Mainos

Uskontoketju

  • 7 165
  • 87

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Moraalinen, juuri niin! Jos ajattelee asioita moraalin kannalta, niin vapaan tahdon puuttuminen on hyvin ongelmallista. Jos ajattelee luonnontieteen tai biologian kannalta, niin ei ole mitään ongelmaa: ihminen toimii ihan kuin tähänkin saakka.

Se ei vain ole eettis-moraalinen, vaan johtuu ihmisen omasta psykologiasta. Eli ne ihmiset, jotka ovat kokeneet vääryyttä, hakevat asialle hyvitystä, ja jos sitä ei tarjota yhteisön puolesta, niin oikeus otetaan omiin käsiin. Annetaan filosofien taas pohtia muutamia vuosikymmeniä, että millainen moraalinen malli tuohon sopii :)

Olemme tietysti vastuussa teoistamme. Vapaan tahdon puuttuminen on lähinnä moraalis-filosofinen ongelma, ei se todellisessa elämässä ole mikään ongelma.
Mahtaa olla mielenkiintoista elää maailmassa jossa moraaliset ja filosofiset kysymykset ovat täysin abstrakteja ja turhia pohdintoja. Kun miettii ihmiskunnan historiaa ja sitä millaisia rangaistuksia erilaisista rikoksista on annettu niin väittäisin tuollaisten moraalisten pohdintojen olleen tärkeitä. Esimerkiksi nykyään jos ehdottaisin että varkaalta katkaistaan käsi sitä tuskin pidettäisiin kovin kannatettavana ideana. Tämä kuitenkin nähdään edelleenkin jossain hyväksyttävänä ratkaisuna tai ruoskiminen rangaistuksena siveyslakien rikkomisesta.

Nuo moraaliset pohdinnat ovat johtaneet monenlaisiin ajatuksiin historian saatossa kun on laajalti päätetty että kuolemanrangaistukset ovat epäinhimillisiä eivätkä kuulu yhteiskuntaan. Tai orjuuden puolustaminen oli kyse sitten rotuun perustuvasta tai muusta orjuudesta (sota retkeltä haetaan vankeja orjiksi tms.). Samoin oikeuden ottaminen omiin käsiin nähdään nykyään hyvin erilaisena kuin jonain aiempina aikoina ja sekin perustuu ihan muihin asioihin kuten joihinkin yhteiskuntafilosofioihin ja muuhun sellaiseen turhaan pohdintaan.

Jos kuitenkin kyse on luonnontieteellisesti täysin yksinkertaisesta asiasta ja ihmisen käytös on verrattavissa koiraan tai hevoseen, kenen vastuulle menee se, että ihminen on saanut vääränlaisia impulsseja elämässään? Yleisesti jos koira käyttäytyy huonosti katsomme sen omistajaan päin. Kyllähän koira pitäisi kouluttaa kunnolla. Ihmisellä joudumme sitten katsomaan varmaan lapsen perhettä, kaveripiiriä, uskonnollista kasvatusta ja koulua. Eli onko yhteiskuntamme sitten vastuussa siitä jos lapsi tekee väärin? Vai onko se niin että aivorakenteessa on semmoinen pikku "virhe" että impulssien kontrollointi on vähäistä tai ollaan esimerkiksi taipuvaisempia väkivaltaan? Eli onko ihmisessä rakenteellinen vika vai riippuuko se siitä että lapsena on annettu malli jossa väkivalta on ratkaisu? Tai että toisten omaisuudesta ei tarvitse välittää?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minusta tämä on uskonnollista suhtautumista. Kukaan ihminen ei pysty tieteellisesti perustellen osoittamaan, millaiset vaikutusmahdollisuudet hänellä mihinkin on. Hän voi vain tehdä oletuksia heuristisesti samalla tavalla kuin Jumalankin kanssa tehdään. Kun jokin tuntuu oikealta, loogiselta ja omakohtaiselta, siihen uskotaan, vaikka mitattavia perusteita ei olekaan.
Ei vaikutusmahdollisuuksia tarvitse tieteellisesti todistaa. On ihan totta, että on todella vaikea sanoa, onko maailma perusluonteeltaan deterministinen vai ei. Isossa mittakaavassa se on deterministinen (esim. tähtitiede tai geologia). Sitten kun tullaan esimerkiksi vaikkapa luontoon, niin interaktioiden suuri määrä tekee siitä luonteeltaan satunnaisen, vaikka ihan pohjilla se voisi olla deterministinen. Ihmisen äly ei missään tapauksessa riitä tuon mahdollisen determinismin havaitsemiseen ja hyväksikäyttöön, vaan me toimimme paljon yksinkertaisempien mallien varassa.

