin vahvuuksia ja ymmärrystä esimerkiksi pelitaktisissa asioissa, mutta se pystyykö hän lopulta toimimaan menestyksekkäästi päävalmentajana, myymään pelitavan pelaajille, repimään persoonallaan kaikkea joukkueesta irti ja toimimaan yhtenä keulakuvana joukkueelle niin kannattajien, sponsoreiden kuin mediankin silmissä onkin sitten eri asia.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Sanottakoon, että on totta että Waden Jokerit päävalmentaja pestistä on n.13v aikaa ja valmentajat toki kehittyvät siinä missä pelaajat. Itsellä silti muistissa tuo Waden luotsaama Jokerien täysi floppikausi ja peli oli myös paskaa, kuten sijoitus.

Tämän takija itsellä ei oikein tule minkäälaista hyvää tai edes neutraalia katsotaan fiilistä jos Waltteri Immonen olisi meidän uusi päävalmentaja. Marko Virtasen yllättävä paluukin kuulostaa paremmalta kuin Immonen.

Toivon todella ettei mies tänne tule, mutta jos tulee toivon että osoittaa ennakkoluuloni vääräksi ja todella kehittynyt harppauksin näinä vuosina. Katsellaan
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis Wadehan on selvästi tulossa, mutta Erkan aisapariksi. Varma tieto (ei ole).

Sinällään hieman kummallista, ettei huhuja kauheasti ole liikkunut.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Siis Wadehan on selvästi tulossa, mutta Erkan aisapariksi. Varma tieto (ei ole).

Sinällään hieman kummallista, ettei huhuja kauheasti ole liikkunut.
Tämähän se ideaalitilanne olisi, Erkkaa on kyllä ainakin yritetty, mutta tietoa ei ole päästiinkö kyselyjä pidemmälle.

Ei se nyt niin kummallista välttämättä ole, valmentaja valinta tehdään pienessä piirissä ja täten tieto pysyy paremmin piirin sisällä. Pelaajahankinnoissa on aina mukana myös pelaaja ja heidän perheet joten vuodot on todennäköisempiä. Valmentajilla toki on myös perheet ja ystävät, mutta ikäluokka taas yleensä sen verran iäkkäämpää, ettei välttämättä yhteyksiä ole.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Sinällään hieman kummallista, ettei huhuja kauheasti ole liikkunut.

Vähän samaa ihmetellyt ja miettinyt mistä se kertoo. Voisin olla taipuvainen uskomaan että se kertoo siitä että uusi päävalmentaja ei ole kukaan organisaation sisältä. Lasken myös Siekkisen tähän. Ja melkein Ahonkin.
Ahon todennäköisyyttä laskenee myös se, että JYP olisi varmaan saanut kiinnitettyä Ahon sen sijaan että Veltsun sopparia jatkettiin. Silloin päädyttiin Veltsuun, joten miksi Aho olisi nyt sitten tulossa. Jos kerta JYP ei ollut edes juurikaan kiinnostunut Ahosta viime syksynä.

Holtarin kommentit eilen Keskisuomalaisessa valinnan tärkeydestä allekirjoitan kyllä. Ainoa mikä tässä asian pitkällisessä venymisessä on hivenen huolestuttavaa, millaisia vaihtoehtoja ja etenkin minkätasoisia on tässä vaiheessa kevättä tarjolla.

Kysymysmerkki on myös se että hakeeko JYP pitkäaikaisempaa ratkaisua vai vuoden pestillä "kokenutta kehäkettua" ja kenties tavoittelee vuoden päästä vapautuvia suomalaisvalmentajia johtamaan JYPin uudistumisprojektia Immos-sukupolven jälkeen. Mainittakoon tällä tietoa ensi keväänä vapautuvista vaihtoehdoista Pekka Tirkkonen sekä Antti Pennanen. Voi olla muitakin, mutta nämä ensimmäisenä mieleen tulevat.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se nyt niin kummallista välttämättä ole, valmentaja valinta tehdään pienessä piirissä ja täten tieto pysyy paremmin piirin sisällä. Pelaajahankinnoissa on aina mukana myös pelaaja ja heidän perheet joten vuodot on todennäköisempiä. Valmentajilla toki on myös perheet ja ystävät, mutta ikäluokka taas yleensä sen verran iäkkäämpää, ettei välttämättä yhteyksiä ole.
En puhunutkaan vuodoista, vaan huhuista. Niitähän nyt voi lähteä liikkeelle ihan tyhjästäkin.

