Midnight Rambler
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Hiroshima Toyo Carp
Miksi? Alkoi kiinnostamaan.
Koska lienee sen verran perverssin oloinen ilmestys, että ansaitsee sen.
Miksi? Alkoi kiinnostamaan.
Heitä tästä jotain linkkiä faktoihin. Kiinnostaa yhä enemmän uskonto meidän historiassa.
Puhtoiseen porvarilliseen ajattelutapaan sen sijaan ovat kuuluneet mm. isänmaallisuus ja usko Jumalaan.
Koska lienee sen verran perverssin oloinen ilmestys, että ansaitsee sen.
Usko on syvästi henkilökohtainen asia ja jokainen itse päättää mielessään uskooko vai ei. Minä en usko, mutta ymmärrän kyllä ylläolevan pointin. Kyse on mielestäni siitä, että ihmismieli mahdottomassa tilanteessa - aivan luonnostaan kuten Vanha Len sanoo - pyrkii etsimään pakokeinon. Jos tapahtuu jotain ylitsepääsemätöntä ja sellaista, mikä tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta, mielen on helpompi käsitellä ja hyväksyä jollain tasolla asia, kun se voi turvautua ajatukseen jonkun ylemmän olemassaolosta. Jonkun, joka ohjaa asioita ja jonka tekemisiin ihminen ei pysty vaikuttamaan.On paljon ihmisiä jotka pyytävät voimia joltain ylemmältä taholta...henkiolennoilta, Jumalalta kun asiat menevät todella päin metsää. Tämä syntyy aivan luonnostaan. Ei siinä tarvitse uskoa johonkin kuoleman jälkeiseen paratiisiin tms.
Summa summarum: jumala on mielestäni häneen uskovan päänsisäinen harha; olemassa vain auttaakseen psyykettä selviytymään.
Itse uskon lähinnä karmaan mutta uskon osittain myös johonkin suurempaan, mitä en osaa selittää. Monesti olen käteni ristinyt ja rukoillut. Monesti tuntuu myös, että rukouksiini on vastattu.
En usko. Silti on pakko seurata Paavia twitterissä. On muuten aktiivisempi kuin minä kyseisessä sosiaalisen median palvelussa.
Olisiko linkkiä tähän?
Miksi paavilla muuten on panssaroitu auto?
No ei kai se väärin ole kirkon mielestä, jos se tehdään avioliiton sisällä ja siveellisesti. Lähinnä kai vastustetaan aviotonta irstailua seksin nimissä. Eikös Jumala sanonut, että menkää ja täyttäkää maa?redpecka kirjoitti:En siis oikeasti tiedä, miksi joidenkin mielestä seksi ja lisääntyminen on väärin.
No ymmärtääkseni he rukoilevat koko maailman ja sen kaikkien ihmisten puolesta ja pyytävät Jumalan armoa kaikkien syntien anteeksiantamiseksi.redpecka kirjoitti:Eli mikä rooli näillä munkeilla ja nunnilla on kirkon mukaan?
Luostareita on monenlaisia eri uskonnoissa. Siveysvaloissa sun muissa ei olisi oikein mitään järkeä, jos lisääntyminen olisi perseestä. Luostareissa elävät lähtökohtaisesti ihan tarkoituksella välttelevät mukavuuksia uskonsa takia. Kyse on siis asketismista, joka on parhaimmillaan johtanut jopa itsensä kiduttamiseen. Alun perin taustalla on tainnut olla vähän pettymystä kirkkoon, joka on historian saatossa ollut aina välillä muihin asioihin kuin hengellisyyteen keskittynyt. Porukka lähti sitten erakkoina harjoittamaan hengellisyyttään. Ihminen on kuitenkin sosiaalinen otus, niin erakoituminen ei toiminut, vaan porukka palasi takaisin tai tuli hulluiksi. Sitten kai ryhtyivät erakoiksi, jotka olivat toistensa läheisyydessä, että saavat toisistaan tukea. Lopulta näistä kai sitten syntyi yhteisöjä. Näin minä ainakin muistelisin. Jos muistan väärin, niin saa korjailla. Luostarit ovat aika hyvin pysyneet asiassaan, vaikka ovat toki kaikkea muutakin puuhastelleet historian saatossa.Kun ilmiselvästi monessa luostarityyppisessä suljetuissa yhteisöissä tai valtioissa tapahtuu kieroutumisia seksuaalisuuden kieltäymyksen johdosta niin miksi ne eivät osaa laskea, että ehkä se jumala tai jokin oli tarkoittanut lisääntymisen hyväksi ideaksi ja näin värkännyt touhusta mukavaa ja suotavaa?
Ei munkit tai nunnat ole lisääntymistä vastaan. Kokevat vain, että ei ole heitä varten perhe-elämä, koska ovat täysin omistautuneita Jumalalle. Käytännössä kaikenlainen himoitseminen on aika nono, jos ei ole oma vaimo kyseessä, eikä Jumalalle täysin omistautunut nyt voi avioitua, joten eipä ole vaihtoehtoja. Raamattu kannustaa lisääntymään, mutta aika tarkka viitekehys toiminnalle on asetettu, eikä raamattu nyt lähtökohtaisesti kyllä ainakaan paheksuvasti pidättyväisyyteen suhtaudu.En siis oikeasti tiedä, miksi joidenkin mielestä seksi ja lisääntyminen on väärin. Enkä haluaisi solvata toisten uskomusjärjestelmiä, mutta tämä syntijuttu on mulle jäänyt hämäräksi.
Ihmisiä, jotka haluavat omistaa elämänsä Jumalan palvelemiseen ja hylkäävät kaiken muun. Luostareiden rooli on ollut historiassa moninainen, mutta toimivat nuo kai nykyäänkin mm. turvapaikkana.Eli mikä rooli näillä munkeilla ja nunnilla on kirkon mukaan? Kysymykseni on vilpitön ja kumpuaa tietämättömyydestä että uteliaisuudesta.
Otsikon kysymys on binäärinen, eli siihen on tasan kaksi vastausvaihtoehtoa. Joko uskot tai et usko. Agnostismi ei ole välimuoto teismin ja ateismin välillä.Ja jos vähän pikku saivartelisin: ketjun kysymys on järjetön sillä ei usko ole uskon asia. Joillakin se on ja toisilla sitä ei ole, ei se uskomalla siitä varmennu suuntaan tai toiseen.
Ja vaikka itsekin tässä vastasin että "en", niin olisin kaivannut kolmatta agnostikkomaista tai vastaavaa vaihtoehtoa, sillä en jaksa yleensä suuresti rimpuilla mihinkään suuntaan asioissa joihin ei voi saada vastausta.
Ok. Yritin olla tuossa mahdollisimman suurpiirteinen "agnostikkomainen tai vastaava", jotta olisi ollut mulle sopiva vaihtoehto kun noista kahdesta huonosta on niin vaikea valita.Otsikon kysymys on binäärinen, eli siihen on tasan kaksi vastausvaihtoehtoa. Joko uskot tai et usko. Agnostismi ei ole välimuoto teismin ja ateismin välillä.
Käytin hakutoimintoa ja tämmöinen äänestysketju tuupattiin ensimmäisenä listaan.EDIT: Ai tämä olikin joku Kierrätyskeskuksen versio.