Loogisia rakennelmia voi todistaa oikeiksi ja vääriksi. Kaikki luonnontieteet ovat luonteeltaan induktiivisia (aivan kuten ihmisen, eläinten ja tekoälyjen ajattelu): ne pyrkivät ennustamaan tulevaa menneisyyden pohjalta, eikä niitä voi deduktiivisesti todistaa mihinkään suuntaan:


Luonnontieteissä oletetaan objektiivisen todellisuuden olemassaolo, ja tutkitaan sitä ja sen käyttäytymistä. Ei sen olemassaoloa voi deduktiivisesti todistaa mistään. Tästä aiheesta on olemassa ihan mukavia ajatusleikkejä, esimerkiksi se, että mistä tiedät, ettet ole ainoa tietoinen olento, joka vain elää simulaation sisällä? Et mistään, mutta niin kauan kun et voi jostain päätellä asiaa, joudut valitsemaan katsantokantasi jonkin kriteerin mukaan. Minun kriteerini on pragmaattisuus: oli tämä silmien edessä avautuva todellisuus totta tai simulaatiota, niin kun se kerran käyttäytyy tietyllä tavalla, niin olkoot sitten niin.

Tahdon kokemus ei tarkoita samaa kuin mahdollisuus valita. Vaikka kokisi päättäneensä tehdä kovasti työtä, se ei tarkoita, että olisi oikeasti tehnyt päätöksen. Kokemuksen perusteella ei voi olettaa tosiasiaa. Kokemus on aina harha.
Tapahtumien ennakoiminen kokemuksen pohjalta on induktiivista päättelyä, ja se on kaiken luonnontieteen pohjalla. On tietysti totta, että aivojen kapasiteetti on rajallinen, ja kaikessa rajallisuudessakin vielä huomattavasti parempi tekemään korrelaatioita kuin päättelyitä, joten aivojen käsitys totuudesta on väistämättä puutteellinen.

Ehkä 1000 vuoden päästä aivojen ja perimän manipulointi on niin pitkällä, ettei rikollisia enää ole, vaan heitä kohdellaan hoidettavina sairaina. Silloin häiriökäytökseen puututaan manipuloimalla vaikuttimia eikä laittamalla ihmisiä vankilaan. Nykyinen rangaistuskulttuuri perustuu ainoastaan siihen, ettei lääketiede vielä ole riittävän pitkällä, jotta sen avulla pystyttäisiin hoitamaan ongelmakäyttäytyjät.
Ei tarvitse odottaa tulevaisuuteen, kyllä nykyinen suomalainen rangaistuskäytäntö on jo lähempänä tuota ajatusta kuin hyvityksen hakemista. Esimerkiksi RiSen toimintaperiaatteisiin kuuluu koettaa ohjata ihmiset kaidalle polulle ja pyrkiä uskomaan ihmisen mahdollisuuteen kasvaa ja muuttua.

Lääketiede antaisi jo myöten monellekin operaatiolle, jolla rikollisuutta voisi vähentää. Koska valtaosa rikoksen tekijöistä on miehiä, niin vanha keino on kastraatio: se voidaan tehdä nykyään kirurgisesti tai kemiallisesti. Kun testosteroni häviää verestä, niin ihmisuroksestakin (muiden nisäkäslajien tapaan) tulee lauhkeampi. Haittavaikutuksia toki on, esimerkiksi masentuneisuus yleistyy. Lääketieteen puolelta olisi mahdollista määrätä ihminen pysyvään lääkitykseen, ja näin toki joissain tapauksissa tehdään, kun ihmisiä määrätään pakkohoitoon suljetulle osastolle.

Se on sitten hyvä kysymys, että kuinka pitkälle tässä asiassa tulevaisuudessakaan halutaan mennä. Kyllä lääkityksellä useista rikostyypeistä pääsisi melko hyvin eroon.

Emme enää tahdo polttaa poikkeuksia roviolla vaan ymmärrämme, että luonto tuottaa kaikenlaista, joka ei ole yksilön hallinnassa.
Kait tuo nyt on aina tiedetty. Se, mitä millekin poikkeukselle tehdään, riippuu varmaan enemmän ympäristöstä kuin tiedosta. Mitä kovempi ympäristö, sen herkemmin yhteisöön sopeutumattomat karkotetaan tai otetaan hengiltä. Mitä leppoisampi ympäristö, mitä enemmän yhteisöllä resursseja ja mitä vähemmän häiriöksi asti eskaloituvaa käytöstä, sen pehmeämmin keinoin siihen voidaan koettaa puuttua.

Mahtaa olla mielenkiintoista elää maailmassa jossa moraaliset ja filosofiset kysymykset ovat täysin abstrakteja ja turhia pohdintoja.
Ehdottomasti kyllä! Suosittelen kaikille. On paljon mielenkiintoisempaa koettaa ymmärtää, miksi ihmiset käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät, kuin pohtia sitä, ovatko he oikeassa vai väärässä.

Kun miettii ihmiskunnan historiaa ja sitä millaisia rangaistuksia erilaisista rikoksista on annettu niin väittäisin tuollaisten moraalisten pohdintojen olleen tärkeitä. Esimerkiksi nykyään jos ehdottaisin että varkaalta katkaistaan käsi sitä tuskin pidettäisiin kovin kannatettavana ideana. Tämä kuitenkin nähdään edelleenkin jossain hyväksyttävänä ratkaisuna tai ruoskiminen rangaistuksena siveyslakien rikkomisesta.
Oma oletukseni on sen kaltainen, että jos ympäristö on kova, niin rangaistukset ovat kovia. Leppoisampi ja vauraampi ympäristö mahdollistaa myös pehmeämpiä keinoja.

Perustelen tätä näkemystäni sillä, että nykyaikanakin yhteisöillä on taipumusta koventaa otteitaan, jos maassa esimerkiksi tapahtuu iso luonnonkatastrofi tai syttyy sisällissota. Vauraampi aika sitten puolestaan pehmentää asenteita.

Samoin oikeuden ottaminen omiin käsiin nähdään nykyään hyvin erilaisena kuin jonain aiempina aikoina ja sekin perustuu ihan muihin asioihin kuten joihinkin yhteiskuntafilosofioihin ja muuhun sellaiseen turhaan pohdintaan.
Sinä näet asian niin, että yhteiskuntafilosofia on noita muuttanut. Minä näen asian niin, että ympäristön muuttuessa keinot ovat muuttuneet.

Jos kuitenkin kyse on luonnontieteellisesti täysin yksinkertaisesta asiasta ja ihmisen käytös on verrattavissa koiraan tai hevoseen, kenen vastuulle menee se, että ihminen on saanut vääränlaisia impulsseja elämässään?
En tiedä, liittyykö tämä nyt enää kovin paljoa aiheeseen, mutta ihmisillä on tapana pitää syyllisenä ensisijaisesti tekijää. Yhteisön rakenteesta riippuu, kuinka pitkälle tuo ulotetaan. Klaaniyhteisössä yksilö on vastuussa perheelleen, suvulleen ja klaanilleen, ja yhteys toimii myös toisin päin: mikäli tekijää ei tavoiteta, niin rangaistus voidaan langettaa perheelle, suvulle tai klaanille. Tästä on historia ja nykyaikakin ihan pullollaan esimerkkejä.

Yleisesti jos koira käyttäytyy huonosti katsomme sen omistajaan päin. Kyllähän koira pitäisi kouluttaa kunnolla. Ihmisellä joudumme sitten katsomaan varmaan lapsen perhettä, kaveripiiriä, uskonnollista kasvatusta ja koulua. Eli onko yhteiskuntamme sitten vastuussa siitä jos lapsi tekee väärin?
Nykyaikanahan sitä kovasti koetetaan, että esimerkiksi minä suomalaisena olisin vastuussa vaikkapa Oulun puukottajan käytöksestä. No, mutta niin, koirakin on ensisijaisesti vastuussa omasta käytöksestään ja koiria myös tuomitaan lopetettavaksi. Sitten vastuu on omistajalla, esimerkiksi vahingonkorvaukset. Suomessa alle 15-vuotiaan teoista ovat vastuussa vanhemmat (korvausvelvollisuuden osalta), ja yli 15-vuotiaat vastuussa omista tekemisistään.

On tietysti ihan totta, että yksilöt eivät elä missään umpiossa, vaan vanhemmat, perhe, lähipiiri, kaverit ja muut vaikuttavat huomattavasti siihen, millainen elämä yksilöllä on edessä.

Vai onko se niin että aivorakenteessa on semmoinen pikku "virhe" että impulssien kontrollointi on vähäistä tai ollaan esimerkiksi taipuvaisempia väkivaltaan? Eli onko ihmisessä rakenteellinen vika vai riippuuko se siitä että lapsena on annettu malli jossa väkivalta on ratkaisu? Tai että toisten omaisuudesta ei tarvitse välittää?
Semmoisia virheitä on, ja tämä asiahan kyllä tiedetään tosi hyvin. Siis, että joillain yksilöillä todennäköisyys vaikkapa väkivaltarikoksiin on huomattavasti keskiarvoa korkeampi.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Tänään Hervannan keskustassa oli uskovaisten pakettiauto jonne erikseen houkuttelivat lapsia antamalla karkkia. Pakettiautossa sitten pyöri jeesusvideoita ja pyrittiin lasten kanssa keskustelemaan jumalasta ja Jeesuksesta. Kyse siis lapsista jotka olivat liikkeellä ilman vanhempiaan.

Lehtomäen koti | Nilsiä on taho jotka olivat tämän takana. Aivan sairasta toimintaa kaikkineen. Varmaan myös loukkaantuvat suvivirrestä jne. sivuuttaen toisen ketjun keskustelua.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lehtomäen koti | Nilsiä on taho jotka olivat tämän takana. Aivan sairasta toimintaa kaikkineen. Varmaan myös loukkaantuvat suvivirrestä jne. sivuuttaen toisen ketjun keskustelua
Uskontokuntiin kuulumaton kristitty sakki kyseessä. Kysyin teologivaimoltani, joka totesi yksikantaan "jotain viidesläisiä tai muita perusfunkkuja, aika sekaista jengiä". Tätä se on kun oma usko jeesuksiin ja enkeleihin ohittaa mm. hyvien tapojen tai yhteisten sääntöjen merkityksen.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Uskontokuntiin kuulumaton kristitty sakki kyseessä. Kysyin teologivaimoltani, joka totesi yksikantaan "jotain viidesläisiä tai muita perusfunkkuja, aika sekaista jengiä". Tätä se on kun oma usko jeesuksiin ja enkeleihin ohittaa mm. hyvien tapojen tai yhteisten sääntöjen merkityksen.

Jooh. Ikävä kyllä kun ehdin paikalle niin olivat lähteneet jo. Kaveri oli mennyt kysymään että ovatko nämä lapset teidän omia lapsia ja eivät vastanneet mitään. Rekisterinumero on onneksi tiedossa jo.

Ja kyllä kun nopeasti FB-sivuansa katsoo niin ovat olleet esillä mm. Radio Deissä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lestadiolaisten kanssa en ole joutunut sen kummemmin tekemisiin ennen tätä kesää. Sikäli se on perin erikoista, kun asun Oulussa ja täällä kuitenkin heitä lienee kymmeniä tuhansia. No, kuitenkin, kokemukseni on perin ällöttävä, enkä yksityiskohtia jaa, mutta surullinen olo tuli kyllä. Totuudella ja oikeudenmukaisuudella ei vaikuttanut olevan kyseiselle lestadiolaisperheelle mitään väliä. Tärkeintä oli kasvojen säilyttäminen. Pitivät itseään parempina ihmisinä, joiden ei tarvitse pakanan näkemystä kuunnella tai ainakaan tosissaan ottaa. Tuli olo, että he ovat syyntakeettomia, läpi sukupolvien kestäneen uskonnollisen kasvatuksen ja kulttuurin vaikutuksesta oman ajattelunsa kadottaneita.

Tutustuin tuon kokemuksen perusteella pikkasen kyseiseen lahkoon ja kyllä, mielestäni on aivan perusteltua käyttää tässä tapauksessa nimitystä lahko. Pedofilian käsittely lahkon sisällä, ei tarvetta yhteiskunnan järjestämään esitutkintaan ja oikeudenkäyntiin. Laittomia kartelleja. Naisten ja tyttöjen asema kehitysmaiden tasolla.

Rupesin miettimään, miksi moinen lahko on olemassa vuonna 2024? Mikä motiivi on ylläpitää moista toimintaa? En keksi muuta kuin sen, että rahasampo se lienee ollut lahkon pääjehuille halvan työvoiman, kartellien ja kilpailutuksissa suosimisen kautta. Sellainen olo mulla on, että tavan lahkolaiset ovat lapsuudesta asti lahkon rattaisiin koulutettuja.

Sitä pohdin myös, että miten ihmeessä kyseisen lahkon toiminta sallitaan yhteiskunnan taholta, vaikka uskonnon vapaus Suomessa onkin. Niin paljon epäselvyyksiä ja pahoinvointia lahko ympärilleen viljelee. Mielenkiintoista olisi kuulla lestadiolaisen näkemyksiä omasta uskonnostaan. Kritiikkini kärki osuu lahkoon, ei sen sisällä eläviin ja ainakin osin kärsiviin ihmisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Lestadiolaisten kanssa en ole joutunut sen kummemmin tekemisiin ennen tätä kesää.
Itse olen kotoisin paikkakunnalta, jossa lestadiolaisten ja muiden suhde oli/on about 50-50.

No, kuitenkin, kokemukseni on perin ällöttävä, enkä yksityiskohtia jaa, mutta surullinen olo tuli kyllä. Totuudella ja oikeudenmukaisuudella ei vaikuttanut olevan kyseiselle lestadiolaisperheelle mitään väliä. Tärkeintä oli kasvojen säilyttäminen. Pitivät itseään parempina ihmisinä, joiden ei tarvitse pakanan näkemystä kuunnella tai ainakaan tosissaan ottaa. Tuli olo, että he ovat syyntakeettomia, läpi sukupolvien kestäneen uskonnollisen kasvatuksen ja kulttuurin vaikutuksesta oman ajattelunsa kadottaneita.
Lestadiolaisia on, kuten sanot, kymmeniä tuhansia, ja tavallaan jokainen heistä on oma yksilönsä. Mulla on kotiseuduiltani vähän kaksijakoista suhtautumista, mutta en pysty ehdoin tahdoin väittämään, että lestadiolaisuus on saatanasta.

Sitä pohdin myös, että miten ihmeessä kyseisen lahkon toiminta sallitaan yhteiskunnan taholta, vaikka uskonnon vapaus Suomessa onkin. Niin paljon epäselvyyksiä ja pahoinvointia lahko ympärilleen viljelee.
Suomessa on pilvin pimein erilaisia uskonnollisia lahkoja, eikä lestadiolaisuus kuulu millään mitattavalla mittapuulla niihin vaarallisimpiin. On ihan varmasti totta, että isosta joukosta löytyy myös äärimmäisempiä tapauksia, mutta jos suhteutetaan lahkojen koot niiden aiheuttamiin ongelmiin, niin ei, lestadiolaisuus ei ole edes Suomen mittakaavassa lahkojen tuhoisuusmittarilla kärkikympissä.

Aikoinaan Uskonnollisten uhrien tuki ry -nettisivut listasivat lahkoja tässä suhteessa, mutta ei nykyään. Kaikkein tuhoisimpia silti ovat Suomessakin nimenomaan pienet lahkot, joissa todennäköisyys tulla hyväksikäytetyksi on iso(*). En osaa sanoa, mitkä lahkot pitelevät kärkisijoja, mutta todennäköisesti skientologia löytyy mitalikolmikosta.

Mielenkiintoista olisi kuulla lestadiolaisen näkemyksiä omasta uskonnostaan. Kritiikkini kärki osuu lahkoon, ei sen sisällä eläviin ja ainakin osin kärsiviin ihmisiin.
Uskonnollisten uhrien tuki ry aikoinaan sisälsi tavaraa siitä, että mitä teet, jos ystäväsi on lahkossa: mun omasta lapsuuden ystäväpiiristä puolet oli lestadiolaisia. Muistini mukaan viimeinen kohta - tämä tosin kosketteli jehovalaisia - oli about se, että jos et saa ystävääsi irti jehovalaisista, niin lohduttaudu ajatuksella, että kyseisen lahkon elämäntapaohjeet ovat silti aika terveitä: ei tupakkaa eikä viinaa.

Lestadiolaisuus lähtee siis Lars Leevi Lestadiuksen yrityksestä raitistaa Pohjois-Suomi, ja tämä liittyy kiinteästi silloiseen raittiusliikkeeseen, joka itse liittyy kiinteästi silloin koettuun nälänhätään, ja siihen liittyneeseen närkästykseen siitä, että sato (vilja) menee ennemmin viinaksi kuin leiväksi. Sekä lestadiolaisuus että Lestadiuksen tavoitteet ovat minulle yksi esimerkki siitä, kuinka vaikeaa on hahmottaa asioiden seurauksia, vaikka kuinka toimisi omasta mielestään eettisesti oikein: raittiusliikkeellä siis koetettiin estää sitä, että vilja menee miesten viinaksi eikä lasten leiväksi.

(*) Esimerkkinä jäsenilleen tuhoisasta kultista vaikka tämä David Koreshin kultti:


Näihin verrattuna joku jehovalaisuus saatikka sitten lestadiolaisuus on vähän lasten leikkiä. Siis tuhoisuusmittarilla. Koresh siis käytti seksuaalisesti hyväkseen sekä lahkonsa naiset että lapset, ja luokkaa 20% lahkolaisista menetti henkensä Wacon piirityksessä joko FBI:n luoteihin tai piiritystä seuranneeseen polttoitsemurhaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En osaa sanoa, mitkä lahkot pitelevät kärkisijoja, mutta todennäköisesti skientologia löytyy mitalikolmikosta.

Varmasti näin, mutta skientologeja on Suomessa kärpäsen kakkaan verrattava määrä, ehkä vain kymmenissä laskettava joukko. Jotain painoarvoa pitää antaa myös sille ihmismäärälle mitä kuhunkin kulttiin kuuluu. Kristillisten kulttien tuhoisuus nojaa pitkälti insestiin, pedofiliaan ja yhteisöön kuulumisen rajaamiseen liittyvää henkiseen väkivaltaan; hieman "pienemmässä" määrin naisten asemaan ja miesten vallankäyttöön yhteisön sisällä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mulla on kotiseuduiltani vähän kaksijakoista suhtautumista, mutta en pysty ehdoin tahdoin väittämään, että lestadiolaisuus on saatanasta.
Mulla oli aiemmin mielikuva lestadiolaisista uskonsa voimasta rauhallisesti käyttäytyvinä ihmisinä. Tosiaan tuo oli mielikuva, joka oli syntynyt täysin pinnallisista ohimenevistä merkityksettömistä kohtaamisista. Kun pakon edessä tuota pintaa jouduin raapaisemaan, huomasin, että ulkoisesti rauhallinen käytös säilyi, mutta olemus ei ollut muutoin lämmin ja inhimillinen. Toisen ihmisen ajatuksille annettu minkäänlaista painoarvoa, eikä totuudella ollut asian käsittelyssä mitään merkitystä. Konemaisesti kauniista valheesta kiinnipitäminen vailla pienikään kykyä katsoa asiaa yhtään laajemmin loi minulle olon, että kuin psykoosissa nuo ihmiset ovat. Tunnelma oli täysin absurdi.

Ja kuten totesin, en ole tässä syyllistämässä ihmisiä lahkon sisällä, sillä lapsesta asti lahkon rattaisiin juuttuneet ovat tietyllä tapaa syyntakeettomia. Tiedostan myös, että lahkon sisällä on monenlaista suuntausta ja suuntauksien sisällä monenlaisia ihmisiä. Minusta lahkon käytänteet eivät ole kaikilta osin terveitä ja tasapainosta elämää vallitsevassa yhteiskunnassa tukevia. Lahkon ulkokultaisuus ja valheellisuus liittyvät varmasti usein lestadiolaisuuden kipupisteisiin eli ihmisen seksuaalisuuteen ja lahkon alkuaikojen peruskysymykseen alkoholin käytöstä.

Muistini mukaan viimeinen kohta - tämä tosin kosketteli jehovalaisia - oli about se, että jos et saa ystävääsi irti jehovalaisista, niin lohduttaudu ajatuksella, että kyseisen lahkon elämäntapaohjeet ovat silti aika terveitä: ei tupakkaa eikä viinaa.
Jehovista en tiedä, mutta ainakin joidenkin lestadiolaisten miesten kohdalla alkoholin käyttö vaikuttaa näin sivustakatsojan roolissa perin häiriintyneeltä. Pitää arjessa pidätellä ja sitten kun otetaan, otetaan kunnolla. Näennäisesti terveet elämäntavat voivat tuntua turvalliselta ajatukselta näin ulkopuolisesta. Itse näen varsinkin nuorten lestadiolaisten kohdalla epäterveenä lahkon vaateen seksuaalisen halujen tukahduttamisesta. Tuo vaade johtaa sisäiseen pahoinvointiin, joka voi purkautua myös muita vahingoittavalla tavalla. Eli en kyllä pitäisi lestadiolaisten elämäntapaohjeita sinällään terveinä, vaan ainakin osin pelkoon ja itseinhoon ohjaavina. Ja mikä ihme on tuo heidän kilpaurheilukielto?
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Varmasti näin, mutta skientologeja on Suomessa kärpäsen kakkaan verrattava määrä, ehkä vain kymmenissä laskettava joukko. Jotain painoarvoa pitää antaa myös sille ihmismäärälle mitä kuhunkin kulttiin kuuluu.
Tavallaan kyllä, mutta jos jonkun jäsenmäärältään ison lahkon tuhoisuus yksilölle on samaa luokkaa kuin muun väestön, niin sitä ei voi pitää kovin kamalan vaarallisena. Siis suhteessa muuhun väestöön.

Viittaan tosiaan Uskontojen uhrien tuki ry -sivuston (UUT) sisältöön joku 20 vuotta sitten, eli ihan pelkän ulkomuistin varassa liikuskelen. En vain ole sen jälkeen vielä löytänyt yhtä hyvää paikkaa, joka kattaa lahkot ja kultit yhtä hyvin. Muistinvaraisesti lestadiolaisuus ei ollut silloin UUT:n vahingollisimmiksi listattujen kulttien kärkikympissä. Se listaus oli siellä siksi, että jos sivustolle tuli hakemaan tietoja lahkoista ja kulteista siksi, että ystävä on sellaiseen liittynyt, niin se listasi ne, joiden suhteen pitää heti huolestua. Skientologia muistaakseni oli listalla, mutta ne muut olivat sellaisia, etten ollut koskaan aiemmin moisista kuullutkaan eivätkä ole mieleen jääneet.

Mulla oli aiemmin mielikuva lestadiolaisista uskonsa voimasta rauhallisesti käyttäytyvinä ihmisinä. Tosiaan tuo oli mielikuva, joka oli syntynyt täysin pinnallisista ohimenevistä merkityksettömistä kohtaamisista. Kun pakon edessä tuota pintaa jouduin raapaisemaan, huomasin, että ulkoisesti rauhallinen käytös säilyi, mutta olemus ei ollut muutoin lämmin ja inhimillinen. Toisen ihmisen ajatuksille annettu minkäänlaista painoarvoa, eikä totuudella ollut asian käsittelyssä mitään merkitystä. Konemaisesti kauniista valheesta kiinnipitäminen vailla pienikään kykyä katsoa asiaa yhtään laajemmin loi minulle olon, että kuin psykoosissa nuo ihmiset ovat. Tunnelma oli täysin absurdi.
Mulla ei ole juuri kokemusta aikuisista lestadiolaisista. Kotiseuduilla lapsena muiden lasten kotitaustaa ei huomannut ennen kuin tultiin yläasteelle. Siinä vaiheessa suunnat lähtivät eroamaan eli lestadiolaisnuoret eivät enää kulkeneet meidän "tavisten" kanssa kouluajan ulkopuolella, toisin kuin ala-asteaikoina. Osa sen ajan tutuista on myöhemmällä iällä eronnut lestadiolaisuudesta, joistain en ole kuullut mitään sitten yläasteaikojen.

Sellaisessa käsityksessä olen, että lestadiolaisuudessa on sisällä aste-eroja, eli on selvästi maallistuneempaa porukkaa ja sitten kireämpipipoista fundamentalistista porukkaa. Niiden fundamentalistien kanssa tuskin sinä tai minä löydämme millään yhteistä säveltä, koska heidän näkemyksensä ympäröivään yhteiskuntaan on niin torjuva.

Ja kuten totesin, en ole tässä syyllistämässä ihmisiä lahkon sisällä, sillä lapsesta asti lahkon rattaisiin juuttuneet ovat tietyllä tapaa syyntakeettomia.
Näinpä se tahtoo olla.

Minusta lahkon käytänteet eivät ole kaikilta osin terveitä ja tasapainosta elämää vallitsevassa yhteiskunnassa tukevia.
Eivät missään tapauksessa.

Lahkon ulkokultaisuus ja valheellisuus liittyvät varmasti usein lestadiolaisuuden kipupisteisiin eli ihmisen seksuaalisuuteen ja lahkon alkuaikojen peruskysymykseen alkoholin käytöstä.
Näin minäkin sen käsitän. Varsinkin vanhoillislestadiolaisilla on melko torjuva suhtautuminen oikeastaan kaikkiin 100 vuotta tuoreempiin ilmiöihin. Niissä ei välttämättä ole mitään kovin järjellistä. Esimerkiksi omassa lapsuudessani valtaosalla lestadiolaisperheistä ei ollut telkkaria (josta syystä lestadiolaislapset tulivat meidän tavisten luokse sitä katsomaan), mutta sitten taas vielä uudempi keksintö eli tietokone alkoi löytyä vähän joka kodista. Ei tuollaiselle jaolle oikein pysty keksimään mitään järkisyytä, niin se vain oli jossain päätetty :)

Jehovista en tiedä, mutta ainakin joidenkin lestadiolaisten miesten kohdalla alkoholin käyttö vaikuttaa näin sivustakatsojan roolissa perin häiriintyneeltä. Pitää arjessa pidätellä ja sitten kun otetaan, otetaan kunnolla. Näennäisesti terveet elämäntavat voivat tuntua turvalliselta ajatukselta näin ulkopuolisesta. Itse näen varsinkin nuorten lestadiolaisten kohdalla epäterveenä lahkon vaateen seksuaalisen halujen tukahduttamisesta. Tuo vaade johtaa sisäiseen pahoinvointiin, joka voi purkautua myös muita vahingoittava tavalla.
Näin on. Muistini mukaan jehovalaisten suhtautuminen alkoholiin ja seksuaalisuuteen on samanlainen, mutta pienempänä ja tiiviimpänä yhteisönä siellä taitaa olla lujempi kontrolli. Sen sijaan lestadiolaisuudessa voi hyvinkin olla niin, ettei "vetovoima" "kovan ytimen" ulkopuolella ole enää luja, ja johtaa kaikenlaiseen epämääräiseen käytökseen, kuten siis vaikkapa juopotteluun. Luulisin, että lestadiolaisuuden sisällä on tästä syystä paljon ristivetoa, jossa osa porukassa roikkuu matkassa vain näennäisesti ja osa porukasta koettaa sitten vetää heitä takaisin laumaan. En tiedä, tämä on pelkkä arvaus, koska todella harvoin kukaan kirjoittaa omasta lestadiolaisuudestaan.

Ja mikä ihme on tuo heidän kilpaurheilukielto?
En kyllä tiedä, onko heillä sellainen? :o
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En kyllä tiedä, onko heillä sellainen? :o
On. Juttelin kerran erään liikunnanopettajan kanssa. Harmitteli, kun ei saanut johonkin koulujenväliseen salibandykilpailuun mukaan parasta joukkuetta, kun lestadiolaiset pojat eivät saaneet osallistua. Sanoi, että ovat pelanneet pienestä asti päivät pitkät sisarustensa kanssa ja ovat todella taitavia, mutta uskonto kieltää lähtemästä kilpaurheilutapahtumaan.

Toinen esimerkki salibandyvalmentajalta, jonka joukkueessa pelasi salaa pari lestadiolaista nuorta miestä. Paikallislehdessä ei saanut mainita poikien nimiä, vaikka olisivat tehneet hirmutehoja, jotta eivät jää kiinni lahkon päämiehille.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
On. Juttelin kerran erään liikunnanopettajan kanssa. Harmitteli, kun ei saanut johonkin koulujenväliseen salibandykilpailuun mukaan parasta joukkuetta, kun lestadiolaiset pojat eivät saaneet osallistua. Sanoi, että ovat pelanneet pienestä asti päivät pitkät sisarustensa kanssa ja ovat todella taitavia, mutta uskonto kieltää lähtemästä kilpaurheilutapahtumaan.

Toinen esimerkki salibandyvalmentajalta, jonka joukkueessa pelasi salaa pari lestadiolaista nuorta miestä. Paikallislehdessä ei saanut mainita poikien nimiä, vaikka olisivat tehneet hirmutehoja, jotta eivät jää kiinni lahkon päämiehille.
Käsittääkseni se kilpailu-urheilukielto ei ole nykyään mitenkään ehdoton. Kyllä Suomen jalkapallomaajoukkueestakin yksi lestadiolaistaustainen pelaaja löytyy.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Käsittääkseni se kilpailu-urheilukielto ei ole nykyään mitenkään ehdoton. Kyllä Suomen jalkapallomaajoukkueestakin yksi lestadiolaistaustainen pelaaja löytyy.
Näinhän se on. Kuten olen jo pariin otteeseen todennut, lestadiolaisuus jakautuu eri suuntauksiin ja niidenkin sisällä erilaisiin ihmisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös