Pakkohan tähän on vielä vastata.
Maple Leaf kirjoitti:
Joskus valittu näkökulma ("evoluutiota ei voi nähdä 'ihmisyydestä' irrallisena") johtaa perspektiiviharhaan.
Se, että jokin asia ("olemassaolo/olemattomuus an sich") on esimerkiksi kielifilosofian näkökulmasta mahdoton, ei tarkoita sitä, että kyseinen asia olisi mahdoton an sich.
Heh, olemassaolo/olemattomuuden an sich mahdollisuus an sich. Suoraan sanottuna minulle kysymys on täysin tyhjänpäiväinen. Kyllä minullakin on arvoja, joiden katson olevan 'oikeita' an sich. Mutta kysymys siitä onko olemassa jokin perimmäinen ja objektiivinen totuus olemassaolon/olemattomuuden mahdollisuudesta an sich, on omasta näkökulmastani väärin aseteltu. Siinä ei ole enää ihmisyyden kannalta mitään järkevää tai kiinnostavaa.
Ymmärrän kyllä ajatuksesi siitä, että uskot olemassaolevan jonkin objektiivisen totuuden koskien vaikkapa evoluutionkin olemassaoloa an sich. Minäkin uskon sinänsä objektiivisen totuuden olemassaoloon, mutta se pätee ihmisyyteen suoraan liittyviin asioihin kuten arvoihin, evoluution olemassaolo on ihmisyyden määrittämää.
varjo kirjoitti:
Toki, jos tahdot yksinkertaistaa gravitaation "painovoimalaiksi" niin etkö juuri tällöin vain yksinkertaista sitä uskon tasolle.
Ei, sitä en tee. Myönnän, otin painovoimalain nopeasti esimerkikseni helposti empiirisesti todistettavaksi teoriaksi. Tarkoitin kirjoittaessani nimenomaan sitä pinnallista versiota. Versiota, jossa peruskoulun oppilaskin pystyy empiirisesti havaitsemaan maan gravitaation suhteessa ihmiseen tai johonkin kappaleeseen. Ja se ei ole uskon asia, huomaahan peruskoululainenkin, että maalla on vetovoimaa suhteessa ihmiseen ja kappaleisiin. Väitän, että tämä on juuri se, minkä 'keskimääräinen peruskoululainen' luulee ensimmäiseksi tietävänsä gravitaatiosta. Ei hän tällä perusteella pysty analysoimaan Newtonin gravitaatioteoriaa sen syvällisemmin.
Tottakai, jos vastaavasti tehtäisiin kysely Newtonin gravitaatiolaista, suuri osa maan vetovoiman ymmärtävistä peruskoulun käyneistä vastaisi teorian pitävän paikkansa. Ja mielestäni siinäkään tapauksessa ei olisi kysymys heidän gravitaatioteorian ymmärryksestänsä. Evoluutioteoriasta on vaikeampi irrottaa samalla tavalla yksittäistä, helposti todistettavissa olevaa 'osaa' - tai niin ei tietääkseni ainakaan tehdä. Omilta peruskouluajoiltani en muista evoluutioteorian käsittelystä yhtään mitään, mutta lukioaikanani sitä käsiteltiin juuri tuon tässä ketjussa aikaisemmin mainitsemani Valsteen teoksen mukaan. Mukana olivat siis kaikki mahdolliset Darwinin vanhentuneet alateoriat.
P.S. Lupaan tutustua omalta kohdaltani synteettiseen evoluutioteoriaan tarkemmin, jos joskus aikaa riittää biologia-aiheisten teosten lukemiseen tai vaikka yliopistolta löytyy sopiva kurssi. Älä siis huolehdi. ;) Arvostan tietysti korkealle sellaista luonnontieteellistä tutkimusta, joka pystyy edistämään ihmisten hyvinvointia esimerkiksi lääketieteen muodossa.