Uskon kyllä, että siellä on vaihtoehtoja kartoitettu kynä sauhuten ja yhtäkään hyvää ja kiinnostunutta vaihtoehtoa ei ole päästetty muualle helpolla. Olen ihan varma, että hyvä valinta tehdään, kunhan nyt edes vähän yritetään poiketa kaavasta ja hakea vaihtoehtoja ulkopuolelta.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Asiat pitkistyy ja mutkistuu. Veikkaan että eka vuosi mennään shake and bake -kotipolttoisella ja vuoden päästä katsellaan uusia tuulia. Julkaisu tulee olemaan MM-kisojen katastrofin jälkeen. Saa ottaa talteen jos jaksaa painaa ctrl/command+c.
 
Viimeksi muokattu:

Vino

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikista eniten minä toivon sitä, että valmentaja tulee ihan tyystin ulkopuolelta. Tulis vähän uusia tuulia ja uusia näkemyksiä.
Jotenkin on niin "täynnä" Kenkää, Ahvenjärveä ym. Veltsun ringissä olleita, joten ei kiitos enempää sitä. Ja jotenkin on semmonen tunne, että se touhu ei siitä muuksi muuttuisi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vinoa pitää kompata, ei kaikki voi olla niin eilistä, niin eilistä, niin...

Sinällään ei varmaan haittaa vaikka osittain samoilla touhuilla jatkuisikin, mutta uusi valmentaja osaisi varmaan tuoda enemmän omia näkemyksiä esim. pelitavasta ja optimoida sitä käytössä olevaan materiaaliin. Virtanenkin varsinkin aluksi kuunteli ehkä liikaa ylempää tahoa pelitavan suhteen. Todennäköisesti jos Ahvenjärvi vaikkapa jatkuisi niin yritettäisiin aika pitkälle samaa mitä koko Virtasen aikaan pelitavan suhteen. Toinen seikka sitten että organisaatiossa on ihan pari ok miestä lähitulevaisuudessa kasvamassa päävalmentajaksi mutta niiden pitäisi saada ehkä enemmän rauhassa antaa vielä taustalla kasvaa ja sitten antaa myöhemmin rauhassa rakentaa se oma materiaalinsa ja näyttää kyntensä. Nyt todennäköisesti menisivät enemmän mitä Holtari ja Seppänen sanoo.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
En haluaisi mitään siekkisiä tai ahvenjärviä vaan jonkun joko meritoituneen ja marinoituneen valmentajan tai sitten jonkun uuden sukupolven tyypin. Mutta en osaa yhtään sanoa kuka se voisi olla. Mielellään joku organisaation/sisäpiirin ulkopuolelta. Vaihtoehtoja en uskalla antaa kun minulla ei niitä ole tiedossa. Onko jotain lupaavaa valmentajaa joka voisi olla mahdollinen ja potentiaalinen?

Todella vaikea kuitenkin ajattella kuka tuohon sopisi, koska joukkue on jo käytännössä kasattu ja parhaillaan tehdään lisää sopimuksia ja jengistä löytyy todella kokeneita pelaajia MM-kultamitalisteja myöden. Yhtälö on omituinen. Toivon mukaan joku tulevaisuuden suunnitelma organisaatiosta löytyy, itse en osaa tuota yhtälöä ratkaista: Pitäisi rakentaa uutta vanhalla rungolla.

Miten nämä konkarit ostaa jonkun uuden tekijän? Ne ostaa, jos hän on uskottava, mutta miten keltanokka voisi olla uskottava? Harmillinen tilanne, kun ei uudelleenrakennustakaan voi alottaa näiden pelaajasopimusten kanssa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minua ei kiinnosta niinkään yhden valmentajan nimi, vaan millaisen tiimin kullakin heitetyllä nimellä tai vielä ei täällä arvatulla nimelläkään on rakentaa. Lopulta kun vaikuttavin asia on se tiimi ja sen synergia. Ajatus, että olisi yksi metsän kaatava nimi ja apupojat pelkkiä lakeijoita, ei vaan ole tätä päivää, eikä sillä tule tulosta.

Kun Siekkistä on täällä toppuuteltu, voisi se kuitenkin olla nimi, joka oikean tiimin kanssa voisi tehdä tulosta. Kaikissa tapauksissa tiimillä pitäisi olla yhteinen ymmärrys pelitapoihin, mutta eriäviä näkemyksiä, kuinka sinne päästään, ja kyky luoda synteesiä näistä.

Kun julkistus on viipynyt, toivon, että se on juuri tästä syystä, koska asia on mitä tärkein tuloksen kannalta.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Kun Siekkistä on täällä toppuuteltu, voisi se kuitenkin olla nimi, joka oikean tiimin kanssa voisi tehdä tulosta.
Itseasiassa tänä aamuna mietin kirjoittamaani kun bussissa lueskelin palstaa ja mieleeni tuli täysin sama mitä nyt kirjotit, että ehkä kuitenkin Siekkinen voisi olla jollakin tapaa sopiva. Mulle on jäänyt miehestä nimenomaan fiksu, jämäkkä mutta keskusteleva tyyppi, jota Virtanen ei todellakaan ollut.

Voisin jopa sanoa pohdittuani asiaa hieman pidemmälle, että Siekkinen voisi toimia juuri tähän hetkeen ja pitää tämän joukkueen puikoissa sopivasti. Olisi myös varmasti jokaisen kokeneenkin pelaajan arvostama pelaajataustansa vuoksi.

Minua ei kiinnosta niinkään yhden valmentajan nimi, vaan millaisen tiimin kullakin heitetyllä nimellä tai vielä ei täällä arvatulla nimelläkään on rakentaa. Lopulta kun vaikuttavin asia on se tiimi ja sen synergia. Ajatus, että olisi yksi metsän kaatava nimi ja apupojat pelkkiä lakeijoita, ei vaan ole tätä päivää, eikä sillä tule tulosta.

Tästä kyllä samaa mieltä. Valmennustiimi, ei pelkkä yksi mies.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulle on jäänyt miehestä nimenomaan fiksu, jämäkkä mutta keskusteleva tyyppi, jota Virtanen ei todellakaan ollut.
Minun tietääkseni taas Veltsu oli nimenomaan tietyllä tapaa fiksu ja keskusteleva. Erittäin keskusteleva. Jämäkkyyttä ja määrätietoisuutta puuttui.

En hirveästi lämpene ajatukselle Siekkisestä, mutta jos valinta häneen osuu, niin annetaan näyttää.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Minun tietääkseni taas Veltsu oli nimenomaan tietyllä tapaa fiksu ja keskusteleva. Erittäin keskusteleva. Jämäkkyyttä ja määrätietoisuutta puuttui.

En tunne siis Virtasta ollenkaan, mulle vaan jäi hänestä haastatteluiden ym julkisen esiintymisen perusteella sellainen jäykkä ja turhan jäyhä mielikuva, sellainen "etäinen" olo jostakin syystä. Verrattuna esim Dufvaan ja Ahoon, heidät tuntee syvällisemmin ja "ihmisenä", Virtanen on ollut vain valmentaja.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Minun tietääkseni taas Veltsu oli nimenomaan tietyllä tapaa fiksu ja keskusteleva. Erittäin keskusteleva. Jämäkkyyttä ja määrätietoisuutta puuttui.

En hirveästi lämpene ajatukselle Siekkisestä, mutta jos valinta häneen osuu, niin annetaan näyttää.
Virtanen nimenomaan tosiaan on ja oli, keskusteltava ja pelaajalähtöinen valmentaja, ei tuosta julkisuuskuvasta kannata suuremmin vetää johtopäätöksiä. Itse en kyllä näe Siekkisellä mitään sellaista kykyä, mitä Veltsusta ei ollut joten aika heikolta valinnalta lähtökohtaisesti Kenkäkin tuntuisi. Mielestäni kaivataan vielä selkeämmin näkemystä hiekkalaatikon ulkopuolelta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Voisin jopa sanoa pohdittuani asiaa hieman pidemmälle, että Siekkinen voisi toimia juuri tähän hetkeen ja pitää tämän joukkueen puikoissa sopivasti. Olisi myös varmasti jokaisen kokeneenkin pelaajan arvostama pelaajataustansa vuoksi.

Minä nyt edelleen Siekkisen kohdalla toisin esille sen pointin, että hänen roolinsa ei kasvanut Veltsun aikana valmennustiimissa ainakaan ulkopuolelle katsottuna ollenkaan. Ensin tuli Laurila kakkoseksi ja sen jälkeen Turunen.
Voisi olettaa, että jos JYP kaavailisi tai olisi kaavaillut Siekkistä päävalkuksi, niin Turusta ei olisi nostettu kakkoseksi Laurilan lähdön jälkeen.

Minua ei Siekkinen sykähdytä ollenkaan, kuten ei oikeastaan yksikään vaihtoehto joka liittyy organisaatioon 2010-luvulla. Ahon nyt ymmärtäisi, mutta hänenkin valinta ihmetyttäisi (perustelut siitä aiemmassa viestissä).
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Niin en tiedä tosiaan onko nyt yksi Aasian liigan päävalmentaja pesti JYPin johdon asenteita muuttanut, mutta ennen tätä Siekkinen EI ole missään vaiheessa kuulunut seuran päävalmentaja kanditaatteihin lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä.

Kuten sanottua Siekkinen aiemmin lähti KalPaankin hakemaan vastuuta ja oppia, että hänestä joskus voisi tulla päävalmentaja tms, JYP ei ole vaan Kenkään tuossa asiassa koskaan uskonut.

Kaikkihan on mahdollista, mutta yllätyn suuresti jos tässä on tilanne vaihtunut yhden Aasian keikan takija päälaelleen. Turunen ja Merikivi oli ainakin ennen Veltsun potkuja ne tulevaisuuden suunnitelmat, Siekkinen ei niihin ole kuulunut mitenkään.

En tosin itse usko, että myöskään Turunen tai Merikivi on uusi valmentaja, kausi pari ja sitten asia eri. Veltsun lähtö tuli vielä liian aikaisin tuolle kaksikolle.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Voi, voi. Minä puhuin tiimistä ja ajatuksesta, että sen päävalkun nimi ei yksin merkitse yhtään mitään ja esitin pohdinnan, että esimerkiksi Siekkinen voisi olla nimi, mutta millaisen tiimin kanssa hän (tai joku muu) voisi olla toimiva paketti. Nyt täällä sitten jauhetaan taas yhdestä nimestä (Siekkinen). Ehkä minä tuon ajatustani vajavaisesti tähän keskusteluun, kun rata jatkaa samalla kiskolla jankaten yhdestä nimestä.

Edelleen, merkityksellisempää on tiimi, ei yksi nimi ja esimerkiksi, jos se olisi Siekkinen, millaisia tekijöitä hän tarvitsisi tiimiinsä, jotta se olisi tuloksekas, entä jos se olisi Immonen, etc. Yksi nimi ei takaa tulosta, vaikka olisi ukko jumala. Nykyaikaan se on tiimi, jonka synergia tuo tulosta, ei yhden miehen show.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Voi, voi. Minä puhuin tiimistä ja ajatuksesta, että sen päävalkun nimi ei yksin merkitse yhtään mitään ja esitin pohdinnan, että esimerkiksi Siekkinen voisi olla nimi, mutta millaisen tiimin kanssa hän (tai joku muu) voisi olla toimiva paketti. Nyt täällä sitten jauhetaan taas yhdestä nimestä (Siekkinen). Ehkä minä tuon ajatustani vajavaisesti tähän keskusteluun, kun rata jatkaa samalla kiskolla jankaten yhdestä nimestä.

Edelleen, merkityksellisempää on tiimi, ei yksi nimi ja esimerkiksi, jos se olisi Siekkinen, millaisia tekijöitä hän tarvitsisi tiimiinsä, jotta se olisi tuloksekas, entä jos se olisi Immonen, etc. Yksi nimi ei takaa tulosta, vaikka olisi ukko jumala. Nykyaikaan se on tiimi, jonka synergia tuo tulosta, ei yhden miehen show.
Kyllä, mutta valitettavasti JYPillä myös tuo teami aikalailla valmis, ei tuohon tuleva päävalmentaja tuone kuin korkeintaan yhden nimen ulkopuolelta mukanaan, jos sitäkään. Tämän takija mielestäni on hyvinkin relevanttia puhua pelkästä yhdestä nimestä, eli tulevasta päävalmentajasta
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kyllä, mutta valitettavasti JYPillä myös tuo teami aikalailla valmis, ei tuohon tuleva päävalmentaja tuone kuin korkeintaan yhden nimen ulkopuolelta mukanaan, jos sitäkään. Tämän takija mielestäni on hyvinkin relevanttia puhua pelkästä yhdestä nimestä, eli tulevasta päävalmentajasta

Jaa, minusta se arvailun paikka on enemmänkin pohtia sitä, mitä JYP johto ratkaisullaan hakee ja millaisia vaihtoehtoja on olemassa sen totetuttamiseen. esimerkiksi: voi valita voimakkaasti autoritaarisen ykkösen, jolle muu tiimi on vain totetuttaja tai voi valita tiimin, jonka toimintapa on vuorovaikutteinen. miettiä sitä, millainen ratkaisu olisi JYPin tilanteessa paras jne.

Minä en oikein usko, että valmentajaratkaisiua voisi paaluttaa niin, että nimettävän on sopeuduttava jo olevaan tiimiin, enkä usko kovinkaan monen nimen hyväksyvän moista ajatusta. Missä seurassa olisi koskaan noin edes toimittu?

Valmennustiimi on kivijalka joukkueelle, joten en kyllä näe mahdollisena tulokulmaa, jossa haettaisiin ykköstä valmiiseen pöytään etsien vain jostain siihen filosofialtaan sopiva vetäjä. Tuossa tapauksessahan se olisi se ja sama hakea ketään ainakaan organisaation ulkopuolelta, koska ne sisällä olevat nimet ovat homman sisäistäneet jo, eli vetäjän nimi olisi voitu julkaista saman tien.

Itse toivoisin tuollaista mainitsemaani vuorovaikutteista tiimiä nykyaikaisena ja toimivimpana ratkaisuna, jolloin sen nimen ei tarvitse olla mikään kaikkitietävä supertähti, koska tuollaisen tiimin on vaikeuksien tullen helpompi muodostaa korjaavia liikkeitä, kun yhden autoritaarisen mallissa, jossa jos alkaa menemään pieleen, joutuu lopulta kalliiseen ratkaisuun kenkimällä ja hankkimalla korvaajan. Itse ainakin toivon, että valmennuksen kokonaisfilosofiaa mietittäisiin huolella ja tämä on se syy, miksi nimiä ei ole tippunut huhuihin, saati julkistettu.
 

Hexa

Jäsen
Minä en oikein usko, että valmentajaratkaisiua voisi paaluttaa niin, että nimettävän on sopeuduttava jo olevaan tiimiin, enkä usko kovinkaan monen nimen hyväksyvän moista ajatusta. Missä seurassa olisi koskaan noin edes toimittu.
Jos uusi päävalmentaja olisikin ns. huippuvalmentaja joka haluaisi tuoda mukanaan täysin uuden ja oman valmennustiiminsä, niin se tarkoittaisi melkoisia muutoksia myöskin JYPin nykyisen, jäljelle jääneen valmennustiimin kannalta. Onkohan tähän vaihtoehtoon varauduttu miten hyvin seuran sisällä.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Jos uusi päävalmentaja olisikin ns. huippuvalmentaja joka haluaisi tuoda mukanaan täysin uuden ja oman valmennustiiminsä, niin se tarkoittaisi melkoisia muutoksia myöskin JYPin nykyisen, jäljelle jääneen valmennustiimin kannalta. Onkohan tähän vaihtoehtoon varauduttu miten hyvin seuran sisällä.
Ei mitenkään. Lähtökohtainen ajatus, että nykyiset apukoutsit jatkavat myös uuden päävalmentajan tullessa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös